Quasi2 schreef:Wat het eerste betreft: Oké, ik ben het met je eens dat dezelfde Maker echt niet altijd werkt. Toch bevredigt bijvoorbeeld de argumentatie van de wetenschap betreffende de finetuning van veel dingen in de schepping me bepaald niet.
Oké, en waarom is dat laatste? Wat ik vaak merk is dat sommige mensen ervan uit lijken te gaan dat de mens
noodzakelijk is. oftewel, dat het onvermijdbaar was dat wij als soort zouden zijn ontstaan. Met dat (verborgen) uitgangspunt in het achterhoofd kan ik me voorstellen dat bepaalde finetuning moet worden verklaard. Persoonlijk zie ik de mens niet als noodzakelijk, dus ik heb dat probleem minder of zelfs in zijn geheel niet.
Als je verder kijkt wat er allemaal mogelijk is door menselijk ingrijpen... Ik zie geen verschil tussen menselijke selectie en natuurlijke selectie, dus alles wat de mens kan kweken/fokken, kan in de natuur dus ook voorkomen (omdat de mens de mutatie niet bepaalt, maar slechts selecteert. Ik moet denken aan de bijgelovige Japanse krabbenvissers. Die hebben er een handje van om krabben waarvan het schild enigszins op demonengezichten lijken, terug te gooien omdat ze de geesten niet boos willen maken. Gevolg: krabben die steeds sterker op demonengezichten lijken.
https://en.wikipedia.org/wiki/HeikeganiHmmm.. dat laatste vind ik nogal meevallen. Ik vind het eerder een verkleining als wij iets niet snappen om dan maar te zeggen dat God het verkeerd in de schepping heeft gelegd.
Oké, dat hoor je mij dan natuurlijk ook niet zeggen. Toch kun je niet aan de ene kant God vergelijken met een ingenieur die voor verschillende organismen dezelfde onderdelen gebruikt, maar als een zenuw van brein naar strottenhoofd in een giraf een omweg via het hart maakt (ong. 5-6 meter omweg), niet ineens zeggen dat dat iets is wat een ingenieur zou doen. Is die omweg 'verkeerd'? Mwa, het werkt blijkbaar allemaal wel, maar waarschijnlijk eerder ondanks de omweg dan dankzij.
Omdat je dat op basis van de wetenschap wilt. En dat is in mijn ogen dan dus de verkeerde vraag.
Maar ik zit er wel in vast en daarom is er een openbaring van God zelf nodig om me van het tegendeel te overtuigen.
Kijk, de schoen wringt volgens mij op het punt dat ik er niet zomaar vanuit ga dat de 'lineaire' lijn zich continue in het verleden heeft doorgezet. Ik geloof in ingrijpen van een Schepper. Dat kan ik wetenschappelijk niet bewijzen, maar de vraag is of dat ook nodig is.
Zou je dit nader kunnen toelichten?
Typisch dat zulke mensen nogal eens juist niet opgesloten worden, maar juist soms een voorbeeld zijn voor hun omgeving...
Ik heb wel eens een psychiater horen zeggen dat het er maar helemaal vanaf hangt wat die stemmen in je hoofd zeggen of ze het zien als pathologisch of religieus. Let op, daarmee wil ik niet suggereren dat gelovigen gek zijn. Als iets mensen aanzet een voorbeeldig leven te leiden, wie ben ik dan om daar wat van te zeggen?
Als jij bewijs levert dat alles eenmaal zal worden bevat door de wetenschap, dan overtuig je mij.
Alles is in dit geval weer oneindig, dus dat zal nooit lukken. Ik wil even aanstippen dat ik jou een scenario voorleg (directe Goddelijke openbaring) waarvan jij (waarschijnlijk) vindt dat het in principe mogelijk is; jij legt mij een scenario voor waarvan ik vind dat het zelfs in principe niet kan.
Dat zeg ik ook niet...
Dan mag je me toch echt beter uitleggen wat je wel zegt. Je legt namelijk steeds de link tussen de Zondvloed (weer in het verleden) en onze gebrekkige voorspellingsmodellen (weer in de toekomst).