tekst op grafsteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Re: tekst op grafsteen

Berichtdoor Eowyn » 27 jul 2004 15:51

Lindal schreef:Gisteren over een begraafplaats gewandeld, nadat we de steen van oma bekeken hadden. Wat kunnen teksten op grafstenen toch verschrikkelijk indringend zijn!

Wat maakt de meeste indruk bij jullie? Een tekst uit de Bijbel, of een 'algemene' (tot de dag der wederopstanding rust hier....) ?

Ik denk een tekst uit de Bijbel... die een soort rust uitstraalt..

oorlogsgraven zijn ook erg indringend...

uitspraak van Albert Schweitzer:
Kriegsgräber sind die großen Prediger des Friendens und ihre Bedeutung als solche wird immer zunehmen

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 04 aug 2004 20:47

Maria Magdalena, wat moet dat verschrikkelijk voelen om je kind te verliezen. daar mag je verdritig om zijn. Maar wat ik zo mooi vind, is dat je toch het vertrouwen hebt, dat je kind bij Jezus is.

Dit is voor mij ook de troost bij het doodgaan, wat voor mij niets anders is dan een hier in slaap vallen en aan de andere kant weer ontwaken in volle glorie met God! Mijn tekst zal dan ook zijn: Eindelijk Thuis!

En dat mag jij ook geloven van je kind, hoe erg je hem/haar hier ook mist.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 04 aug 2004 21:16

Ik zou het zelf niet kiezen, maar mooi vond ik hem wel, op de grafsteen van eenSchubertfan zag ik:

Durch des Bergstroms trock'ne Rinnen
Wind' ich ruhig mich hinab,
Jeder Strom wird's Meer gewinnen,
Jedes Leiden auch sein Grab.

Wel heb ik bij een dergelijk grafschrift het vermoeden dat er zelfmoord in het spel is.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 aug 2004 14:47

van dood tot dood gegaan totdat hij stierf
en afgelegd de naam die hij verwierf
behoudens deze steen waarop geschreven
de dichter van het vers dat niet bedierf

grafschrift van de dichter volgens wie je bij je dood wordt 'afgeschreven op een steen'.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 aug 2004 15:57

Ik weet niet, ik ben bang voor de dood. Ik ben bang voor begraafplaatsen. Ik vind het erg moeilijk om er te lopen. Ik kijk dan niet uitgebreid naar teksten...

Ik weet ook niet wat ik op mijn steen zou willen. Ik denk wel dat ik dat ooit ga bedenken, misschien wel snel... Ik wil het in eigen handen houden, gedeeltelijk. Ik wil dat er bepaalde nummers gedraaid worden op mijn begrafenis... Etc.

dreamp!nkel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dreamp!nkel » 24 aug 2004 00:02

kurtyo schreef:Ik weet niet, ik ben bang voor de dood. Ik ben bang voor begraafplaatsen. Ik vind het erg moeilijk om er te lopen. Ik kijk dan niet uitgebreid naar teksten...

Ik weet ook niet wat ik op mijn steen zou willen. Ik denk wel dat ik dat ooit ga bedenken, misschien wel snel... Ik wil het in eigen handen houden, gedeeltelijk. Ik wil dat er bepaalde nummers gedraaid worden op mijn begrafenis... Etc.

Ergens denk ik dat 't heel goed zou zijn om wel de teksten te lezen. Ze kunnen echt ontzettend bemoedigend zijn. Hoe raar dat misschien ook klinkt.
In a world full of copycats.. be an original

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 aug 2004 10:53

Ik ervaar ze niet als bemoedigend. Zoals ik al zei: ik ben bang voor de dood. En dan doet een tekst in de trant van 'in de wetenschap dat hij bij God mag zijn o.i.d.' er niet toe.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 18:34

Eigenlijk heb ik altijd gezegd dat er op mijn graf geen steen hoefd te komen. Omdat ik er aan moet denken dat er bij de wederkomst de graven open gaan en als er dan zo'n zware steen op ligt.....hoe moet dat dan?
Maar nu maakt het me niet uit. Als de kinderen (of degene die leven bij mijn dood) een steen willen, mogen zij ook erop zetten wat zij willen.
Als het maar niet zo'n tekst is die nergens op slaat.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 aug 2004 18:41

joepie schreef:Eigenlijk heb ik altijd gezegd dat er op mijn graf geen steen hoefd te komen. Omdat ik er aan moet denken dat er bij de wederkomst de graven open gaan en als er dan zo'n zware steen op ligt.....hoe moet dat dan?

Ehm....gezien het feit dat Jezus ook de grote steen voor zijn graf weg heef gekregen, en de dode zullen leven, zelfs de verbrande doden en dergelijke wonderlijke dingen die gaan gebeuren, zal God er weinig moeite mee hebben om eigenhandig alle graven te openen toch?

