Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor schelpje3 » 14 feb 2014 16:24

Wilsophie schreef: Dus ik ben wat voorzichtig geworden en een gezonde achterdocht is nooit weg zegt mijn man altijd.

Helemaal mee eens en vandaar onze gezonde achterdocht wat betreft de holle aarde theorie. :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 18:12

Heb ik niets op tegen, maar je moet nooit in de "wijvorm" spreken als je namens jezelf praat. Overigens heb ik niets gelezen over jouw denken over de 3e hemel behalve een tekst die gaat over Paulus, maar dat was de vraag niet.
Verder heb ik alleen maar kritiek gelezen , maar geen eigen mening over dit onderwerp.
Van de meeste van "ons" en "wij" niet, trouwens en dan leidt achterdocht tot niets.
IK zie dat jullie en men in termen blijven hangen van "holle aarde" en dat leidt tot gebakken lucht opmerkingen en dat zijn holle vaten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2014 19:39

Wilsophie schreef:In den beginne schiep God de 2 hemelen en de aarde. ( hasjamajiem) Als Paulus in de derde hemel is opgetrokken, is dat dan een geschapen hemel geweest?

2 hemelen ?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 feb 2014 20:42

hettys schreef:Ter aanvulling.

Afbeelding

We wonen niet OP de aarde maar er IN.

Alhoewel de bijbel anders zegt,

Wilsophie schreef: Ik heb nog geen Bijbeltekst gezien die bevestigt hoe jij het ziet Hetty?

Genesis 1:
16 En God maakte de twee grote lichten: het grote licht om de dag te beheersen en het kleine licht om de nacht te beheersen; en ook de sterren.
17 En God plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde,

Als God de aarde hol had gemaakt, en wij in de binnenkant zouden leven, zouden de zon en de maan zijn geschapen om licht te geven IN de aarde.
Je zult toch zelf ook nog wel inzien dat als je een grote bal hebt met een lamp erin, dat deze licht geeft IN die bal en niet OP die bal.

Mag ik vragen of je de volgende tekst uit Job ook letterlijk opvat?
Job 38
22 Bent u gekomen bij de schatkamers van de sneeuw?
Hebt u de schatkamers van de hagel gezien,
23 die Ik achterhoud voor een tijd van benauwdheid,
voor een dag van strijd en oorlog?

Heeft God schatkamers met hagel? en met sneeuw? voor in een tijd van oorlog?
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 21:30

Ik geloof niet dat God de aarde hol gemaakt heeft.
Ik geloof dat Hij vanuit Zijn positie of centrum alles heeft uitgespreid als een doek.
Hij was er altijd al in de 3e hemel dus het centrum en schiep in den beginne en wanneer dat was weten we niet en hoe lang dat heeft geduurd en bestaan weten we ook niet, maar in den beginne schiep God geen holle aarde, maar breidde zo uit dat er 2 hemelen en 1 aarde ontstond.
De hele term de holle aarde komt in de Bijbel niet voor en dat heb ik ook nooit beweerd.

Men leert dat de zon het centrum is waaromheen planeten cirkelen in een vaste baan. Ik heb al uitgelegd dat God in het Noorden is. En als je aan de bovenkant van de bol woont is het noorden een andere kant dan als je aan de zuidkant woont. Ook als je aan de west of oostkant woont uiteraard, en dan is God overal zo zegt men. Alomtegenwoordig wordt dat genoemd.
Het heelal dus de 2 hemelen en de aarde noemt de Bijbel in het Grieks ta panta. Dingen die in de hemelen zijn en op de aarde de geschapen wereld.

