Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2016 19:19

antoon schreef:Er ziijn talrijke vormen gevonden die passen bij Genesis foto,s zijn aanwezig, of geloven evolutionisten dat dat een complot is

Meestal omdat het ook gewoon complotten zijn.

De paleontologie ondersteund Darwin gewoon niet, dat is bekend. grote evolutionisten geven het, hetzij met moeite toe, en ik zeg nu duidelijk
vraag mij niet om namen, je zal zelf onderzoek moeten doen, in het verleden heb ik namen en onderzoeken gegeven, dat moet genoeg zijn, ik ben geen herhaal telefoon

Volgens mij heb je nog nooit namen en onderzoeken gegeven, dus nu ben je gewoon aan het jokken. Verder gaan wij natuurlijk jouw huiswerk niet voor je doen.

[quote[
Dus haal het te pas en te onpas aan op allerhande topics, het zijn oefeningen van FRUSTRATIE want ik heb het idee dat ze er zelf niet meer geloven.
Ajuus ik heb wel iets beters te doen.[/quote]

Doei!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 23 aug 2016 13:37

Ondanks de voortgaande discussie wil ik nog terugkomen op een eerdere reactie van Mortlach:

Arco schreef:Toch niet. De ingrediënten, de elementen, die nodig zijn voor leven, dat weten we aardig te noemen. Maar het daadwerkelijk leven, dus het verschil tussen iets levens en iets met de dezelfde elementen maar dat niet leeft, is niet bekend.

Mortlach schreef:Alleen is dat voor leven dat we nu kennen. Hoe dat allereerste leven eruitzag, is nog lang niet zeker. Dus weet je ook niet of de ingrediënten kloppen.

Klopt, maar als je kan uitvinden wat het verschil is tussen iets wat leeft en wat niet leeft, kortom: het leven-element, dan is ook makkelijker te verklaren hoe het leven is ontstaan.

Arco schreef:Noem eens wat zaken waar we geen voorbeelden van hebben en toch waar geacht worden?

Mortlach schreef:Zwarte gaten, bijvoorbeeld. Die worden alleen maar afgeleid uit data.

We weten niet eens wat zwarte gaten zijn, we nemen de effecten van zwarte gaten waar. Dus dat noem ik niet een voorbeeld die te vergelijken valt met het ontstaan van leven.

Arco schreef:Het gaat er niet om of jij een uitzondering moet maken, het gaat erom of bewezen kan worden dat echt alle natuurlijke gevolgen een natuurlijke oorzaak hebben.

Mortlach schreef:Dat hoef ik niet te bewijzen, dat mag ik gewoon definiëren. Hoe wil je dat ik met een natuurlijk systeem bewijs dat er geen bovennatuurlijke is? Je vraagt dus om iets wat niet kan, alsof je om een rond vierkantje vraagt.

Daarmee is het dus ook heel legitiem om te stellen dat het leven van God afkomstig is. Want ja, dat is mijn definitie.

Arco schreef:Inderdaad, een laboratoriumopstelling is heel wat anders dan een natuurlijke omgeving. Dit is zomaar een 'argument' om het experiment, als die had geslaagd, toch niet te accepteren.

Mortlach schreef:Zie je, preventief alvast de uitkomsten afgewezen. Dus een lab telt niet; in de natuur komt het niet meer voor (want bacterieën); lekker veilig, zo'n positie die kogelvrij is gemaakt.

Nee, dat is een kritische houding aannemen, om te voorkomen dat je dolenthousiast achter een experiment aangaat, terwijl het mogelijk is dat het experiment toch niet aansluit bij een werkelijke situatie.

Arco schreef:Bewijs het oorzakelijke verband. Het is bewezen dat mutatie, dat tot verbetering (ontwikkeling van de nieuwe vormen, zodat het dier zich aanpast naar een andere omgeving) zou leiden, niet mogelijk is.

Er is een sprake van een proces tot degeneratie van de kwaliteit van het genetisch materiaal. Dat getuigd niet van evolutie.

Mortlach schreef:Echt waar? Is dat bewezen? Heb je daar een linkje van dan? Want ik kan toch een aantal mutaties bedenken die duidelijk voordeel hebben geboden.

Oké, en waar heb je dit vandaan?

"Genetic Entropy & The Mystery Of The Genome" van John C. Sanford
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 23 aug 2016 15:51

Niet mijn discussie maar ik kan het niet laten te reageren.

Arco schreef:Toch niet. De ingrediënten, de elementen, die nodig zijn voor leven, dat weten we aardig te noemen. Maar het daadwerkelijk leven, dus het verschil tussen iets levens en iets met de dezelfde elementen maar dat niet leeft, is niet bekend.