Ik weet niet wat ik op mijn steen zou willen. Ik heb er nog niet aan gedacht. Ik zou het mooi vinden als mijn geliefden dat zouden bepalen, op basis van hoe ik in het leven stond.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Eowyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Eowyn » 24 aug 2004 19:11

joepie schreef:Eigenlijk heb ik altijd gezegd dat er op mijn graf geen steen hoefd te komen. Omdat ik er aan moet denken dat er bij de wederkomst de graven open gaan en als er dan zo'n zware steen op ligt.....hoe moet dat dan?

:shock: :? mmm
Love don't need to find a way
You find your own way
I forget that I can't stay
And so I say that
All roads lead to where you are

joepie

Berichtdoor joepie » 25 aug 2004 07:07

meschianza schreef:

Ehm....gezien het feit dat Jezus ook de grote steen voor zijn graf weg heef gekregen, en de dode zullen leven, zelfs de verbrande doden en dergelijke wonderlijke dingen die gaan gebeuren, zal God er weinig moeite mee hebben om eigenhandig alle graven te openen toch?

Ik weet niet wat ik op mijn steen zou willen. Ik heb er nog niet aan gedacht. Ik zou het mooi vinden als mijn geliefden dat zouden bepalen, op basis van hoe ik in het leven stond.

Tuurlijk weet ik dat God dat kan en doen zal. Rationeel.
Maar mijn gevoel........vind het maar niks. Maar goed, je hebt ook stenen die aan het hoofdeind staan. Dus die hoeven niet van een graf af.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 27 aug 2004 15:39

Weer even serieus.

Op het oude kerkhof van West-Terschelling staat tegen de kerkmuur de steen van H.J. Boer †30-12-1874.
Op de bovenzijde staat een paard afgebeeld dat treurend bij een tombe staat. En daaronder de volgende tekst:
Moed hier mijn meester
Smarten dragen
Thans vindt hij ruste
in den Heer
Mijn laatste eer ik
trok de wagen
Naar t' somber graf
'k Zie hem niet meer.

kennelijk was heer Boer een dierenvriend.

en op de grafsteen van Bonnie Parker in Forth Worth, Texas (Je weet wel de vrouwelijke helft van het gangsterduo Bonny en Clyde staat:

Bonnie Parker
Zoals de bloemen fijner geuren
Bij zonneschijn en dauw
Zo schijnt de wereld ruimer door
de afwezigheid van jou!

In de kerk van de paters Augustijnen te Gent

"Hier ligt beghraven mijn booze Griet,
Dat se in d'helle is, hoop ik niet,
Dat se in den hemel is, geloof ik niet,
Maer dat se in t'vaghevier wordt gheslaghen,
Soo langh sy my op d'aerde hevet gheplaghen.

Uit het boek "Erfenis onzer voorouders" over rouwsymboliek.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2004 19:01

bij mij broertje staat: Hier ligt ons innig geliefde zoontje en broertje!
Daaronder de namen van m'n pa en ma, en mijn 2 broers en ik!

wat ik er bij voel????

boosheid!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Tekst op grafsteen.

Berichtdoor cornelis » 02 sep 2004 19:20

Meerdere malen heb ik genoten van grafteksten uit Gods heilig Woord.
Ik zal nooit vergeten,dat ik graag langs het graf ging van een jongen,die jong overleden was aan kanker.
De tekst Zalig zijn de doden,die in de HEERE sterven was voor mij zeer vertroostend.
Helaas is zijn graf geschut.
Maar als ik tegenwoordig op een begraafplaats kom,dan zoek ik altijd naar Bijbelteksten op de grafsteen.
Het is heel vanzelfsprekend,dat er op de gedenksteen op het graf van een christen Gods Woord staat vermeld,als een getuigenis voor de bezoekers.
Het raakt mij altijd weer,en hoop,dat op deze manier ook andere op de knieen gaan.
Dit wilde ik even kwijt.
Een vriendelijke groet van Cornelis 50.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 30 jul 2005 18:36

Op de steen van mijn vrouw heb ik het volgende gedicht laten plaatsen:

Op aarde was
als ijdel glas
de bijdschap licht te schenden.
Maar eenmaal kan
de vreugde van
de bruiloft nimmer enden.

Het is een bewerkt gedichtje van Guido Gezelle.
Het is te zingen op de wijs van God, enkel licht.

Ik vind het zo treffend door de tegenstelling tussen de gebrokenheid van dit leven, pijn, afbraak, verdriet en de eeuwige vreugde van de bruiloft van het Lam.

Terug naar “Archief”