Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 18 feb 2004 09:55

Dat heet liegen in mijn woordenboek, sorry.

Tja.. :? Hier hebben we het in een ander topic al uitgebreid over gehad.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 11:01

babbeltje schreef:
@mic schreef:
Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.

Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.
Zit er een mate aan het geloof voordat je aan het avondmaal mag? Zeker als je bedenkt dat avondmaal geloofsversterkend hoort te zijn?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 18 feb 2004 11:06

@mic schreef:
babbeltje schreef:
@mic schreef:
Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).

Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.

Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.
Zit er een mate aan het geloof voordat je aan het avondmaal mag? Zeker als je bedenkt dat avondmaal geloofsversterkend hoort te zijn?

Ik heb het niet over mogen, maar voor mezelf kan ik nog niet!!! accepteer dat aub.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 18 feb 2004 11:24

Het gaat nu steeds over belijdenis doen van de leer of belijdenis doen van je geloof, maar er zit denk ik nog iets tussen. Je kan ook belijdenis doen, ook al bezit je het ware geloof niet, maar dat je toch een verlangen hebt om het geloof te mogen bezitten en dat je voelt dat je jezelf niet kan bekeren en dat je God daarvoor nodig hebt.
Dat is toch ook zo met de psalmen? Er zijn heel veel psalmen die je, als je niet bekeerd bent, eigenlijk niet mee kan zingen. Dus als ik jou woorden doortrek Vin, lieg je eigenlijk ook als je wel meezingt of niet?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 feb 2004 11:25

Mensen, laten we bij het onderwerp blijven...beantwoord gewoon de vragen van johanne en dwaal niet zo af!!

Vin

Berichtdoor Vin » 18 feb 2004 11:34

Doortje schreef:Het gaat nu steeds over belijdenis doen van de leer of belijdenis doen van je geloof, maar er zit denk ik nog iets tussen. Je kan ook belijdenis doen, ook al bezit je het ware geloof niet, maar dat je toch een verlangen hebt om het geloof te mogen bezitten en dat je voelt dat je jezelf niet kan bekeren en dat je God daarvoor nodig hebt.

Dat zou inderdaad theoretisch mogelijk zijn, maar de wijze waarop de vragen geformuleerd zijn staan dat niet toe. Dan zeg je 'ja', en denk je 'misschien'. Je kunt draaikonten wat je wilt maar dat is gewoon zo.
Dat is toch ook zo met de psalmen? Er zijn heel veel psalmen die je, als je niet bekeerd bent, eigenlijk niet mee kan zingen. Dus als ik jou woorden doortrek Vin, lieg je eigenlijk ook als je wel meezingt of niet?

Dan lieg je ook ja. Als je niet gelooft wat je zegt, dan lieg je toch? Blijf maar draaien.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 18 feb 2004 11:43

jacobH schreef:
Beste Johanne,

Volgens mij vergeet je een heel belangrijk argument. Dat is namelijk de beproeving.

(26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.)

het is niet mijn bedoeling je van het avondmaal te houden hoor. Laat dat duidelijk zijn.

Maar zoals je he nu stelt is het meer een optelsom. Ik doe belijdenis dus ga ik ook aan het avondmaal.

Het kan niet anders zijn dan dat je dat eet en drinkt ter versterking van je geloof.

Beproef dat geloof of het uit God is. Als dat zo is. (weet je dat Christus voor zondaren is gestorven en ben jij zo'n zondaar? Ellende, verlossing dankbaarheid) dan is dat brood en de wijn ook voor jou.

met vr gr

JacobH

Die tekst die jij hier aanhaalt over het avondmaal, vind ik altijd een beetje uit zijn verband gebruikt worden, sorry.
Over het feit dat je jezelf een oordeel eet en drinkt. Dit zegt Paulus in een van zijn brieven tegen zijn gemeente. Hij zei dit omdat het in die gemeente als het ware echte 'vreetpartijen'werden, waarin de rijken ontzettend veel aten en zich helemaal dronken dronken, terwijl de armen nites kregen. Daarom waarschuwde hij voor het feit dat als je het avondmaal op zo'n verkeerde manier zou gebruiken dat je jezelf dan een oordeel aan zou eten/drinken.
Hij heeft het hier helemaal niet over het feit dat je bekeerd moet zijn ofzo als je aan het avondmaal gaat.
Het is juist mooi dat je met zn allen aan het avondmaal zo je geloof kan beleven.
Het avondmaal hoort iets moois te zijn, maar veel mensen maken er als het ware iets vreselijks van.

