De weg van de Borg is de weg van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 jan 2003 15:26

Verder leert het ware volk van God bevindelijk de heilsfeiten.
Het loochenen van de bevindelijke heilsfeiten loochent de Priesterlijke bediening van de Middelaar.

En hupsakee, daar schop je iedereen de sloot weer in! "Iedereen die het niet zo meegemaakt heeft is geen kind van God." Waar staat dat met duidelijke woorden in de Bijbel? Wie geeft jou het recht om zo te spreken? Als Jezus zegt: "dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe;' waarom mag jij dan zeggen; Nee, Gods ware volk leert het bevindelijk anders?

Tevens mag ik hieruit opmaken dat je het niet met Vader Brakel eens bent als het gaat om de verschillende wegen die God met Zijn volk gaat zoals hij die beschrijft in zijn 'Redelijke Godsdienst'? (graag een duidelijke uitspraak hierover).

En dat dat wat ds. Harinck voorstaat niet de leer van de GerGem is klopt natuurlijk ook niet. Alsof de GerGem nét te laat was om het te verhinderen (zie je Harinck heel stiekem met de diskette onder z'n arm naar de drukker sluipen). Onzin natuurlijk. Men heeft eropaan gedrongen het niet uit te brengen vanwege alle stof die het laat opwaaien. En als Harinck echt iets niet gergem-conform leerde dan stond hij allang op straat.

De predikanten die die heilsfeiten voorstaan is een kleine (maar dominante) groep binnen de GerGem (op de Veluwe). Meer dan de helft leert het niet zo.

Bovendien is dat wat Harinck voorstaat binnen de GerGem ook al heel oud. Ik heb het hier op het forum al gehad over ds. Kersten junior (jaren vijftig) en daarna zijn er nog vele geweest (en zijn er nog) die heel ruim zijn - met name de zendingspredikanten. Daarvoor had je ze echter ook al. Denk aan ds. Blois (één van de eerste predikanten van de GerGem), ds. Verhagen, ds Kok. En als je ds. G. van Reenen vergelijkt met Kersten zie je ook grote verschillen.

Ook belangrijke docenten aan de theologische school van de GerGem hebben deze standen in de genade nooit geleerd: Kersten jr, Vergunst, Van Haaren.

Grt,
Calvin
Laatst gewijzigd door Calvin op 08 jan 2003 15:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 15:29

Corne van 't Hof schreef:
Als ik de discussie nog eens nalees, waarom wil je dit eigenlijk weten? Het boekje van ds. Harinck is denk ik duidelijk genoeg. Verder verwacht ik hier weinig mensen die deze stelling aanhangen. En dan nog. Wil je ze bekeren ofzo?

Waarom ik dit wil weten?

Ten hoort ds Harinck thuis in de linkerflank van de ger.gem. Al de dingen die hij loochent kent hij zelf bevindelijk niet. Wat hij niet kent kan hij ook niet over praten.

De Gereformeerde Gemeenten waren net te laat om de verkoop van het boekje te stoppen, omdat het tegen de leer van de ger.gem indruist.

Verder leert het ware volk van God bevindelijk de heilsfeiten.
Het loochenen van de bevindelijke heilsfeiten loochent de Priesterlijke bediening van de Middelaar. Dus zo goed is dat boekje niet.
Ik moet altijd maar denken aan 1 Kor 2:14: de natuurlijke mens verstaat niet de de dingen die des Geestes Gods zijn, enz.

Meen je dit serieus of is dit cynisch bedoeld?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 15:32

Dit meen ik serieus. Anders zat ik wel op een niet-serieus topic.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 15:39

Corne van 't Hof schreef:Dit meen ik serieus. Anders zat ik wel op een niet-serieus topic.

Mijn excuses als ik je gekwetst heb.

Ten eerste: ik heb een uitdrukkelijke hekel aan hokjes. iemand links of rechts noemen zonder meer, daar hou ik niet van, als weet ik wel wat je bedoelt.

Wat ik hoorde als zou ds. Harinck aangeraden zijn het boekje niet uit te geven is voor mij nieuw. Hoewel ik het een grondige studie vind en het op hoofdlijnen ook wel met hem eens ben (een grondige studie heb ik er niet van gemaakt, alleen goed gelezen) vind ik het persoonlijk ook jammer dat het boekje verschenen is. Het lijkt me dat deze dingen op een andere manier besproken meoten worden. Het noemen van collega predikanten met naam en toenaam had wat netter gekund.

om tot een inhoudelijke discussie over te gaan:
Wat versta jij onder het bevindelijk ervaren van de heilsfeiten? Is het meer dan een term, waarvan we de inhoud niet kunnen benoemen? Probeer ook vooral aan te geven waar je dit in de Bijbel tegenkomt.

Groet

Maarten (een overtuigd gergemmer)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 jan 2003 15:42

Maarten schreef:Groet

Me too! :mrgreen:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 15:48

Calvin schreef:
Maarten schreef:Groet

Me too! :mrgreen:

fijn :mrgreen:

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 15:49

Wat versta jij onder het bevindelijk ervaren van de heilsfeiten? Is het meer dan een term, waarvan we de inhoud niet kunnen benoemen?

Zie hiervoor wat Calvin heeft aangehaald over kerst, pasen, enz

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 15:50

Als Jezus zegt: "dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe;' waarom mag jij dan zeggen; Nee, Gods ware volk leert het bevindelijk anders?

