Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Happy One » 16 okt 2013 19:13

Marnix schreef:Ik denk dat je niet losse dingen moet citeren buiten de context van wat de Bijbel nog meer zegt.

Zo lees ik in Romeinen 3:

22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.

En eigenlijk overal lezen we dit, dat er vrijspraak is voor wie in Hem geloven. Het offer van Jezus Christus is voldoende om iedereen te redden. Zo is er een algemeen aanbod van genade, redding voor iedereen. Maar de Bijbel leert ook dat wie geloven zullen worden gered.

Een paar teksten over het oordeel:

27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel. 28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde. (Hb 9)

Let op, Hij redt wie Hem verwachten. Wie Hem niet verwachten worden dan niet gered. Dat is wat anders dan straf waarna ze zich alsnog kunnen bekeren en gered worden. Het is vrij definitief. Zo ook in de volgende tekst:

7 Maar de tegenwoordige hemel en aarde worden door datzelfde woord bewaard om op de dag van het oordeel, waarop de goddelozen ten onder zullen gaan, te worden prijsgegeven aan het vuur. (2 Pet 3)

17 Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden? 18 Als zij die rechtvaardig leven al ternauwernood gered kunnen worden, hoe moet het dan gaan met hen die zondigen doordat ze God niet gehoorzamen? (1 Pet 4)

13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel. (Jak 2)

26 Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. 28 Voor wie de wet van Mozes naast zich neerlegt is er geen pardon; wanneer er ten minste twee getuigen een verklaring tegen hem afleggen, moet hij sterven. 29 Hoeveel zwaarder zal dan de straf niet zijn, denkt u, voor wie de Zoon van God vertrapt, het bloed van het verbond ontheiligt – terwijl hij erdoor geheiligd is – en de Geest van de genade veracht? 30 We kennen immers degene die gezegd heeft: ‘Het is aan mij om te wreken, ik zal vergelden,’ en ook: ‘De Heer zal oordelen over zijn volk.’ 31 Huiveringwekkend is het te vallen in de handen van de levende God!

Marnix, de Bijbel leert zowel het één als het ander. Er staat een veelheid aan teksten in de Bijbel die overduidelijk wijzen op universeel herstel van alle dingen, of zoals Handelingen 3 het noemt, de wederoprichting van alle dingen. Doe mij een plezier en lees ze gewoon eens. Iedereen, ook ik, leest teksten vanuit een eigen traditie en leest over lastige Bijbelteksten heen. Probeer eens die universele teksten te laten staan en ze niet weg te redeneren.
Daarnaast staan er teksten in over oordeel en verlorenheid, onder andere die jij noemt en die met vele teksten aan te vullen zijn.
Om die beiden te kunnen laten staan is het cruciaal hoe je God ziet. Is hij echt een Vader voor al Zijn schepselen?
Een vader straft en corrigeert, maar altijd met het oogmerk op herstel van de relatie met zijn kind. Wanneer Gods wezen liefde is dan is het toch niet vreemd te veronderstellen dat dit ook voor God geldt?
Hij straft en corrigeert, er is oordeel en vergelding. Maar met een doel. Eerder postten Trolando en ik al meerdere teksten waaruit duidelijk blijkt dat het oordeel wat daar wordt gebruikt in de Bijbel (grondtekst) een corrigerende
functie heeft (Matth 25:46 en de rook van hun pijniging vanuit de poel van vuur en sulfer).
Een corrigerende werking met een uiteindelijk herstel. Een straf die hoort bij de toekomende eeuw. Zo begrepen de eerste christenen dat, zoals ik al eerder schreef onderwezen 4 van de 6 grote theologische scholen destijds universeel herstel na het uiteindelijke oordeel.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 okt 2013 19:17

Wilsophie schreef:Dit is wel heel erg zwart wit en ik herken het niet.

Zou je het op prijs stellen als ik alle onaardige opmerkingen in dit topic die niets te maken hebben met een open houding en van elkaar proberen te leren eens onder elkaar post?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 16 okt 2013 19:22

Happy One schreef:Sorry, maar dit geloof je toch zelf niet? Overal waar je iets probeert te vertellen over wat 'alverzoening' echt inhoudt word je als dwaalleraar gebrandmerkt. Vervolgens komen mensen met allerlei beschuldigingen waaruit je kunt zien dat ze zich er nog nooit echt in hebben verdiept.
Ik zei al: het merendeel van de christenen in de eerste eeuwen geloofde erin. Toen mensen de grondtaal nog begrepen enzo. Nu word je alleen maar belachelijk gemaakt en uitgescholden.

Ho ho, waar haal je vandaan dat het merendeel van de christenen in de eerste eeuwen in alverzoening geloofde? De enige waarvan ik het weet is Origenes en die hield er wel meer rare ideeën op na. Maar ik heb er nooit een grondige studie naar gedaan, dus het kan best zijn dat je bewering klopt, maar dan wil ik wel graag een paar bronnen bij die bewering. :)

Verder ben ik ook wel benieuwd waarom mensen meer geneigd zouden zijn om in alverzoening te geloven, als ze de grondtaal beheersen.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 okt 2013 19:52

maaarten schreef: Ho ho, waar haal je vandaan dat het merendeel van de christenen in de eerste eeuwen in alverzoening geloofde? De enige waarvan ik het weet is Origenes en die hield er wel meer rare ideeën op na. Maar ik heb er nooit een grondige studie naar gedaan, dus het kan best zijn dat je bewering klopt, maar dan wil ik wel graag een paar bronnen bij die bewering. :)

Verder ben ik ook wel benieuwd waarom mensen meer geneigd zouden zijn om in alverzoening te geloven, als ze de grondtaal beheersen.

Onder andere hier kun je er meer over lezen: http://www.tentmaker.org/books/Prevailing.html Dit boek laat zien dat dit de heersende leer was gedurende de eerste 500 jaar.
En dit schreef Augustinus in zijn dagen: Augustinus, Enchiridion, 112 [Hoofdstuk XXIX, The Last Things]: “Dat sommigen, ja zelfs de meesten, de eeuwige straf der verdoemden en hun steeds zonder onderbreking voortdurende kwellingen uit menselijk gevoel bejammeren en niet geloven dat het zo zal zijn…”.
Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te geven.

Over de grondtaal: omdat er in onze vertalingen veel, erg veel is weg vertaald. Helaas maar het is niet anders.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 16 okt 2013 20:10

[quote="Happy

Zou je het op prijs stellen als ik alle onaardige opmerkingen in dit topic die niets te maken hebben met een open houding en van elkaar proberen te leren eens onder elkaar post?

Lijkt me boeiend (serieus!), ga de uitdaging aan, zou ik zeggen.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 okt 2013 20:21

Rozijn schreef:Lijkt me boeiend (serieus!), ga de uitdaging aan, zou ik zeggen.

Dat laat ik aan de lezer zelf over, ik heb echt betere en constructievere dingen te doen :D .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 22:51

Happy One, als het er beiden staat, dus ook iets over definiteve straf, hoe is het dan de combineren met corrigerende straf? Dat Wilsophie zegt dat het er in gaat als koek snap ik wel een beetje. Dat mensen als ketter werden aangemerkt is niet omdat mensen niet willen dat het waar is (hoewel die er vast ook geweest zijn) maar omdat mensen op basis van de Bijbel geloven dat het niet waar is. Ik hoop dat het waar is. Maar ik vraag me op basis van de Bijbel (en die ken ik wel goed) sterk af of dat ook zo is.

In Mattheus 25 zegt de heer uiteindelijk niet: jammer, maar ik ga jullie wel liefdevol straffen en zo heropvoeden want jullie zijn ook mijn schepselen en ik jullie Vader, oool al geloof je dat niet. Hij zegt: ik ken jullie niet. Mensen die hij zelf had genodigd. De man die zijn talent begroef wordt in de buitenste duisternis geworpen. En dat hoofdstuk wordt afgesloten met woorden over het oordeel. Mensen worden links of rechts van Hem geplaats en over de mensen wordt gezegd: Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven. '
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Trolando
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Trolando » 17 okt 2013 10:21

Marnix schreef:Happy One, als het er beiden staat, dus ook iets over definiteve straf, hoe is het dan de combineren met corrigerende straf? Dat Wilsophie zegt dat het er in gaat als koek snap ik wel een beetje. Dat mensen als ketter werden aangemerkt is niet omdat mensen niet willen dat het waar is (hoewel die er vast ook geweest zijn) maar omdat mensen op basis van de Bijbel geloven dat het niet waar is. Ik hoop dat het waar is. Maar ik vraag me op basis van de Bijbel (en die ken ik wel goed) sterk af of dat ook zo is.