Mortlach schreef:Alleen is dat voor leven dat we nu kennen. Hoe dat allereerste leven eruitzag, is nog lang niet zeker. Dus weet je ook niet of de ingrediënten kloppen.

Arco schreef:Klopt, maar als je kan uitvinden wat het verschil is tussen iets wat leeft en wat niet leeft, kortom: het leven-element, dan is ook makkelijker te verklaren hoe het leven is ontstaan.

Dan is het eerste probleem, wat is leven? Er is nog steeds geen ordentelijke algemeen geaccepteerde definitie wat leven is. Dat maakt het lastig te bepalen wanneer er leven ontstaan is.

Daarmee is het dus ook heel legitiem om te stellen dat het leven van God afkomstig is. Want ja, dat is mijn definitie.

Correct. Voor mij persoonlijk introduceer je dan wel een hele reeks andere vragen op een ander vlak:
    Waarom heeft god het leven geschapen?
    Waarom is het ontwerp niet volmaakt?
    Waarom is het universum zoooo groot en zijn wij zo klein?
    En nog veel meer..

Die niet te beantwoorden zijn.

Arco schreef:Inderdaad, een laboratoriumopstelling is heel wat anders dan een natuurlijke omgeving. Dit is zomaar een 'argument' om het experiment, als die had geslaagd, toch niet te accepteren.

Mortlach schreef:Zie je, preventief alvast de uitkomsten afgewezen. Dus een lab telt niet; in de natuur komt het niet meer voor (want bacterieën); lekker veilig, zo'n positie die kogelvrij is gemaakt.

Arco schreef:Nee, dat is een kritische houding aannemen, om te voorkomen dat je dolenthousiast achter een experiment aangaat, terwijl het mogelijk is dat het experiment toch niet aansluit bij een werkelijke situatie.

Als dit om een experiment gaat waarbij leven ontstaat in een laboratorium omgeving dan is het voldoende dat het experiment verifieerbaar aantoont dat er leven is ontstaan (mijn eerder opmerking over definitie is hier ook nog van kracht). Je toont dan namelijk aan dat er omstandigheden zijn die tot leven leiden. Er is maar één zwarte zwaan nodig om de uitspraak "alle zwanen zijn wit" te falsificeren.

Arco schreef:Bewijs het oorzakelijke verband. Het is bewezen dat mutatie, dat tot verbetering (ontwikkeling van de nieuwe vormen, zodat het dier zich aanpast naar een andere omgeving) zou leiden, niet mogelijk is.

Er is een sprake van een proces tot degeneratie van de kwaliteit van het genetisch materiaal. Dat getuigd niet van evolutie.

Onder welke steen kom jij vandaan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2016 15:58

Arco schreef:Klopt, maar als je kan uitvinden wat het verschil is tussen iets wat leeft en wat niet leeft, kortom: het leven-element, dan is ook makkelijker te verklaren hoe het leven is ontstaan.

Ik heb eens een artikel gelezen dat een van de eigenschappen de manier is waarop iets energie uitwisselt met de omgeving. Verder is er natuurlijk gewoon een definitie van leven (voortplanting, stofwisseling, reacties op prikkels, geloof ik).

We weten niet eens wat zwarte gaten zijn, we nemen de effecten van zwarte gaten waar. Dus dat noem ik niet een voorbeeld die te vergelijken valt met het ontstaan van leven.

Het lijkt me dus een prima vergelijking van iets dat we niet begrijpen en toch voor waar houden. Daar vroeg je namelijk naar.

Arco schreef:Daarmee is het dus ook heel legitiem om te stellen dat het leven van God afkomstig is. Want ja, dat is mijn definitie.

Inderdaad. Dat mag je definiëren. Alleen heeft jouw definitie wel wat gevolgen die verstrekkender zijn dan de mijne. Mijn definitie elimineert een uitzonderingssituatie; de jouw creeert er eentje waar je u tegen zegt.

Nee, dat is een kritische houding aannemen, om te voorkomen dat je dolenthousiast achter een experiment aangaat, terwijl het mogelijk is dat het experiment toch niet aansluit bij een werkelijke situatie.

Nee, want in een laboratorium een werkelijke situatie nabootsen, dat is natuurlijk ongehoord.

Oké, misschien is het dan ook handig dit eens te lezen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2016 16:14

Uit de proloog van dat boek:

Modern Darwinism is built, most fundamentally, upon what I will
be calling "The Primary Axiom". The Primary Axiom is that man
is merely the product of random mutations plus natural selection.

