Moderator: Moderafo's
Markie schreef:Hebben jullie nou écht de illusie dat je door die brief wat kan veranderen?
Je kan hoog of laag springen maar je veranderd er met zijn allen NIETS aan. Dat is wat ik je in elk geval mee kan geven. Of je moet het zover zien te schoppen dat je 80% van de achterban achter je ziet te krijgen.
Dan heb je een kleine kans dat ze bereid zijn te luisteren.
Rijnmond schreef:Beste deelnemers aan dit gesprek,
Al enige tijd heb ik me niet meer uitgelaten in deze discussie. De reden hiervoor is simpel. Ik bemerk van beide kanten dat zowel PKN als HHK hun eigen fouten goed proberen te praten en verwijten aan het adres van de "tegenstanders" plaatsen. Ook ik ben daar niet geheel onschuldig in. Maar was de insteek van dit gesprek niet om te kijken waar er mogelijkheden tot verzoening lagen? Ik wil iedereen oproepen te stoppen met deze zelfrechtvaardiging en serieus toenadering proberen te zoeken.
In liefdevolle afwachting, verblijf ik,
Stojca
Optimatus schreef:Waarbij ik me van harte kan aansluiten.
Ik werk op dit moment aan een schrijven waarin ik Dr. Plaisir vraag waarom een federatie niet mogelijk zou zijn geweest. Wellicht dat jij, Stojca, mee wilt tekenen en wellicht Jeroen ook? Dan hebben we een PKN'er, een bezwaarde PKN'er en een HHK'er die gezamenlijk aangeven dat er aan de basis toch enige onrust heerst.
elbert schreef:Al is het mosterd na de maaltijd, het zou toch mooi zijn als er alsnog een federatie tot stand kan komen. Maar dat zal nog wel een tijdje duren, als het al gebeurt.
johannes1 schreef:elbert schreef:Al is het mosterd na de maaltijd, het zou toch mooi zijn als er alsnog een federatie tot stand kan komen. Maar dat zal nog wel een tijdje duren, als het al gebeurt.
dit is te laat. waarom zou je vragen? er zijn gemeentes uit elkaar gegaan, en ik zal het schatten dat zeker 80% niet in vriendschap uit elkaar zijn gegaan. denk je dat er dan nog een federatie in zit?
Volkskrant schreef:de Volkskrant
November 4, 2005
Geloofstwisten aan den IJssel
Streng hervormden hadden het lang voor het zeggen in Ouderkerk aan den IJssel. Maar na de protestantse kerkfusie raakten ze niet alleen hun kerk maar ook veel sympathie kwijt. Door Ron Meerhof
`Almachtige, barmhartige, genadige God! Geef ons een klaar inzicht in hetgeen, met voorbijzien van elk ander oogmerk, het algemeen belang van ons vordert en doe op onze besluiten Uw onmisbare zegen rusten. Amen.'
Zo begint de gemeenteraadsvergadering in Ouderkerk aan den IJssel, een dorpje op tien minuten rijden van Rotterdam. Mogelijk luistert God, want voor Ouderkerk is Hij in veel opzichten barmhartig. Op een mooie herfstdag ligt het wel te varen langs de IJssel. Er staan kapitale huizen met glimmende auto's voor weelderige tuinen.
Maar, zegt een gelovige dan, de mens maakt er altijd weer een rommeltje van. Waar het aan ontbreekt, is erbarmen tussen de Ouderkerkers onderling. En wie daarvoor verantwoordelijk is, hangt af van hoever je wenst terug te gaan in de tijd.
De harde kern van orthodox-gelovigen heeft hier de afgelopen halve eeuw op dwingende wijze de tijdgeest buiten gehouden. Op zondag was de enige kroeg dicht, hoedjes draaiden met een ruk de andere kant op bij het opmerken van kwalijke zaken; korte broeken, barbecue, hard praten, een biertje drinken, naar de verkeerde kerk gaan of niet naar de kerk gaan.
