Donatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 nov 2004 13:11

Marnix schreef:Stelling:

Mensen die orgaandonor zijn moeten voorrang krijgen boven mensen die dat niet zijn, als ze zelf een orgaan nodig hebben. Ben je geen orgaandonor, dan heb je een langere wachttijd dan wanneer je wel donor bent.

(onder het motto van: Wat jij wil dat de mensen jou doen, doe dat ook aan hen)

hoe wil je dat praktisch invullen? als je dat als regel gaat instellen gaat iedereen zodra hij of zij een orgaan nodig heeft zich op de donorlijst laten zetten en haalt zich er (volkomen legaal) weer af zodra het nieuwe orgaan op z'n plek zit.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2004 13:16

Ik ben het eens met Marnix. We kunnen ook net zoals in Belgie invoeren dat je automatisch donor bent, tenzij je het tegendeel laat registreren. Dan kan je ook makkelijker donororganen weigeren aan diegenen, want zij hebben er immers bewust voor gekozen zich te laten registreren als niet-donor.

Verder kan je bij iemand met een slecht hart de andere organen nog gebruiken, tot het hoornvlies en de huid toe. Er is altijd wel iets te gebruiken.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 03 nov 2004 14:48

*shame* Ik heb dat formulier wel gekregen, en heb er ook over nagedacht, en ik wil best orgaandonateur zijn. Maar ik ben het formulier kwijt en ik denk er verder ook niet meer aan ofzo.

Toch eens opzoeken..
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 16:43

Socrates schreef:
Marnix schreef:Stelling:

Mensen die orgaandonor zijn moeten voorrang krijgen boven mensen die dat niet zijn, als ze zelf een orgaan nodig hebben. Ben je geen orgaandonor, dan heb je een langere wachttijd dan wanneer je wel donor bent.

(onder het motto van: Wat jij wil dat de mensen jou doen, doe dat ook aan hen)

hoe wil je dat praktisch invullen? als je dat als regel gaat instellen gaat iedereen zodra hij of zij een orgaan nodig heeft zich op de donorlijst laten zetten en haalt zich er (volkomen legaal) weer af zodra het nieuwe orgaan op z'n plek zit.

Socrates, simpel, je geeft van tevoren aan dat je dan al wel orgaandonor moet zijn als je dat kan zijn. Als je om wat voor reden ook geen orgaandonor kan zijn kan dat worden aangegeven en maakt dat dus niet uit. Als iemand aangeeft geen orgaandonor te willen zijn werkt je op het laatst ff snel inschrijven niet....

Op de wachtlijst komen orgaandonoren altijd eerst aan bod, mochten er dan nog organen over zijn, dan kunnen die worden verdeeld onder de mensen die geen donor willen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Donatie

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 13:03

Nelianne schreef:Misschien is dat al een keer voorbij gekomen op dit forum: Maar hoe denken jullie over orgaandonatie?
Zelf heb ik zo iets van als je wel wil ontvangen dan moet je ook geven.
Ik zie het wel
grtz Nelianne

PS. ik moet hier een presentatie over houden, daarom vind ik het wel leuk om te weten te komen hoe anderen daar over denken.

Ik zal me nooit afkeurend uitlaten over donoren of receptoren, maar theologisch gezien denk ik niet dat het goed is. Ik ben geen donor en wil ook geen orgaan van een ander. Ik zou de weg van gebed zoeken en onderwerping aan Gods wil.
Orgaandonatie is een zeer tegennatuurlijk iets. Dat blijkt alleen al uit de gigantische hoeveelheid medicijnen die mensen de rest van hun leven moeten slikken om afstoting tegen te gaan. Ik zie hier duidelijk de wil des Heeren in, dat Hij donatie niet goedkeurt. Ik kan me voorstellen dat mensen langer willen leven, maar zelf heb ik de overtuiging dat mijn leven in Gods hand is en niet in dat van andere mensen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 nov 2004 18:50

jas,

zal God het goed keuren als jij in het water ligt te verdrinken en er gooit iemand een zwemband naar je toe om je te redden.. Zeg je dan ook: laat maar! God red me wel.

