Kerkfusie is een feit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2003 11:26

joris schreef:Maar je moet wel '' in ons'' een zijn. Dus in God een zijn! En als je daar toch te verschillend overdenkt kan je niet een zijn en heeft ook niemand daar belang bij , behalve satan die weer geslaagd is in het dewaarderen van de christelijke waarheid.

Voor mij is het kriterium of je gelooft dat Christus mens is geweest en is gestorven, begraven en opgestaan voor onze zonden.

'of je gelooft dat'
Er wordt zoveel over gestruikeld wanneer er sprake is van een echt geloof.

Toch denk ik dat de gewetensbezwaarden in de Hervormde Kerk in veel gevallen probleemloos lid kunnen worden van de Gereformeerde Gemeente, omdat leer en levenswijze hetzelfde is.

Oud gereformeerden en uitgetredenen hebben ook een band met elkaar.

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2003 11:41

of je gelooft dat?

Dat zeggen die mensen toch? En dat is ook zo te checken hoor. Je merkt in een gesprek direct of mensne Jezus als hun verlosser kennen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:30

Ja kerkfusie is een feit!

Om te huilen!!!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 dec 2003 14:24

caprice schreef:
lizzz schreef:Wel een heerlijk klimaat voor afgescheidenen om zich uit te leven in de rol van slachtoffer en laatst overgebleven verdrukten om der waarheid wille

Ze zijn welkom in de Adventkerk. Er zijn nog ongeveer 150 lege plaatsen (kerk is gebouwd op de groei). :wink:

Nee joh, er komt gewoon een nieuwe Christelijke Gereformeerde Vredeskerk. Is er ook eindelijk een Bewaar Het Pand kerk erbij :P :wink:

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 dec 2003 14:32

Speedy schreef:
caprice schreef:
lizzz schreef:Wel een heerlijk klimaat voor afgescheidenen om zich uit te leven in de rol van slachtoffer en laatst overgebleven verdrukten om der waarheid wille

Ze zijn welkom in de Adventkerk. Er zijn nog ongeveer 150 lege plaatsen (kerk is gebouwd op de groei). :wink:

Nee joh, er komt gewoon een nieuwe Christelijke Gereformeerde Vredeskerk. Is er ook eindelijk een Bewaar Het Pand kerk erbij :P :wink:

ik voel wel wat voor huisgemeenten (het zit er aan te komen) :)

Ach nee, maar die vredeskerk kan niet lang blijven bestaan, er gaan alleen maar bejaarden mee. Alhoewel... de enkele jonge gezinnen die mee gaan, brengen natuurlijk wel veel kinderen mee :wink:

Waarschijnlijk zal de adventkerk wel met een aantal vredeskerk leden groeien. Maar christelijk gereformeerd, nee joh. Dat staat niet genoeg in de lijn van onze vaderen :P

Ach wie weet wat er nog mag komen staan te gebeuren...
Die fusie, ach... We moeten niet doen alsof het nu zo veel slechter zal gaan, want bijzonder goed ging het toch niet. Zelfs niet in het behoudende deel gereformeerde bond...
Er kan best wat goeds uit voortkomen.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Wies
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wies » 13 dec 2003 22:51

Na de zeer verdrietige dag van gisteren waarin de kerk waar ik in geboren ben is opgeheven besloot ik op dit forum te kijken om reacties te lezen over de fusie. Wie schets mijn verbazing als ik daar ook nog wat lees over mijn eigen kerk, de Vredeskerk in Veenendaal. En een uitnodiging voor 150 mensen om naar de Adventkerk te komen. Als rasechte Hervormde ben ik, en velen met mij tegen de afscheiding, en zal dan ook nooit naar de Adventkerk gaan. Ik denk overigens ook dat een doorsnee Hervormde zich in een Gereformeerde Gemeenten niet thuis zal voelen, omdat er zeker wel theologische verschillen zijn. In de afgelopen jaren zijn er trouwens verschillende ger gemmers overgegaan naar die Vredeskerk. Het irriteert mij mateloos dat er op zo'n banale manier gediscusieerd wordt over zo'n verdrietige zaak voor degenen die het aan gaat. En waar de wijsheid vandaan gehaald wordt dat in de Vredeskerk alleen maar oude mensen zitten, en de weinige jonge gezinnen die er zijn uit zeer veel kinderen bestaan ontgaat mij helemaal. Wat een niveau van discussieren zeg!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 dec 2003 23:42

