Zondag/Sabbat/Hypocriet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 08:51

joepie schreef:Maar dat kun je dus gaan betwisten of het inderdaad zo is.
Want er staat nergens in de Bijbel dat na de opstandig van Christus dus de opstandingsdag als sabbath is gaan gelden.
En als het wel zo is, zou ik het wel eens willen zien.

Dat weet ik inderdaad niet precies.

Maa ze zeggen altijd de opstandingsdag is Gods dag. de zondag is tot eer van Gods naam. dus die dag moet je vrij houden voor God. De opstandingsdag was de eerste dag van de week, dus een dag na de sabbatdag.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:17

Wij hebben zelf de dagen een naampje genoemd. En waarneer de week is begonnen, hebben ook mensen ingesteld.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:22

Het Weermannetje schreef:Wij hebben zelf de dagen een naampje genoemd. En waarneer de week is begonnen, hebben ook mensen ingesteld.

Dat is niet waar. we hebben de dagen wel zelf een maapje gegeven, maar als jij de Bijbel goed leest en je komt bij het evangelie van de opstanding van de Heer, dan zul je zien dat daar staat dat Hij opgestaan is op de eerste dag der week.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:28

Yep, maar of het nu zondag, maandag, of dinsdag is maakt niet uit. Het is idd wel de eerste dag van de week.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:32

Het Weermannetje schreef:Yep, maar of het nu zondag, maandag, of dinsdag is maakt niet uit. Het is idd wel de eerste dag van de week.

inderdaad dus die eerste dag moeten we wel gedenken. en niet de woensdag ofzo.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:43

Behalve als we de eerste dag woensdag maken :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 10:06

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar er staat nergens dat dus het gebod: gedenk de sabbathdag, is gewijzigd in: gedenk de opstandingsdag als sabbaths dag.
Dus je kunt het niet hard maken ten aanzien van de Bijbel ALS zijnde een gebod.
Dat we het wel doen heeft dus te maken met wat ik al eerder zei.
Dat wij de opstanding van Christus wel gedenken en de joden dus niet.
Daarom is bij ons de zondag als rustdag gekomen, maar niet opdat het een gebod was.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:14

Haha, ik ben het met joepie eens! 8) :D

japijo schreef:
Het Weermannetje schreef:Wij hebben zelf de dagen een naampje genoemd. En waarneer de week is begonnen, hebben ook mensen ingesteld.

Dat is niet waar. we hebben de dagen wel zelf een maapje gegeven, maar als jij de Bijbel goed leest en je komt bij het evangelie van de opstanding van de Heer, dan zul je zien dat daar staat dat Hij opgestaan is op de eerste dag der week.

Dus? Je kunt netzogoed op vrijdag sabbath houden want toen is Hij gestorven.. Nergens staat dat de sabbath op de dag van de opstanding moest vallen, maar ik val nu toch in herhaling met wat joepie zei dus blaat..

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:17

hmmmm, zou ik een keer uit moeten zoeken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 11:42

Ik bemerk een rare gedachtengang bij enkelen. Omdat Jezus opgestaan is op de eerste dag (na de sabbath) moeten wij die dag heiligen? Waar staat dat in Gods woord? Nou? Kom op, gij bijbelgetrouwen! En waarom lezen we dan de tien geboden? Als we er toch een overboord gooien, waarom niet allemaal? HYPOCRIET vind ik dat.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:45

kurtyo schreef:Ik bemerk een rare gedachtengang bij enkelen. Omdat Jezus opgestaan is op de eerste dag (na de sabbath) moeten wij die dag heiligen? Waar staat dat in Gods woord? Nou? Kom op, gij bijbelgetrouwen! En waarom lezen we dan de tien geboden? Als we er toch een overboord gooien, waarom niet allemaal? HYPOCRIET vind ik dat.

Ik weet niet waar jij naar de kerk gaat, maar het is bij de Christelijke kerken in Nederland heel gewoon dat de opstandingsdag de eerste dag is en dat die dag in plaats van de sabbat komt. Dan met je wel even leuk blijven discussieren en moet goeie argumenten aankomen en niet zomaar overal even tegen aanschoppen met een waardeloos schreeuwverhaal.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 11:52

Noem het zoals je wilt, maar je kunt er niet onderuit dat in de Bijbel NIETS staat over het feit dat we Zijn opstandingsdag als "sabbath" moeten heiligen. Of weet jij het beter? Ik vind het hypocriet om daarom die waarde aan die dag te hechten die NIET in de Bijbel staat. Jammer is dat...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:53

kurtyo schreef:Noem het zoals je wilt, maar je kunt er niet onderuit dat in de Bijbel NIETS staat over het feit dat we Zijn opstandingsdag als "sabbath" moeten heiligen. Of weet jij het beter? Ik vind het hypocriet om daarom die waarde aan die dag te hechten die NIET in de Bijbel staat. Jammer is dat...

Noem jij eens een andere dag dan die beter is dan Zondag? Waarom zou ik hypocriet zijn? waarom? leg eens uit?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:02

Wij hebben niet een wet overboord gegooit en zijn ook niet hypocriet.
Alleen geloven wij in de opstanding van Jezus Christus en willen dat laten zien aan het feit dat voor ons de sabbath volgens de nieuwe bedeling op zondag is.
Dus op de opstandings dag van Christus. Om duidelijk onderscheidt te maken tussen het jodendom (die Christus nog steeds verwachten en dus in de oude bedeling blijven) en het Christen dom.
Is volgens mij alleen maar mooi en betekenisvol. Zeker niet hypocriet!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:13

japijo schreef:
kurtyo schreef:Noem het zoals je wilt, maar je kunt er niet onderuit dat in de Bijbel NIETS staat over het feit dat we Zijn opstandingsdag als "sabbath" moeten heiligen. Of weet jij het beter? Ik vind het hypocriet om daarom die waarde aan die dag te hechten die NIET in de Bijbel staat. Jammer is dat...

Noem jij eens een andere dag dan die beter is dan Zondag? Waarom zou ik hypocriet zijn? waarom? leg eens uit?

Het gaat niet om beter, het gaat erom dat er gedaan wordt alsof de zondag door God geboden is als rustdag. Terwijl er nergens staat dat de dag van de sabbath overboord gegooid moet worden. Ik denk dat kurtyo het hypocriet vind dat men zo makkelijk met dit gebod omgaat, terwijl men wel erg fel is op allerlei andere dingen.

Terug naar “Archief”