We stelden al dat satan vanuit de hemel precies op de aarde terecht kwam.. maar als de aarde een bol is kan "boven" naar vele kanten wijzen. Dat is geen probleem want overal waar je bent op aarde, de hemel is altijd boven en andersom ook uiteraard, maar de wetenschap leert dat onder de hemelen vele planeten zijn.
Gen vers 17 zegt dat alles wat onder de hemel leeft, leeft op aarde.
Deut 2 vers 25 , Pred 2 vers 3 Jer. 10 vers 11, Dan 7 vers 27 en ook Paulus spreekt tot allen die onder de hemel zijn.
Conclusie als de aarde onder de hemelen is dan houden de hemelen in ieder geval aan één kant op en het is dus onjuist als de wetenschap zegt dat de hemelen naar alle kanten oneindig zijn. Er is aan één kant in ieder geval een begrenzing. De wetenschap zegt dat de aarde in de hemelen zit als onderdeel van het heelal en men accepteert niet dat de aarde ergens onder zit zeker niet onder de hemelen en zo blijft de aarde een planeet in een oneindig heelal. En kun je nooit uitleggen hoe de lichte aan de hemel zijn gesteld.
Dat kun je wel als je stelt wat ik heb gesteld vanuit de Bijbel dan zie je dat de lichten aan de hemel zijn gesteld vanuit Gods positie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2014 22:42

Wilsophie schreef:
Men leert dat de zon het centrum is waaromheen planeten cirkelen in een vaste baan. Ik heb al uitgelegd dat God in het Noorden is. En als je aan de bovenkant van de bol woont is het noorden een andere kant dan als je aan de zuidkant woont. Ook als je aan de west of oostkant woont uiteraard, en dan is God overal zo zegt men. Alomtegenwoordig wordt dat genoemd.
Het heelal dus de 2 hemelen en de aarde noemt de Bijbel in het Grieks ta panta. Dingen die in de hemelen zijn en op de aarde de geschapen wereld.

Hoe bepaal je in vredesnaam de bovenkant van iets als je geen referentiekader hebt?

We stelden al dat satan vanuit de hemel precies op de aarde terecht kwam..

Dus in theorie zou daar de inslagkrater van te vinden moeten zijn?

Conclusie als de aarde onder de hemelen is dan houden de hemelen in ieder geval aan één kant op en het is dus onjuist als de wetenschap zegt dat de hemelen naar alle kanten oneindig zijn.

En zolang je je neus nooit uit je Bijbel haalt en nooit ook maar enige bewijs buiten de Bijbel om bekijkt, kun je dat gemakkelijk volhouden. Wel jammer, want je mist een aantal prachtige plaatjes.

Er is aan één kant in ieder geval een begrenzing. De wetenschap zegt dat de aarde in de hemelen zit als onderdeel van het heelal en men accepteert niet dat de aarde ergens onder zit zeker niet onder de hemelen en zo blijft de aarde een planeet in een oneindig heelal. En kun je nooit uitleggen hoe de lichte aan de hemel zijn gesteld.
Dat kun je wel als je stelt wat ik heb gesteld vanuit de Bijbel dan zie je dat de lichten aan de hemel zijn gesteld vanuit Gods positie.

De wetenschap kan prima uitleggen hoe sterren ontstaan - ik neem aan dat je dat bedoelt. Niet binnen het volstrekt absurde wereldbeeld dat jij aanhangt, natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 14 feb 2014 22:55

Wilsophie schreef:De hoeksteen zie ik overigens vanuit de Bijbel als de top van de pyramide, die dus de vorm heeft van de pyramide zelf.
De hoeksteen is de plaats waar God woont. Toegepast op de Here Jezus Zelf in Efeze 2 vers 20 en 1 Petrus 2 vers 6,7. Op de hoeksteen rust het hele gebouw. Een basis-steen van waaruit het gebouw zijn fundament en draagkracht ontvangt.
Dus heeft de aarde pilaren of funamenten en de laatste liggen bij God . En zo kom ik bij de sinaasappel die {niet-toegestaan woord} werd, maar nog meer bij de paardebloem of de sierui waarbij het centrale punt binnen in zit.
Een weergave van de hele schepping en de aarde heeft haar grondvesten eveneens in het centrum en is daar vastgezet.

