Dat heet liegen in mijn woordenboek, sorry.
Tja..

Moderator: Moderafo's
Zit er een mate aan het geloof voordat je aan het avondmaal mag? Zeker als je bedenkt dat avondmaal geloofsversterkend hoort te zijn?babbeltje schreef:@mic schreef:Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).
Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.
Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.
@mic schreef:Zit er een mate aan het geloof voordat je aan het avondmaal mag? Zeker als je bedenkt dat avondmaal geloofsversterkend hoort te zijn?babbeltje schreef:@mic schreef:Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).
Bij vraag 2 zeg je te geloven. Hoe zou je dan niet tot Gods volk kunnen behoren? Je kunt niet zonder te geloven bij Gods volk horen, maar ook niet andersom.
Ik geloof ja, maar mijn geloof is nog heel klein, daarom ben ik nog niet zover om al aan het avondmaal te kunnen gaan.
Dat heet liegen in mijn woordenboek, sorry.
Doortje schreef:Het gaat nu steeds over belijdenis doen van de leer of belijdenis doen van je geloof, maar er zit denk ik nog iets tussen. Je kan ook belijdenis doen, ook al bezit je het ware geloof niet, maar dat je toch een verlangen hebt om het geloof te mogen bezitten en dat je voelt dat je jezelf niet kan bekeren en dat je God daarvoor nodig hebt.
Dat is toch ook zo met de psalmen? Er zijn heel veel psalmen die je, als je niet bekeerd bent, eigenlijk niet mee kan zingen. Dus als ik jou woorden doortrek Vin, lieg je eigenlijk ook als je wel meezingt of niet?
jacobH schreef:
Beste Johanne,
Volgens mij vergeet je een heel belangrijk argument. Dat is namelijk de beproeving.
(26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28 Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.)
het is niet mijn bedoeling je van het avondmaal te houden hoor. Laat dat duidelijk zijn.
Maar zoals je he nu stelt is het meer een optelsom. Ik doe belijdenis dus ga ik ook aan het avondmaal.
Het kan niet anders zijn dan dat je dat eet en drinkt ter versterking van je geloof.
Beproef dat geloof of het uit God is. Als dat zo is. (weet je dat Christus voor zondaren is gestorven en ben jij zo'n zondaar? Ellende, verlossing dankbaarheid) dan is dat brood en de wijn ook voor jou.
met vr gr
JacobH
geaccepteerdbabbeltje schreef:@mic schreef:Zit er een mate aan het geloof voordat je aan het avondmaal mag? Zeker als je bedenkt dat avondmaal geloofsversterkend hoort te zijn?babbeltje schreef:@mic schreef:Toch zou ik nog niet aan het avondmaal kunnen gaan, ik kan nu nog niet van mezelf zeggen dat ik bij Gods volk mag horen. (sorry ik wijk hier nu niet verder over uit).
Ik heb het niet over mogen, maar voor mezelf kan ik nog niet!!! accepteer dat aub.
Ja.Doortje schreef:Dat heet liegen in mijn woordenboek, sorry.
Het gaat nu steeds over belijdenis doen van de leer of belijdenis doen van je geloof, maar er zit denk ik nog iets tussen. Je kan ook belijdenis doen, ook al bezit je het ware geloof niet, maar dat je toch een verlangen hebt om het geloof te mogen bezitten en dat je voelt dat je jezelf niet kan bekeren en dat je God daarvoor nodig hebt.
Dat is toch ook zo met de psalmen? Er zijn heel veel psalmen die je, als je niet bekeerd bent, eigenlijk niet mee kan zingen. Dus als ik jou woorden doortrek Vin, lieg je eigenlijk ook als je wel meezingt of niet?
Marnix schreef:Mensen, ik volg het niet helemaal... wanneer ben je dan "echt bekeerd?"
En ehm Babbeltje, of God van jou houdt, of Jezus voor je is gestorven... het hangt niet van de grote van jou geloof af. Ons geloof is klein. Geloof je in Jezus? Zeg dat tegen Hem, dan geeft Hij je voeding en levend water, zodat je van mosterdzaadje kan uitgroeien tot een grote boom. Als je dat gelooft hoef je niet met avondmaal te wachten totdat je een grote boom bent geworden. Dat wordt je pas in het hiernamaals. Geloven is niet dat hier op aarde bereiken, maar vertrouwen dat God je daar zal brengen.
Kijk naar het eerste avondmaal, Petrus zat daar bij, die man die later Jezus drie keer verloochende.... Zou jij er dan te slecht voor zijn?
Die tekst die jij hier aanhaalt over het avondmaal, vind ik altijd een beetje uit zijn verband gebruikt worden, sorry.
Over het feit dat je jezelf een oordeel eet en drinkt. Dit zegt Paulus in een van zijn brieven tegen zijn gemeente. Hij zei dit omdat het in die gemeente als het ware echte 'vreetpartijen'werden, waarin de rijken ontzettend veel aten en zich helemaal dronken dronken, terwijl de armen nites kregen. Daarom waarschuwde hij voor het feit dat als je het avondmaal op zo'n verkeerde manier zou gebruiken dat je jezelf dan een oordeel aan zou eten/drinken.
Hij heeft het hier helemaal niet over het feit dat je bekeerd moet zijn ofzo als je aan het avondmaal gaat.
Het is juist mooi dat je met zn allen aan het avondmaal zo je geloof kan beleven.
Het avondmaal hoort iets moois te zijn, maar veel mensen maken er als het ware iets vreselijks van.
Het klinkt bij mij misschien een beetje als een optelsom. Misschien is het dat ook wel een klein beetje, dat weet ik niet. Bij ons in de kerk wordt het avondmaal als iets gezien dat je met de hele gemeente viert, dus met alle lidmaten van die kerk. En als je belijdenis hebt gedaan wordt je daar in principe ook verwacht. Dat staat ook in het belijdenisformulier en in de belijdenisvragen.
Nu is het natuurlijk niet zo dat je moet, het is ok wel je eigen keuze hoor.
Maar dan is mijn eigen keuze iig dat ik ga. God heeft niet voor niets het avondmaal ingesteld.
1.Als eerste vraag ik me af hoe het gaat op belijdenis cathechesatie bij anderen, wat bespreek je er allemaal enzo?
2.Verder las ik in het andere topic dat in iedere kerk belijdenis weer iets anders inhoudt. Bij de ene doe je belijdenis van de leer van de kerk en bij anderen van het geloof. Ook zag ik belijdenisvragen die weer echt totaal verschilden van die die ik ga krijgen. Dus vraag 2: Waar doe jij belijdenis in, waarom doe je belijdenis, welke vragen ga je krijgen /heb je gehad enz.
3. Heb je ook een aanemingsavond en zo ja wat gaat daar gebeuren/ is daar gebeurd. Krijg je een gesprek ofzo of uhm.. weet ik veel...?
4. Iets heel anders wat misschien niet helemaal in dit topic thuishoort maar vind je dat je na je belijdenis ook aan het avondmaal moet gaan of ga je niet?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten