Ik denk dat je dit wel mag stellen Eelco, want hoe dan ook, aan de hemel en de hel komt geen einde. Of er sprake is van voortgang en hoe het zal zijn kan ik je niet zeggen, maar in ieder geval zal het 'gevoelsmatig' (gesteld dat er nog gevoel is dan...) langer zijn.
Als mens hier en nu is het erg moeilijk je voor te stellen dat je ergens een bewustzijn zult hebben waar geen verleden, heden en toekomst is. Zonder chronologie is er geen tijd, en ook geen besef van tijd. Tijd is slechts iets wat nodig is om hier, in dit universum van oorzaak en gevolg, ten diepste een universum van keuze's, te kunnen bestaan. Ik denk dat die mogelijkheid tot het maken van keuzes uniek is aan dit bestaan en de diepste reden voor het hele 'zijn'.
surfer schreef:Volgens mij kun je niet zeggen dat ons leven op aarde een klein stukje is van het totale leven, of dat het leven op aarde korter is dan het eeuwige leven. In de eeuwigheid is geen tijd. Dit is nu precies dat verkeerde beeld van de eeuwigheid waar ik het onlangs over had.
je hebt gelijk. Wetenschappelijk gezien nadert de verhouding tijd op aard/eeuwigheid tot 0.
Het was meer even bedoeld om dingen een beetje in perspectief te zien.
Wetenschappelijk gezien zou je juist moeten stellen dat een vergelijking onmogelijk is, zodat er ook geen verhouding bestaat. Een deling door 0.
Tijd is oneindig, want het is een grootheid. De eenheid 'seconde' kan ook weer opgesplitst worden in oneindig veel eenheden 'tijd'. Er is geen grens, tijd is volstrekt analoog en onomkeerbaar. Maar zelfs de kleinst denkbare hoeveelheid tijd hier op aarde duurt langer dan de hele eeuwgheid. Eeuwigheid is iets anders dan tijd. In tegenstelling tot wat jij beweert is de eeuwigheid geen oneindige tijd, maar de tijd een oneindige eeuwigheid.
Het heeft echter totaal geen zin dit te beweren...
Wanneer we bij de hemel denken aan een fysieke stad van goud maken we ons wel een zeer aardse voorstelling van hemelse zaken. Zou God goud net zo begeerlijk vinden als de mens? Goud is vooral aantrekkelijk door de zeldzaamheid. Er zijn wel mooiere dingen dan goud.
Denken jullie dat de hemel en de aarde fysiek vernieuwd zullen worden, zodat na de oordeelsdag de aarde weer een paradijs is? (Dit is alleen een vraag, ik ben benieuwd )