Israel - Een geval apart?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ARKANGEL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Israel - Een geval apart?

Berichtdoor ARKANGEL » 11 jan 2005 13:37

Motormuis schreef:
Optimatus schreef:Israël ziet zich omringd door bijna allemaal vijandige landen, die het liefst alle joden uit Israël zouden schoppen en die uit zijn op de vernietiging van de staat Israël.

Daarom voel ik best sympathie voor de joden, hoewel ik weet dat zij ook dingen absoluut verkeerd doen. Ik vind het te simpel om alle blaam bij de joden te leggen, zoals ik ook niet alle daden van de israëli's goedkeur.

Het is te simpel om voor de een of voor de ander te zijn. Die zelfmoordcommando's zijn een HEL, terwijl het ook vreselijk is dat Israël onschuldige Palestijnen hun huizen platgooit met bulldozers.

Het is allemaal begonnen die elllllende daar, omdat Israel zo nodig het spelletje landjepik moest spelen. Daar hebben ze natuurlijk niet echt veel vrienden mee gemaakt in het midden-oosten. Dus ik kan begrijpen dat veel mensen in het midden-oosten.. Israel liever kwijt zijn dan rijk.
Tot 2 jaar geleden stond ik helemaal achter Israel.. maar nadat ik wat boeken over deze hele kwestie heb gelezen. Ben ik helemaal pro Palestina. En ik laat dan wel de hele Islam even uit beschouwing.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Israel - Een geval apart?

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 13:41

ARKANGEL schreef:Het is allemaal begonnen die elllllende daar, omdat Israel zo nodig het spelletje landjepik moest spelen. Daar hebben ze natuurlijk niet echt veel vrienden mee gemaakt in het midden-oosten. Dus ik kan begrijpen dat veel mensen in het midden-oosten.. Israel liever kwijt zijn dan rijk.
Tot 2 jaar geleden stond ik helemaal achter Israel.. maar nadat ik wat boeken over deze hele kwestie heb gelezen. Ben ik helemaal pro Palestina. En ik laat dan wel de hele Islam even uit beschouwing.

Dan ben ik benieuwd wat voor jou de argumenten zijn geweest om nu pro-Palestijnen te worden.

Je hebt het over landjepik door Israël. Misschien moet je even in herinnering brengen wie de vier oorlogen die Israël tot nu toe heeft gevoerd met de Arabieren, is begonnen?

Israël heeft land veroverd op zowel Egypte de Gazastrook en de Sinaï-woestijn, waarvan ze de Sinaï-woestijn hebben teruggegeven in ruil voor vrede, op Jordanië, de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem en op Syrië de Golanhoogte.

Ik mis in dit plaatje toch echt de Palestijnen, op wie Israël niets heeft veroverd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2005 14:32

Sabra zal mij nu weer voor terrorist of islamknuffelaar betichten, maar zeg nou eerlijk.. Is Israel met betrekking tot de Palestijnen, goed of geoorloofd bezig?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jan 2005 14:41

Of het goed is kan ik niet altijd beoordelen, omdat ik niet alle feiten op rij heb staan. Actie leidt altijd tot reactie. Ik ben echter wel van mening dat het Israël geoorloofd is om op te treden tegen terrorisme.

Dat Israël fouten maakt, dat Israëlische militairen bepaalde rechten schenden, dat geloof ik. Ik geloof echter niet in het eenzijdig neerleggen van de schuldvraag bij Israël. En dat is wat hier gebeurd. Niemand spreekt de PA aan, maar enkel de Israëlische regering.

ARKANGEL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ARKANGEL » 11 jan 2005 15:52

Als je onderdrukt wordt doe je rare dingen... Ik zou je dolgraag een keer uit willen leggen waardoor mijn mening zo is veranderd.. maar dit is zo een complex iets. Dat kan ik niet even hier op dit board doen..
Natuurlijk zijn die zelfmoord aanslagen niet de juiste manier.. maar de Palestijnen hebben geen tanks en geen vliegtuigen.. dus dan moet je roeien met de riemen die je heb.
Ik zou het zelfde doen.. als ik geen geld zou hebben om te overleven.. omdat ik geen werk heb aangezien er een muur van 10 m hoog door mijn tuin is gebouwt. Maar ja... nogmaals het is een zeer ingewikkkelde situatie..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 jan 2005 16:29

Als ze (Israel en de Palestijnen) die riemen nou eens neer zouden leggen misschien dat er dan eindelijk 'ns vrede komt. Als er weer ns een soldaat wordt doodgeknald of een zelfmoordaanslag wordt gepleegt of een aanval met zelfgemaakte raketten op Israelische nederzettingen dan reageert Israel daar op.
En daarna weer de Palestijnen uit wraak en daarna weer Israel en dan weer de Palestijnen en dan weer Israel en ga maar door..... :x

ik vind het eigelijk wel interessant waarom jouw mening ten aanzien van Israel is gedraait in de richting van de onderdrukte :roll: Palestijnen.

