God's schuld

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 dec 2004 11:27

Aragorn schreef:Tip voor iedereen die met dit soort vragen zit of ze tegenkomt bij anderen: lees Onversneden Christendom van C.S. Lewis. Dan zie je dat een hoop dingen in het christendom in feite prima te beredeneren zijn en durf je eerder met anderen in discussie.

ben dat boek aan t lezen! (was ik al, maar goed ;)) op de studie kring bespreken we het! maar zeker een aanrader! Ook erg goed te lezen, geen moeilijk taalgebruik bijvoorbeeld!

AssiFv
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor AssiFv » 03 dec 2004 11:36

Aragorn schreef:Tip voor iedereen die met dit soort vragen zit of ze tegenkomt bij anderen: lees Onversneden Christendom van C.S. Lewis. Dan zie je dat een hoop dingen in het christendom in feite prima te beredeneren zijn en durf je eerder met anderen in discussie.

Thanx die zal ik eens een keer gaan lezen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 13:29

Jannoek schreef:

ben dat boek aan t lezen! (was ik al, maar goed ;)) op de studie kring bespreken we het! maar zeker een aanrader! Ook erg goed te lezen, geen moeilijk taalgebruik bijvoorbeeld!

Precies. Je hoeft het er niet altijd mee eens te zijn, mar het leert je wel op een andere manier naar het christendom kijken. Niet als iets dat je alleen maar moet geloven om het te kunnen aanvaarden.

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 03 dec 2004 17:03

Ik denk dat als er een god bestaat en hij ons geschapen heeft, hij in ieder geval niet van poppenkast houd.
Hij gaf ons een vrije wil en is nu waarschijnljik lekker aan het chillen ofzo of misschien wel met een nieuw project bezig.
Maar waarom zou hij de hele tijd op ons aan het letten zijn als hij zo'n enorm helal heeft geschapen.
Dat maakt het toch alleen maar leuk de verlijding.

caprice

Re: God's schuld

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 17:11

AssiFv schreef:Ik was pas in discussie met een niet christelijk iemand. Hij vond dat God aansprakelijk is voor het feit dat Adam en Eva van de boom aten. Het is dus God zijn schuld, omdat hij de mens geschapen heeft. Soort van productaansprakelijkheid dus.

Hoe moet je hierop reageren?

Allemaal uitvluchten om de schuld maar op God te schuiven. Adam (De vrouw die Gij mij gegeven hebt...)was de eerste die dat deed.

De mens was in de mogelijkheid om niet te zondigen, maar dit vermogen heeft hij na de val verloren. Vrijwillig had hij het werkverbond met God aanvaard.

Adam is dus niet in het werkverbond geschapen, maar het werkverbond is met hem geslóten. Adam was dus ten volle verantwoordelijk voor zijn eigen daden, en wij in hem.

Het werk van God is volmaakt.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 20:52

caprice schreef:Het werk van God is volmaakt.

Genesis 6:6 - "Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 20:56

Collateral schreef:
caprice schreef:Het werk van God is volmaakt.

Genesis 6:6 - "Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart."

Toen berouwde het de HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.11

11) en het smartte Hem aan zijn hart.
Dit is ook menselijker wijze van God gesproken, om ons te tonen dat God een groot mishagen aan den mens, uit oorzaak zijner boosheid, had. Verg. Jes. 63:10; zo wordt ook aan God droefheid toegeschreven, Ef. 4:30.

Genesis 1:
31 En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de zesde dag.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 21:22

Ik bedoel dus dat het werk van God volgens Genesis 6 uiteindelijk niet zo volmaakt bleek te zijn als het in Genesis 1 leek.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 21:29

Collateral schreef:Ik bedoel dus dat het werk van God volgens Genesis 6 uiteindelijk niet zo volmaakt bleek te zijn als het in Genesis 1 leek.

Wie zondigde nu? God of de mens?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 21:36

caprice schreef:
Collateral schreef:Ik bedoel dus dat het werk van God volgens Genesis 6 uiteindelijk niet zo volmaakt bleek te zijn als het in Genesis 1 leek.

Zo je wilt: de onvolmaakte mensch maakte het werk van God onvolmaakt. God heeft de onvolmaakte mens Zelf gemaakt, en Gods werk is dus niet volmaakt, zoals jij zei.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 21:46

Collateral schreef:
caprice schreef:

Zo je wilt: de onvolmaakte mensch maakte het werk van God onvolmaakt. God heeft de onvolmaakte mens Zelf gemaakt, en Gods werk is dus niet volmaakt, zoals jij zei.

God had Adam ook ín het werkverbond kunnen scheppen, dan kon Adam niet vallen. God heeft echter het verbond met Adam gesloten, zodat de volle heerlijkheid van de Schepping openbaar kwam, omdat de mens vrijwillig voor God koos tijdens hij sluiten van dat verbond.

We kunnen wel zo proberen te gaan redeneren dat God niet machtig genoeg was om een volmaakt schepsel voort te brengen, maar dan zou het voor eeuwig verloren zijn, want dan zou Hij een zogenaamde fout zeker niet kunnen herstellen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 21:50

Hoe we ook redeneren, op grond van de bijbel is de schepping niet volmaakt, gegeven Genesis 6. That's it. Wat daar de oorzaak van zou moeten zijn maakt me niet uit, want het is niet mijn mening dat de schepping onvolmaakt is - het staat alleen in de bijbel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 22:27

Collateral schreef:
caprice schreef:

Dat is onzin, God heeft geen volmaakte marionetten geschapen, maar volmaakte mensen. Mensen met een verantwoordelijkheid. Die hebben ze genomen, en daar moeten ze nu ook de vruchten van plukken. Tenzij ze tot geloof komen en door Christus verdienste zalig worden. God heeft de mens dus volmaakt geschapen. De volmaakte mens, is door eigen toedoen een onvolmaakte mens geworden. Het gaat dus niet op zoals jij stelt dat God de onvolmaakte mens gemaakt heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 22:36

jas schreef:De volmaakte mens, is door eigen toedoen een onvolmaakte mens geworden.

Dat wijst dus op onvolmaaktheid. Een volmaakte mens zou God volmaakt gediend hebben, en het had dus niet in zijn volmaakte hoofd opgekomen om naar iemand anders dan God (de duivel) te luisteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 23:24

Collateral schreef:
jas schreef:De volmaakte mens, is door eigen toedoen een onvolmaakte mens geworden.

Dat wijst dus op onvolmaaktheid. Een volmaakte mens zou God volmaakt gediend hebben, en het had dus niet in zijn volmaakte hoofd opgekomen om naar iemand anders dan God (de duivel) te luisteren.

De mens was in ieder geval volmaakt naief (in de juiste zin des woords) denk ik.

Terug naar “Archief”