Wies schreef: En waar de wijsheid vandaan gehaald wordt dat in de Vredeskerk alleen maar oude mensen zitten, en de weinige jonge gezinnen die er zijn uit zeer veel kinderen bestaan ontgaat mij helemaal. Wat een niveau van discussieren zeg!

Dat werd niet gezegd. Het is alleen zo dat vooral de ouderen mee gaan als de vredeskerk zich afscheidt.
En zelfs buiten dat, de vredeskerk is echt wel behoorlijk vergrijsd. Al zijn er de laatste tijd idd wat jongere gergemmers gekomen.
En wijsheid rond de vredeskerk zal ik toch wel kunnen hebben, aangezien ik er zelf ook kerk(te).

Waarom kijken we trouwens niet naar de positieve kanten van de fusie?
Die zijn er zeker.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Rinse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rinse » 14 dec 2003 13:47

Volgens mij veranderdt er in de meeste kerken bijna niets door deze fusie. De kerken krijgen nog steeds veel vrijheid om een eigen invullig te geven aan diensten en alles er om heen. Daarom is het ook jammer dat er gemeentes zijn die niet mee willen doen. Op deze manier ben je juist bezig met de boel af te breken dan iets op te bouwen..

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 14 dec 2003 21:52

M@rije schreef:Waarom?
In het eerste stukje bedoel ik te zeggen dat er feitelijk niks veranderd in de kerkdiensten, want anders zouden er veel meer behoudende kerken weg zijn gegaan.

En ik vraag me daarna af waarom ze kerk niet lieten voor wat ie was, omdat er nu zoveel ellende van komt. Sommige mensen stappen eruit, en gaan dus tegen datgene is wat jij schrijft (dat zij allen 1 zijn), en breken de kerk alleen nog maar verder af.
Waarom konden we het niet bij zoveel kereken houden en moeten er nog meer bij?

Dat bedoelde ik, en dat spreekt elkaar niet tegen toch?
Eerste is een feit, tweede is een mening/vraag

Ik bedoelde met 1e en 2e stukje de 1e en 2e ZIN die ik citeer.
Eerst zeg je dat de fusie de afbraak van kerken betekent (ik denk dat je daarmee de fusie fundamenteel bekritiseert), en daarna dat er toch niet zo veel verandert. Dus mijn vraag is: is er wel sprake van afbraak als er toch niet zovee verandert?
:?

De reden die je opgeeft is overigens ook voor discussie vatbaar. Immers, je stelt dat er veel meer kerken zich zouden afscheiden als er werkelijke veranderingen zouden komen. Maar overweeg de mogelijkheid dat er kerken zijn die fusie en eenheid hoog in het vaandel hebben, ondanks dat ze het met bepaalde dingen niet eens zijn!

In een oecumenische bui,

MT

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 dec 2003 08:19

Hoe we het ook wenden of keren: de hervormde kerk houdt op 1 mei 2004 op te bestaan. Dat het grootste deel van de leden overstapt naar een nieuwe kerk, met nieuwe structuren, ordonantiën, geloofsbelijdenissen en kerkorde, betekent niet dat hiermee ook de hervormde kerk wordt voortgezet. Die rechten liggen m.i. bij het Comité en het Gekrookte Riet. Zij hebben besloten om de huidige hervormde kerk voort te zetten op dezelfde wijze en met exact dezelfde kerkorde en structuur zoals die nu bestaat. Van deze kerk blijf ik lid.

