Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 14:06

Aragorn schreef:Ja, ik weet wel dat je dat denkt, maar waarom kun je niet even het verschil tussen bandenplakspul bij je hebben en verzekeren uitleggen?

Hierop niet.

En ik hoef God's voorzienigheid niet over alles te laten gaan, dat doet Hij Zelf wel, daar heb ik totaal geen invloed op, hoe hard ik me ook verzeker. Ook het ondertekenen van mijn polis valt onder de voorzienigheid. Maar als je dan tegen verzekeren bent, moet je consequent zijn, en dat ben je niet. Is ook onmogelijk denk ik, maar daarom ben ik het ook niet met je eens.

En hierop ook niet.[/url]

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 14:08

Over het eerste had ik al lang wat gezegd. En over het tweede is mijn reactie op de vorige pagina het antwoord.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 14:11

Het Weermannetje schreef:Over het eerste had ik al lang wat gezegd. En over het tweede is mijn reactie op de vorige pagina het antwoord.

Je hebt alleen maar gezegd dat dat op een ander vlak ligt, maar op welk vlak dan en wat nu precies het verschil is, heb je niet verteld.

Ja, ik weet dat je dan vind dat je tegen Gods straffende hand ingaat, maar ik heb daarop gezegd dat ik denk dat dat gewoon onmogelijk is. Wij hebben geen invloed op de voorzienigheid. Wat vind je daarvan?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 14 apr 2004 14:26

Nee, ik heb ergens aangegeven dat ik dat verschil verder niet zou noemen. Goed, laten we daar verder over zwijgen.

Punt twee: ik denk dat als je je probeert te verzekeren dat je dan probeert om Gods slaande hand op dat vlak van je af te weren. En ik denk dat dat niet goed is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2004 14:48

Punt twee: ik denk dat als je je probeert te verzekeren dat je dan probeert om Gods slaande hand op dat vlak van je af te weren. En ik denk dat dat niet goed is.

Ja... en ook als je een paraplu opzet als het regent... Als je opzij springt als er een auto op je af komt rijden, als je stopt voor een stoplicht, als je je naar het ziekenhuis laat brengen als je een hartaanval krijgt....

Dan heeft God het gewoon zo gewild... Dus moet je dat gewoon accepteren he. Ik word een beetje moe van dat hypocriete denken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:43

Het Weermannetje schreef:Nee, ik heb ergens aangegeven dat ik dat verschil verder niet zou noemen. Goed, laten we daar verder over zwijgen.

Waarom zou je dat niet noemen? Dat zou bij mij de gedachte wegnemen dat je de discussie ontwijkt en eigenlijk geen antwoord hebt..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 09:38

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Nee, ik heb ergens aangegeven dat ik dat verschil verder niet zou noemen. Goed, laten we daar verder over zwijgen.

Waarom zou je dat niet noemen? Dat zou bij mij de gedachte wegnemen dat je de discussie ontwijkt en eigenlijk geen antwoord hebt..

bang dat hij anders gaat denken dan zijn ouders en voorgangers.

laat God spreken. En grond alles wat je ouders en voorganger zegt op Bijbel. Gods woord hoort niet voor niks bij de Geestelije wapenrusting.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 10:53

Angst om in te zien dat wat je dacht niet klopt, dat dingen anders zijn dan je oude vertrouwde denkbeelden... en daardoor dus maar de bijbel met oogkleppen op lezen :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

De grote onbekende

Berichtdoor De grote onbekende » 15 apr 2004 11:19

Geachte Marnix,

Je kunt misschien beter niet op iemand zijn gemoed gaan werken. Doe deze dingen gewoon pb. Dan krijg je ook niet zulk soort reacties. Dank u wel. :!:

Gegroet, de grote onbekende.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 13:02

Marnix schreef:Angst om in te zien dat wat je dacht niet klopt, dat dingen anders zijn dan je oude vertrouwde denkbeelden... en daardoor dus maar de bijbel met oogkleppen op lezen :?

Nee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2004 13:13

Waarom lees je dan niet gewoon wat er in de hele bijbel staat, in plaats van alleen een paar teksten er uit te pakken, die zo uit te leggen als je zelf denkt, en de rest van de teksten maar te negeren?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:05

Ik negeer geen teksten, jij citeert ook niet de hele Bijbel. Kijk, als je met teksten begint te citeren, moet je eigenlijk de hele Bijbel citeren.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 16 apr 2004 13:59

Ik heb nog geen steekhoudend argument voor de stelling gezien. Het illustreert m.i. het probleem dat door denominaties vastgestelde dogmata met zich meebrengen. In dit geval het dogma van de Goddelijke Voorzienigheid.

Een dogma heet een opnieuw verwoorden van een bijbelse waarheid te zijn. Het probleem is, dat men vervolgens gaat voortborduren op het dogma en dan tot absurde conclusies komt (zoals niet verzekeren). Overigens, mensen die niet verzekeren, gaan soms na een ongeluk wel met de pet rond. Het enige verschil met verzekeren is dan, dat je de premie achteraf ophaalt.

Dogmata, catachismen, leerregels en andere kerkelijke documenten bevatten wel bijbelse waarheden, maar ze zijn niet de waarheid. Ze zijn door mensen opgesteld en er Goddelijk gezag aan toekennen is toevoegen aan de schrift. Hier hebben de kerken van de reformatie dezelfde fout gemaakt (principieel gezien) als de R.K. kerk, die het geloof baseert op bijbel + traditie. Dogmata en catechismen hebben in sommige kerken echt het Sola Scriptura van de Reformatie uitgehold.

Mijn pleidooi is: Back To The Bible!!!

Durf de dogmata van je kerk ter discussie te stellen![/i]
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2004 14:53

Ik negeer geen teksten, jij citeert ook niet de hele Bijbel. Kijk, als je met teksten begint te citeren, moet je eigenlijk de hele Bijbel citeren.

Ik geloof ook zeker in die tekst (tenzij de Vader hem trekke bijvoorbeeld)... maar daar houdt het voor ons niet mee op. Dat is het begin, en daarna gaat het verder... dan kun je het aannemen of niet. Dan gaan die andere teksten voor je gelden.

Zolang je zegt: Ik kan niets tot God wat doet... kom je geen stap verder... Hoe weet je dat God niet is begonnen met aan je te trekken? Moet je wachten met actie voor je daar een zichtbaar teken van hebt gezien, er volledig van overtuigd bent? Of kom je in actie (en dat is dan al het bewijs dat God is begonnen, anders kon je dat niet)

Het is een lijn.... Als God A zegt mogen wij B zeggen... Zolang je geen B zegt omdat je niet zo zeker bent of je de A hebt gehoord kom je niet verder... Probeer dus gewoon B te zeggen :)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 apr 2004 15:06

Verzekeren? Waar hebben jullie het eigenlijk over? Waar maken jullie je druk om? Het belangrijkste is dat je deze verzekering kent!

Romeinen 8
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Terug naar “Archief”