Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jun 2008 15:11

Boekenlezer schreef: Als die mensen hun gevoelens nou bespreken met vertrouwenspersonen... Dan kunnen zij over hun gevoelens praten, terwijl ik er niet mee opgezadeld wordt. Dat is toch een mooie tussenoplossing?

Ach ja, Boekenlezert... ben ik mijns broeders hoeder? Nee toch?

Toch blij dat er wél een christelijke partij is die hun broeders en zusters niet zo makkelijk terzijde schuiven zoals jij doet!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jun 2008 15:20

Abdijbiertje om 1:00 schreef: Natuurlijk ben ik hard als ik zeg dat het voor homo's een offer is om liefde, seks en relaties op te geven voor God, maar ik kan er (naar mijn mening) niks anders van maken dan dat. En dat ís zwaar, dat besef ik heel erg goed.

Nee, dan ben je niet hard maar eerlijk. Ook ik wil in Zijn wegen gaan. maar liefde voor Hem is groter dan welke andere liefde dan ook.

De vraag is alleen óf God dit van mij vraagt en dat is het essentiële verschil. Na veel onderzoek ben ik tot de concluise gekomen dat God dit niet van mij vraagt. Dan blijft: "Wie het tot zonde is, is het tot zonde".

En dat is nu ook precies het punt dat de commisie Cnossen heeft gemaakt; zij willen niet op Gods stoel gaan zitten en een oordeel vellen over datgene waar een ander samen met God is uitgekomen!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 02 jun 2008 15:27

Jawel Denkertje, wij zijn wel degelijk de hoeder van onze broeders en zusters! Volgens mij ga je voorbij aan het feit dat er genoeg mensen hier proberen aan te geven dat ze echt de worsteling van homoseksuelen wel proberen te begrijpen. Dat ze zich echt wel proberen te verplaatsen in die homo ('s). Dat ze echt wel snappen dat er een leven vol strijd voor je ligt als je een homoseksuele relatie afwijst. Dat ze heus wel snappen dat het voor homo's enorm moeilijk kan zijn in de reformatorische kerken. Dat ze echt wel begrijpen dat het uiten van je gevoelens ook regelmatig een keiharde afwijzing betekent, terwijl die jongens waarschijnlijk door hun zwijgen al vreselijk onzeker zijn geworden. Dat ze echt wel door hebben dat het een enorm gevoel van eenzaamheid kan geven. Dat ze heus wel in de gaten hebben dat er homoseksuele jongeren zijn die eigenlijk hun toekomst met een vrouw en kindertjes in duigen zien vallen. Dat ze echt... ach, vul maar in. Maar die op grond van Gods Woord, toch tot de conclusie komen dat een relatie tussen twee mensen van hetzelfe geslacht (ook in liefde en trouw) richting God niet te verantwoorden is. En al deze mensen schuif jij op een grote hoop bij al diegenen die niet jouw mening zijn toegedaan. En deze hoop noem jij in-inzichzelf-gekeerde-harteloze-onbarmhartige-de Bijbel-onjuist-interpreterende-niet-voor-discussie-vatbare-refo's.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 15:31

Denkertje21 schreef:De vraag is alleen óf God dit van mij vraagt en dat is het essentiële verschil. Na veel onderzoek ben ik tot de concluise gekomen dat God dit niet van mij vraagt. Dan blijft: "Wie het tot zonde is, is het tot zonde".

En dat is nu ook precies het punt dat de commisie Cnossen heeft gemaakt; zij willen niet op Gods stoel gaan zitten en een oordeel vellen over datgene waar een ander samen met God is uitgekomen!
En voor deze mentaliteit in de CU ben ik somber gesteld. Jouw redenering kan namelijk ook toegepast worden op abortus, euthanesie en ga zo maar door. Op die manier blijft er maar weinig over van het christelijke in de ChristenUnie. Een verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 jun 2008 15:38

Machiavelli schreef: Jouw redenering kan namelijk ook toegepast worden op abortus, euthanesie en ga zo maar door. Op die manier blijft er maar weinig over van het christelijke in de ChristenUnie. Een verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie.

Sorry, maar dit vind ik vet kort door de bocht. Over abortus en euthanasie is de bijbel heel duidelijk: blijf van het leven af, want het is een geschenk van God.

Beetje jammer dat je meningen als die van mij afdoet als een "verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie". Ik kan geen horizontale lijnen trekken als de verticale lijn met God niet hersteld is door het verzoenend werk van Christus. En ik kan (en wil) niet tot Christus komen als de heilige Geest mij daar niet brengt door mij te overtuigen van de noodzaak van contactherstel.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2008 15:43

Denkertje21 schreef:Sorry, maar dit vind ik vet kort door de bocht. Over abortus en euthanasie is de bijbel heel duidelijk: blijf van het leven af, want het is een geschenk van God.