Dit ontneemt me direct alle lust om verder te lezen. Want meteen wordt de mens weer centraal gezet - let wel, niet door het Darwinisme, maar door de auteur. In plaats van het wonderlijke fenomeen van leven te beschrijven, gaat het direct alleen weer over de mens, wij, ons, alleen wij zijn immers belangrijk. Bah!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 19:55

@Mortlach
Maar het is toch correct? "man is merely the product of random mutations plus natural selection"
En dat is wat ons (en de rest van biodiversiteit) zo bijzonder maakt. Overlevers!

Maar je valt zeker over het woordje "merely"?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2016 20:45

heintje schreef:@Mortlach
Maar het is toch correct? "man is merely the product of random mutations plus natural selection"
En dat is wat ons (en de rest van biodiversiteit) zo bijzonder maakt. Overlevers!

Maar je valt zeker over het woordje "merely"?

Het gaat me er niet om dat het niet zo kloppen, want dat doet het inderdaad. Maar om te zeggen dat de evolutietheorie fundamenteel is gebouwd op dat idee, dat vind ik onverteerbaar. De mens maakt maar een piep- en piepklein deeltje uit van de evolutietheorie en het is een verdachtmaking die alleen een gelovige kan verzinnen. "Geloof draait om de mens, dus evolutie moet ook wel om de mens draaien (want dat is ook een geloof, toch?)". Alsof de schrijver zich niet kan voorstellen dat er zaken zijn die NIET enkel en alleen om de mens draaien.

Als hij het nu eerst over de rest van die biodiversiteit had gehad, en dan later nog ergens de mens genoemd, dan had ik niet zo gereageerd.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 20:56

Ach...Misschien moeten we het als hartverscheurende humor gaan beschouwen. Dat alles moet wijken voor geloof. Past een theorie in de geloofsvisie, dan is de theorie correct of bemoeit de gelovige zich er niet mee. Past de theorie niet in de geloofsovertuiging dat is de theorie vals of incorrect.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 23 aug 2016 21:35

heintje schreef:Ach...Misschien moeten we het als hartverscheurende humor gaan beschouwen. Dat alles moet wijken voor geloof. Past een theorie in de geloofsvisie, dan is de theorie correct of bemoeit de gelovige zich er niet mee. Past de theorie niet in de geloofsovertuiging dat is de theorie vals of incorrect.

Dr. J.C. Sanford is iemand met niet de slechtste C.V. dacht ik. En ja, ja, dan komt er ene meneer heintje, die niet eens inhoudelijk reageert op het boek, maar met kennelijk een nog veel betere C.V. dan Sanford. Want meneer heintje, dát is tenminste een autoriteit die zich het recht toe kan eigenen een boek van iemand als Sanford weg te jouwen als 'hartverscheurende humor'. Dat is echt een argumentatie van zéér hoog wetenschappelijk niveau. Ik ben daar echt van onder de indruk :neeschudden:
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 23:30

dalethvav schreef:Dr. J.C. Sanford is iemand met niet de slechtste C.V. dacht ik. En ja, ja, dan komt er ene meneer heintje, die niet eens inhoudelijk reageert op het boek, maar met kennelijk een nog veel betere C.V. dan Sanford. Want meneer heintje, dát is tenminste een autoriteit die zich het recht toe kan eigenen een boek van iemand als Sanford weg te jouwen als 'hartverscheurende humor'. Dat is echt een argumentatie van zéér hoog wetenschappelijk niveau. Ik ben daar echt van onder de indruk :neeschudden:

Sanford wordt in 1 adem genoemd met Michael Behe en is dus niet serieus te nemen.
En mijn vermoeden wordt uiteraard weer bevestigd:

Sanford’s Genetic Entropy, on the other hand, is simply wrong from beginning to end. It misrepresents everything it touches: beneficial and deleterious mutations, gene duplication, natural selection, and synergistic epistasis. In all these areas, Sanford avoids engaging the large body of work which directly refutes his viewpoint, and instead cherry-picks a few references that seem to point his way, usually misinterpreting them in the process.

https://letterstocreationists.wordpress.com/stan-4/
Uitgebreide kritieken!
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2016 09:47

Leuk/leerzaam om te lezen.

Edit: zeer leerzaam om te lezen. Helaas is het zo dat Jonge-aardecreationisten elkaar eigenlijk continu napraten zonder veel originele ideeën. Zo ook als het gaat over 'degeneratie'. Het is leerzaam om te ontdekken waar de fout zijn oorsprong vindt. In dit geval in het (bewust?) verkeerd interpreteren van het werk van een echte wetenschapper.