Mijn ervaring is anders, veel mensen zetten alverzoening weg op basis van drogredenen ("dan hoef je niet meer te geloven" of "dan gaat iedereen automatisch naar de hemel" of "dan kun je doet wat je wil" of "dan is Christus voor niets geweest") en laten daarmee zien dat ze de essentie niet begrijpen: er is wel degelijk een straf, en niemand beweert dat je maar slechte dingen kunt doen zonder gevolgen, maar uiteindelijk zorgt God ervoor dat alles goed is en iedereen rechtvaardig wordt.

Als er echt teksten zijn die een definitieve straf leren, dan is dat jammer, maar er staan wel meer tegenstrijdigheden in de Bijbel. Sommige auteurs zetten dingen heel zwart-wit en stellig neer omdat zij niet bezig zijn met het verkondigen van het goede nieuws maar met het berispen van mensen en het dreigen met straf. Nouja, dat is dan best te begrijpen vanuit een kader waarin uiteindelijk allen gered worden maar de weg daar naartoe niet makkelijk is.

Wat ik storend vind is dat mensen zo verschrikkelijk makkelijk teksten over "God wil dit" en "God wil dat" uitleggen als "tsja, hij kan wel meer willen" en totaal niet lijken te begrijpen dat een almachtig en wijs en intelligent opperwezen echt wel zijn doel kan bereiken als hij dat wil, zeker de bekering van alle mensen. Er zijn honderden mogelijkheden zoals een correctiestraf waarmee God de bekering van alle mensen kan bereiken. Op grond van de kleine en bekrompen gedachten van verknipte theologen zoals Augustinus zitten we nu opgescheept met de theorie van een "goede, genadige, liefdevolle, almachtige, vergevende" god die voor zijn eer/plezier mensen voor eeuwig laat martelen.

Marnix schreef:In Mattheus 25 zegt de heer uiteindelijk niet: jammer, maar ik ga jullie wel liefdevol straffen en zo heropvoeden want jullie zijn ook mijn schepselen en ik jullie Vader, ook al geloof je dat niet. Hij zegt: ik ken jullie niet. Mensen die hij zelf had genodigd. De man die zijn talent begroef wordt in de buitenste duisternis geworpen. En dat hoofdstuk wordt afgesloten met woorden over het oordeel. Mensen worden links of rechts van Hem geplaats en over de mensen wordt gezegd: Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven. '

Dat is vanwege de vertaling. Een preciezere vertaling is: "Hun staat de tijd van kastijding/correctie te wachten, de rechtvaardigen daarentegen de tijd van leven." (ervan uitgaande dat we apeleusontai met 'te wachten staan' vertalen)

Dat sluit niet uit dat de tijd van leven of de tijd van kastijding eindig is of oneindig. Kan allebei. Echter, een correctie, ook een zware en intensieve correctie, heeft een duidelijk doel (bekering) en is vanwege dat doel niet eindeloos. Het zou ook per definitie onrechtvaardig zijn trouwens, om iemand eindeloos te martelen, en het past al helemaal niet bij een vergevend en liefdevol God, om zelfs na een miljoenmiljard jaar straf voor de verkeerde keuzes in een kort leven, nog langer door te gaan. Ik heb niet zoveel respect voor mensen die een eindeloze marteling goedpraten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 17 okt 2013 11:25

onbegrijpelijk dat er gediscusieerd wordt over de alverzoening.
nogmaals; de Bijbel Zelf is daar duidelijk over.
wij moeten tot wedergeboorte komen , hier op deze AARDE, en niet straks nog even gauw, na een "louterende straf" alsnog.

bestudeer anders nog eens het verhaal over de "uitleg" van de Heer aan Nicodemus.
Die werd geacht de Schrift te kennen, maar hij begreep niets van "het opnieuw geboren" worden.
de Here Jezus moest dat nota bene aan de schriftgeleerde Nicodemus uitleggen.