Het klinkt bij mij misschien een beetje als een optelsom. Misschien is het dat ook wel een klein beetje, dat weet ik niet. Bij ons in de kerk wordt het avondmaal als iets gezien dat je met de hele gemeente viert, dus met alle lidmaten van die kerk. En als je belijdenis hebt gedaan wordt je daar in principe ook verwacht. Dat staat ook in het belijdenisformulier en in de belijdenisvragen.
Nu is het natuurlijk niet zo dat je moet, het is ok wel je eigen keuze hoor.
Maar dan is mijn eigen keuze iig dat ik ga. God heeft niet voor niets het avondmaal ingesteld.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 feb 2004 11:48

Het avondmaal is wel voor arme zondaren, die het zelf niet meer kunnen en alles aan God overlaten. Ben jij ook zo'n arme zondaar? Heb jij al iets van je ellende gezien? Of begint het gelijk bij de dankbaarheid?
Het avondmaal is niet voor iedereen, en niet voor mensen die het allemaal maar altegoed weten, als je je zonde (ellende) leert kennen, ben je niet meer zo blij en weet je het allemaal niet meer zo goed en voor zulke mensen heeft God het avondmaal ingesteld, voor arme zondaren die hetzelf niet meer kunnen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 11:56

babbeltje schreef:
@mic schreef:
babbeltje schreef:
@mic schreef:

Ik heb het niet over mogen, maar voor mezelf kan ik nog niet!!! accepteer dat aub.
geaccepteerd :)
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 11:57

Doortje schreef:

Het gaat nu steeds over belijdenis doen van de leer of belijdenis doen van je geloof, maar er zit denk ik nog iets tussen. Je kan ook belijdenis doen, ook al bezit je het ware geloof niet, maar dat je toch een verlangen hebt om het geloof te mogen bezitten en dat je voelt dat je jezelf niet kan bekeren en dat je God daarvoor nodig hebt.
Ja.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 13:38

Mensen, ik volg het niet helemaal... wanneer ben je dan "echt bekeerd?"

En ehm Babbeltje, of God van jou houdt, of Jezus voor je is gestorven... het hangt niet van de grote van jou geloof af. Ons geloof is klein. Geloof je in Jezus? Zeg dat tegen Hem, dan geeft Hij je voeding en levend water, zodat je van mosterdzaadje kan uitgroeien tot een grote boom. Als je dat gelooft hoef je niet met avondmaal te wachten totdat je een grote boom bent geworden. Dat wordt je pas in het hiernamaals. Geloven is niet dat hier op aarde bereiken, maar vertrouwen dat God je daar zal brengen.

Kijk naar het eerste avondmaal, Petrus zat daar bij, die man die later Jezus drie keer verloochende.... Zou jij er dan te slecht voor zijn?

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 18 feb 2004 13:56

Marnix schreef:Mensen, ik volg het niet helemaal... wanneer ben je dan "echt bekeerd?"

En ehm Babbeltje, of God van jou houdt, of Jezus voor je is gestorven... het hangt niet van de grote van jou geloof af. Ons geloof is klein. Geloof je in Jezus? Zeg dat tegen Hem, dan geeft Hij je voeding en levend water, zodat je van mosterdzaadje kan uitgroeien tot een grote boom. Als je dat gelooft hoef je niet met avondmaal te wachten totdat je een grote boom bent geworden. Dat wordt je pas in het hiernamaals. Geloven is niet dat hier op aarde bereiken, maar vertrouwen dat God je daar zal brengen.

Kijk naar het eerste avondmaal, Petrus zat daar bij, die man die later Jezus drie keer verloochende.... Zou jij er dan te slecht voor zijn?

Ik weet ook wel dat het niet om de grote gaat....het gaat nergens om!! Maar bij mij gaat het er wel om dat ik nu nog niet kan!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 15:47

Prima. Ik hoop dat God je daar snel brengt dan! Trust Him!

Zegen,

Marnix

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 18 feb 2004 19:26

Tjonge wat wordt er lekker op elkaar ingehakt. Lijke wel een stel JacobH's bij elkaar De liefde die sommige boven alles preferen blijkt soms toch wel erg moeilijk in de praktijk te brengen. :wink:

Beste Johanne,

Het doet met goed dat je precies weet wat paulus met deze tekst heeft bedoeld. Dat siert je!

