learsi schreef:Zo discussieer jij dus.
Met jou wel.
Beetje onzinnig hoor, je trekt je in je opmerking nog wat verder terug op die ene ontkennende kant. Kom gewoon eens over de brug en ga eens echt in op wat ik zeg! Leg maar gewoon uit dat het niet klopt wat ik stel. Van mij mag je er zelfs langer dan twee maanden over doen. Dat heb ik liever dan binnen 2 uur met zo´n ontwijkende, nietszeggende reactie te komen, zonder echt in te gaan op wat ik zeg. Dan heb ik liever dat je er wat meer tijd voor neemt! Daarnaast is het frappant, dat je na twee maanden zo naadloos snel reageert. Mijn vraag aan jou(2 dec j.l.) staat nog open; wel op tijd reageren hoor kerel, je hebt nog 6 weken.
Goed het steekt je dus erg dat je reactie waar je klaarblijkelijk erg veel moeite hebt gedaan niet echt steekhoudend blijkt. Dat is spijtig, maar mij niet kwalijk te nemen.
Als je erom gevraagd had had ik je wel gelijk een kant en klare tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk kunnen aanleveren. Bij deze dus maar even. Zelf na te lezen (in context) op
http://www.stvitus.nl/KKK/ en dan zoeken op het alineanummer 1579.
DEEL II: DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE
TWEEDE SECTIE: DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK
DERDE HOOFDSTUK: De sacramenten die ten dienste van de geloofsgemeenschap staan
ARTIKEL 6: Het wijdingssacrament
VI. Wie kan dit sacrament ontvangen?
1579
Behalve de permanente diakens worden alle gewijde bedienaars van de Latijnse kerk gewoonlijk gekozen onder gelovige mannen die celibatair leven en de wil hebben het celibaat te onderhouden 'omwille van het rijk der hemelen' (Mt. 19,12). Geroepen om zich onverdeeld te wijden aan de Heer en aan 'zijn zaak'1, geven zij zich geheel aan God en de mensen. Het celibaat is een teken van dit nieuwe leven waaraan de bedienaar van de kerk zich wijdt; met een blij hart aanvaard, straalt het de boodschap van het rijk Gods uit.2
1:Vgl. (1 Kor. 7,32)
2:Vgl. PO 16
PO: Decreet "Presbyterorum ordinis" over het ambt en het leven van de priesters d.d. 7 dec. 1965. Tweede Vaticaans Concilie.
Wat vervolgens weer te vinden is op
http://www.rkdocumenten.nlEdit: tekst weggehaald, het was wel een hele lap tekst en voor diegene die het wil lezen staat het op bovengenoemde site.Daarnaast draai jij nog steeds oorzaak en gevolg om, maar goed dat staat je vrij natuurlijk. Maar ik neem aan dat je van de ander niet verwacht dat die in dat soort dingetjes meegaan. Dan kun je gaan stampvoeten en ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk voor je is, maar helaas, het is niet anders.
Naast het omkeren van oorzaak en gevolg wat het gesprek al blijft frustreren vanaf het begin probeer je dan ook nog eens tegenstellingen te plaatsen die er niet zijn. Inhoudelijk heb ik weinig behoefte om op dat soort dingen in te gaan.
Een en ander leert mij( en dat is uit andere opmerkingen van jou kant ook duidelijk te merken), dat een oecumenisch gesprek niet echt jou interesse heeft(zoals de pot is, verwijt hij de ketel). Je begrijpt nu wel, dat ik alles wat jij nog zegt met een korrel zout zal nemen.......
h.g. Learsi
En dat zal mij interesseren omdat? Ik hoef mijzelf niet te bewijzen op een internetforum tegenover een onbekende die overal van alles en nog wat bijsleept om een puntje te maken. Een ieder kan het gehele gesprek teruglezen. Al na een paar reacties is duidelijk dat je er niet in slaagt om aan te tonen dat het celibaat 'onbijbels' zou zijn. Waarmee je betoog eigenlijk geen stand houd. Je kwam overigens aan met dit onderwerp in een ander topic omdat je het daar ook niet lukte om op basis van het besproken onderwerp een deuk in een pakje boter te slaan. Over met een korrel zout nemen gesproken, kijk eens in de spiegel.
Ik hoop dat je met deze uitgebreidere reactie weer rustig kan slapen.