Wat een ongeloof!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 12:23

Dat is zoals jij het ziet, maar wil niet zeggen dat het ook zo is.
Bij ons kun je gerust je onzekerheid uiten.
En ik mag hopen dat ieder gewoon eerlijk is over wat er in hem/haar leeft.

Mijn vraag voor The Edge is er nog steeds en ik denk dat hij daar ongetwijfeld antwoordt op kan geven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 feb 2004 13:22

joepie schreef:Waarom zouden ze liegen? Ik vind jou veronderstelling nogal kwetsend. Alsof je niet zeker mag zijn van je geloof!
Alsof je er pas echt bij hoort als je twijfelt. Pas dan is je geloof goed?
Volgens mij is dat niet zoals de Bijbel ons dat leert.

geloof jij dat je bergen kan verzetten.
Geloof jij dat als jij zult bidden of heel amserdam in 1 keer bekeert mag worden, dat het dan ook echt gebeurt. Bid en u zal gegeven worden.

Geloof jij dat je in als je wijsheid nodig heb en je vraagt het dat je het altijd zal krijgen. (en indien iemand wijsheid van mij begeert, Ik hem dat geven zal, niet verwijtende)

geloof jij dat God jouw oma wil genezen als jij er om vraagt.
Geloof jij God op elk woord wat hij zegt?

Mischien nog ff dichterbij.
Geloof (vertrouw) jij op Jezus, loop je met Hem hand in hand zodat je geen zonde doet?

Ik weet zeker dat elke gelovige niet een voledig vertrouwen heeft op Gods woorden. Ik weet dat ze waar zijn, maar ik vindt heel moeilijk om er voledig op te vertrouwen. Geloven is niet alleen een zeker weten maar ook een vast vertrouwen. Zolang jou vertouwen op Hem nog niet zo groot zoals Jezus dat had op zijn Vader, zolang ben jij nog de ongelovige tomas en de ongelovige petrus die in de zee zakt als hij kijkt naar de omstandigheden.

Ik zou graag Jezus helemaal willen volgen, maar ik heb teveel ongeloof.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Vin

Berichtdoor Vin » 15 feb 2004 14:27

joepie schreef:Dat is zoals jij het ziet, maar wil niet zeggen dat het ook zo is.

Dan ben ik bang dat je niet goed kijkt.
Bij ons kun je gerust je onzekerheid uiten.

Waarom twijfel ik ook daar aan denk je? Net als dat iemand die je niet begrijpt erop blijft hameren dat die je wel begrijpt. Het bewijst 't tegendeel. Ik zie in de kerken, vooralsnog zonder uitzondering, weinig ruimte voor openheid. Of dat nou bewust of onbewust is laat ik in het midden, maar ook jouw stellige woorden over zekerheid zou iemand die moeite heeft met wat bijvoorbeeld Hijwel schreef een eenzaam schuldgevoel bezorgen.
En ik mag hopen dat ieder gewoon eerlijk is over wat er in hem/haar leeft.

Ik ook, in plaats van veroordeeld worden voor ongelovige. Is de drempel laag of hoog om eerlijk te zijn?
Mijn vraag voor The Edge is er nog steeds en ik denk dat hij daar ongetwijfeld antwoordt op kan geven.

Dat is een ander topic :D

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2004 16:39

Waarom zou ik daarom vragen? Er staat niet bid en een ieder om je heen zal gegeven worden. Maar ik geloof wel: Bid en U zal gegeven worden. Eenvoudig weg.
Ja dat geloof ik.
Ja dat doe ik.
Waar staat dat je dan geen zonde meer zult doen? Juist omdat ik zonde doe heb ik Zijn verzoenend sterven nodig. Pas op de nieuwe aarde zullen we geen zonde meer doen.

Wij kunnen niet worden als Jezus. Want waarom zou God dan Zijn zoon gegeven hebben om voor onze zonde te sterven als wij zelf als Jezus konden worden? Dan had Hij de straf wel op ons geladen.
En als je in de Bijbel van twijfel wilt lezen, dan is dat altijd van korte tijd. Ook Paulus wist vrijwel direct dat zijn twijfel ongegrond was.
Een twijfel die je blijft voeden door te zeggen dat je te veel ongeloof hebt is een verkeerde twijfel. Die brengt je niet bij God maar bij jezelf als iemand die het zelf wil doen. En denkt te kunnen.
Maar ook paulus strekte zijn hand uit naar Jezus en werd daardoor behouden. Ook dat kunnen wij.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat een ongeloof!

Berichtdoor Evelien » 15 feb 2004 20:47

Rudolf Meuser schreef:Wat mij bij dit topic opvalt is dat veel mensen zowat ongelovig zijn - ook al zijn ze christen - of ze hebben heel sterke twijfels. Het lijkt zo, misschien heb ik het verkeerd.

De zekerheid van het Christen zijn is binnen bepaalde groepen heel sterk.

Van t laatst hadden ik een gesprek met een aantal mensen. Een van die personen vertelde dat hij veel mensen gesproken had uit de refomatorisch kringen. Ook kwam tijdens zo'n gesprek het geloof aan de orde. Bepaalde mensen konden niet zeggen dat een Christen waren, terwijl er in dat gesprek je de vruchten wel kon proeven van het Christen zijn.

Denken wij (refomatorischen) niet te zwaar en tillen wij niet te zwaar aan ons geloof? Als jij weet dat je geborgen bent in God en het Waar Geloof kent door gemeenschap te hebben met God, dan mag je jezelf toch ook Christen noemen? En dat ook laten zien aan de mensen in je omgeving en aan de hele wereld?

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2004 07:38

Dat is ook eigenlijk wat ik bedoel. Je kunt best eens twijfelen, maar dan wordt je door je achterban weer terug gebracht bij de bron.
En in veel reformatorische kerken wordt die twijfel juist gezaaid.
En dat is een verkeerde twijfel. Daar mogen we nooit van zeggen: ach iedereen twijfelt weleens, en iemand die niet twijfelt is voor mij niet echt Christen. Want dat is dus niet zo. Het is een twijfel die gezaaid wordt en die gekoesterd wordt.

En met die paulus bedoelde ik natuurlijk petrus :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 feb 2004 10:38

het zei zo

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 12:49

Vin schreef:
Wieowie schreef:Maar daarmee is het ongeloof nog niet goed te praten

Is ongeloof iets om op neer te kijken dan? :x
Ongeloof is in de eerste plaats zonde.

Moet je op zondaren neerkijken? Nee, wel waarschuwen in liefde

voor de rest helemaal met evelien eens.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:17

Vin schreef:In mijn omgeving lijken de mensen die eerlijk zijn over twijfels vaster in hun geloof dan zij die zich verre van twijfel houden. Wat hebben we allemaal toch een hoop maskers op.

Oke, maar waarom dweep jij zo met twijfelaars? Tuurlijk iemand zonder ooit een twijfel is een beetje verdacht (al mogen we natuurlijk nooit oordelen) en dat komt waarschijnlijk meer door zijn karakter dan door zijn geloof.
Maar misschien heb jij wel ook een masker op en zeg je dat twijfel zo normaal is om je eigen twijfel te rechtvaardigen..

(Trouwens, iedereen heeft altijd een masker op. Het verschil wordt uitgemaakt door in hoeverre je je dat bewust bent.)[/list]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:18

Dus ongeloof en twijfel is m.i. niet de norm en hoe 'beter' je geloof hoe minder twijfel lijkt me toch?

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 13:19

Aragorn schreef:Oke, maar waarom dweep jij zo met twijfelaars? Tuurlijk iemand zonder ooit een twijfel is een beetje verdacht (al mogen we natuurlijk nooit oordelen) en dat komt waarschijnlijk meer door zijn karakter dan door zijn geloof. Maar misschien heb jij wel ook een masker op en zeg je dat twijfel zo normaal is om je eigen twijfel te rechtvaardigen..

(Trouwens, iedereen heeft altijd een masker op. Het verschil wordt uitgemaakt door in hoeverre je je dat bewust bent.)[/list]

Ik dweep niet met twijfelaars, maar ik heb een GRUWELIJKE hekel aan zij die de kaarten van maatschappelijke/kerkelijke acceptatie op zo'n manier hebben geschud dat het oneerlijkheid in de hand werkt. :x :x :x

Ik heb geen masker op :)

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 13:20

Aragorn schreef:Dus ongeloof en twijfel is m.i. niet de norm en hoe 'beter' je geloof hoe minder twijfel lijkt me toch?

Ja.. hmm. Het is een beetje een cirkelprobleem. Zullen we een biertje pakken dan kan ik het beter uitleggen :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:21

Gandalf schreef:En? Wat wil je hier mee zeggen? Net of het raar is dat christelijke jongeren twijfels over hun geloof hebben? Ik denk zelf dat de verbrokenhied binnen kerkelijk Nederland hier een medeoorzaak van is. Waarom is die verbrokenheid er? Juist, vanwege allerlei verschillende visies en interpretaties van Gods Woord. Is het dan raar dat mensen gaan twijfelen als ze van alle kanten verschillende visies en interpretaties op zich af krijgen? Ik wil het zeker niet goedpraten, het belangrijkste is, wat doe je ermee? Blijf je er zelf mee lopen of ga je ermee naar God. Ik weet zeker dat het Hem ook verdriet doet, dit is niet wat Hij wilde, maar het is, door Adam, onze eigen schuld. Maar God wil die twijfels wegnemen, als we Hem daar om vragen.

Al zou de kerk 1 zijn, dan heb je nog altijd genoeg andere denkbeelden, visies, ideeen enz. om die twijfel te zaaien hoor! Dan zou het misschien nog moeilijker zijn omdat je niet gewend bent met verschillende visies en interpretaties om te gaan...

p.s. het spijt me dat ik hier nu 3x onder elkaar sta... :(

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 13:25

Vin schreef:Ik dweep niet met twijfelaars, maar ik heb een GRUWELIJKE hekel aan zij die de kaarten van maatschappelijke/kerkelijke acceptatie op zo'n manier hebben geschud dat het oneerlijkheid in de hand werkt. :x :x :x

Ik heb geen masker op :)

Oneerlijkheid tov. twijfelaars?

Ja.. hmm. Het is een beetje een cirkelprobleem. Zullen we een biertje pakken dan kan ik het beter uitleggen

Een biertje gaat er altijd in! (Al heb ik pas ontdekt dat de combinatie met tequilla niet optimaal is.. :roll: :mrgreen: )

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 13:25

Aragorn schreef:p.s. het spijt me dat ik hier nu 3x onder elkaar sta... :(

Dat sta je niet 8)

Terug naar “Archief”