gij zult niet doden....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kees81

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 23:45

Memmem schreef:Daarom eten wij vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Ze komen van de stal van onze ouders.

daarom is zo'n koe ook 20 jaar oud geworden??? nee, je kort zijn leven in tot een leeftijd dat zijn vlees nog lekker mals is....
het wordt tijd dat de meeste mensen eens met een wokpan en taugé en dat soort producten aan de gang gaan.... is nog eens goed tegen alle overgewicht ook nog! en je eet zonder dat voor jouw stukje vlees dieren lijden en geslacht worden... twee vliegen in 1 klap!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 dec 2004 23:53

kees81 schreef:is nog eens goed tegen alle overgewicht ook nog! en je eet zonder dat voor jouw stukje vlees dieren lijden en geslacht worden... twee vliegen in 1 klap!

Foei, vegetariër zijn, maar wél vliegen doodmeppen. :mrgreen:

Maar nogmaals, kees81, mogen dieren onderling wel elkaar lijden toebrengen en het leven tot een vroegtijdig einde brengen?

kees81

Berichtdoor kees81 » 01 dec 2004 23:57

Collateral schreef:Maar nogmaals, kees81, mogen dieren onderling wel elkaar lijden toebrengen en het leven tot een vroegtijdig einde brengen?

een mens heeft beschikking over een denkvermogen... en zou beter moeten weten... een dier is niet zover ontwikkeld en moet het met z'n instinct doen. een mens heeft genoeg andere opties dan z'n verstand op 0 te zetten en te gaan slachten.
edit: antwoord is dus ja. een dier mag dat.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 dec 2004 00:04

kees81 schreef:een mens heeft beschikking over een denkvermogen... en zou beter moeten weten... een dier is niet zover ontwikkeld en moet het met z'n instinct doen. een mens heeft genoeg andere opties dan z'n verstand op 0 te zetten en te gaan slachten.
edit: antwoord is dus ja. een dier mag dat.

Je mag van mening zijn dat dieren eten niet aan te raden is, maar ik acht het niet bepaald evident dat dat werkelijk zo is. De mens heeft inderdaad een denkvermogen, maar waarom zou een mens beter moeten weten? Wat is voor een mens het nadeel bij het eten van vlees in een verantwoorde mate? Dat er genoeg andere opties zijn is natuurlijk geen argument.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 dec 2004 05:46

Juist. En dat jij je nou zo sterk met dieren associeert, kan ons niet dwingen dat dan ook maar te doen. Dieren afbeulen is in het geheel niet sympathiek en, eerlijk is eerlijk, ik drink altijd biologische melk :D , maar je komt niet overtuigend over door te zeggen dat wij geen dieren mogen eten en te proberen dit in de bijbel te leggen.

Je begint met 'Gij zult niet doden' en eindigt met 'ik vind dat mensen wel verder mogen kijken dan hun menselijke neus lang is. wat dat betreft had er nog wel een extra hoofdstuk in de bijbel gemogen.'. Dat heeft niets meer met je beginstelling te maken, omdat die ontkracht is.

Ik zie geen samenhang tussen christendom en vegetarisme; als je me die aan kan tonen, doe dat vooral. Ik ben benieuwd.

@ Collateral: treffend, die vliegen. Het verschil tussen dieren met een hoge en lage aaibaarheidsfactor... :shock:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 08:16

Gershwin schreef:Ik zie geen samenhang tussen christendom en vegetarisme; als je me die aan kan tonen, doe dat vooral. Ik ben benieuwd.

Misschien staat het niet zwart op wit in de bijbel dat het slecht is, maar een bepaald schuld/verantwoordelijkheidsgevoel is absoluut op zijn plaats.
Verder kan ik verwijzen naar de post van Duckie op pagina 1 in dit topic.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2004 11:39

*Er zat weer lekker worst tussen m'n boterhammen*

Kees,
je verhaal draait en draait en draait.

Eerst wil je mens en dier gelijkstellen, en dan het gebod "Gij zult niet doodslaan" erop toepassen. Helaas, de Bijbel wijst het eten van vlees als zodanig niet af, maar keurt het goed.
Dan kom je met het argument dat in andere godsdiensten andere dieren rein en onrein zijn, maar daar heb ik als christen niets mee te maken, dus dat argument gaat niet op.

Dan stel je dat een mens een verder ontwikkeld dier is, helaas, als je de mening van een christen wil horen, dan zul je al gauw horen dat mens en dier niet van elkaar afstammen, dus helaas, dat snijdt geen hout.

Vervolgens kom je met het argument dat het "zielig" is voor de dieren, en daar heb je tot op zekere hoogte gelijk in, maar gelukkig zijn er tegenwoordig regels die ervoor zorgen dat dieren niet meer het beestachtige bestaan van vroeger hebben.