Zo duidelijk is de bijbel ook over homoseksualiteit, duidelijker zelfs. Daarnaast is jouw beargumentatie heel goed te betrekken op euthanasie (abortus ligt wat gecompliceerder), wie ben jij om jouw bekrompen en ouderwetse interpetatie aan een ander op te leggen?

Denkertje21 schreef:Beetje jammer dat je meningen als die van mij afdoet als een "verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie".

Dat doe ik niet, maar jouw redenering consequent toepassen leidt daar weldegelijk naartoe.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 02 jun 2008 15:43

Denkertje21 schreef:
Machiavelli schreef: Jouw redenering kan namelijk ook toegepast worden op abortus, euthanesie en ga zo maar door. Op die manier blijft er maar weinig over van het christelijke in de ChristenUnie. Een verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie.

Sorry, maar dit vind ik vet kort door de bocht. Over abortus en euthanasie is de bijbel heel duidelijk: blijf van het leven af, want het is een geschenk van God.

Beetje jammer dat je meningen als die van mij afdoet als een "verwaterd-laten we lief zijn voor elkaar-evangelie". Ik kan geen horizontale lijnen trekken als de verticale lijn met God niet hersteld is door het verzoenend werk van Christus. En ik kan (en wil) niet tot Christus komen als de heilige Geest mij daar niet brengt door mij te overtuigen van de noodzaak van contactherstel.

Ja maar Denkertje, zoals jij (naar mijn mening natuurlijk) gaat buigen aan teksten door teksten die betrekking hebben op de afwijzing van homoseksuele relaties alleen geldig te maken voor homoseksuele relaties die niet in liefde en trouw gesloten worden. Zo zijn er toch ook weer anderen die het helemaal geen uitgemaakte zaak vinden dat God bedoelt heeft om nooit aan het leven te zitten? Het lijkt een beetje meten met twee maten. En uiteindelijk ben je overgeleverd aan de interpretatie van de Bijbel door een deel van je achterban.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 jun 2008 16:03

Toetsenbord schreef:Jawel Denkertje, wij zijn wel degelijk de hoeder van onze broeders en zusters! Volgens mij ga je voorbij aan het feit dat er genoeg mensen hier proberen aan te geven dat ze echt de worsteling van homoseksuelen wel proberen te begrijpen. Dat ze zich echt wel proberen te verplaatsen in die homo ('s). Dat ze echt wel snappen dat er een leven vol strijd voor je ligt als je een homoseksuele relatie afwijst. Dat ze heus wel snappen dat het voor homo's enorm moeilijk kan zijn in de reformatorische kerken. Dat ze echt wel begrijpen dat het uiten van je gevoelens ook regelmatig een keiharde afwijzing betekent, terwijl die jongens waarschijnlijk door hun zwijgen al vreselijk onzeker zijn geworden. Dat ze echt wel door hebben dat het een enorm gevoel van eenzaamheid kan geven. Dat ze heus wel in de gaten hebben dat er homoseksuele jongeren zijn die eigenlijk hun toekomst met een vrouw en kindertjes in duigen zien vallen. Dat ze echt... ach, vul maar in. Maar die op grond van Gods Woord, toch tot de conclusie komen dat een relatie tussen twee mensen van hetzelfe geslacht (ook in liefde en trouw) richting God niet te verantwoorden is. En al deze mensen schuif jij op een grote hoop bij al diegenen die niet jouw mening zijn toegedaan. En deze hoop noem jij in-inzichzelf-gekeerde-harteloze-onbarmhartige-de Bijbel-onjuist-interpreterende-niet-voor-discussie-vatbare-refo's.

Op dat laatste begint hij nu iets terug te komen merk ik (en hoop ik), dus zo langzamerhand begint het wederzijds respect voor elkaar te groeien. Dat vind ik opzich al wel een winstpunt, maar daarmee zijn we er nog lang niet.

Uiteindelijk zien we dus dat de hele christelijke wereld in tweeën gehakt wordt op dit punt. Je bent óf voor (in al zijn vormen), óf tegen in al zijn vormen. Een tussenweg bestaat gewoon niet. En daar zit de cliffhanger bij de CU. Ze pakken het niet hard genoeg aan. Een regeling zoals die nu getroffen is, is halfbakken, gelijk een zachte heelmeester. Welke kant ze op willen moeten de beleidsbepalers maar zien, maar maak een keuze: Keur het óf helemaal goed, óf helemaal af, want op deze manier zal de discussie altijd blijven bestaan.

En boven alles vind ik het jammer dat er discussies zijn. En dat is niet omdat "de Bijbel daar eenmaal onduidelijk in is" (quote uit dit topic), maar omdat wij de Bijbel verkeerd lezen en onze eigen intepretaties er aan geven. En vraag me niet hoe we de Bijbel wel goed moeten lezen, want dat weet ik dus ook niet. Ik ga dan ook totaal niet beweren dat mijn mening de enige ware mening is.

En zolang Denkertje zijn weg samen met God gaat en dit soort zaken voor Gods troon legt blijft hij mijn "broeder in het geloof".
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 02 jun 2008 18:18

Waarom kissebissen over homo's? de bijbel is duidelijk: Homo's zijn gruwelijk, moeten dood en hebben dit aan zichzelf te danken. Let wel: dit word in de bijbel nergens weersproken. Dus waarom zeuren over een standpunt als je het zo op kunt lossen?

De Nederlands christelijke standpunten zijn veel, maar vooral niet aan de bijbel ontleent.... Niet om cynisch te doen, maar het geeft wel aan dat christenen net zo goed een "modern" standpunt in kunnen nemen betreffende homosksualiteit.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 02 jun 2008 18:24

MarinusCopy schreef:Waarom kissebissen over homo's? de bijbel is duidelijk: Homo's zijn gruwelijk, moeten dood en hebben dit aan zichzelf te danken. Let wel: dit word in de bijbel nergens weersproken. Dus waarom zeuren over een standpunt als je het zo op kunt lossen?

De Nederlands christelijke standpunten zijn veel, maar vooral niet aan de bijbel ontleent.... Niet om cynisch te doen, maar het geeft wel aan dat christenen net zo goed een "modern" standpunt in kunnen nemen betreffende homosksualiteit.

Dit vind ik TE ABSURD om inhoudelijk op in te gaan. Wat mij betreft: verwijderen deze 'bijdrage'!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 18:26

Toetsenbord schreef:
MarinusCopy schreef:Waarom kissebissen over homo's? de bijbel is duidelijk: Homo's zijn gruwelijk, moeten dood en hebben dit aan zichzelf te danken. Let wel: dit word in de bijbel nergens weersproken. Dus waarom zeuren over een standpunt als je het zo op kunt lossen?

Dit vind ik TE ABSURD om inhoudelijk op in te gaan. Wat mij betreft: verwijderen deze 'bijdrage'!

Lol? En zelf beweer je impliciet hetzelfde...

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 02 jun 2008 18:28

Toetsenbord schreef:

Moet ik de bijbeltekst er voor je bij pakken? Hij is tamelijk helder hoor. Mijn punt is niet dat ik christenen wil beschuldigen van homohaat, mijn punt is dat christenen al lang geen bijbels standpunt meer innemen inzake homoseksualiteit.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 02 jun 2008 18:29

CaptainCaveman schreef:
Toetsenbord schreef:

Lol? En zelf beweer je impliciet hetzelfde...

Homo's zijn gruwelijk, moeten dood en hebben dit aan zichzelf te danken

Laat mij heel even zien waar ik zulke woorden heb gebezigd!? Als je iets afwijst (naar mijn mening op grond van Gods Woord) wilt dat nog niet zeggen dat mensen gruwelijk zijn, dood moeten ( :shock: :!: ) en dit aan zichzelf te danken hebben!

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 02 jun 2008 18:33

MarinusCopy schreef:
Toetsenbord schreef:

Moet ik de bijbeltekst er voor je bij pakken? Hij is tamelijk helder hoor. Mijn punt is niet dat ik christenen wil beschuldigen van homohaat, mijn punt is dat christenen al lang geen bijbels standpunt meer innemen inzake homoseksualiteit.

Lieve Marius,

In de Gereformeerde Gemeente in Nederland zul jij vast weleens gehoord hebben dat alle mensen gruwelijk in de zonde liggen voor God. En dat wij als gevolg daarvan allemaal de dood hebben verdiend. En dat we dat aan ons zelf door de zondeval hebben te danken. Maar ik vind het TE ABSURD voor woorden dat je dat hier toe gaat spitsen en alleen gaat toepassen op een bepaalde groep mensen: namelijk homo's. Walchelijk gewoon, hou je in of ga zulke onzin aub ergens anders spuien!

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 02 jun 2008 18:33

Toetsenbord schreef:Als je iets afwijst (naar mijn mening op grond van Gods Woord) wilt dat nog niet zeggen dat mensen gruwelijk zijn, dood moeten ( :shock: :!: ) en dit aan zichzelf te danken hebben!

nogmaals: jij vind dat wellicht niet, maar de bijbel vind dat wel degelijk. En het is precies die tekst (andere teksten zijn er eigenlijk niet) waarop jij jouw afwijzing van homoseksualiteit op basseert. Ja er zijn wat andere teksten, maar deze tekst is de enige die beschrijft hoe je homoseksuelen dient te behandelen.

Terug naar “Archief”