DE DUIVEL

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 09 nov 2006 20:16

Omega schreef:Madel schreef:

zelf geloof ik dat de duivel nog steeds in de hemel is en bij de vergaderingen is in de hemel over het wereldgebeuren. hij heeft nog steeds toegang in de hemelse gewesten. alleen niet meer in Gods nabijheid. hiervan zijn diverse teksten voor aan te voeren. God overlegt zelfs met de satan.

Heb je daar ook aanwijzingen voor vanuit de Bijbel?

we weten dat de satan een hooggeplaatst hemelwezen is geweest. een overdekkende cherub.

we weten ook dat deze 'schitterende' in de hof van eden geweest is en eva verleid is. in de SV staat in genesis dat het een slang is maar in de grondtekst staat iets anders. iets van: schitterende.

uit daniel 11 weten we ook dat er luchtvorsten zijn die wij niet zijn. na het gezicht waarvan daniel dusdanig ontsteld is gaat deze direct in gebed. God hoort en verhoort hem al op de eerste dag en zend een engel naar daniel toe om weer te spreken. maar wat blijkt. die engel komt pas 21 dagen later bij daniel en biedt zn verontschuldigingen aan. ook zegt de engel dat als hij weer teruggaat weer moet strijden tegen de vorst van perzie en griekenland. het gaat hier niet om gewone aardse vorsten maar luchtvorsen. persoonlijk geloof ik dat achter de wereldbeheersers en machthebbers nog een engelenwereld staat. en dat zijn zowel gevallen engelen van satanszijde (die is immers de overste van de macht der lucht en de god van deze eeuw/aioon) als Gods engelen. en blijkbaar hebben die wel eens conflict met elkaar. maar dat zien wij niet. soms wordt ons een kijkje achter de schermen gegund. zoals in dit gedeelte bijv.

In 2 kronieken 18 vanaf vers 18 wordt ons blikveld gebracht in de hemel. namelijk voor Gods troon. er wordt daar vergaderd over de gang van zaken op de wereld. onderwerp van gesprek is achab. Als God een vraag stelt en een opmerking plaatst treedt de satan naar voren en geeft zijn kijk op de zaken weer en doet een voorstel. daar gaat God mee akkoord en laat hem gaan. en de satan gaat daarop aan de slag.

ik heb het wat vrij vertaald maar het is wel de strekking van het verhaal.

aangezien ik geloof dat achter de wereldbeheersers van deze wereld nog een engelenwereld actief is geloof ik ook dat op diverse plaatsen indirect over de satan wordt gesproken. zo staat er een gedeelte in jesaja 14 dat mijns inziens gaat over de satan. achter de koning van babel staat nog iemand en dat is de satan. op een dergelijke wijze wordt op een aantal plaatsen een blik achter de schermen gegeven.

zo ook in ezechiel 28 vanaf vers 11. ook hier staat achter de vorst van tyrus de satan. de woorden die hier gebruikt worden in een aantal teksten zijn niet op een mens toepasbaar. we lezen hier dus dat de satan in de directe nabijheid van God verkeerde. namelijk tussen de vlammende bergen. totdat er onrecht gevonden werd in hem en hij een greep deed naar de troon. maar wie zichzelf verhoogt.....

ook word er in de bijbel gesproken over een berg der samenkomst. ver in het noorden. nu moeten wij dat niet aards opvatten maar als zijnde in de hemel.

Ook in het boek Job vinden we een samenspraak van God met de satan. niets bijzonders blijkbaar. tot tweemaal toe komt satan in dit gedeelte binnen terwijl de zonen Gods zich vergaderen voor Gods troon. Let wel, de satan word niet de hemel uitgewerkt als zijnde. wegwezen hier. de satan heeft vrijelijk toegang. niet tot alles. maar blijkbaar wel een deel.

In openbaring wordt hij ook de verklager van zijn broeders genoemd. hij klaagt dus bij God mensen/engelen aan. hij overlegt blijkbaar.

persoonlijk geloof ik nog niet dat de satan uit de hemel gewerkt is. openbaring is later in de tijd geschreven en pas na het kruis. Christus heeft de dood wel overwonnen dat is waar. maar nog steeds sterven er mensen.
Ook heeft Christus macht zowel in de hemel als ook op de aarde. alleen past hij deze nog niet toe.

ik geloof dus dat openbaring een boek is voor de 'nabij' toekomst en dat pas dan de satan uit de hemel gewerkt wordt door een oorlog. dat is namelijk op het punt dat Christus Zijn koningschap over deze wereld op zich neemt en aanvaard. in mijn visie is dit nog geheel toekomstig.
Openbaring 12:15:19 gaat over het aanvaarden van dit koningschap. in de SV staat jammerlijk vertaald in vers 17 'geheerst'. maar dat staat er niet. het staat er in de toekomende tijd. men heeft het zo vertaald vanuit de vervangingstheologie en daarin is geen plaatst voor een letterlijke wereldheerschappij van Christus. maar het staat er in de toekomende tijd.

Dus al met al blijf ik bij mijn uitspraak. hoe vreemd deze ook moge klinken. zo wordt het weinig geleerd. dat weet ik wel. maar daarom hoeft het nog niet minder waar te zijn.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: wat is dit moeilijk zeg!

Berichtdoor marcel081276 » 09 nov 2006 23:23

fryskenfry schreef:Toen ik vorige week op dit forum binnenkwam, had ik nog maar een klein zetje nodig om me met hart en ziel te storten op mijn nieuwe identiteit. Buiten het forum, in 'the real world' heb ik mijn bekering inmiddels ook beleden bij mensen die reageerden zoals de meeste gereformeerden zouden reageren op 'ik ben homo'.
Ik ben klaar voor Jezus en God, maar wil ik nu ook nog belijden dat de duivel bestaat?
voor degenen die mijn voorstellingspraatje gelezen hebben: in de vedas is de duivel verpersoonlijkt in Maya. al het wereldse wat aantrekkelijk is, maar je ook bindt aan de wereld en vervreemdt van het goddelijke. in mijn bevinding is de duivel niet zo machtig. hij spreekt tot mij door alcohol, tabak, vieze plaatjes, disco-verlichting inclusief house beats en hitsige vrouwen. maar het komt niet in mij op om tot hem te bidden.

disco-verlichting inclusief house beats??? eh.. misschien zie jij persoonlijk daar de duivel in, maar dat wil niet zeggen dat het ook echt zo is. ik zie namelijk helemaal niet de duivel in discolichten, het zijn gewoon lampen dus misschien heb je thuis alleen kaarsen? :lol: en ik hou wel van house beats(trance) en het is gewoon muziek en ik zie er totaal geen duivel of wat dan ook in.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Terug naar “Archief”