StillAwake schreef:Jij vind het anders.
Chaya schreef:Dit ga jij altijd zeggen als iemand een andere mening dan jij is toegedaan.
Het is wezenlijk anders, het is toch een heel verschil als iets voor je wordt beslist of je kiest daar later zelf voor?
Dat is dan geheel wederzijds, ik heb juist het idee dat jij je eigen mening als absolute waarheid opdringt.
Daarnaast zou ik je er ook op willen wijzen dat in mijn geval belijdenis en doop op dezelfde dag plaatsvond.
Maar ik begrijp uit je verhaal in dit topic dat jij overdopen géén bezwaar vind, maar belijdeins overdoen wél?
Da's vreemd, want elders heb ik juist de indruk de andere kant op gekregen
StillAwake schreef:In mijn optiek komt het echter op hetzelfde neer.
Chaya schreef:in jouw optiek, maar is dat de optiek?
Nee, daarom staat er ook dat dat
mijn optiek is. Neem van mij aan dat zoiets als
de optiek in dit soort zaken niet bestaat.
StillAwake schreef:Het is dan ook een principiële reden waardoor ik me nooit bij één van de kerken die mijn belijdenis niet erkennen zou kunnen aansluiten (en daar hebben we ooit wél serieus over nagedacht)
Chaya schreef:Principe vind ik het niet, mijn mening dus!, maar ik zou het niet doen omdat ik het overbodig vind.
Als ik als CGKse me aan zou sluiten bij de GerGem, verandert voor mij persoonlijk niets, ik geloof nog steeds hetzelfde.
Kerkelijk is het iets anders ja, maar als ik dat niet zou onderschrijven, zou ik geen lid worden.
Overigens lijkt het erger dan het is, je hoeft echt niet opnieuw catechese te volgen of vóóraan in de kerk hardop je geloof te belijden.
Dit gebeurt tijdens een bijeenkomst van de kerkenraad.
Het maakt voor mij principieel niet uit of er een belijdenis voorin de kerk of eentje voor de kerkenraad voor nodig is. Sterker nog, ik vind het een beetje een gezocht argument.
Het feit dat de geloofsbelijdenis in een nadere kerk niet erkend wordt vind ik kwalijk (vind ik: mijn mening).
Ergens klopt het ook wel, omdat in deze kerken de belijdenis wordt uitgelegd als "belijdenis van de leer van de kerk" in plaats van als "belijdenis van het geloof".