De openbaring van de Middelaar?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:08

Ik heb het weer even opgezocht
Calvin schreef:Met 'de weg van de borg is de weg van de kerk' wordt het volgende bedoeld:

Kerst: een ontdekte zondaar mag horen dat er een Zaligmaker is; Hij krijgt een ontsluiting in het Evangelie en Christus word geopenbaard. De schuld ligt dan een ogenblik bedekt. (bedekte schuld is nog geen vergeven schuld)

Vraag 1 wat is een ontsluiting in het Evangelie krijgen? Een ieder die de Bijbel leest, weet van de zaligheid die er in Christus is.
Vraag 2 wat is de openbaring van Christus? Een ervaring? Wat is de waarde van een ervaring? Het ware ligt niet in de ervaring maar in het Woord!

Goede Vrijdag: de zondaar komt weer en nu nog dieper in de ellendekennis, zelfs met de geopenbaarde Christus (zien is nog geen hebben) waarbij hij zover komt dat hij samen met de geopenbaarde Christus (die hij gekregen heeft met Kerst) verloren moet gaan. Hij erkent Gods rechtvaardig vonnis, valt dit toe en verwacht te sterven en wil ook niets liever omdat hij Gods eer liever gekregen heeft dan z'n eigen zaligheid.

Vraag : wanneer vind in dit proces de wedergeboorte eigenlijk plaats? Iemand die menselijke gesproken tussen kersrt en goede vrijdag sterft gaat niet naar God toe?

Pasen: Maar juist dan word hem Christus geschonken en wordt gezien hoe Christus door Zijn dood; de dood van de zondaar wegneemt waardoor hij in Christus Zijn Zaligmaker mag omhelzen. Hij 'ziet' nu niet alleen, maar 'heeft' ook. Dit word ook wel de 'bevindelijke rechtvaardigmaking'genoemd.

Vraag 1: Hoe staat dit in relatie tot de in de reformatie herwonnen waarheid van de rechtvaardigmaking door het geloof?
Vraag 2: wat is volgens jouw het zaligmakend geloof? Een ervaring?

Hemelvaart: de zondaar mag weten vrij gesproken te zijn van schuld en straf en een recht te hebben op het eeuwige leven; zoals ook Christus die de schuld voldaan heeft en dan naar de hemel vaart.

vraag: Ligt de grond van de wetenschap dat Christus MIJN zonden op zich nam in het Woord of in de ervaring?

Pinksteren: de zondaar leert nu ook de Persoon van de H. Geest kennen. Hij is 'degene die het eerst werkt, maar het laatst gekend word'. Hij mag nu de inwoning van de Geest kennen en is daardoor teruggebracht in het Vaderhart Gods en mag God als Vader aanspreken. Nu is de bedekte schuld eindelijk ook vergeven schuld.

Vraag: nogmaals hoe zit het met de rechtvaardigmaking door het geloof?

Moeilijkheid bij deze problematiek is dat we een enorme taal opgebouwd hebben met bevindingen. We spreken de taal van het Woor dniet meer. Alles wordt in de bevinding getrokken en we weten zelf nauwelijks meer waar we over praten.

Corne,

Al deze vragen in eens beantwoorden is wat veel. Misschien kun je beginnen met een duidelijk omschrijving in eigen woorden van de betekenis van het Schriftwoord dat de zondaar door het geloof gerechtvaardigd wordt.

Groet

Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten op 08 jan 2003 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:10

Corne van 't Hof schreef:
Als Jezus zegt: "dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe;' waarom mag jij dan zeggen; Nee, Gods ware volk leert het bevindelijk anders?

De openbaring van de Middelaar?

Paulus zegt: al zou een engel uit de hemel komen en het ander leren dan ik gezegd heb, de zij vervloekt. Openbaringen zegt iets over toe en af doen. Is dit wat anders?

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:11

Een mens zonder geloof kan niet gerechtvaardigd worden. Het geloof is dus een instrument.

Verder heb je ook zoiets als of je kijkt van God vandaan of van de mens vandaan. Bij God vandaan is vanaf de wedergeboorte de mens onder de genade. Niet bij de beleving van de mens.

Alles moet dus bevindelijk geleerd worden, anders ga je alles in de wedergeboorte leggen en dan zeg je ik ben wedergeboren, dus...
Van God vandaan is dit zo, maar niet gezien vanaf de mens.

Als je alles in de wedergeboorte gaat leggen dan doe je het profetisch ambt van Christus tekort, want al die dingen die geleerd moeten worden dat zou niet meer hoeven.
Laatst gewijzigd door Corne van 't Hof op 08 jan 2003 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2003 16:13

Corne van 't Hof schreef:Een mens zonder geloof kan niet gerechtvaardigd worden. Het geloof is dus een instrument.

nee, het geloof is geen instrument tot rechtvaardigmaking, maar het geloof is de rechtvaardigmaking.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:15

hoe kom je daarbij? waar staat dat?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 08 jan 2003 16:15

Corne van 't Hof schreef:Een mens zonder geloof kan niet gerechtvaardigd worden. Het geloof is dus een instrument.

Verder heb je ook zoiets als of je kijkt van God vandaan of van de mens vandaan. Bij God vandaan is vanaf de wedergeboorte de mens onder de genade. Niet bij de beleving van de mens

Wat uitgebreider: Als het geloof een instrument is: waar gebruikt de zondaar het dan voor?
waarop richt het geloof zich?

Napoleon schreef:nee, het geloof is geen instrument tot rechtvaardigmaking, maar het geloof is de rechtvaardigmaking.

Waar vind je dat Napoleon?
The one thing you can give and still keep is your word.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 16:17

Wat uitgebreider: Als het geloof een instrument is: waar gebruikt de zondaar het dan voor?
waarop richt het geloof zich?

Het geloof kan een door God geschonken Middelaar aannemen

Het geloof richt zich op Christus

Terug naar “Archief”