Wij zouden ons bij de bijbel houden.
Correcr me if I'm wrong.
Efeze 2 heeft het over een fundament.
En (ook dus) 1 Petr. 2 ook.
Grieks:......van een fundament voorzien....
Hebr. :.......fundament....hoofdkussen(ligt onder het hoofd)....grondvesten(ook in Jesaja28:16) .....dat waar op gebouwd wordt.....(afbreken) tot op het fundament(Micha1:6)..van het fundament afgaan(Jeremia 17:13)...

Hoofd des hoeks.
De hoeksteen die op een hoek in het fundament aangebracht wordt.
Christus is de hoeksteen.

h.g.
Learsi

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 23:08

Job 38

Ja dat mag je vragen. Aansluitend op het vorige wil ik eerst naar Job 28 vers 24: "Want Hij schouwt tot aan de einden der aarde, Hij ziet ONDER de hemelen. Einden der aarde is dus onder de hemelen Waar de hemelen ophouden begint de aarde, en einden wordt ook in de Bijbel met grenzen vertaald.
Zie ook Deut 28 vers 64 in de profetie over de 10 stammen.
Zie ook Deut 30 vers 1-4.
Zie ook Jesaja 5 vers 26.
Neh. 1 vers 9.."al ware u aan het eind der hemelen verdreven Ik zal hen verzamelen die Ik verkoren heb".
De psalmen spreken over de zon als een bruidegom uitgaande uit zijn slaapkamer en zijn uitgang is v.a. het einde der hemelen en zijn omloop tot aan de einden er van en niets is verborgen voor zijn warmte.
Ook hier zie je hoe de lichten waaronder de zon gesteld is. Wetenschappelijk gezien grote onzin dat de zon ergens in de hemel is en bovendien is er sprake van een rondwandeling tot aan het einde der aarde.
Jes. 43 vers 5,6.
De opgang en de ondergang van de zon. Van oost naar west.
De zon gaat dus vanaf het einde der hemelen gelijk aan de einden der aarde en gaat ook onder aan het einde van de hemelen en de aarde.
Dus wij zien de zon van boven de aarde opkomen en zien hem aan het einde der aarde ondergaan.
Het einde der hemelen heeft met het oosten te maken wat in Jesaja 43 ook het einde van de aarde wordt genoemd. De termen worden in de Bijbel door elkaar gebruikt.
Synoniemen dus.
Openb. 7 vers 1 spreekt danook over 4 engelen op de vier uiteinden van de aarde de 4 winden dus.
In Jeremia staat dat de 4 winden aan de uiteinden van de hemelen worden vastgehouden en Jesaja zegt dat ze aan de uiteinden of hoeken van de aarde worden vastgehouden.
Als satan zal uitgaan om de volken te verleiden dan gaat hij naar de 4 uiteinden van de aarde namelijk Gog en Magog om hen te vergaderen voor de oorlog.
Openb 20 vers 8.

De wetenschap gaat ervan uit dat de hemelen of het heelal oneindig zijn waar melkweg-stelsels zijn en daartussen zweeft ergens de aarde.
Binnen die gedachte is het onzinnig dat die hemelen op die kleine aarde zouden eindigen.
Want men denkt dat de aarde een heel klein onderdeel is van het heelal
Als je stelt dat het einde van de aarde meteen het eind van de hemel is, dan kan dat wetenschappelijk gezien alléén voor zover die hemel aan de aarde grenst.
De hemelen houden bij de aarde op hun uitersten raken elkaar en zijn elkaars begrenzing.
Vier heeft te maken met de zichtbare wereld ( foei een getal).

