Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 07 feb 2005 20:52

PeterD schreef:
Pierro schreef:
PeterD schreef:Wat ik me wel afvraag, is het volgende:

- wat voegt een kaars op een graf toe aan je herinnering en liefde die je daar voelt?

Ik hoop dat je je nu niet direct aangevallen voelt... :?

Mijns inziens totaal niets! Alhoewel het voor anderen misschien de gevoelswaarde heeft dat ze toch nog iets kunnen doen voor de overledene of zich op die manier getroost voelen.....

Mijns inziens ook niet, maar ik hoor het graag van iemand die dat gedaan heeft. Yvonne ofzow...

wat wil je van mij horen?? :?
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 07 feb 2005 20:54

PeterD schreef:
Cisca schreef:
PeterD schreef:
Zareb schreef:
PeterD schreef:Ach, meningen mogen blijkbaar niet altijd geuit worden, of het wordt afgedaan als kwetsend...

Volgens mij is elke mening waardevol, maar dan moet ze wel enigszins overeen komen met de realiteit.

En de realiteit is dus bloemen op een graf. Punt. Dus geen discussie mogelijk?

Meningen verschillen daarover, dat hoeft geen probleem te zijn, misschien kun je wel iets minder bot opstellen ten opzichte van degene die jouw mening niet delen.
Gevoelens zijn voor iedereen weer anders, waarom valt dat niet te respecteren/accepteren, gevoelsmatig blijkt dit voor Yvonne heel belangrijk te zijn, in ieder geval kan ik wel waarderen dat zij haar gevoel onder worden durft te brengen.
Wat de argumentatie betreft, je gevoelsleven is een emotioneel iets, en is daardoor niet altijd te onderbouwen.

Jammer dat het gelijk als bot wordt beschouwd, en dat men zich direct aangevallen voelt als je naar de reden van iets vraagt... :shock: :roll:

bdoel je mij daarmee??
als dat zo is zeg dat dan ff gwoon met me naam dr bij!!! :x
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 07 feb 2005 20:56

pierro en peterD gwoon ff vraagje hoor hebben jullie ooit iemand verloren?? :?:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 feb 2005 21:04

yvonne schreef:
PeterD schreef:
Cisca schreef:
PeterD schreef:
Zareb schreef:
PeterD schreef:Ach, meningen mogen blijkbaar niet altijd geuit worden, of het wordt afgedaan als kwetsend...

Volgens mij is elke mening waardevol, maar dan moet ze wel enigszins overeen komen met de realiteit.

En de realiteit is dus bloemen op een graf. Punt. Dus geen discussie mogelijk?

Meningen verschillen daarover, dat hoeft geen probleem te zijn, misschien kun je wel iets minder bot opstellen ten opzichte van degene die jouw mening niet delen.
Gevoelens zijn voor iedereen weer anders, waarom valt dat niet te respecteren/accepteren, gevoelsmatig blijkt dit voor Yvonne heel belangrijk te zijn, in ieder geval kan ik wel waarderen dat zij haar gevoel onder worden durft te brengen.
Wat de argumentatie betreft, je gevoelsleven is een emotioneel iets, en is daardoor niet altijd te onderbouwen.

Jammer dat het gelijk als bot wordt beschouwd, en dat men zich direct aangevallen voelt als je naar de reden van iets vraagt... :shock: :roll:

bdoel je mij daarmee??
als dat zo is zeg dat dan ff gwoon met me naam dr bij!!! :x

Yvonne, ik heb dat tegen hem gezegd, dus PeterD bedoelt mij daar mee, en niet jou :wink:
Ik kan jou wel begrijpen hoor, soms hebben dingen gewoon heel veel waarde voor iemand, dat kan toch, blijkbaar snapt iedereen dat niet 8)
Voor jou heeft het graf van je opa veel waarde, ik heb bv een foto van mijn vader in de kamer staan op een plek, waar ik hem altijd zie.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 21:04

Afijn, het zal wel...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 21:07

PeterD schreef:Jammer dat het gelijk als bot wordt beschouwd, en dat men zich direct aangevallen voelt als je naar de reden van iets vraagt... :shock: :roll:

Misschien omdat je niet slechts naar de reden vraagt maar er direct een waardeoordeel aan verbindt en het antwoord eigenlijk al denkt te weten?

