Kerken ( uiterlijke verschillen...)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raptor

Berichtdoor Raptor » 04 jan 2005 17:24

Optimatus schreef:Ik zal de laatste zijn mensen te verbieden op hele noten te zingen, ik zeg alleen dat ik het verschrikkelijk vind.

Dat mag toch wel?

Dat klinkt al beter! :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 03:07

Raptor schreef:
Optimatus schreef:Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.

Jamaar de tekst dan?
Als de tekst de melodie aantast of omgekeerd, is er in het verleden een fout gemaakt en had er een andere melodie voor de tekst of een andere tekst voor de melodie moeten worden gevonden.

Dus eigenlijk zouden we een nieuwe melodie voor het zingen van psalmen op hele noten moeten verzinnen? Beetje zonde van de tijd, maar goed... Je hebt dan wel een punt. Jammer alleen dat niemand tot nog toe is ingegaan op mijn standpunt dat het zingen met hele/halve noten ook niet op de bijbel gebaseerd is...
Marnix, het woord krampachtig houdt in jouw context in dat het negatief is. Heb jij ooit iemand op zijn/haar sterfbed horen zingen op hele noten? Dat gaat dwars door je ziel... Zo mooi, zo ontroerend, zo goderend!
En waar maken julllie je eigenlijk druk om? Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om te zingen op hele noten! Maar daar kunnen jullie verlichte geesten niet bij, dus is het blijkbaar niet goed...
Zie ook eerdere postings van mij en anderen hierover.
Michel, ik ben druk op onderzoek naar een beargumenteerd antwoord op je vraag. Ik kom hier nog op terug, als niemand me voor is geweest tenminste!

Mee eens, het zou mij ook door de ziel gaan... maar niet vanwege de hele noten... maar om de tekst... en het geloof dat zo iemand heeft om dit op zo'n moment te zingen. Inderdaad.... ik kan er niet bij... ik geef aan dat voor mij lofprijzing en hele noten niet samengaan.... als je er aan gewend bent kan ik me voorstellen dat je het wel fijn vindt... maar voor mij geldt dat in ieder geval niet, dat wilde ik duidelijk maken.... Verder is het cultureel gezien ook heel ongewoon om op hele noten te zingen... vandaar dat ik de conclusie trek dat het een gevolg is van het vasthouden aan tradities.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 05 jan 2005 10:36

Marnix schreef:
Raptor schreef:
Optimatus schreef:Het zingen op hele noten zou alleen gedaan moeten worden als de componist van de melodie de melodie op hele noten heeft geschreven.

Jamaar de tekst dan?
Als de tekst de melodie aantast of omgekeerd, is er in het verleden een fout gemaakt en had er een andere melodie voor de tekst of een andere tekst voor de melodie moeten worden gevonden.

Dus eigenlijk zouden we een nieuwe melodie voor het zingen van psalmen op hele noten moeten verzinnen? Beetje zonde van de tijd, maar goed... Je hebt dan wel een punt. Jammer alleen dat niemand tot nog toe is ingegaan op mijn standpunt dat het zingen met hele/halve noten ook niet op de bijbel gebaseerd is...
Marnix, het woord krampachtig houdt in jouw context in dat het negatief is. Heb jij ooit iemand op zijn/haar sterfbed horen zingen op hele noten? Dat gaat dwars door je ziel... Zo mooi, zo ontroerend, zo goderend!
En waar maken julllie je eigenlijk druk om? Er zijn ook mensen die het niet erg vinden om te zingen op hele noten! Maar daar kunnen jullie verlichte geesten niet bij, dus is het blijkbaar niet goed...
Zie ook eerdere postings van mij en anderen hierover.
Michel, ik ben druk op onderzoek naar een beargumenteerd antwoord op je vraag. Ik kom hier nog op terug, als niemand me voor is geweest tenminste!

Mee eens, het zou mij ook door de ziel gaan... maar niet vanwege de hele noten... maar om de tekst... en het geloof dat zo iemand heeft om dit op zo'n moment te zingen. Inderdaad.... ik kan er niet bij... ik geef aan dat voor mij lofprijzing en hele noten niet samengaan.... als je er aan gewend bent kan ik me voorstellen dat je het wel fijn vindt... maar voor mij geldt dat in ieder geval niet, dat wilde ik duidelijk maken.... Verder is het cultureel gezien ook heel ongewoon om op hele noten te zingen... vandaar dat ik de conclusie trek dat het een gevolg is van het vasthouden aan tradities.

Mee eens, maar met de kanttekening dat het dus eerst noodzaak was.

Overigens dient gezegd dat het terugkeren naar de ritmische melodieën in de meeste kerken pas in de 20e eeuw is gebeurd. In onze kerken doen we het pas een jaar of 40.

Wel leuk, die verhalen van een oudere zuster: 'als er op het liturgiebord een R achter de psalm stond, gingen we ritmisch zingen....' :lol:

Raptor

Berichtdoor Raptor » 05 jan 2005 10:52

Marnix schreef:Mee eens, het zou mij ook door de ziel gaan... maar niet vanwege de hele noten... maar om de tekst... en het geloof dat zo iemand heeft om dit op zo'n moment te zingen. Inderdaad.... ik kan er niet bij... ik geef aan dat voor mij lofprijzing en hele noten niet samengaan.... als je er aan gewend bent kan ik me voorstellen dat je het wel fijn vindt... maar voor mij geldt dat in ieder geval niet, dat wilde ik duidelijk maken.... Verder is het cultureel gezien ook heel ongewoon om op hele noten te zingen... vandaar dat ik de conclusie trek dat het een gevolg is van het vasthouden aan tradities.

En nou zijn we waar het heen moet! Het gaat om de tekst en niet om de melodie... Want dan klopt het zingen op hele/halve noten zoals wij doen ook niet, dat is net zo goed een vasthouden aan een bepaalde traditie!
Ps. Neem eens een kijkje in een synagoge waar nog gezongen wordt zoals de bijbel bedoeld had met zingen... Althans, wat er nog van bekend is!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 18:42

Michel schreef:Mee eens, maar met de kanttekening dat het dus eerst noodzaak was.

Mee eens en daarom kwam ik tot die conclusie: EERST was het noodzaak... maar nu?

De vraag is ook wat de voor- en nadelen zijn van niet-rhytmisch zingen... zelf zie ik geen voordelen... maar ja dat kan per persoon verschillen... sommigen vinden het allicht eerbiedig... ik vind het juist niet eerbiedig om bijvoorbeeld lofprijzingen op hele noten te zingen.... ik kan dat zelf niet als "prijzen" ervaren.... maar ja dat verschilt misschien per persoon. In ieder geval was het in de tijd van de bijbel niet gewoon.... en in deze tijd ook niet.... dus tja, waarom dat doen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 11:00

Marnix schreef:... In ieder geval was het in de tijd van de bijbel niet gewoon.... en in deze tijd ook niet.... dus tja, waarom dat doen?

Wat was in de tijd van de bijbel niet gewoon? Ooit in een synagoge geweest waar ze nog proberen te zingen zoals dat in de bijbel waarschijnlijk gegaan zou zijn? Klinkt wel ietsje anders dan onze mooie hele, halve/hele gezangen... Dus tja, waarom dat doen?!?!?!?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2005 17:32

Op hele noten zingen was in de tijd van de bijbel niet gewoon.... dat zegt op zich niks.... want zoals je in de bijbel ziet verandert de cultuur en mag je daar ook op dit punt in meegaan.... het probleem is dat als men op hele noten zingt, dat juist niet het geval is :D

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 06 jan 2005 21:03

Even een beschamende onthulling mijnerzijds na het lezen van de zeer verschillende erediensten op dit topic (want daar ging het toch eigenlijk over): eigenlijk ben ik nog nooit naar een 'lichtere' kerk geweest dan de hervormde kerk, waar gewoon psalmen op hele noten gezongen werden. Ik ben nog nooit naar een evangelische gemeente geweest, laat staan een echte PKN gemeente met een priester!

Eigenlijk zou ik bij allemaal wel eens een kijkje willen nemen, alleen al om hopelijk te ontdekken dat het om dezelfde God gaat. Eerlijk gezegd is namelijk mijn eerste reactie: het is anders, het is vreemd, dus het is verkeerd. Ik weet het, heel belachelijk van mij, laat ik mijn opvoeding er de schuld maar van geven, maar ik denk dat iedereen wel een beetje sceptisch is naar de dienst van een ander toe, of heb ik het mis?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jan 2005 21:54

Afbeelding

ik stel de kerk in nederland mij zo voor: elke spaak is een kerk met hun persoonlijke relatie met God, en met hun eigen denkbeelden over de bijbel en dogmas/leervoorschriften. De as stel ik me voor als Jezus Christus. De velg is voor mij een verzameling van opvattingen/leerregels/eigen gelijk/ inzicht. Zoang het gaat om het halen van je eigen gelijk en minder belangrijke aspecten zit er een gat tussen de spaken (de kerken). Als het de kerk/mensen gaat om Jezus dan naderen ze dichter tot elkaar. Totdat ze samen 1 zijn in de as (Jezus Christus)

als ik 1 kortinte lees.. denk ik: nederland wordt wakker!
Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. Door ..... is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben Hervormd,’ een ander: ‘Ik ben baptist,’ een derde: ‘Ik ben gerefomeerd,’ en een vierde: 'Ik ben van Christus!’ 13 Is Christus dan verdeeld?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jan 2005 22:36

Ik vind dit eigenlijk best een geniale vergelijking.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2005 15:14

Alexandra schreef:Even een beschamende onthulling mijnerzijds na het lezen van de zeer verschillende erediensten op dit topic (want daar ging het toch eigenlijk over): eigenlijk ben ik nog nooit naar een 'lichtere' kerk geweest dan de hervormde kerk, waar gewoon psalmen op hele noten gezongen werden. Ik ben nog nooit naar een evangelische gemeente geweest, laat staan een echte PKN gemeente met een priester!

