Godsdienstig inzicht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jan 2005 11:33

Alexandra schreef:Daarom (zegt onze dominee altijd...) moet een goede preek altijd uit 2 elementen bestaan: waarheid (wet, zonde, hel) en evangelie (Jezus, verlossing, hemel).

Maar het evangelie is óók waarheid!
Zoals je het hier plaatst, lijken waarheid en evangelie wel tegenover elkaar te staan. Alsof het evangelie een soort van zoete fantasie zou zijn, een lapmiddel, loze kalk. Lijkt me niet de bedoeling!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

caprice

Berichtdoor caprice » 08 jan 2005 22:37

mini schreef:Over die dominee's dat snap ik niet zo... waarom zijn er veel dominee's die verkeerd preken?

Veel dominee's die de mens vergoddelijken en God vermenselijken.

Juist een rijke Christus en een diepverloren schuldige arme zondaar moeten gepredikt worden, en hoe de twee bij elkaar komen.

mini schreef:En wat je wil met het topic is me ook nog niet helemaal duidelijk.

Mij ook niet.

Misschien kunnen we de volgende vraag stellen:

Waarom kunnen christenen zo'n verschillende kijk op God en Goddelijke zaken hebben?

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 08 jan 2005 22:48

en dan? een rijtje gaan maken. (ok, sorry dat is niet aardig) Maar dat lijkt me logisch:
- cultuur
- opvoeding
- verschillende kerkgang
- scholen
- vrienden
en ga zo maar door, alles wat je leven beinvloed. Daardoor maak je een mening. Niet alleen over aardse dingen, maar ook over God en hoe je de bijbel moet interpreteren.

Alexandra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Alexandra » 15 jan 2005 17:20

Boekenlezer schreef:
Alexandra schreef:Daarom (zegt onze dominee altijd...) moet een goede preek altijd uit 2 elementen bestaan: waarheid (wet, zonde, hel) en evangelie (Jezus, verlossing, hemel).

Maar het evangelie is óók waarheid!
Zoals je het hier plaatst, lijken waarheid en evangelie wel tegenover elkaar te staan. Alsof het evangelie een soort van zoete fantasie zou zijn, een lapmiddel, loze kalk. Lijkt me niet de bedoeling!

Dat bedoelt die dominee ook niet zo! Met waarheid bedoelt hij die dingen die mensen liever niet willen horen. En het evangelie ziet hij dan ook ABSOLUUT NIET!!! als fantasie! Hij zegt juist dat veel mensen wel de 10 geboden willen houden, dat ze dat helemaal niet zo moeilijk vinden, wetjes hier, traditie daar, plichtjes hier...terwijl het houden van de wet onmogelijk is! Juist daarom is het evangelie: Christus heeft voor ons voldaan, genade is juist reëel, terwijl het je houden aan de wet fantasie is!

Terug naar “Archief”