Toch ga je wel een beetje over mijn boodschap heen. Althans zonder dat je het misschien weet laat je je zelf niet confronteren met deze tekst.

Die tekst die jij hier aanhaalt over het avondmaal, vind ik altijd een beetje uit zijn verband gebruikt worden, sorry.

Toch niet helemaal denk ik. In het je eigen bezopen drinken en een ander zonde doen is op zich niet zoveel verschil. Sterker nog er is geen verschil in de geboden.

Over het feit dat je jezelf een oordeel eet en drinkt. Dit zegt Paulus in een van zijn brieven tegen zijn gemeente. Hij zei dit omdat het in die gemeente als het ware echte 'vreetpartijen'werden, waarin de rijken ontzettend veel aten en zich helemaal dronken dronken, terwijl de armen nites kregen. Daarom waarschuwde hij voor het feit dat als je het avondmaal op zo'n verkeerde manier zou gebruiken dat je jezelf dan een oordeel aan zou eten/drinken.

helemaal mee eens.

Hij heeft het hier helemaal niet over het feit dat je bekeerd moet zijn ofzo als je aan het avondmaal gaat.

hier ben ik het mee oneens. Wat heeft het voor nut dat je aan Iemands tafel gaat zitten waar je eigenlijk niets van moet hebben. Zegt God niet zelf wie niet voor Mij is die is tegen Mij. (Mattheus 12:30) Dus of je zit als een hypocriet aan het avondmaal of als een gelovige. Meer opties zijn er niet. En de Heere is heel duidelijk hoe hij over hypocrieten denkt. Het zitten aan Zijn tafel is dus onwaardiglijk (je hebt namelijk als hypocriet helemaal geen deel aan het bloed en het lichaam van Christus!)

Omdat Paulus geen harte kenner is kan hij nooit wat van de staat (levend of dood) wat zeggen. Alleen over uiterlijke zonden. En die waren er genoeg in feestvierend Corinthie. DIt belijden we ook met onze NGB.

Er kan van het voorbeeld van jou wel sprake zijn. (en sterker nog het is volledig waar wat je schrijft) maar er is veel meer. Want waarom staan de verzen 28,28 en 30 dan in de bijbel.

daar staat nl

28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
30 Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen.

Als iemand zich moet beproeven op het feit dat hij honger of "dorst" heeft dan is dat wel een bijzonder woord vind je niet.
de kantekeningen zeggen over beproeven het volgende

Dat is, onderzoeke zijn gemoed en conscientie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijne zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen. Zie Gen. 17:1; 2 Cor. 13:5.

dat is dus veel meer dan het ene specifieke wat jij aanhaalt. Ik hoop dat je dat met mee eens bent.

Het is juist mooi dat je met zn allen aan het avondmaal zo je geloof kan beleven.

helemaal mee eens. Werd dat door sommige maar wat meer ingezien.

Het avondmaal hoort iets moois te zijn, maar veel mensen maken er als het ware iets vreselijks van.

is dat zo?

Het klinkt bij mij misschien een beetje als een optelsom. Misschien is het dat ook wel een klein beetje, dat weet ik niet. Bij ons in de kerk wordt het avondmaal als iets gezien dat je met de hele gemeente viert, dus met alle lidmaten van die kerk. En als je belijdenis hebt gedaan wordt je daar in principe ook verwacht. Dat staat ook in het belijdenisformulier en in de belijdenisvragen.

Het is in de eerste plaats niet het belangrijkst wat de gemeente doet. God oordeelt de mensen niet op basis wat ander deden. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag.
Ik ben het eens met de constatering dat er geen wezenlijk verschil zit in de vragen die tijdens de belijdenis worden gevraagd en het aangaan aan het HA. Hier is in de zwaar gereformeerde richting veel scheefgroei. Aan de anderekant heb ik vrienden in een hervormde kerk die zaterdag avond in de disco en naar de bioscoop zijn geweest en zondag's aan het HA zitten. Dat is m.i. onmogelijk. Ten eerste is het een waardeloze voorbereiding en ten tweede zijn zowel de bioscoop en de kroeg toonbeelden van de wereld. (vloeken, drinken, het naspelen van zondige taferelen. En ik weet dat sommige dat overdreven van me vinden, ook de mensen die een armbandje hebben met daarop WWJD, ?!?)

altijd 2 kanten aan een verhaal dus.

Nu is het natuurlijk niet zo dat je moet, het is ok wel je eigen keuze hoor.
Maar dan is mijn eigen keuze iig dat ik ga. God heeft niet voor niets het avondmaal ingesteld.

