baptisten gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 21:38

Hm, eerlijk gezegd vind ik het een redelijk nietszeggend antwoord. Een soort letterlijk geval van 'preken voor eigen parochie'. :) Die dominee geeft alleen aan wat hijzelf zou doen, maar probeert zich niet te verplaatsen in iemand die al voor volwassendoop is. Verder heeft hij weinig bezwaren genoemd en het punt van 'warmte in de eigen gemeente' is ook een redelijke dooddoener, aangezien je dat gewoon niet kunt in je eentje en ook dat te maken heeft met een bepaalde gemeentevisie.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2005 00:59

Is er misschien iemand die hier wat wijze dingen over kan zeggen?

Ahem, wil je eerst het goede of eerst het slechte nieuws?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 01 mar 2005 09:18

Klaas schreef:
Is er misschien iemand die hier wat wijze dingen over kan zeggen?

Ahem, wil je eerst het goede of eerst het slechte nieuws?

Klaas

Ha, jou moet ik hebben! Vertel!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2005 09:44

Ik kan uiteraard alleen maar spreken voor zover ik het baptistenwereldje ken, maar volgens mij is onderstaande redelijk universeel.

De keuze voor de volwassendoop heeft uiteraard gevolgen voor tal van zaken. M.i. zijn de verschillen echter grotendeels terug te leiden op een verschil in visie op de doop en niet in verschil in visie op b.v. de ambten. In zowel de traditionele kerken als in baptistengemeentes kun je alleen een ambt vervullen als je een ‘volwaardig christen’ bent. Die uitdrukking is uiteraard nogal ongelukkig, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Binnen de traditionele kerken houdt dat in dat je gedoopt bent en belijdenis gedaan hebt (volwassendoop is een combinatie van beide en telt dus ook). Bij een baptistengemeente houdt dat in dat je je ‘op geloof’ hebt laten dopen. Het gaat dus niet om een verschil in visie op de ambten an sich maar om een verschil in inzicht t.a.v. de voorwaarden waaraan je moet voldoen.

Voor wat betreft de visie op de wederkomst zie ik de link met de doop niet echt. Er is in grote lijnen wel een behoorlijk verschil in visie op de eindtijd tussen traditionele kerken en evangelische kerken (al is dat ook aardig aan het schuiven) maar dat is meer gerelateerd aan de vraag hoe je de bijbel leest dan aan de doop. Ik zie die link persoonlijk niet.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”