De koopzondagen verbieden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 11:47

Mooi gezegd Boudewijn.
ik zou willen toevoegen: geniet van het leven met God, geniet van je Christelijke vrijheid!

Maar voor de gezondheid en de rust in het land, zou ik het goed vinden als de zondag voor iedereen vrij was. (zondag omdat die nu toch voor de meesten al vrij is)

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 12 jun 2003 11:54

Bedoel je daar mee dat koopzondag dus gewoon kan???

Antiblob
Mineur
Mineur

.

Berichtdoor Antiblob » 12 jun 2003 12:13

Ik ben op zich wel voor de zondagsrust, maar ben me er van bewust dat als je dit baseert op de bijbel, dat je dan zo klem gepraat wordt. Er wordt nou eenmaal niet gesproken over een zondag waarop je niet mag werken.

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:13

principieel is er geen nee te zeggen.

economisch gezien:
- mensen die wél willen sluiten op zondag krijgen een achterstand.
- mensen die wel moeten werken hierdoor op zondag balen.

We kunne beter aanhaken bij het cda en vvd die zeggen dat de zondag een rustdag moet zijn, dan bij de sgp die zegt dat de zondag de dag des hHeeren is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jun 2003 12:31

dus de rustdag stel je boven de dag des Heeren. want het is toch zo dat die dag de dag is waar we op gaan naar Zijn huis.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 12:37

johannes1 schreef:dus de rustdag stel je boven de dag des Heeren. want het is toch zo dat die dag de dag is waar we op gaan naar Zijn huis.

zie verder de discussie over de zondag lijkt mij.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 12:49

Het zou goed zijn om de koopzondag af te schaffen, we hebben toch aan 6 dagen winkelen, boodschappen doen wel genoeg!!!

Ik heb ook wel eens gehoord dat er mensen zijn, die hun boodschappen etc bij winkels halen die op zondag niet open zijn!!!
Dat gaat denk ook steeds moeilijker worden, want welke winkel is er tegenwoordig niet op zondag open en helemaal in de grotere steden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jun 2003 16:56

De Zondag is iets menselijks voor zover ik weet. Door mensen ingesteld omdat het de dag van de week is op welke Jezus opgestaan is. Maar daarvoor was het de zaterdag: zes dagen zult gij arbeiden maar de zevende dag is de dag des heeren... Nee ik ben niet direct voor koopzondagen. Maar er is weinig mis mee: wijs een bijbelpassage aan waar men het over de eerste dag van de week heeft die geheiligd moet worden (als dat zo is houd ik mijn mond hierover :D) Verder: ben het met Boudewijn eens... En nog iets: het is niet haalbaar. Wat dat betreft denk ik dat de CU veeeeeeel realistischer is dan de SGP: de CU is veel meer bereid concessies te doen: en dat is politiek...

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jun 2003 18:15

Wat dat betreft denk ik dat de CU veeeeeeel realistischer is dan de SGP: de CU is veel meer bereid concessies te doen: en dat is politiek...

Dus politiek is; zo de wind waait, waait mijn jasje.

joris

Berichtdoor joris » 12 jun 2003 18:38

Memmem schreef:
Wat dat betreft denk ik dat de CU veeeeeeel realistischer is dan de SGP: de CU is veel meer bereid concessies te doen: en dat is politiek...

Dus politiek is; zo de wind waait, waait mijn jasje.

nee, dat is het verschil tussen een theocratie en een democratie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 jun 2003 19:21

ik houd niet van een theocratie, dat is namelijk ook een dictatuur...

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 12 jun 2003 23:09

Met de enigste uitzondering, dat je door het ware geloven in de Ware Dictator (even in jou worden gesproken, want God dwingt niet!!!!) een eeuwig leven mag hebben

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jun 2003 11:31

Als de overheid echt de scheiding van kerk en staat aan het hart gaat, dat laat de overheid de koopzondagen gewoon vrij.
De vrije zondag is voortgekomen uit het christendom. Tegenwoordig leven we in een land waar moslims, joden, christenen, etc. wonen. Moslims hebben toch ook niet vrij, op hun dag, vrijdag, en de winkels zijn dan ook niet gesloten.

Religeuze argumenten gaan dus niet op, omdat je ook moet kijken naar andere dingen dan alleen je eigen wereldje. Helaas kunnen refo's dit niet echt en als ze het wel kunnen, dan alleen negatief.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 jun 2003 11:46

De meeste refo's stellen scheiding van Kerk en staat en democratie niet als hoogste goed. Dat maakt het verschil.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 16 jun 2003 11:06

Sabra schreef:Als de overheid echt de scheiding van kerk en staat aan het hart gaat, dat laat de overheid de koopzondagen gewoon vrij.
De vrije zondag is voortgekomen uit het christendom. Tegenwoordig leven we in een land waar moslims, joden, christenen, etc. wonen. Moslims hebben toch ook niet vrij, op hun dag, vrijdag, en de winkels zijn dan ook niet gesloten.

Religeuze argumenten gaan dus niet op, omdat je ook moet kijken naar andere dingen dan alleen je eigen wereldje. Helaas kunnen refo's dit niet echt en als ze het wel kunnen, dan alleen negatief.

Nederland heeft een christelijke achtergrond waar jammergenoeg tegenwoordig maar weinig van te merken is. De Nederlandse overheid dient rekening te houden met God en Zijn dienst. Dat betekent dat de zondag als rustdag moet zijn in ons land. God heeft dat Zelf geboden. Religeuze argumenten gaan wel op. Wij moeten inderdaad kijken naar de mensen om ons, dat is onze plicht: de naastenliefde. Maar dat wil niet zeggen dat wij af moeten doen aan God. Hij is onze Schepper en Formeerder. Wij hebben zorg te dragen voor onze samenleving, want dat heeft God ons geboden bij de zondeval. Als wij als refo's over onze plichten aan God spreken tegenover onze naasten, dan doen wij dat niet negatief, maar positief. Wij willen onze medemens ook iets van de liefde van God laten voelen. En wij willen graag dat zij ook eenmaal mogen jubelen voor Zijn troon. Het ware geloof kunnen zij alleen verkrijgen als zij door de Heilige Geest gelijd worden, maar God heeft ons gezegd dat dat ware geloof alleen te vinden is als je onder het ware Woord verkeerd! De opdracht die God na de zondenval ons gegeven heeft is niet alleen voor refo's maar ook voor mensen die nog nooit van Zijn Naam gehoord hebben. En ook zij zullen eenmaal rekenschap moeten afleggen voor hun daden op deze aarde.

Terug naar “Archief”