Kerkklokken, waar komen ze vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Kerkklokken, waar komen ze vandaan?

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 00:48

Sabra schreef:
parsifal schreef:
Hier kan ik totaal niet mee, het kan me helemaal niets schelen of die kerkklokken luiden. Waar ik moeite mee heb is de vanzelfsprekendheid waarmee het Christendom tot een prive-aangelegenheid wordt gemaakt. Als Christen kan ik daar niet achter staan. De Kerk mag centraal staan. Dat is niet vergelijkbaar met de minareteketet die elke vrijdag herrie maakt, want het Christendom is de Godsdienst die zich richt op de ware God en de Islam is een valse godsdienst. En natuurlijk zijn moslims het daar niet mee eens, en waarschijnlijk komt er uit wetgeving uiteindelijk een soort compromis, maar daar hoef ik bij mijn standpuntbepaling nog geen rekening mee te houden.

Gelukkig kennen wij hier een scheiding van kerk en staat. Dus officieel is religiositeit wel degelijk een privé zaak waar de overheid totaal niets mee te maken heeft. De overheid echter schept wel bepaalde kaders waar binnen men in alle openbaarheid een geloof kan aanhangen.

Dat het voor jou duidelijk is dat de kerk centraal staat is niet van belang. Wanneer een kerk wordt toegestaan om haar klokken te luiden, kan de overheid niets anders doen dan andere religies dan het christendom hetzelfde toestaan; oproep tot gebed, c.q. gang naar een bedehuis.

Netzomin ben ik het eens met jouw stelling dat de kerk gebruik mag maken van dit privilege. In een land als het onze mag er geen onderscheidt zijn tussen de ene religie en de andere religie. Dus als jij het niet eens bent met de heer die vrijdags vanaf de minaret zijn geschal over bepaalde stadsbuurten laat klinken, kun jij geen aanspraak maken het recht om klokken te luiden.

Eén ding is me wel duidelijk. Je hebt wel de klok horen luiden, maar....... :mrgreen: :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jan 2005 01:11

de belletjes hebben al gerinkeld

Terug naar “Archief”