Kortom de aarde is niet in de hemelen
de aarde maakt geen deel uit van het heelal
de hemelen zijn eindig
de hemelen eindigen waar de aarde eindigt
de hemelen ( het heelal) zijn in de aarde
onder de hemelen en alleen daar zijn de volkeren en dat is op de aarde.
Beiden zijn rond. ( choeg) cirkelvormig.Job 22
Met een passer zou je dus maar één cirkel hoeve te trekken om een scheiding te laten ontstaan en zo is er iets binnen en iets buiten. Spreuken 8 vers 27: "Toen Hij de hemelen bereidde was Ik daar, toen Hij een cirkel ( een choeg) boven het oppervlak van de afgrond beschreef.
Als God die cirkel boven het oppervlak van de afgrond trok volgens Spreuken 8 d.w.z. de afgrond is onder die cirkel en daarmee is de afgrond beneden de hemelen. Aangezien de cirkel van de hemelen tevens de cirkel van de aarde is is de afgrond ook beneden de aard/ Job 26 vers 10 spreekt over "chag" en dat betekent becirkeld.

Als je dat tekent met een passer dan krijg je een voetbal ( binnenzijde) en zo is er een begrenzing gekomen aan het einde van de hemelen en aan alle kanten en zijn de wateren en de afgrond beneden die begrenzing dus buiten de aarde.

IN Genesis 1 vers 2 verscheen de afgrond en bij het herstel van de schepping heeft God een cirkel getrokken en op die wijze de zaak afgerond.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 feb 2014 23:47

Wilsophie schreef:Ik geloof niet dat God de aarde hol gemaakt heeft.
Ik geloof dat Hij vanuit Zijn positie of centrum alles heeft uitgespreid als een doek.
Hij was er altijd al in de 3e hemel dus het centrum en schiep in den beginne en wanneer dat was weten we niet en hoe lang dat heeft geduurd en bestaan weten we ook niet, maar in den beginne schiep God geen holle aarde, maar breidde zo uit dat er 2 hemelen en 1 aarde ontstond.
De hele term de holle aarde komt in de Bijbel niet voor en dat heb ik ook nooit beweerd.

Nee, dat klopt, maar toen de zon, maan en sterren werden geschapen, en 4 dagen later de mens, bestond de aarde dus al. met fundamenten en al toch? . dus die hemellichten moeten geschapen zijn IN de aarde. Of je moet denken dat de aarde pas later hol is geworden?

Men leert dat de zon het centrum is waaromheen planeten cirkelen in een vaste baan.

Dat is feitelijk en het heet ons zonnestelsel. Onze aarde is zo'n planeet.

Ik heb al uitgelegd dat God in het Noorden is. En als je aan de bovenkant van de bol woont is het noorden een andere kant dan als je aan de zuidkant woont. Ook als je aan de west of oostkant woont uiteraard, en dan is God overal zo zegt men. Alomtegenwoordig wordt dat genoemd.

Ik begrijp er geen bal meer van. En nee. als je in het uiterste noorden woont dan is het noorden nog steeds het noorden. Ga voor de grap es naar de noordpool en kijk dan waar het noorden is. Zoiets geldt wel voor het westen en oosten. Wie in onze ogen in het oosten woont kan voor andere mensen in het westen wonen. Dat geldt niet voor het noorden.

We stelden al dat satan vanuit de hemel precies op de aarde terecht kwam.. maar als de aarde een bol is kan "boven" naar vele kanten wijzen. Dat is geen probleem want overal waar je bent op aarde, de hemel is altijd boven en andersom ook uiteraard, maar de wetenschap leert dat onder de hemelen vele planeten zijn.
Gen vers 17 zegt dat alles wat onder de hemel leeft, leeft op aarde.
Deut 2 vers 25 , Pred 2 vers 3 Jer. 10 vers 11, Dan 7 vers 27 en ook Paulus spreekt tot allen die onder de hemel zijn.

Tja die hemelen. de vogels vliegen al langs de hemel volgens de bijbel dus dan moet die hemel, volgens de bijbel al heel dichtbij zijn. toch? die zijn dan toch gewoon om de aarde heen? Wat is precies het probleem? De wetenschap leert niets over hemelen.

Conclusie als de aarde onder de hemelen is dan houden de hemelen in ieder geval aan één kant op en het is dus onjuist als de wetenschap zegt dat de hemelen naar alle kanten oneindig zijn.

Hoezo houden de hemelen op aan één kant?? Als de hemelen om de aarde heen zijn? Zoals gezegd de vogels vliegen in de hemel volgens de bijbel. Die vliegen toch ook om de aarde heen? rond de aarde dus.

Er is aan één kant in ieder geval een begrenzing.

Hoe kom je daarbij?

De wetenschap zegt dat de aarde in de hemelen zit als onderdeel van het heelal en men accepteert niet dat de aarde ergens onder zit zeker niet onder de hemelen en zo blijft de aarde een planeet in een oneindig heelal. En kun je nooit uitleggen hoe de lichte aan de hemel zijn gesteld.

We kunnen met de wetenschap prima uitleggen hoe Gods schepping in elkaar steekt. We zitten in elk geval niet IN de aarde maar OP de aarde, bijbels gezien én wetenschappelijk gezien. De bijbel heeft dat prima uitgelegd met de kennis van toen. We ZIJN een planeet in een oneindig heelal. God zegt dat de sterren aan uitspansel, waar ook de vogels vliegen. Je zult zelf wel weten dat dit niet letterlijk is bedoeld. Die sterren zijn veel verder weg dan waar de vogels vliegen. Dus sommige teksten moet je dichterlijk opvatten.

Wij lopen heel erg echt aan de buitenkant van de aarde. In de aarde zit veel lava, dat door ook bekende processen naar buiten komt en vulkanen veroorzaakt.

14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren!
Gen 1 : 20
En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!

Ik vraag nogmaals:
Job 38

Begrijp je echt niet dat bepaalde teksten niet letterlijk opgevat moeten worden???
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 00:28

Natuurlijk begrijp ik dat, daarom vind ik de vraag over hagel en sneeuw zo vreemd binnen dit onderwerp. Je stelt nieuwe vragen terwijl ik alles heb uitgelegd, als je het niet begrijpt kan ik er niets aan veranderen , voor mij is ook niet alles te begrijpen maar ik geloof het en ik begrijp de wetenschap totaal niet. Wat God openbaart in Zijn Woord is voor mij heel passend in mijn beeld van de schepping als een kleed dat niet alleen uitgerold is of waar God Zich mee kleedt, maar ook hoe het in de toekomst ook opgerold wordt en weggedaan en dat het dwaasheid is bij mensen zal me worst zijn,het gaat om Zijn wijsheid en hoe God Zich bekleedt of uitdrukt in Zijn schepping.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 09:47

Mortlach schreef:
Hoe bepaal je in vredesnaam de bovenkant van iets als je geen referentiekader hebt?

Ik denk dat ik dat inmiddels heb uitgelegd

Dus in theorie zou daar de inslagkrater van te vinden moeten zijn?

Het was nog veel erger in werkelijkheid. Het werd wohu waw bohu dus woest en ledig of een chaos en zeker met her en daar kraters. Ik was er niet bij en jij ook niet.
Ik ga of op wat de Bijbel zegt en heb daar geen andere bewijzen voor nodig en ik mis geen plaatjes want ik heb zeker 30 jaar geloofd zoals menig doorsnee mens met misschien wat extra vragen, hoe we met zijn allen op een bol kunnen leven en nooit een antwoord gekregen totdat....

De wetenschap kan prima uitleggen hoe sterren ontstaan - ik neem aan dat je dat bedoelt. Niet binnen het volstrekt absurde wereldbeeld dat jij aanhangt, natuurlijk, maar dat mag de pret niet drukken.

Zeker weten want dat konden de oude Egyptenaren al er is niets nieuws onder de zon. Hooguit een herhaling van zetten. De Bijbel is veel mooier qua plaatjes over de zodiac en met een authentieke sterrenkaart vertellen de hemelen werkelijk Gods eer en Zijner handen werk. Psalm 19

Toen ik ooit jaren geleden deze uitleg vernam hoefde ik geen moment te aarzelen om dit te geloven, het was een antwoord op vele vragen. En dat mag inderdaad de pret niet drukken.
Maar pret mag niet toch? Waren het niet de gezindten die onze Koning erom bekritiseerde?
Ze hebben zelf het lachen verleerd vrees ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 09:52

k vraag nogmaals:
Job 38

Als je niet weet wat de letterlijke betekenis van woorden is zul je het overdrachtelijke of geestelijke nooit begrijpen laat staan het profetische.
Als de bruidegom zijn kameren in en uitwandelt gelijk de zon...zo ongeveer staat het geschreven en je kent het begrip bruidegom en de zon niet. je kent de typologie niet van deze woorden die direct wijzen naar Christus zul je nooit de geestelijke betekenis kunnen begrijpen.
Als je in de Bijbel niet weet wat er met sneeuw en hagel bedoeld wordt en de dag van strijd namelijk oorlog en niet kent wanneer de tijd van benauwdheid zal aanbreken, zul je jouw tekst nooit begrijpen.
Zo staat het boekje Job vol met retorische vragen en met uitspraken over het Bijbels Wereldbeeld en de sterrenhemel. Job spreekt uiteraard als type van Christus vandaar alle metaforen en uitspraken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 10:18

hettys schreef:
Nee, dat klopt, maar toen de zon, maan en sterren werden geschapen, en 4 dagen later de mens, bestond de aarde dus al. met fundamenten en al toch? . dus die hemellichten moeten geschapen zijn IN de aarde. Of je moet denken dat de aarde pas later hol is geworden?
Dat is juist.
Men leert dat de zon het centrum is waaromheen planeten cirkelen in een vaste baan.

Dat is feitelijk en het heet ons zonnestelsel. Onze aarde is zo'n planeet. [/quote] Vooruit dan noemen we het een planeet. Als is de definitie van de planeet niet hetzelfde, maar het is mij best.

Ik begrijp er geen bal meer van. En nee. als je in het uiterste noorden woont dan is het noorden nog steeds het noorden. Ga voor de grap es naar de noordpool en kijk dan waar het noorden is. Zoiets geldt wel voor het westen en oosten. Wie in onze ogen in het oosten woont kan voor andere mensen in het westen wonen. Dat geldt niet voor het noorden.

Zoals je zegt geen bal, maar het gaat niet om alleen begrijpen , maar ook om geloof.
Het is geen grap het is duidelijk uitgelegd, maar ik wil dat best nog eens doen.

Tja die hemelen. de vogels vliegen al langs de hemel volgens de bijbel dus dan moet die hemel, volgens de bijbel al heel dichtbij zijn. toch? die zijn dan toch gewoon om de aarde heen? Wat is precies het probleem? De wetenschap leert niets over hemelen.

De hemel is zeker heel dichtbij. Logisch dat de wetenschap niets leert over de hemelen en de hemel der hemelen. Daarvoor moet je bij Paulus zijn o.a. en bij Job en bij Abraham waar de sterren des hemels en het zand der zee worden voorgesteld door God Zelf.

We kunnen met de wetenschap prima uitleggen hoe Gods schepping in elkaar steekt. We zitten in elk geval niet IN de aarde maar OP de aarde, bijbels gezien én wetenschappelijk gezien. De bijbel heeft dat prima uitgelegd met de kennis van toen. We ZIJN een planeet in een oneindig heelal. God zegt dat de sterren aan uitspansel, waar ook de vogels vliegen. Je zult zelf wel weten dat dit niet letterlijk is bedoeld. Die sterren zijn veel verder weg dan waar de vogels vliegen. Dus sommige teksten moet je dichterlijk opvatten.

Als je het kunt uitleggen dat we op de aarde leven ga je gang, je hebt tot nu toe alleen vragen gesteld.
De Bijbel is aan geen tijd gebonden dus die kennis van toen is nonsens. De mensen geloofden echt niet dat er steelpannen aan de hemel stonden. Ik meen juist dat de namen door God Zelf zijn gegeven en niet door domme mensen ofzoiets. Altijd zo vreemd dat de mens van vandaag denkt dat hij wijzer is dan de mensen van vroeger eeuwen. Denk alleen aan Salomo. De wijsheid van God ligt in het verborgene en is dwaas bij de wereld.
En geef maar teksten die ik dichterlijk moet opvatten en niet letterlijk bedoeld zijn, want dat is zo een onzin wat je zegt. Zelfs een gedicht of een proza gebruikt woorden met een letterlijke betekenis en als je die niet weet heb je niets aan de dichterlijke betekenis of hoe je het noemen wilt.
Al onze spreekwoorden en gezegdes gaan over letterlijke dingen. Als je niet weet wat een appel en een boom is, dan begrijp je niet wat er gebeurd als hij niet ver van de boom valt want dat gebeurt namelijk nooit en daarom begrijpen wij dat gezegde.

Wij lopen heel erg echt aan de buitenkant van de aarde. In de aarde zit veel lava, dat door ook bekende processen naar buiten komt en vulkanen veroorzaakt.

Dat is nu juist echt onzin. De hitte van de lava komt volgens de Bijbel vanuit de buitenste duisternis. En dat is niet in de aarde maar erbuiten. Net als bij de zondvloed zijn er gapingen waaruit water kwam en zo komt lava de aardkorst binnen.

14 En God zei: Laten er lichten zijn aan het hemelgewelf om scheiding te maken tussen de dag en de nacht; en laten zij zijn tot aanduiding van vaste tijden en van dagen en jaren!
Gen 1 : 20
En God zei: Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!

Ik vrees dat dit de NBV is want ik herken de woorden niet, die belangrijk zijn.
Er staat geschreven: "God zeide dat er lichten zijn IN het uitspansel des hemels om scheiding te maken tussen de dag en tussen de nacht en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden en tot dagen en jaren.
Zie je dat hemelgewelf is gekomen i.p.v. uitspansel alsof we nu wel begrijpen wat hemelgewelf betekent.
Zie je dat men de essentie wegvertaald omdat ook zij de wetenschap laten prevaleren boven Gods Woord.
Men weet niet eens hoeveel hemelen er zijn en wat de 3e hemel is waar God woont , geloof je nu echt dat ze snappen wat een hemelgewelf is?
Vers 20: "Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen en het gevogelte vliegen boven de aarde en IN het uitspansel des hemels.
Zie je Hetty wat een verschil met jouw vertaling. Laat het water wemelen van wemelende levende wezens; en laten er vogels boven de aarde vliegen, langs het hemelgewelf!
De aanvoegende wijs is vervangen op een wijze dat je niet ziet wie nu het water laat wemelen, tegen wie spreekt God dan? En weer Langs Het Hemelgewelf, en zo zie je dat de wetenschap in deze gelijk krijgt, maar de lezer weet echt niet meer wat hij moet geloven. Wat is nu langs vliegen? Vloog satan ook langs de bol dan? Vliegen vogels buiten onze waarneming ergens in het heelal? Stond God niet gewoon met Abraham op de aarde en wezen en keken beiden gewoon naar boven naar de hemel en toch niet langs de hemelgewelven, wat dat ook zijn. Weet jij het?

Begrijp je echt niet dat bepaalde teksten niet letterlijk opgevat moeten worden???

Ik vind het opmerkelijk dat je niet begrijpt dat elke overdrachtelijke of geestelijke tekst haar waarde en betekenis ontleend aan de letterlijke betekenis.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 15 feb 2014 10:39

Wilsophie schreef: De zon gaat dus vanaf het einde der hemelen gelijk aan de einden der aarde en gaat ook onder aan het einde van de hemelen en de aarde.

Je weet dat het nu 6 uur vroeger is in New York en 10 uur later in Sydney? Hoe wordt dat verklaard middels het Bijbels Wereldbeeld?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 feb 2014 11:08

Omdat de zon binnen de aarde ook haar draaiing heeft, zie het plaatje van Hettys wat overgenomen is van ene meneer Keppler.

Terug naar “[Religie] - Open forum”