Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 00:46

Johanne schreef:
Marnix schreef:Johanne... als je het met me eens bent... waarom ben je dan nog niet bekeerd?

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de wereld en dus ook voor jou zonden gestorven is?

Zo ja, waar moet je dan nog meer aan voldoen om bekeerd te zijn?

Ja dat geloof ik!

Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed zeg maar. Ik wilde dat ik gewoon nu kon zeggen dat ik bekeerd ben ofzo...

Ik weet ook niet waaraan ik allemaal moet voldoen; ik weet het allemaal niet meer...

Ik hoop alleen dat God mij 'goed genoeg' vindt om mij als 'Zijn kind' te zien enzo...

Geloven is je hand ophouden zei onze predikant vroeger altijd op cathebak, dus ja als je dat kunt is dat al voldoende Johanne

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 01:48

Johanne schreef:
Marnix schreef:Johanne... als je het met me eens bent... waarom ben je dan nog niet bekeerd?

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de wereld en dus ook voor jou zonden gestorven is?

Zo ja, waar moet je dan nog meer aan voldoen om bekeerd te zijn?

Ja dat geloof ik!

Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed zeg maar. Ik wilde dat ik gewoon nu kon zeggen dat ik bekeerd ben ofzo...

Ik weet ook niet waaraan ik allemaal moet voldoen; ik weet het allemaal niet meer...

Ik hoop alleen dat God mij 'goed genoeg' vindt om mij als 'Zijn kind' te zien enzo...

Bekeren betekend omdraaien... Bekeren is geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven en daar dankbaar voor zijn... in woorden en daden. En het mooie is dat je elke dag je weer mag voornemen dat te doen... en het ook moet... want elke dag gaan er ook weer dingen mis. Als jij vanavond God zegt dat je gelooft dat Jezus voor je gestorven is... en dat je daar blij mee bent en je voorneemt om Gods wil te doen... kortom, als je jezelf aan God aanbiedt.... ben je bekeerd. Dan kun je dat ook van jezelf zeggen. Ook al blijf je zonden doen net als ons allemaal. Je bekeren is niet een goed leven leiden.... het is de intentie hebben een goed leven te leiden... omdat God je heeft gered.

En mochten anderen je zeggen dat je aan veel meer moet voldoen om bekeerd te zijn.... kijk dan in de bijbel wat daar staat!

Bekering:

36 Laat het hele volk van Israël er daarom zeker van zijn dat Jezus, die u gekruisigd hebt, door God tot Heer en messias is aangesteld.’
36 Dus moet ook het ganse huis Israëls zeker weten, dat God Hem èn tot Here èn tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, die gij gekruisigd hebt.
37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’
37 Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders?
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.
40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ 40 En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht.
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.
Het leven der eerste gemeente
41 Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.
42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed. 42 En zij bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden.
(Handelingen 2)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 06:55

alex leusink schreef:
Sabra schreef:We moeten niet stellen dat het avondmaal bedoeld is voor mensen die belijdenis hebben gedaan, maar voor iedereen.

In de bijbel staan niet echt richtlijnen wat dit betreft.

Ik citeer uit de SV:

Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren

Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood en drinke van den drinkbeker.

Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren

Geen richtlijnen? Beproeving!! Beproef uzelf, of u in het geloof bent! Geen geloof, geen Avondmaal! Geen belijdenis, geen geloof, want als je gelooft, wil je ook belijden! (Dit is een theoretisch principe uiteraard, in de praktijk kan het anders zijn, maar ik denk wel dat als God je zonden vergeeft, dat je ook Hem wilt belijden voor hem en Zijn gemeente)

Dit staat ook in het zeer op de Bijbel gefundeerde Avondmaalsformulier, dat het zeker de moeite waard is om door te lezen, mocht je er niet meer bekend zijn.

De hier aangehaalde tekst komt uit 1 Korinthe 11:
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Zij die niet wedergeboren zijn horen niet aan het Heilig Avondmaal.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2004 08:59

Zij die niet wedergeboren zijn horen niet aan het Heilig Avondmaal

Ik zie het nog steeds niet in dat gedeelte staan...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 nov 2004 09:46

Ik denk dat je bekeerd moet zijn om aan het Avondmaal te gaan, maar dat veel mensen het woord bekeerd veeeeeel te hoog opnemen. Bekeren is geloven, vertrouwen, omdraaien, je leven naar God inrichten, dat zijn dingen die ik hier lees. Probleem is denk ik dat veel mensen zo'n bekering te gemakkelijk vinden, terwijl Jezus het ons wat dat betreft ook makkelijk heeft gemaakt:

''geloof alleen''
Engaged @ 07-01-2005

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 09:46

Zoals het Avondmaal een voorafschaduwing is van het grote bruiloftsmaal dat de Heere houdt als Hij teruggekomen is, zo zie ik de zelfbeproeving als een beeld van het laatste oordeel.
Als ik nu voor Christus kom te staan, hoe staan de zaken dan?
Wat daarop ook het antwoord is, het mag nooit leiden tot afblijven van het Avondmaal. Wel tot vragen om schuldvergeving en tot een voornemen tot levensheiliging. Wie zo na de zelfbeproeving toch niet aangaat, geeft te kennen buiten Christus verder te willen leven en verloren te willen gaan. Een gruwelijke gedachte.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Re: Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor elbert » 23 nov 2004 10:31

TKF schreef:Na aanleiding van: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7637&start=60

Stelling: Een avondmaalganger is bekeerd.

Is dat zo? Iemand die belijdenis gedaan heeft, ''voelt zich bekeerd". Of zie ik dat verkeerd? Ik las dat in andere kerken ook doopleden aan het avondmaal gaan. Dus ook jonge kinderen?
Iemand die dus belijdenis doet en aan het avondmaal gaat verantwoord dus dat hij "bekeerd" is. Moeten we daar dan niet voorzichtig mee zijn?

Laten we het omdraaien: een bekeerde is in principe avondmaalganger. :idea:
Niet iedere avondmaalganger is bekeerd, maar elke bekeerde is in principe wel avondmaalganger.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 12:23

Klaas schreef:
Zij die niet wedergeboren zijn horen niet aan het Heilig Avondmaal

Ik zie het nog steeds niet in dat gedeelte staan...

Klaas

Ik dacht ook al, zal ik er overheen lezen?

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2004 12:41

M@rije schreef:Ik denk dat je bekeerd moet zijn om aan het Avondmaal te gaan, maar dat veel mensen het woord bekeerd veeeeeel te hoog opnemen. Bekeren is geloven, vertrouwen, omdraaien, je leven naar God inrichten, dat zijn dingen die ik hier lees. Probleem is denk ik dat veel mensen zo'n bekering te gemakkelijk vinden, terwijl Jezus het ons wat dat betreft ook makkelijk heeft gemaakt:

''geloof alleen''

dat denk ik ook. veel belangrijker dan de vraag of wij genoeg bekeerd zijn is het feit dat je met aangaan aan het heilig avondmaal getuigd van grootheid van onze Heer en Heiland. niet onze zonden staan centraal, maar God. eigen twijfel is minder belangrijk dan het verheerlijken van God.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 13:07

Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 15:16

Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Heb nog geen belijdenis gedaan. Bovendien geloof ik dat je een persoonlijke roeping moet krijgen voor het Avondmaal.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:17

Waarom zoveel meer maken van het avondmaal? Ik hoor mensen spreken over persoonlijke roepingen etc, maar dat staat toch helemaal niet in de bijbel. Dat hebben wij ermaar bij gefantaseerd.

Jezus zegt enkel dat wij dat moeten doen ter herinnering aan Hem. Hij zegt verder niets over bekering etc.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:21

alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Even terugkerend naar het onderwerp: gaan jullie altijd aan het H. Avondmaal?

Heb nog geen belijdenis gedaan. Bovendien geloof ik dat je een persoonlijke roeping moet krijgen voor het Avondmaal.

Ik verkeer in dezelfde situatie.
Ik denk dat je met persoonlijke roeping het goddelijk recht bedoelt. Als je belijdenis hebt afgelegd heb je wel een kerkelijk recht, maar wat vier je daarmee het Heilig Avondmaal ontzaglijk arm, als je het maar met een kerkelijk recht moet doen, en God er niet van af weet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:23

Mensen, het is toch heel erg simpel. Wat heeft kerkelijk recht hiermee te maken?

Als je belijdenis doet dat geef te toch voor de gemeente aan God te kennen dat Hij diegene is die in jouw leven centraal staat en dat je naar zijn wil wilt leven.

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2004 15:24

caprice, toch denk ik dat je daarmee - kijkend naar je eigen armheid - God onrecht aandoet. het gaat om zijn eer, niet om ons.

Terug naar “Archief”