Nu dat vind veels te vrijblijvend uitgedrukt. (ook het feit dat het een eigenkeuze is vind ik niet helemaal juist, maar dat is een andere discussie) God verplicht je om aan het avondmaal te gaan. Hij schrijft het voor. Wat denkt een mens wel wie hij is om te kunnen zeggen dat hij niet geloofd en daarom maar niet aan het HA gaat. DAt is in de eerste plaats die mens zijn schuld en niet die van God. Niemand kan op Gods verkiezing zijn ongeloof rechtvaardigen. Dat is schandelijk en bovenal Godonterend. Het lijkt allemaal zeer rechtzinning om te zeggen dat het avondmaal te hoog is gegrepen. Maar het zou ons maar op een plek moeten brengen en dat is bij de voeten van de Heere Jezus.

Laten we stoppen met veroordelen.

Bezwaarden zoek het bij Jezus. Alleen Hij kan redding geven.

Vrijmoedigen. Kijk niet op de zwakken neer. Het was voor jou ook enkel genade! God heeft jullie niet verkozen omdat je zo goed bent. Wat ben je meer dan een ander?

Bidt voorelkaar en laat het oordeel maar aan God over.

Een ieder beprove zichzelf!!

Met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 18 feb 2004 19:52

1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?

Wij bespreken een boekje wat geschreven is door onze predikant 'Een vaste rots'. Daarin komen onderwerpen aan de orde als de kerk, het avondmaal, de doop, het gebed, de Verlosser, de Belijdenisgeschriften, de Heilige Geest enzovoort. Wij zijn met 5 'kandidaten'. Ik vind dat wel een prettig aantal. Je kunt best open tegen elkaar zijn, maar het is ook weer geen privéles.

2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.

Ik doe belijdenis van mijn geloof. In een mailtje dat ik als uitnodiging verstuurd heb naar een aantal van mijn vrienden heb ik het als volgt verwoord:
Op tweede paasdag aanstaande hoop ik belijdenis af te leggen van mijn geloof in de Drieënige God. Ik belijd dan voor God en voor Zijn gemeente dat ik niet kan voldoen aan Gods recht. Christus heeft echter, door te sterven aan het kruis, mijn schuld willen betalen. Ik belijd dat ik mijn leven in dankbaarheid daarvoor aan God wil wijden, met de hulp van de Heilige Geest.

De vragen die bij ons gesteld worden gaan als volgt:
1. Verklaart en erkent gij dat gij de leer van onze kerken, voor zover gij die geleerd, gehoord en beleden hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer overeenkomende met de Heilige Schrift?
2. Belooft gij, dat gij door Gods genade in de belijdenis van die zaligmakende leer standvastig zult blijven en daarin leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij volgens deze heilige leer uw leven altijd door Christus hulp en genade, godzalig, eerbaar en onstraffelijk zult aanstellen en uw belijdenis met goede werken versieren?
4. Belooft gij dat gij u wilt onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, indien het kwam te gebeuren (hetwelk God verhoede), dat gij in leer of zeden u mocht te buiten gaan?

Deze vragen zijn ontleend aan Voetius.

3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?

Voordat ik belijdeniscathechisatie ging volgen heb ik een gesprek gehad met onze predikant. Over een paar weken heb ik een gesprek met mijn wijkouderling, en daarna komen we met de hele groep bij de kerkenraad. Daar worden de vragen uit ons 'leerboekje' gedeeltelijk doorgenomen (een soort examen zeg maar :| ) en daar worden ons volgens mij ook de belijdenisvragen gesteld.

4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?

Ik wil erg graag aan het avondmaal gaan. Ik wilde het ook al wel voordat ik belijdenis gedaan had. Dat was dan ook een van de redenen waarom ik belijdenis ging doen. Ik vind dat God je (zeker als belijdend lid) roept naar zijn tafel. Volgens mij doe je God echt veel verdriet als je als belijdend lid niet aan het avondmaal gaat. En als je dan zegt 'ja maar ik ben geen kind van God' dan denk ik dat je niet met je hele hart oprecht belijdenis gedaan kunt hebben.
Als je bij ons in de kerk voor het eerst aan het avondmaal gaat, komt de predikant na een tijdje met je praten over hoe je het ervaren hebt en zo. Een soort van nazorg. Dat vind ik op zich wel goed.
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Terug naar “Archief”