Zo, dat is een tijd geleden dat er hier iemand wat te melden had over boeken!
Ik ben aan het lezen in
De wereldwijde vloed van Tjarko Evenboer. Dat boek heb ik een week geleden gekocht. Ik heb het nog lang niet uit. 'k Zit middenin hoofdstuk 5 (van de 8 hoofdstukken). Maar het leek mij wel leuk om alvast een impressie te geven.
Dat het zondvloedverhaal op meer plekken te vinden is dan in de Bijbel alleen, was mij al bekend. Mijn vader had het boek
De ark in de branding van W.J. Ouweneel, en daarin had ik het ruim twintig jaar geleden al gelezen.
Het
eerste hoofdstuk is een opsomming van zondvloedverhalen bij diverse volken. En het
tweede hoofdstuk doet datzelfde met Adam en Eva in het paradijs. Zo'n opsomming vond ik om te lezen ietwat droog, al heeft het wel zijn waarde voor de naslag. En er staan interessante dingen in, zoals bijvoorbeeld de Indische versie van het zondvloedverhaal. En die dingen zijn ook op internet te vinden, zoals bijvoorbeeld het
Wikipediaverhaal over Manu.
Het
derde hoofdstuk gaat nader op Genesis in. Dat vind ik wat boeiender als leesstof. De auteur hangt alles wel heel erg op aan het werk van P.J. Wiseman (blz. 90 e.v.), naar mijn idee. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat die geleerde in 1936 heel waardevolle dingen publiceerde, maar het hoeft natuurlijk niet de onfeilbare waarheid te zijn. Dat kleitablettenverhaal komt op mij daarom wat speculatief over. Het kàn waar zijn, dat de inhoud van Genesis 1-11 zo aan Mozes overgeleverd is, maar zeker weten doe je dat niet. Ik zou het liever zo stellen: het kan heel goed waar zijn dat Mozes bij het schrijven van Genesis gebruik maakte van oude overgeleverde bronnen.
Vanuit het POT-commentaar* op Genesis ben ik door dr. A. van Selms doorverwezen naar de
Oudtestamentische voordrachten van B. Holwerda, en van daaruit staan de zaken m.b.t. de toledotstructuur van Genesis toch net even anders in mijn geheugen. Een toledot-formule is dan geen afsluiting van een gedeelte, maar een begin. En dat lijkt mij ook geen vreemde keuze, als je bedenkt dat
Mattheüs 1:
1 zeer sterke gelijkenis vertoont met
Genesis 5:
1, helemaal met de Septuaginta-vertaling erbij. Verder ben ik op literaire gronden een uitgesproken tegenstander van het opdelen van
Genesis 2:
4 in een a- en b-deel, om die dan vervolgens te scheiden. Ondanks deze kritiek van mij ontken ik niet dat er verder best waardevolle zaken in dat hoofdstuk kunnen staan.
In
hoofdstuk vier valt te lezen hoe de toren(bouw) van Babel over de wereld in verhalen terug te vinden is.
Bij deze eerste vier hoofdstuk laat ik het voor nu even wat deze beschrijving betreft.
Wat ik wel mooi vind aan dit boek: het benadert de bijbelse geschiedenis van Genesis 1-11 niet op een natuurwetenschappelijke manier, maar het kijkt meer naar wat je tegenkomt aan verhalen bij andere volken. En dat heeft zeker zijn waarde. Er zijn op dit forum nogal wat discussies over schepping vs. evolutie. Dan gaat het doorgaans over wat voor sporen er in de aarde te vinden zijn. Maar er is natuurlijk meer dan dat. Zouden al die verhalen over schepping, zondvloed, etc. die te vinden zijn bij andere volken niet ergens op wijzen? Dat lijkt mij wel.
Een verdienste van dit boek is ook, dat het laat zien op welke manier het interessant kan zijn om je in andere religies te verdiepen. Het verbreden van je blik is nooit verkeerd.
En laat ik een noodzakelijke correctie alvast even niet vergeten:
Op pagina 284-285 wordt niet verwezen naar
Rig Veda, mandala I, hymne 144 (
Sanskriet), zoals nu in de noten op pagina 401 staat. De correcte verwijzing is:
Rig Veda, mandala X, hymne 121 (
Sanskriet). Die informatie heb ik van de auteur gekregen, toen ik dit aan hem voorlegde.
Kortom, naar mijn idee, ondanks dat er kritiekpunten te bedenken zijn, een waardevol en interessant boek, dat in ieder geval stof oplevert voor verdere studie o.i.d.
Hier een recentie van het boek in het Reformatorisch Dagblad, door dr. M.J. Paul:
Mythen geven flarden weer van GenesisEn dan is er nog de website van dit boek:
http://www.dewereldwijdevloed.nl/________________
* POT = De Prediking van het Oude Testament