En verder heeft, klinisch gezien, natuurlijk niets echt 'zin' als diegene al dood is. Laten we dan ook die lijkwagen, zwarte pakken en prekende dominee maar weglaten, dat voegt in feite ook niks toe, toch?

Het hele ritueel rond begraven heeft alles te maken met symbolen, verwerking van persoonlijke gevoelens, etc. En dat doet ieder op zijn manier. Als een bepaalde manier niet de jouwe is, prima. Maar doe het bij een ander dan niet af als zinloze sentimenteliteit (is dat een woord? :P )ofzo. Voor degene die het doet heeft het betekenis, zoals andere 'zinloze' dingen voor jou weer betekenis hebben.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 21:09

yvonne schreef:pierro en peterD gwoon ff vraagje hoor hebben jullie ooit iemand verloren?? :?:

Ja, genoeg mensen. Mensen die heel dicht om me heen stonden. Zoals mijn moeder.

Misschien daarom dat ik absoluut niet begrijp waarom iemand bloemen of kaarsen gaat branden. Beter gezegd waarom iemand überhaupt naar het graf gaat.
Ik ben daar een tijdje terug nog geweest. Aan mijn kinderen laten zien dat daar nou oma begraven ligt. Maar verder heb ik er helemaal niet mee. Ik vind daar niets terug, voel daar geen herinnering, niets.
Misschien komt dat omdat ik herinneringen heb aan de tijd toen zij leefde. Daar heb ik meer mee dan met een laatste rustplaats van iemand.

Afijn, dat is mijn mening. Misschien bot? Het zij zo, zo voel ik het.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 feb 2005 21:27

Hm, ik heb eigenlijk nooit echt iemand verloren die redelijk dicht bij me stond, maar ik kan me wel weer heel goed voorstellen dat je soms naar het graf wil om een kaarsje te branden, als het iemand is waar je veel van hield en een speciale band mee had. Dat geeft het gevoel dat je dichter bij diegene bent en je hebt een specifieke plaats om rustig na te kunnen denken en herinneringen op te halen.

sela

Berichtdoor sela » 07 feb 2005 21:49

PeterD schreef:
yvonne schreef:pierro en peterD gwoon ff vraagje hoor hebben jullie ooit iemand verloren?? :?:

Misschien daarom dat ik absoluut niet begrijp waarom iemand bloemen of kaarsen gaat branden. Beter gezegd waarom iemand überhaupt naar het graf gaat.
Ik ben daar een tijdje terug nog geweest. Aan mijn kinderen laten zien dat daar nou oma begraven ligt. Maar verder heb ik er helemaal niet mee. Ik vind daar niets terug, voel daar geen herinnering, niets.
Misschien komt dat omdat ik herinneringen heb aan de tijd toen zij leefde. Daar heb ik meer mee dan met een laatste rustplaats van iemand.

ah, jammer, dat van je moeder..

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 21:59

Zareb schreef:

Pierro schreef:Want met crematie zie ik het dat we het prachtige scheppingswerk van onze Schepper moedwillig vernietigen door een laatste wilsbeschikking.... Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen??!!!

Op het moment dat je "Gods scheppingswerk" onder de grond stopt, vernietig je het ook, alleen duurt het iets langer dan bij een crematie.
De vernietiging van dat prachtige scheppingswerk begint overigens al op het moment van overlijden. Als je iemand zonder koeling thuis opbaard moet je eens zien wat het resultaat is na 5 dagen.

