Refozuil onder vuur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Refozuil onder vuur

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2015 13:44

Chaya schreef:Dat lukt beter als je de weerbare leeftijd van 18 hebt bereikt denk ik. Voor een kind van 7 lijkt het mij verschrikkelijk om continue uitgelachen te worden vanwege je kleding en het feit dat je niks ziet op tv en dus ook nergens over mee kan praten.

Ik werd als kind op de basisschool gepest met mijn rokje door jongens van mijn eigen kerk en van Chr. Ger. kerk.
Die noemden me panty-P
Terwijl kinderen die niet gelovig waren, maar toch op de Chr. school werden gedaan, gewoon accepteerden dat ik een rok droeg.
De jongen die me in mijn pubertijd vaak pestte en treiterde omdat hij dat stoer vond tegenover zijn vriendjes, was ook diezelfde jongen van de Chr.Ger. kerk.
Wat had dan voor mij de meerwaarde geweest van een refoschool?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 14:05

Bambi schreef:Wat had dan voor mij de meerwaarde geweest van een refoschool?

Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk?
Een refoschool heeft in die zin meerwaarde, dat er nog dagelijks uit de Bijbel wordt verteld, iets dat op een gewone chr. school allang niet meer gebeurt. En omdat er allerlei kinderen worden toegelaten, worden niet alleen de christelijke feesten gevierd, maar ook de diverse andere.
Gek genoeg wordt dit eerder door Nederlanders die met een buitenlander zijn getrouwd doorgedrukt, dan door de buitenlander zelf.
Op een refoschool wordt ook gepest. En soms ook nog vanwege je kleding.
Ik meen dat de term "zebrakind" - samentreksel van zeeman en wibra - op het refoplein is ontstaan.
En de evolutieleer wordt op de middelbare wel besproken, maar op een andere manier dan op het openbare onderwijs.
Dus als je een puber hebt die niet sterk in de schoenen staat, zou dit wel eens een aanval op zijn geloof kunnen worden.

Ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die het wel een veilig en vertrouwd gevoel geeft, er is immers ook geen open internet op die scholen (al weten sommige kinderen dit te omzeilen) en je hoeft als ouders niet bang te zijn dat je kind iets hoort dat haaks op het geloof staat.

En wat die weerbaarheid betreft op de Hogeschool of Universiteit, dit wordt allemaal besproken in het laatste leerjaar. Dat de veilige omgeving vanaf dan is afgelopen en je jezelf af en toe moet kunnen verdedigen over het waarom van de dingen.
Pesten is op dat niveau niet aan de orde, misschien op een enkele uitzondering na.
Ze zijn gefocussed op hun studie, slabakken is er echt niet meer bij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mar 2015 14:16

ik kom ook uit een zuil , een andere dan wel, de vrijgemaakte zuil is echt een verhaal apart, maar die is ook razendsnel aan het afbrokkelen nu. Ik vind dat zelf een heel positief iets. Ik heb ook bewust mijn kinderen niet naar een vrijgemaakte basisschool gedaan maar naar een 'gewone' prot. christelijke basisschool waar de meerderheid niet kerkgaand is.
ik kan geen uitspraken doen over de refo zuil omdat ik er niet uit kom en niet toebehoor. Maar betreft de vrijgemaakte zuil is het goed dat die verdwijnt, het maakt mensen totaal wereldvreemd.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mar 2015 14:54

Ga jij straks jouw kinderen ook naar een algemene middelbare school doen of kies je dan wel voor een vrijgemaakte school.

Ik sta er heel dubbel in. Ik ben zelf nooit naar een refoschool of vrijgemaakte school geweest. Ik zat op een chr dorpsschool, waar 80% kerkelijk meelevend was. Nu zie ik daar de meerwaarde van in. Toen ging het langs mij heen. Nu zitten mijn kinderen op een alg chr school en ik merk dat het toch wel fijn is als zij ergens spelen o.i.d. en de ouders doen ook 'ergens' aan. Dat het een andere kerk is, maakt mij niet uit. Het zal mij niets verbazen als wij uiteindelijk kiezen voor een vrijgemaakte school, maar ook een refo middelbare school behoort tot de opties. Al zal ik dan niet weten wat ons overkomt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 15:09

ajl schreef: maar ook een refo middelbare school behoort tot de opties. Al zal ik dan niet weten wat ons overkomt.

