Verschillende goden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 mar 2004 10:23

Daar is geen enkel aanknopingspunt voor. Behalve dat aangenomen wordt dat al die verschillende goden uit de bijbel komen, en dus een God moeten zijn.

Is dat niet voldoende dan?

Het lijkt me dat het zo is: Iedereen heeft een eigen God gemaakt, de God die men zich voorstelt, is gewoon een invulling van de grote Macht achter de wereld, die zij niet begrijpen. Allen (christenen) gebruiken de bijbel om op terug te vallen, en om gezag aan te ontlenen.

Door verschil in interpretatie ontstaan verschillende godsbeelden. Dat lijkt me een juiste weergave.

Het zou kunnen dat iedereen uiteindelijk toch dezelfde God dient, dat lijkt me helemaal niet onlogisch, maar dan niet-christenen net zo goed. En dan vraag ik me weer af waarom christenen gauw zo onuitstaanbaar arrogant naar niet-christen toe zijn.

O. Is dat het probleem. Nou ja, wat mij betreft zijn de verschillen met andere godsdiensten toch wel wat principiëler dan de verschillen tussen christenen onderling. Je kunt moeilijk een monotheïstische en een polytheïstische godsdients naast elkaar zetten en dan zeggen dat het om dezelfde God gaat. Want wat zeg je daar dan weer mee? Voor wat betreft de 3 grote monotheïstische (Islam, Jodendom en christendom) heb ik er persoonlijk geen moeite mee om ervan uit te gaan dat het in de kern om 1 en dezelfde God gaat.

Maar op zich lijkt het me niet zo belangrijk of jullie nu dezelfde God dienen of niet, het lijkt me alleen handig om te weten, zodat je een beetje gerichter met elkaar kunt praten, of dat juist niet doen.

Wellicht is dit onderwerp dan niet echt aan mij besteed. Het inzicht dat jij ons wilt aanrijken is voor mij niet nieuw, maar al jarenlang de basis van waaruit ik een gesprek aanga ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”