Eigenlijk zou ik bij allemaal wel eens een kijkje willen nemen, alleen al om hopelijk te ontdekken dat het om dezelfde God gaat. Eerlijk gezegd is namelijk mijn eerste reactie: het is anders, het is vreemd, dus het is verkeerd. Ik weet het, heel belachelijk van mij, laat ik mijn opvoeding er de schuld maar van geven, maar ik denk dat iedereen wel een beetje sceptisch is naar de dienst van een ander toe, of heb ik het mis?

Hm valt wel mee... Ik kan me in heel wat kerken prima thuisvoelen.... Baptistengemeenten, evangelische gemeenten, christelijk gereformeerde gemeenten, nederlands gereformeerde gemeenten en ga zo maar door... kan niet overal een oordeel over geven want ik ben niet overal geweest.... in een reformatorische kerk zou ik me ook best een kunnen voelen met de mensen.... alleen zou de oude berijming, hele noten en lange preek me misschien wat tegenstaan :D

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 07 jan 2005 15:54

Alexandra schreef:Even een beschamende onthulling mijnerzijds na het lezen van de zeer verschillende erediensten op dit topic (want daar ging het toch eigenlijk over): eigenlijk ben ik nog nooit naar een 'lichtere' kerk geweest dan de hervormde kerk, waar gewoon psalmen op hele noten gezongen werden. Ik ben nog nooit naar een evangelische gemeente geweest, laat staan een echte PKN gemeente met een priester!

... maar zo beschamend is dat toch niet... de Heere zal uit alle volken en natien Zijn kerk vergaderen dus we weten dat dat niet alleen gebeurt in b.v. kerken van de rechterflank (waar ik ook bij hoor) van de ger. gezindte maar ik denk wel dat iemand in een kerk opgroeit die past bij zijn of haar karakter (en anders zal diegene later anders gaan kiezen ). Ikzelf zou absoluut niet passen in een evangelische gemeente of in een oud gergem in ned terwijl ik overtuigd ben dat God ook daar Zijn kinderen heeft. Dus je hoeft dan niet perse in allerlei andere gemeentes diensten me te maken om er een goed beeld van te krijgen. Dat kan ook door prekenbandjes te luisteren of gewoon door contacten met mensen uit die gemeentes .
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Kleintje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

kerken & godsdiensten

Berichtdoor Kleintje » 19 apr 2005 11:20

Vrijgemaakte kerk,

Mededelingen
Staande zingen: onze hulp is in de naam van de Here die hemel en aarde gemaakt heeft.
Dominee spreekt zegen uit.
Wij zingen: Amen
Zingen
Gebed
Schriftlezing
Zingen
Preek
Zingen
Collecte
Zingen
Zegen
Staande zingen wij: amen, amen, amen

Onze dienst duurt zo'n beetje 5 kwartier
wij hebben geen kledingvoorschrift. kom gewoon netjes, het gaat tenslotte niet om je uiterlijk maar om je innerlijk

De dominee heeft een pak aan. ouderlingen/diakenen ook
Leef bij de dag

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2005 12:07

Pieter schreef:Volgens mij is het nog altijd zo dat God in de eerste plaats door Zijn woord (dus: de prediking er van) tot de gemeente spreekt. Daarom ben ik persoonlijk niet zo voor al die poespas er omheen. Het gaat er om wat God door Zijn Geest tot je te zeggen heeft. En ik ben er nog altijd heilig van overtuigd dat een goede preek weerspiegelt wat er bij de mensen leeft. Dus: de vragen die mensen kunnen hebben, worden door de Heilige Geest middels de prediking beantwoord.

Ik vraag me af of de predikatie alleen de verkondiging des Woords is. Zijn de gebeden en dan vooral het gebed voor het H. Avondmaal of Eucharistie niet minstens net zo belangrijk? Het Tafelgebed immers bevat - in elk geval bij ons - altijd weer verwijzingen naar het eenmalige offer van onze Heer Jezus de Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 apr 2005 12:10

Kleintje schreef:Staande zingen: onze hulp is in de naam van de Here die hemel en aarde gemaakt heeft.
Dominee spreekt zegen uit.
Wij zingen: Amen

Zeker weten dat die zegen geen votum/groet is (onze hulp is in de naam etc. / genade zij u en vrede etc.)?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”