Wij mogen vechten hier op aarde om mensen in leven te houden. Zoals mensen in de 2e wereld landen vechten om hun vader en moeder/kinderen in leven te houden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 04 nov 2004 20:35

Ik zelf zal wel donor worden denk ik. Dat vind ik gewoon goed. Maar xenotransplantatie gaat mij wel te ver.
(niet dat we daar nu verder over moeten gaan :) ) Maar ik bedoel dat menselijke organen naar een ander mens gaan. Een mens dus op gelijk niveau en dus niet van dier naar mens.
Bij ons in de gemeente houden ze het in het midden, je moet het zelf bepalen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 21:26

hijwel schreef:jas,

zal God het goed keuren als jij in het water ligt te verdrinken en er gooit iemand een zwemband naar je toe om je te redden.. Zeg je dan ook: laat maar! God red me wel.

Wij mogen vechten hier op aarde om mensen in leven te houden. Zoals mensen in de 2e wereld landen vechten om hun vader en moeder/kinderen in leven te houden.

Dat is iets heel anders vind ik. Wij hebben onze verantwoording om alles te doen om gezond te blijven en te worden, binnen de perken die door God gesteld zijn. Ik vind transplantatie een wreed verschijnsel. Wachten op iemands dood, daarna maanden en jaren van onzekerheid en zwaar medicijngebruik. Als wij het leven respecteren, geloven we in de eerste plaats dat het in Gods hand ligt. Wij moeten datgene doen, wat binnen ons vermogen ligt, maar daar hoort niet bij, dat we ons vlees moeten vermengen, of één vlees worden met iemand anders.
Verder, ik ben begonnen met te zeggen dat ik niemand erom zal veroordelen, ik begrijp de drang om te leven. Maar als christenen zouden wij een oprecht verlangen moeten hebben om met onze Heere verenigd te worden. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over en dat moet iedereen dan maar zelf weten. Ik sta geen donoren af, en wil ze ook niet ontvangen. De Heere beschikt over mijn leven en op Zijn tijd neemt Hij me tot Hem. Ik zeg dat met blijdschap in het hart.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 nov 2004 21:41

Ik begrijp je standpunt wel, jas, alleen zou je dat dan ook niet moeten toepassen op zware chemokuren?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 nov 2004 22:04

Aragorn schreef:Ik begrijp je standpunt wel, jas, alleen zou je dat dan ook niet moeten toepassen op zware chemokuren?

Ja, dat denk ik wel. Maar ik wil niet hypocriet zijn. Het zou kunnen dat ik toch koos om chemo te nemen. Dit is een moeilijk onderwerp, want je kunt mensen makkelijk voor het hoofd stoten door daar erg rigoreuze uitspraken over te doen. Ik denk dat ik het niet zou doen, in elk geval zou ik wel in biddend opzien naar mijn Maker om raad vragen. Maar nogmaals wil ik benadrukken dat ieder zich vrij moet voelen hier anders over te denken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 nov 2004 00:25

jas schreef:
hijwel schreef:jas,

Dat is iets heel anders vind ik. Wij hebben onze verantwoording om alles te doen om gezond te blijven en te worden, binnen de perken die door God gesteld zijn. Ik vind transplantatie een wreed verschijnsel. Wachten op iemands dood, daarna maanden en jaren van onzekerheid en zwaar medicijngebruik. Als wij het leven respecteren, geloven we in de eerste plaats dat het in Gods hand ligt. Wij moeten datgene doen, wat binnen ons vermogen ligt, maar daar hoort niet bij, dat we ons vlees moeten vermengen, of één vlees worden met iemand anders.
Verder, ik ben begonnen met te zeggen dat ik niemand erom zal veroordelen, ik begrijp de drang om te leven. Maar als christenen zouden wij een oprecht verlangen moeten hebben om met onze Heere verenigd te worden. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over en dat moet iedereen dan maar zelf weten. Ik sta geen donoren af, en wil ze ook niet ontvangen. De Heere beschikt over mijn leven en op Zijn tijd neemt Hij me tot Hem. Ik zeg dat met blijdschap in het hart.