Wat weer wel mocht, was dat plaatselijke politici zich door aannemers lieten fˆteren in de skybox van Feyenoord. Want de boog kon niet altijd gespannen staan, natuurlijk, wie appelen vaart, appelen eet, en als je dicht bij het vuur zit enzovoort. Ook hervormden zijn wereldwijs. Maar ze riepen met die onnavolgbare mores wel de irritatie van de rest van de bevolking over zich af.
Wie maar een paar jaar terugkijkt, ziet iets heel anders. De grote fusie in 2003 van kerken in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft in heel het land tot ellende geleid; afsplitsingen, rechtszaken over het eigendom van kerken, dominees die met kroost en al hun pastorie worden uitgeknikkerd, en scheuringen dwars door gemeenschappen en zelfs families heen.
Zo ook in Ouderkerk. Eeuwenlang hebben de orthodox-gelovigen hier krom gelegen voor hun Grote Kerk. Toen de Nederlandse Hervormde Kerk waarvan ze deel uitmaakten tegen hun zin opging in de PKN, gingen ze zelf door als Hersteld Hervormde Kerk. Tegen betaling mochten ze voor twee zondagsdiensten nog gebruik maken van hun eigen kerk. Maar per december zijn ze dakloos. Dat doet pijn, en ook dat is niet zo gek.
De Hersteld Hervormden zijn bereid voor hun principes zeven miljoen op te brengen voor een nieuw kerkgebouw. Maar waar moet het staan? Het college wees een groenstrook aan de Abelenlaan aan voor een voorlopige noodkerk.
En toen was het of er een puist openbarstte. Ze zijn weer aan het ritselen, zei de oppositie, er zijn afspraken om dat stuk grond groen te houden. SGP-wethouder Leo Barth had van tevoren gezegd dat hij zich niet met de zaak zou bemoeien omdat hij zelf lid is van de Hersteld Hervormden. `Daar hield ik me aan en dat kan ik aantonen ook.' Barth heeft niks met rommelen en ritselen, zegt hij.
Dat liegt-ie, zeggen buurtbewoners die in de slagschaduw van de kerk zouden komen te wonen; achter de schermen trekt-ie aan de touwtjes zoals de Ouderkerkse `fijnen' dat altijd hebben gedaan.
Zelf zeggen die buurtbewoners dat alle acties uit henzelf komen, dat ze niet zijn opgezet door raadsleden. `Ik zie die lijntjes w‚l', zegt Barth. `Dit heeft weinig met geloof te maken, veel meer met politiek.'
Hoe dan ook, Barth werd bedreigd, de VVD liep uit protest de gemeenteraad uit, bij de gemeente stroomden de bezwaarschriften binnen. `Zelfs van buiten het dorp', stelt Barth laatdunkend. Maar de Abelenlaan werd afgeblazen.
Invloed en getal van de orthodoxe Hersteld Hervormden mogen tanen in Ouderkerk, ze tellen nog altijd zo'n achthonderd zielen op een bevolking van achtduizend. Als die terugslaan, is dat merkbaar. Een winkelier die protest had aangetekend tegen de noodkerk kreeg te horen: `We kopen geen spijker meer bij je.' De melkboer, achtergebleven in de PKN, zag zijn omzet met de helft dalen.
Waarnemend burgemeester Hans Oosters schrok zo, dat hij deze zomer, nog voor zijn vertrek, een brandbrief stuurde aan commissaris van de koningin Franssen.
Die liegt er niet om. De commotie is `exemplarisch voor de bestuurlijke situatie in Ouderkerk', schrijft Oosters, de raad doet maar wat, hitst bewoners op tegen het college en probeert de hersteld hervormden zoveel mogelijk dwars te zitten.
`Het lijkt erop dat diverse raadsleden en delen van de Ouderkerkse bevolking een middel hebben gevonden om af te rekenen met de bestuurlijk en maatschappelijk lange tijd zeer dominante orthodox-christelijke bevolkingsgroep.'
Wullimpie schreef:Wullimpie schreef:Wordt de brief hier ook geplaatst, of ergens anders op het net.
Ik zou hem graag lezen.
En ook naar het antwoord van Ds Plaisir ben ik benieuwd
Krijg ik hier nog antwoord op.
B.V.D.
Wullimpie
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten