Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 17:14

schelpje3 schreef:Daar ben ik het in principe wel mee eens, maar zo is het nu eenmaal niet jaapo.
Als je van het ene naar het andere kerkverband wil gaan, vraag je je attestatie op en thats it.
Behalve als je van de CGK (voorbeeld) naar de GerGem over wil, dan ga je met de kouwe hand en zul je het nog een keertje moeten belijden voor de k.r.
Ik begrijp dat dus ook niet en vind het jammer dat het zo gaat.
Je hoeft toch immers ook niet overgedoopt te worden?

Daar ben jij het helemaal niet mee eens , want mij verwijt je ook dat ik geen belijdenis zou doen waarbij ik een leer belijd in plaats van mijn geloof .
Je bovenstaande voorbeeld geeft precies weer dat de leer beleden wordt en niet het geloof, anders zouden ze net als (zelfs) het RK doopsel dat wel als ''toegangsbewijs'' accepteren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mar 2014 17:27

jaapo schreef:Enkele jaren geleden heb ik het in mijn omgeving meegemaakt, dat een belijdend lid van de synodale Geref. kerk geweerd werd van het Avondmaal bij de Vrijgemaakt Geref. kerk. Totale verbijstering. Alleen daarom al heb ik de Vrijgemaakten geschrapt voor mezelf als geloofwaardige christelijke kerk. De hernieuwde noodzaak van belijdenis doen bij de overgang van CG naar Geref. Gem. vind ik even verwerpelijk, als het waar is.

En dit werkt alleen maar in een kleine gesloten gemeenschap (iedereen kent iedereen).
In een stadskerk zijn dit soort regeltjes onmogelijk.
Je kent niet iedereen die binnen loopt - ook niet als er avondmaal is.
Daar komt nog bij dat christenen van elders vaak geen belijdenis gedaan hebben, het is niet alle christelijke kerken gebruik om belijdenis te doen.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 28 mar 2014 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 mar 2014 17:54

Wat een discussie weer. In mijn kerk mag iedereen meedoen met het heilig avondmaal.
Geen voorwaarden. Belijdenis doen is bij ons: toetreden tot de traditie en je willen laten inspireren door het Evangelie van Christus. Hem daar ook in willen volgen.
Bij de GG is wel meer fout. Maar dat je weer belijdenis zou moeten doen bij toetreden wist ik niet. Dan geef je er als kerkgenootschap overduidelijk blijk van dat je helemaal niets van de Bijbelse Boodschap hebt begrepen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 mar 2014 20:04

Die man, waar ik het over had, had op dat moment geen andere mogelijkheid. Hij wilde toch naar de kerk en deelnemen. Dat maakt het nog wranger. Verdere details geef ik niet. Privacyoverwegingen. Als je het niet gelooft, dan maar niet. Het is de harde waarheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 mar 2014 20:19

jaapo schreef: De hernieuwde noodzaak van belijdenis doen bij de overgang van CGK naar Geref. Gem. vind ik even verwerpelijk, als het waar is.

Hoe het bij andere kerkverbanden zit weet ik niet, maar bij de CGK weet ik zeker dat ze je niet opnieuw belijdenis laten doen. Volgens mij wordt zelfs als iemand van een Baptistische kerk naar de CGK overgaat zijn geloofsdoop als belijdenis erkent en kan hij dus gewoon aan het avondmaal gaan.
Laatst gewijzigd door maaarten op 28 mar 2014 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 20:38

maaarten schreef:Volgens mij wordt zelfs als iemand van een Baptistische kerk naar de CGK overgaat zijn geloofsdoop als belijdenis erkent en kan hij dus gewoon aan het avondmaa gaan.
Klopt, behalve als desgene eerder daarvoor als kind al in de CGK gedoopt is. In dat geval moet er voor de kerkenraad opnieuw belijdenis worden afgelegd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 mar 2014 08:20

Jvslooten schreef:Klopt, behalve als desgene eerder daarvoor als kind al in de CGK gedoopt is. In dat geval moet er voor de kerkenraad opnieuw belijdenis worden afgelegd.

waarom is dat ?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 08:54

Jvslooten schreef:Klopt, behalve als desgene eerder daarvoor als kind al in de CGK gedoopt is. In dat geval moet er voor de kerkenraad opnieuw belijdenis worden afgelegd.
rotterdam schreef:waarom is dat ?
Omdat er slechts één doop is (Ef. 4:5). Door opnieuw zich te ´laten´ dopen verklaard men de eerste doop voor tenietgedaan en bovendien, als men belijdend lid is geweest in de CGK, wat vaak het geval is, dan betekend het ook dat het jawoord op vraag 1 van de belijdenis verbroken is:
1 Verklaart u, dat u de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het Christelijk Geloof begrepen is, en in de christelijke kerk hier geleerd wordt, houdt voor de waarachtige en volkomen leer der zaligheid? En belooft u in de belijdenis daarvan, door Gods genade, standvastig te zullen blijven in leven en sterven?
Ik weet vanuit mijn directe omgeving dat hier bij sommigen nog wel eens wat weerstand tegen is, omdat ze destijds vanuit hun volle overtuiging zich opnieuw hebben laten dopen maar later toch weer tot inkeer kwamen en zich opnieuw bij de CGK aansloten. Op zo´n moment ligt het ontzettend moeilijk om opnieuw belijdenis te moeten afleggen voor de kerkenraad, omdat men altijd naar eer en geweten en naar overtuiging gehandeld heeft. Toch is dat wel de kerkelijke weg, en ik denk dat dat ook goed is, mits hier wel op pastorale wijze mee wordt omgegaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mar 2014 09:41

Even een vraagje tussendoor. De drie formulieren van enigheid, wordt daar nog wat mee gedaan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 10:04

Faramir schreef:Even een vraagje tussendoor. De drie formulieren van enigheid, wordt daar nog wat mee gedaan?
In welk opzicht bedoel je precies?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mar 2014 10:09

Jvslooten schreef:In welk opzicht bedoel je precies?

In het kader van dit topic. Moeten die belden worden, onderschreven worden of moet men er enkel kennis van genomen hebben. Mag men het er niet mee eens zijn of er geen mening over hebben. Dat soort dingen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 mar 2014 10:22

Faramir schreef:In het kader van dit topic. Moeten die belden worden, onderschreven worden of moet men er enkel kennis van genomen hebben. Mag men het er niet mee eens zijn of er geen mening over hebben. Dat soort dingen.

Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 10:25

Faramir schreef:In het kader van dit topic. Moeten die beleden worden, onderschreven worden of moet men er enkel kennis van genomen hebben. Mag men het er niet mee eens zijn of er geen mening over hebben. Dat soort dingen.
Als men bij vraag 1 spreekt over de leer die hier geleerd wordt dan wordt daarmee specifiek op de zes belijdenissen gedoeld inderdaad (de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse leerregels, de Heidelberger, Nicea, Athanasius en de Apostolische geloofsbelijdenis). Vooral de Heidelberger en de Apostolische geloofsbelijdenis krijgen veel aandacht.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mar 2014 10:25

rotterdam schreef:
Ten tweede: Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?

Dat is wat een belijdenis kandidaat positief moet beantwoorden? Voor welke kerken gaat dit op?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 mar 2014 10:31

Faramir schreef:Dat is wat een belijdenis kandidaat positief moet beantwoorden? Voor welke kerken gaat dit op?
Volgens mij alle gereformeerde kerken. Ik weet slechts één uitzondering, en dat is dat je in de NGK een uitzonderingsbepaling kan opnemen. Dan geef je bijvoorbeeld aan bij de kerkenraad: Ik belijd dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is, met uitzondering van Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus. Een soort maat-pakket zegmaar. Ik sta er persoonlijk niet zo achter, maar ik weet dat het gebeurd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”