ja oke.. ik gebrijp dat je ergens een grens moet rekken. Ik verlang naar Jezus in Zijn volle heerlijkheid. Maar ik geloof ook dat als ik bijvoorbeeld de mogelijk heb om een nieuwe nier te krijgen de moet aangrijpen en daarna dankbaar mijn renbaan te lopen voor God die ik nog te lopen heb op aarde.

maar ik stel weer andere grenzen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 01:00

Mag ik eerlijk zeggen dat ik het een moeilijk onderwerp vind om een mening over te hebben.
Aan de ene kant is er niets mooier dan dat je na je dood toch nog andere mensen kunt helpen, zodat zij nog wel verder kunnen leven enzo.

Aan de andere kant; hoe ver kunnen en mogen we gaan? Ik bedoel, ik vind het moeilijk uit te leggen, is het de bedoeling van God geweest dat we organen vanuit de ene mens in de andere gaan plaatsen. Is het de bedoeling dat we een mens na zijn dood 'incompleet' maken?

Misschien klinkt het stom, ik snap al jullie argumenten allemaal, en ik ben in principe ook voor denk ik, maar toch (nog) niet helemaal.

*klonk vaag*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 01:21

Johanne schreef:Mag ik eerlijk zeggen dat ik het een moeilijk onderwerp vind om een mening over te hebben.
Aan de ene kant is er niets mooier dan dat je na je dood toch nog andere mensen kunt helpen, zodat zij nog wel verder kunnen leven enzo.

Aan de andere kant; hoe ver kunnen en mogen we gaan? Ik bedoel, ik vind het moeilijk uit te leggen, is het de bedoeling van God geweest dat we organen vanuit de ene mens in de andere gaan plaatsen. Is het de bedoeling dat we een mens na zijn dood 'incompleet' maken?

Misschien klinkt het stom, ik snap al jullie argumenten allemaal, en ik ben in principe ook voor denk ik, maar toch (nog) niet helemaal.

*klonk vaag*

Persoonlijk denk ik niet dat het de bedoeling is. Niet om de mens na zijn dood incompleet te maken, maar om de mens niet vleselijker te maken dan hij al is. Transplantatie is een bedenksel van de mens der zonde, bedenking des vleses, het leven in eigen hand nemen, transplantatie is omgekeerde euthanasie, maar in principe komt het uit de zelfde bron. Hiermee zeg ik niet dat mensen het niet moeten doen, want bijna alles is tegenwoordig bedenking des vleses. Wat niet uit het geloof is, is zonde.
Een ieder zij ten volle in zijn eigen gemoed verzekerd. God is barmhartig, ook in het sterven. Wellicht wordt door transplantatie het lijden sterk vermeerdert, konden wij eerst op natuurlijke wijze een milde dood sterven, a.g.v. transplantatie krijgen we wellicht later een ziekte om aan te overlijden die veel meer ellende met zich mee brengt. En waarom willen we niet naar God? Toch bang voor Hem?

André

Berichtdoor André » 05 nov 2004 01:23

Heb uw naaste lief als u zelf...........om maar eens wat te noemen

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 nov 2004 01:29

jas schreef: transplantatie is omgekeerde euthanasie

Als jij om deze reden tegen transplantatie bent, dan ben je dus ook tegen medicijnen en alles wat een mens maar enigszins beter kan maken. Jij stelt dat transplantatie het omgekeerde van euthanasie is. Euthanasie is met medicijnen (of op een andere wijze) het leven van iemand beeindigen. Eigenlijk stel jij nu dat je op geen ene manier het leven van de mens maar enigszins mag verlengen. Dus zou volgens jou een mens ook niet meer naar de dokter mogen, geen medicijnen mogen gebruiken etc.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Terug naar “Archief”