Ene Kimura doet onderzoek naar de effecten van mutaties en maakt een grafiek. Het blijkt dat het model goed werkt voor negatieve en neutrale mutaties, maar heel rare resultaten geeft voor positieve mutaties. Dus laat Kimura die weg. Waarna Sanford dus concludeert dat positieve mutaties in zijn geheel niet bestaan.

Dit is wat Kimura er zelf over zegt: In this formulation, we disregard beneficial mutations, and restrict our consideration only to deleterious and neutral mutations. Admittedly this is an oversimplification, but as I shall show later, a model assuming that beneficial mutations also arise at a constant rate independent of environmental changes leads to unrealistic results.

Volgens de recencent: So the reason Kimura omitted beneficial mutations is not that they have too little effect (as Sanford implies), but that in his model they would have too much effect.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 aug 2016 12:04

Wat me vaak zo tegen staat (en waarom ik ook wat fel reageer) in de discussie evolutie/schepping is de dedaine manier waarop wetenschappers die niet in het straatje van de evolutionist passen weggezet worden. Zo ook in de posts hierboven.

Je kunt er denk ik ook anders tegenaan kijken:
Neem b.v. Dawkins. Ik heb er weinig behoefte aan om hem weg te zetten. Daarvoor is hij een veel te goed wetenschapper. Toch kan ik op bepaalde punten niet met hem meegaan, en laten dat nu juist de punten zijn die van evolutie een theorie maken waar je ook maar in moet geloven.

Neem b.v. zijn boek "The greatest show on earth" H. 13.

Op P.419 schrijft Dawkins (vetgedrukt door mij):
"We have no evidence about what the first step in making life was, but we do know the kind of stepp it must have been. It must have been whatever it took to get natural selection started. Before that first step, the sorts of improvement that only natural selection can achieve were impossible. And that means the key step was the rising, by some process as yet unknown, of a self-replicating entity."

Dawkins erkent heel eerlijk dat hij hier feitelijk tegen de catch-22 (de kip-en-het-ei of de alle-leugenaars-zeggen-dat alle-leugenaars-liegen) paradox aanloopt:

P 420: "The ‘Catch-22’ of the origin of life is this. DNA can replicate, but it needs enzymes in order to catalyse the process. Proteins can catalyse DNA formation, but they need DNA to specify the correct sequence of amino acids. How could the molecules of the Early Earth break out of this bind and allow natural selection to get started?"

Maar wat hij dan probeert is, dit op te lossen door met de beslist niet onomstreden RNA-World theorie te komen:
P.421: "Now for the key point of the ‘RNA World theory’ of the origin of life. In addition to stretching out in a form suitable for passing on sequence information, RNA is also capable of self-assembling…into three-dimensional shapes which have enzymatic activity. RNA enzymes do exist. They are not as efficient as protein enzymes, but they do work. The RNA World theory suggests that RNA was good enough enzyme to hold the fort until proteins evolved to take over the enzyme role, and that RNA was also a good enough replicator to muddle along in that role until DNA evolved."

En gaat hiermee wel voorbij aan de niet mis te verstane kritiek die er bestaat op deze RNA-World theorie.

Lees b.v.dit artikel uit 2015.
of dit artikel.
Zomaar twee van de vele kritieken (het eerste wat populairder en het tweede veel wetenschappelijker).
Ook leerzaam om te lezen :wink: .

Kort samengevat, Dawkins omzeilt een mega-probleem door een nogal omstreden theorie in te voegen in het evolutiemodel.
Maar voel ik me daarom genoodzaakt rücksichtslos álles van Dawkins dedain wegzetten zoals hierboven wel met Sanford gebeurt? Nee, natuurlijk niet.
Is er anderzijds wel reden om te twijfelen aan bepaalde theorieën van Dawkins die cruciaal blijken voor het fundament van de evolutietheorie en die hij probeert te verdedigen vanuit een bepaalde (in dit geval atheïstische) vooringenomenheid? Ja toch?
Laatst gewijzigd door dalethvav op 24 aug 2016 12:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 aug 2016 12:05

dubbel gepost, verwijderd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2016 12:15

dalethvav schreef:Wat me vaak zo tegen staat (en waarom ik ook wat fel reageer) in de discussie evolutie/schepping is de dedaine manier waarop wetenschappers die niet in het straatje van de evolutionist passen weggezet worden. Zo ook in de posts hierboven.

Je kunt er denk ik ook anders tegenaan kijken:
Neem b.v. Dawkins. Ik heb er weinig behoefte aan om hem weg te zetten. Daarvoor is hij een veel te goed wetenschapper. Toch kan ik op bepaalde punten niet met hem meegaan, en laten dat nu juist de punten zijn die van evolutie een theorie maken waar je ook maar in moet geloven.