owja ook weleens gerealiseerd waarom dat hek gebouwd is?
al vind ik wel dat dat hek de palestijnen zo min mogelijk moet hinderen maar tja dat is niet zo. geloof dat er 17.000 palestijnen daardoor van de pa gebieden zijn afgescheiden ofzo?? :roll:

ARKANGEL
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ARKANGEL » 12 jan 2005 12:32

Yael schreef:Als ze (Israel en de Palestijnen) die riemen nou eens neer zouden leggen misschien dat er dan eindelijk 'ns vrede komt. Als er weer ns een soldaat wordt doodgeknald of een zelfmoordaanslag wordt gepleegt of een aanval met zelfgemaakte raketten op Israelische nederzettingen dan reageert Israel daar op.
En daarna weer de Palestijnen uit wraak en daarna weer Israel en dan weer de Palestijnen en dan weer Israel en ga maar door..... :x

ik vind het eigelijk wel interessant waarom jouw mening ten aanzien van Israel is gedraait in de richting van de onderdrukte :roll: Palestijnen.

owja ook weleens gerealiseerd waarom dat hek gebouwd is?
al vind ik wel dat dat hek de palestijnen zo min mogelijk moet hinderen maar tja dat is niet zo. geloof dat er 17.000 palestijnen daardoor van de pa gebieden zijn afgescheiden ofzo?? :roll:

Als je alleen al kijkt naar wat eerst van de Palesteinen was (grondgebied) en wat ze nou nog over hebben..Afbeelding
En volgens mij is dit een kaart van nu..
Afbeelding
Hoe zal dat erover 10 jaar uit zien?.. en de wereld staat er bij en kijkt er naar.. Net zoals in tsjetenie (schrijf je dat zo?) daar worden ook vet veel mensen onderdrukt door de Sovjets.. Ja en toevallig zijn dat ook moslims.. (nogmaals het gaat mij om de mensen en niet om hun geloof)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jan 2005 13:01

dr zijn na 1948 nog een paar oorlogen geweest.... 8) vandaar dat Israelisch grondgebied is uitgebreid na verovering op Jordanie en Egypte.(6 daagse oorlog, 1967) overigens als Israel de onafhankelijkheidsoorlog verloren had was er geen sprake meer geweest van: de staat Israel.
van 1948 tot 1967 toen de nu zogenaamde Palestijnse gebieden in handen waren van Jordanie en Egypte nooit sprake geweest om de Palestijnen een staat te geven. (overigens was er sprake voor en in 1948 om naast Israel een Arabische staat geen Palestijnse te stichten) dat wezen de Arabieren alleen af. :?
het gebied kan alleen uitbreiden in de komende 10 jaar als Israel weer een oorlog krijgt of begint. Lijkt me niet echt voor de hand liggend.

Tjentjenie is weer heel wat anders.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 jan 2005 13:43

Dit is toch ook geen oplossing? :roll: :

Afbeelding [/img]

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 00:04

Nee? En als dat nou eens een staat is waarin Joden en Palestijnen op een normale wijze met elkaar samen zouden leven?

Wat overigens totale kolder is, is dat er mensen zijn die vinden dat de Palestijnen geen eigen volk zijn. Dat is natuurlijk je reinste nonsens. Want wat zijn het dan wel? Apen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jan 2005 00:20

Optimatus schreef:Nee? En als dat nou eens een staat is waarin Joden en Palestijnen op een normale wijze met elkaar samen zouden leven?

Dit is een utopie, zolang de Arabieren strijden voor de vernietiging van de staat Israël.

Wat overigens totale kolder is, is dat er mensen zijn die vinden dat de Palestijnen geen eigen volk zijn. Dat is natuurlijk je reinste nonsens. Want wat zijn het dan wel? Apen?

Waar je dit opeens vandaan haalt is mij een raadsel. Niemand die dat hier gezegd heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 00:35

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Nee? En als dat nou eens een staat is waarin Joden en Palestijnen op een normale wijze met elkaar samen zouden leven?

Dit is een utopie, zolang de Arabieren strijden voor de vernietiging van de staat Israël.

Ik zei ook "als".

Sabra schreef:
Optimatus schreef:Wat overigens totale kolder is, is dat er mensen zijn die vinden dat de Palestijnen geen eigen volk zijn. Dat is natuurlijk je reinste nonsens. Want wat zijn het dan wel? Apen?

Waar je dit opeens vandaan haalt is mij een raadsel. Niemand die dat hier gezegd heeft.

Ik heb dat her en der wel eens opgevangen en wilde dat punt dan ook gaarne even uiten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jan 2005 00:36

Uw laatste punt is totaal irrelevant, aangezien niemand deze opvatting heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jan 2005 00:37

Dus jij vindt de Palestijnen wel een apart volk?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jan 2005 00:40

Begin jaren '70 hebben zij zich uitgeroepen tot een apart volk. Nu kun je niets anders doen dat dit voor lief aannemen.

Terug naar “Archief”