Een dier in een redelijke leefruimte is voor mij geen probleem om op te eten. Dat een dier jong geslacht wordt maakt ook geen verschil met vroeger, toen werden er ook lammetjes geofferd en gegeten.

Dus al met al zal ik geen vegetariër worden.

*En ik pak nu nog een lekkere boterham met worst*

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 11:50

volgens mij heb jij met biologieles achterin de klas gezeten. en ten tweede beweer jij dat ik stellingen heb gedaan waarvan ik ze niet terug kan vinden. lees eerst de posts nog maar een keer door, want rechtpraten kun je het niet... anno 2004 is vlees eten niet meer nodig en alleen maar zelfverwenning. samengevat: egoïstisch.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2004 12:05

Een betere reden om minder vlees te eten, is dat er wel genoeg eten op de wereld is, maar er veel graan naar de beesten gaat die wij opeten. Voor een kilo vlees zijn veel meer kilo's graan nodig. Ik wil jullie allemaal aanmoedigen om part-time (bv twee dagen per week) vegetarier te worden, dat is niet ongezond, integendeel. En eet de andere dagen 75-150 g vlees, dat is genoeg. Als je echt niet zonder vlees kan, eet dan eens biologisch vlees.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2004 12:07

Ik kan deze hele posting vervangen met een citaat van jezelf Kees:

Kees81 schreef:Gezien het feit dat in de bijbel iets staat geschreven in de vorm van "gij zult niet doden", en door de mensen op dit forum volgens de bijbel geleefd word, verwacht ik dat een groot aantal hier geen vlees(producten) eet.

Logisch dat als je aan een christen vraagt hoe hij denkt, hij dan antwoord zoals een christen denkt...

Als je dat niet wilt horen dan ga je maar elders je vertier zoeken. Ben je er wel naar geinterreseerd, dan moet je ook openstaan als je argument op christelijke gronden weerlegt worden.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 02 dec 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 12:53

@ the keimpe.... ik lees in je verhaal twee opvallende dingen:
"Dan kom je met het argument dat in andere godsdiensten andere dieren rein en onrein zijn, maar daar heb ik als christen niets mee te maken, dus dat argument gaat niet op"...
hoe weet jij zozeker dat wat jij als christen doet, dat dat het enige goede is???
"Dan stel je dat een mens een verder ontwikkeld dier is, helaas, als je de mening van een christen wil horen, dan zul je al gauw horen dat mens en dier niet van elkaar afstammen, dus helaas, dat snijdt geen hout."
je kent vast het woord evolutie wel???? dat bedoel ik dus met achteraan gezeten hebben met biologieles. oh nee, wetenschappers zijn gewoon voor de grap de oorsprong van de mens aan het onderzoeken... (discovery heeft af en toe interessante programma's wist je dat?)
je praat telkens alles goed met 'ik als christen'... dat vind ik gewoon te makkelijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 dec 2004 13:09

Kees81 schreef:daarom is zo'n koe ook 20 jaar oud geworden??? nee, je kort zijn leven in tot een leeftijd dat zijn vlees nog lekker mals is....

Ho eens even. Je had geen problemen met het feit dat er 2000 jaar geleden dieren met pijl en boog gedood werden. Het probleem zat hem in het feit dat dieren anno 2004 zo slecht behandeld worden. Nu gaat het ineens weer over het doden an sich.

Als jij wilt beweren dat het doden van dieren an sich fout is kom dan eens met een goede onderbouwing. Op de bijbel kun je je, helaas voor jou, niet beroepen.

Klaas
(die overigens alleen bio-vlees eet)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2004 13:27

Kees, ik geloof alleen in micro-evolutie, niet in macro-evolutie. Dat is namelijk hartstikke overdreven en helemaal niet aangetoond. Dat je dat op school bij biologie misschien wel leert, zegt nog niet dat je het allemaal maar moet geloven. Maar goed, daar hebben we een ander topic over (zoek het maar eens op als het je interesseert).

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 13:27

klaas, kom dan met een verhaal waarmee je rechtvaardigd dat het wel goed is, zonder meteen de bijbel erbij te roepen. er wordt alleen gewezen naar de bijbel... als ik naar de bhagavat-ghita zou ga verwijzen dan blijven we aan de gang. wat zegt jouw gezonde mensenverstand (zonder dus de bijbel te quoten)????? :|

kees81

Berichtdoor kees81 » 02 dec 2004 13:28

Lalage schreef:(zoek het maar eens op als het je interesseert).

als je me wil overtuigen dan kan je beter een link posten... weet je hoeveel topics er zijn?

Terug naar “Archief”