Inderdaad maar dan is het niet bewust... Je kiest dus niet bewust voor een crematie. Bij begraven gaat het om de traditie waar je in principe niet de daadwerkelijke directe handeling in werking zet waardoor je het lichaam volledig vernietigt. En wel op de zeer grondige manier van direct verbranden....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 22:00

yvonne schreef:
Pierro schreef:
yvonne schreef:eigenlijk vind ik dat er hier best wel veel gezeurd word :oops:
ik bedoel ik vind het best dat je het er niet mee eens ben als iemand bloemen op een graf of wat dan ook doet,,
maar voor mij betekend het heel veel om even naar het graf van me opa te gaan,, misschienook omdat er nooit iemand komt,,
*khep er trouwens net met me ma een lantaarntje met een kaars opgezet :D *
maar als je het er niet mee eens bent met bloemen enzo zeg dan niet dat ze de dood "verbloemen" ik bedoel hier niemand persoonlijk mee hoor!! maar ik weet zeker dat jullie mensen hier mee kwetsen!! voor sommige mensen betekend bloemen nou eenmaal veel!!
denk daar ff overna :!:
en btw ik bedoel jullie in het algemeen hoor,,

Jij zegt nu toch ook dingen die andere mensen niet gewend zijn en dus ook niet zouden doen?! Waarom zouden anderen dan niet mogen zeggen dat ze bloemen bij het graf "de dood verbloemen" vinden??!!!
Dat volg ik niet helemaal.... De bedoeling is dat iedereen zijn of haar mening mag geven en die dan met argumenten probeert te onderbouwen.....

joh!!
maar de bedoeling is er toch niet om mensen te kwetsen?? :shock:

Heeft iemand die intentie om dat te doen dan??? Mijns inziens niet!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 22:03

sela schreef:
PeterD schreef:

ah, jammer, dat van je moeder..

Wat bedoel je nu met jammer? Het feit dat ze overleden is? Zou ik toch iets anders uit willen drukken dan.... Het is toch niet zomaar iets, dat een dusdanig kleine waarde heeft dat je erover kunt spreken dat het jammer is.... (maar goed dat is maybe meer een kwestie van gevoel)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 22:07

Jawel hoor, zeer recent nog in het afgelopen jaar zowel m'n opa als oma.... Dat zijn zondermeer ingrijpende zaken die je toch bepalen bij de realiteit van het leven. Je ziet dan ook ineens dat het in feite niet natuurlijk is dat mensen sterven alleen al omdat zoveel gemis en verdriet oplevert. Het is ten diepste de straf op de zonde, en niet iets dat nu eenmaal bij het leven hoort.
Voor mij persoonlijk heeft het mij er sterk bij bepaald wat het leven nu eigenlijk is; een betrekkelijk korte periode hier op aarde en dan iets wat niet te bevatten is. Een eeuwige bestemming.... Dat heeft voor mij steeds meer waarde gekregen als je nu nog nadenkt over de dood.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 22:08

Goed, nog iets.
Mijn schoonmoeder is ook voerleden. Bij haar graf staan regelmatig bloemen. Ik weet ook wie die daar plaatst. Ik weet ook waarom. Het verbloemen...

Misschien daarom mijn aversie tegen bloemen op een begrafenis/graf.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 feb 2005 22:41

PeterD schreef:Goed, nog iets.
Mijn schoonmoeder is ook voerleden. Bij haar graf staan regelmatig bloemen. Ik weet ook wie die daar plaatst. Ik weet ook waarom. Het verbloemen...

Misschien daarom mijn aversie tegen bloemen op een begrafenis/graf.

Dank je, dat je dit met ons wilt delen, dat je er daardoor negatieve gevoelens over hebt, is ook weer te begrijpen.
Zelf leg ik geen bloemen op het graf van mijn ouders, toen mijn moeder nog leefde, en het alleen het graf van mijn vader, was deed ik het wel, uiteraard heeft dat ook z'n reden.
Ik ben rechthebbende van hun graf, zoals men dat noemt, toch wil ik er niet in begraven worden, en heb geregeld dat ik t.z.t. in een nieuw graf begraven word, zoiets moet je dan ook weer vast laten leggen, anders gebeurt dat automatisch.
Daarom heb ik ook geregeld wie weer rechthebbende van mij graf is, zodat diegene de termijn later kan verlengen.

Terug naar “Archief”