En dan nog de mateloze arrogantie van 'Piet' Plaisier en zijn kornuiten die over de hoofden van kerkleden heen bepalen van welke kerk zij lid zouden moeten worden. Driewerf bah. Een kerk is geen democratie!
Laatst gewijzigd door Omega op 15 dec 2003 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

kerkfusie is een feit

Berichtdoor tanteoranje » 15 dec 2003 09:10

Als niet-hervormde ben ik benieuwd, Marije, wat dan de gevolgen zijn voor jullie gemeente. Ze gaat dus gewoon mee maar onder protest. Maar in welk opzicht wordt het anders of moeilijker voor jullie??

Wies
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wies » 15 dec 2003 10:10

Lizzz wat knap dat jij al weet wie er in de Vredeskerk meegaaan en wie niet mee zullen gaan. De meeste mensen weten het zelf nog niet eens.
Omega jouw antwoord is mij uit het hart gegrepen.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 15 dec 2003 10:47

Rinse schreef:Volgens mij veranderdt er in de meeste kerken bijna niets door deze fusie. De kerken krijgen nog steeds veel vrijheid om een eigen invullig te geven aan diensten en alles er om heen. Daarom is het ook jammer dat er gemeentes zijn die niet mee willen doen. Op deze manier ben je juist bezig met de boel af te breken dan iets op te bouwen..

Ik denk niet dat jij tot de Nederlandse Hervormde Kerk behoort. Als je je werkelijk had verdiept in de PKN dan moet je wel tot de conclusie komen dat het volkomen tegen het Woord van God indruist.
Ik denk dat ook jij bent 'gehersenspoeld' door ds. Plaisier. Hij (en kornuiten) zinspelen op de gevoelens van mensen. En dan zo dat je jezelf bezwaart gaat voelen als je het niet met ze eens ben.

Ik vind het een zeer verdrietige zaak, die PKN. Ze willen juist dat er 1 kerk komt, maar ze bereiken juist het tegenovergestelde. Niet 1 maar een stuk of 4 kerken: PKN en degene die niet meewillen van de Ned. Herv., Gereformeerden en de Lutherse.

Ik ben bang voor wat de gevolgen zullen zijn van de beslissing van afgelopen vrijdag, landelijk maar ook plaatselijk. Bang voor de onderlinge verdeeldheid, in de gemeenten en juist ook in de families.

Maar 1 ding is bij mij zeker, dat God het zo wilde. En dat het 1 van de tekenen is van de eindtijd: nl. valse kerken en dwaalleraren.

Er blijft maar 1 ding over en dat is te bidden tot God of Hij ons helpen en leiden wil in dit alles!
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 dec 2003 11:53

Overigens is het heel aardig om te constateren dat -hoewel een federatie op landelijk niveau is afgewezen door de synode- plaatselijk wel wordt geprobeerd om de bezwaarden via een federatief systeem binnen de gemeente te houden. Dat zou b.v. kunnen via een stichting of via een gastlidmaatschap, met dezelfde rechten (incl. ambten) als gewone leden. Plaatselijke gemeenten zouden hiertoe kunnen besluiten om zo scheuring te voorkomen, al dan niet met toestemming van de synode of classis. Als gemeenten bij elkaar willen houden, wat bij elkaar hoort, zou je zelfs kunnen besluiten tot synodale (of classicale) ongehoorzaamheid indien de hogere kerkelijke organen hiervoor geen toestemming (willen) geven.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 15 dec 2003 12:04

Nu je het zo over die verschillende classis hebt hoe gaat het daarmee eigenlijk? Gaat de indeling daarvan ook compleet over de kop? Want niet elke plaats zal nu kerken hebben van de drie fussie kerken. En daarnaast zal vast ook de classis indeling van de drie verschillend zijn.

Terug naar “Archief”