Trolando
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Trolando » 17 okt 2013 13:06

ineke-kitty schreef:onbegrijpelijk dat er gediscusieerd wordt over de alverzoening.
nogmaals; de Bijbel Zelf is daar duidelijk over.

Waar dan? De Bijbel is superduidelijk over de redding van alle mensen en volgens mij is een rode draad in de Bijbel dat God een moreel goed wezen is in plaats van een kwaadaardige duivel. Dat betekent dat het onmogelijk is dat er een eindeloze straf is of een uiteindelijke overwinning van het kwaad over een groot deel van de mensheid.

ineke-kitty schreef:bestudeer anders nog eens het verhaal over de "uitleg" van de Heer aan Nicodemus.
Die werd geacht de Schrift te kennen, maar hij begreep niets van "het opnieuw geboren" worden.
de Here Jezus moest dat nota bene aan de schriftgeleerde Nicodemus uitleggen.

Weer eens gelezen, en er staat niets in dat problematisch is voor alverzoening. Er staat dat iedereen opnieuw geboren moet worden, dat wil zeggen, een geestelijke/spirituele/innerlijke/morele houding moet krijgen. Er staat dat mensen die niet geloven al veroordeeld zijn vanwege hun ongeloof, maar dat zegt totaal niets over de uitkomst van dat oordeel of de aard of duur van een eventuele straf. Wat ik opvallend vind is dat het, terwijl het in vers 18 gaat over geloof/ongeloof, in vers 20-21 puur over oprecht handelen of kwaad doen gaat. Interessant he, dat er dan niet staat dat je moet geloven, maar dat je oprecht moet handelen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 13:47

Beste man. Een paar vragen: Geloof je dat God het kwaad geschapen heeft.
Geloof je dat satan een overdekkende cherub was?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2013 14:36

Trolando, we gaan het zien. Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vraag het me af.

Over de vraag of een almachtig God iedereen kan redden is veel gediscussieerd in het verleden. En zonder twijfel, Hij kan dat. Maar wil Hij het ook? Dan kan je teksten noemen over dat God iedereen wil redden.... en dat klopt. Maar zijn er ook voorwaarden? Volgens mij wel. En dan moet je verder kijken.... naar wat Hij wil. En de Bijbel zegt daar best wat over. Hij wil liefde, een relatie met mensen. Liefde laat zich niet dwingen. Vandaar dat er iets is als een wil.

Om het met C.S. Lewis te zeggen:

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done."
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 17 okt 2013 14:41

"wederom geboren" betekent : van boven geboren worden, dus uit Geest en water.
Johannes 3:5 zegt dan ook: Jezus antwoordde: voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet ingaan".

Dat is wat de Heer tot Nicodemus zegt: " Gij moet van boven geboren worden"
Niet uit gewoon "water" maar uit GEESTELIJK water.
het gaat dus niet om het natuurlijke water, maar om geestelijk water.
De Bijbel spreekt over "het bad des waters, des Woords. Water is een beeld van het Woord van God.
De apostel Paulus noemt het " het zaad der wedergeboorte".
Geestelijk water is simpelweg het Woord van God.
DAARIN is het Leven, en daardoor wordt nieuw leven voortgebracht.
Men moet dus wedergeboren worden om het Koninkrijk Gods binnen te gaan.
Verlossing is er alleen voor hen die door GELOOF wedergeboren worden tot een levende hoop.
Een levende hoop met uiteraard een verwijzing naar EEUWIG LEVEN.
DAT is wat aan Nicodemus gezegd wordt.

De natuurlijke mens is alleen maar onderweg naar de dood en naar het verderf.
DAT leert de Schrift, en NIET dat ieder mens straks alsnog behouden zal worden.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 17 okt 2013 15:49

nou kan ik er niets aan doen hoor, maar ik vind dat Trolando (Happy One ook) zijn zaak zeer zorgvuldig en nog oneindig meer geduldig weet te verdedigen, en jammer voor mij, nog steeds niet weerlegd is!

Want hier wordt echt constant langs elkaar heen geroepen en bepaald niet bijster goed gelezen, vind ik. Ik zie ook weinig lezers hier er van getuigen dat ze wat leren van de kennisuitwisselingen, want als er maar één waarheid per zaak is, en daar geloof ik in, dan zou er toch beweging in de discussie moeten kunnen zitten, dunkt mij. Edoch eilaas, ik neem niets waar van dat alles!! Dat acht ik geen gering euvel te zijn hoor!

Uiteraard heeft u reeds één leugen in mijn schrijven hierboven gesignaleerd: ik vind het natuurlijk niet echt jammer dat de alverzoening niet weerlegd is. Wat zou het immers heerlijk zijn als door het offer van de Here Jezus alle mensen uiteindelijk in het reine zullen komen met hun Schepper! Wat zou Zijn eer daarmee nog weer toenemen en de overwinning van de Heiland nog weer groter zijn als wat ik al die decennia aan heb gehoord. (velen geroepen; doch weinigen uitverkoren!)
Want ach wat ben ik zelf decennialang zwaarmoedig geweest en bezorgd dat ik ook nog met een ‘gestolen Jezus’ verloren zou kunnen gaan. En wat kom ik er zo nog veel tegen in de biblebelt.

ik ben het er dan ook uiteraard roerend mee eens, waar ik las dat de alverzoening ‘er in gaat als koek’. Alleen uiteraard absoluut niet bij ons refo’s. Wij leerden hel en verdoemenis! En laten de broeders van de alverzoening zich echt niet blij maken met de gedachte dat ze ons zomaar ooit zullen kunnen overtuigen van hun vermeend gelijk, want wij vinden het een bloedlinke ketterij hoor, de brandstapel waardig! (wij zijn goed geconditioneerd hoor!)

Als ik het als bouwvakker bd een beetje begrepen heb, ligt het gelijk of ongelijk bij het woordje eeuwig. Zijn dat een onbepaald aantal eeuwen of een oneindig aantal? De grondtekstdiscussie daarover ligt uiteraard ver boven mijn niveau, doch is m.i. wel essentieel.
Bij een eindige hellestraf kan deze als betaling gelden (die hoopte ik zelf voor velen in hades te kunnen vangen, omdat hades eindig is) en bij een eindeloze straf kunnen we toch niet anders zien dan dat deze dus onaflosbaar is, waar ongelovigen de vermeende onrechtvaardigheid in zien.
(jammer voor ons, maar dat is natuurlijk niet zó onzinnig gedacht!)
En zo leerde ik het ook: de kleinste zonde kan voor een heilige God al niet bestaan en maakt ons rijp voor de hel. (één koekje gepikt = verdoemeniswaardig)
Ja, zo is rechtsgereformeerd hoor.

Om heel die discussie aan de kant te kunnen schuiven heb ik, meen ik, geprobeerd om er op te wijzen dat wij (en anderen) in het hiernamaals ‘uit de tijd zijn’; dat er dan geen tijd (als functie van snelheid, leerden we) meer geldt, zoals die voor de Almachtige Zelf ook nooit gegolden heeft. (daar ging niemand op in)
De grote Schepper aller dingen heeft ons dat begrip nooit gegeven (prachtig grapje naar ons, arrogantelingen toe, vind ik) Zoals ook simpel oneindig voor ons simpel niet te bevatten is.

Hebben onze officieren nou (t.b.v. mijn eerdere schrijvens) een mening over wie er als volken na het eindoordeel voor de grote witte troon, op de nieuwe aarde rond zullen lopen? Dat kunnen m.i. geen gelovigen zijn, want die hebben hun bestemming in de hemel. (hier hikt de gereformeerde leer m.i.)
Wie durft?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 okt 2013 16:15

ben db bd schreef:Hebben onze officieren nou (t.b.v. mijn eerdere schrijvens) een mening over wie er als volken na het eindoordeel voor de grote witte troon, op de nieuwe aarde rond zullen lopen? Dat kunnen m.i. geen gelovigen zijn, want die hebben hun bestemming in de hemel. (hier hikt de gereformeerde leer m.i.)
Wie durft?

Ik zie waarlijk het probleem niet, sorry.

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde ... de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem ... de tent van God ... en de bron van het water des levens. (...) en wie overwint, zal alles beërven (dus: zowel de hemel als de aarde).

Terug naar “[Religie] - Open forum”