Neem b.v. zijn boek "The greatest show on earth" H. 13.

Op P.419 schrijft Dawkins (vetgedrukt door mij):
"We have no evidence about what the first step in making life was, but we do know the kind of stepp it must have been. It must have been whatever it took to get natural selection started. Before that first step, the sorts of improvement that only natural selection can achieve were impossible. And that means the key step was the rising, by some process as yet unknown, of a self-replicating entity."

Dawkins erkent heel eerlijk dat hij hier feitelijk tegen de catch-22 (de kip-en-het-ei of de alle-leugenaars-zeggen-dat alle-leugenaars-liegen) paradox aanloopt:

P 420: "The ‘Catch-22’ of the origin of life is this. DNA can replicate, but it needs enzymes in order to catalyse the process. Proteins can catalyse DNA formation, but they need DNA to specify the correct sequence of amino acids. How could the molecules of the Early Earth break out of this bind and allow natural selection to get started?"

Maar wat hij dan probeert is, dit op te lossen door met de beslist niet onomstreden RNA-World theorie te komen:
P.421: "Now for the key point of the ‘RNA World theory’ of the origin of life. In addition to stretching out in a form suitable for passing on sequence information, RNA is also capable of self-assembling…into three-dimensional shapes which have enzymatic activity. RNA enzymes do exist. They are not as efficient as protein enzymes, but they do work. The RNA World theory suggests that RNA was good enough enzyme to hold the fort until proteins evolved to take over the enzyme role, and that RNA was also a good enough replicator to muddle along in that role until DNA evolved."

En gaat hiermee wel voorbij aan de niet mis te verstane kritiek die er bestaat op deze RNA-World theorie.

Lees b.v.dit artikel uit 2015.
of dit artikel.
Zomaar twee van de vele kritieken (het eerste wat populairder en het tweede veel wetenschappelijker).
Ook leerzaam om te lezen :wink: .

Kort samengevat, Dawkins omzeilt een mega-probleem door een nogal omstreden theorie in te voegen in het evolutiemodel.
Maar voel ik me daarom genoodzaakt rücksichtslos álles van Dawkins dedain wegzetten zoals hierboven wel met Sanford gebeurt? Nee, natuurlijk niet.
Is er anderzijds wel reden om te twijfelen aan bepaalde theorieën van Dawkins die cruciaal blijken voor het fundament van de evolutietheorie en die hij probeert te verdedigen vanuit een bepaalde (in dit geval atheïstische) vooringenomenheid? Ja toch?

Er zal niet veel in de wetenschap zijn dat onomstreden is. Dawkins gaat inderdaad uit van het idee dat natuurlijke gevolgen (leven) natuurlijke oorzaken moet hebben. En dan is je conclusie inderdaad dat er iets gebeurd moet zijn. En als dat voor DNA niet realistisch is, dan moet er dus een voorloper zijn geweest.

Dat zijn eventuele verklaring kritiek krijgt, is niet vreemd, want zo werkt wetenschap nu eenmaal. Maar daarom ook de slagen om de arm: geen vaste uitspraken, maar een "zo zou het misschien kunnen zijn gegaan." Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik al lange tijd niets meer van Dawkins heb gelezen - ik vind zijn anti-theïsme waar hij nogal in vast zit niet interessant en niet leerzaam of opbouwend.

Kritiek op een mogelijk scenario dat na nader onderzoek behoorlijk wat problemen heeft, is natuurlijk wel wat anders dan je hele idee bouwen op het verkeerd lezen van een grafiek en/of het standpunt van een andere wetenschapper (bewust) verkeerd verwoorden. Het is daarnaast ook belangrijk hoe mensen met die kritiek omgaan. De Dawkins zoals ik me die herinner zou dit soort kritiek omarmen, accepteren en zijn standpunten bijstellen. Sanford lijkt zich in te graven en de kritiek te ontkennen of te negeren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2016 12:22

dalethvav schreef:Lees b.v.dit artikel uit 2015.

Het lijkt erop dat de site die je linkt, Evolution News and Views, een schil is van het Discovery Institute. Het heeft in ieder geval een zeer sterke Intelligent Design smaak en de auteur, Casey Luskin, is een ex-werknemer van datzelfde instituut. Dat wekt allemaal weinig vertrouwen.

Het is inderdaad een site van het DI
https://en.wikipedia.org/wiki/Discovery ... _campaigns

Terug naar “[Religie] - Open forum”