de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Re: de tijd voor de uitstorting van de Heilige Geest

Berichtdoor Happy One » 21 aug 2004 21:30

@mic schreef:
Happy One schreef:[
quote="Maja de Bij"]
Happy One schreef:Daarom kon David bidden (psalm 51): Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden.

Begrijp ik je goed Happy One dat dit een oudtestamentisch gebed is en niet van toepassing op de gemeente na pinksteren ?

Jazeker, de Heilige Geest woont sinds Pinskteren in de gelovige, en kan daar nooit meer weg gaan. Wel kunnen wij de Geest bedroeven en uitblussen, maar verwijderen kunnen we Hem niet.
Vandaar dat het gebed van David (psalm 51 Laat uw Heilige Geest niet van mij scheiden) mijns inziens als Oud Testamentisch moet worden opgevat.
ik denk dat hij voor je gevoel weg kan zijn. en dat kon david ook bedoelen.

maar eigenlijk vind ik het beetje vreemde opmerking: zoals happy one het zegt zou het er op neer komen dat je nooit iets moeten bidden wat God toch al belooft heeft. Dan zou dus bidden "wilt U met me zijn" ook oudtestamentisch of wat dan ook zijn, aangezien God allang belooft heeft "ik zal met U zijn tot aan etc."

Nee dus! In de eerste plaats is ' wilt U met mij zijn ' enzovoort positief en gericht op de gemeenschap met God. Iedere gelovige mag en moet daarom bidden, ook al heeft God het beloofd.
Neem Daniels ingrijpende smeekgebed uit Daniel 9 terwijl God 70 jaar van tevoren had aangegeven dat dan de ballingschap zou eindigen.
En 'ondanks' belofte zo'n indringend gebed.

Met de scheiding van de Heilige Geest gaat het om iets anders. Zoals al eerder: de Heilige Geest woont in het hart van de gelovige en kan er nooit meer uit weg gaan, evenals er geen afval van heiligen bestaat.
Daarom denk ik dat we moeten bidden of we de Geest niet hoeven te bedroeven of uit te blussen. Dat is zoals het Nieuwe Testament ons dat leert.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”