Moeilijke woorden & geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 10 mar 2004 10:51

De vergelijking die Ds. Kleiberg met computertaal en levenstaal maakt vind ik bijzonder. Ik wil niet veel hoeven uitleggen aan ongelovige mensen ik wil dat ze aan me zien dat ik geloof. Geloven is al moeilijk genoeg dan moet je dat ook met taal brengen die goed te begrijpen is. Ik ben ook maar een simpele geest..
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2004 23:53

Memmem schreef:
hijwel schreef:Moeilijke woorden is voor ons ook niet direct een probleem, ook al mogen van mij sommige woorden wel vervangen worden. Maar voor iemand van 3,4,5,6 jaar kan het eeuwig te laat zijn als ze nooit in hun eigen taal van God en zijn Liefde hebben gehoord.

Als ouders heb je de taak om dat uit te leggen. Als je je kindje ten doop houd beloof je je kindje te zullen doen en helpen onderwijzen. Kinderen van 3,4 en 5 jaar gaan meestal geen 2 keer mee naar de kerk dus kun je ze thuis uit de kinderbijbel voorlezen of zelf wat vertellen.

Wil die verantwoordelijkheid van de ouders zeggen dat een dominee niet in duidelijke taal voor iedereen moet spreken? En hoe zit het met asielzoekers die bij ons in de dienst komen, en er niks van begrijpen? Wie had hun die moeilijke woorden moeten bijbrengen.

Volgens mij is de predeking voor iedereen, de een zal er meer van begrijpen dan de ander. En soms zal het niet zo te volgen zijn. Ik vindt het best, maar als er maar rekening wordt gehouden met iedereen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”