Wat stel je je dan daarbij voor?
Zo streng is dat allemaal niet meer hoor, al ligt dat per regio en school wel iets verschillend.
Zelfs met de rok naar huis, doen veel meiden niet meer, maar trekken een jeans aan voordat ze op de fiets stappen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mar 2015 15:28

De school an sich zal best prima zijn, althans dat hoor ik om mij heen. De info avonden zijn meer in de sfeer van oude mannen in zwarte pakken ( die je verder niet meer ziet tijdens je schooljaren). Dus in dat opzicht zal het even anders zijn.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mar 2015 15:39

@ajl ik zou een vrijgemaakte middelbare school overwegen als het in de buurt had gezeten, en dan had ik die overwogen en gekeken naar de kwaliteit van onderwijs net als de andere scholen in de buurt.
Maar hij zit niet in de buurt dus het is geen optie.

zelf heb ik op een gkv middelbare school gezeten voor 3 jaar en daarna naar een openbare. Op basis van eigen ervaringen zou mijn voorkeur naar een openbare uitgaan. ( ik werd niet gepest oid, puur om kwaliteit van onderwijs wat veel beter was )

matbak83
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor matbak83 » 19 mar 2015 16:11

Bambi schreef:Ja, als je als jongere alleen maar te horen krijgt, dat je je zonde genoeg moet voelen om de Heere Jezus nodig te hebben en dat je dat nooit uit jezelf kan voelen, maar moet wachten tot God het je laat voelen i.p.v. de wetenschap dat je zondig bent en je daarom naar Hem toe mag.
Dan is het niet verwonderlijk dat jongeren afhaken en de verleiding van de zonden niet weerstaan.

Het zou me niks verbazen als God Zelf de Refozuil afbreekt, omdat ze zoveel mensen bij Hem vandaan houdt.
Want de Heere Jezus zegt nergens dat je pas naar Hem toe mag als je je zo gigantisch je zonden doorvoelt, dat je echt goed beseft dat je Hem nodig hebt..
Maar dat een ieder die in Hem gelooft, behouden wordt.
En dan gaat Hij je vanzelf (d.m.v de Heilige Geest, die IN de gelovige woont) in je relatie met Hem je op je zonden wijzen.
En dan groeit het besef vanzelf, hoe groot de liefde van God en de Heere Jezus is en dat we vanuit onszelf niets goeds doen.
En er staat ook niet, dat je pas gelooft in de Heere Jezus, als je je zonden genoeg doorvoelt om Hem nodig te hebben.

Maar in de refozuil draaien ze het om, daar vinden ze dat je gelijk bovenop de ladder moet beginnen.
Want dat hebben ze zelf blijkbaar in hun ogen ook zo gedaan.
En dat terwijl er gepreekt wordt dat de Heilige Geest nooit persoonlijk tegen je kan praten, maar alleen maar via de Bijbel en de dominee.
Terwijl het hele Nieuwe-Testament vol staat met dat mensen de Heilige Geest ontvingen, wordt in refokringen beweerd dat de Heilige Geest alleen maar sommige woorden op hun hart bindt. En alleen maar via de Bijbel en dominee tegen je praat.
Van buitenaf dus blijkbaar.
Calvijn ging zelfs zover dat hij het hoogmoedige mensen noemde, die zeiden dat de Heilige Geest tegen ze praatte.

Oftewel een leer die keihard tegen de Bijbel in gaat.

Lees Romeinen 8 eens, daar staat genoeg in over de Heilige Geest.

Tijdens de biddag dienst hadden we een preek over Hosea 5. We moeten onze hand in eigen boezem steken hoe het komt dat er zo weinig honger is naar Gods woord. Natuur zijn er zaken die in de prediking beter kunnen maar laten we net als Daniel bidden en vragen om vergeving van onze zonden. Daardoor is er ook misschien minder geloof.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 16:19

Waren er maar vrijgezelle vrouwen zoals Meribel, dat is het enige type christelijke vrouw waar ik het nog mee zou willen proberen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 mar 2015 16:29

mohamed schreef:Waren er maar vrijgezelle vrouwen zoals Meribel, dat is het enige type christelijke vrouw waar ik het nog mee zou willen proberen.

Wat is Meribel dan voor type volgens jou?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mar 2015 17:20

Ja vertel! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 18:03

meribel schreef:Ja vertel! :D

(Ow nee, wat heb ik weer gezegd ](*,) )Stuur je man maar op een enkele reis naar de maan en dan doe ik dat onder het genot van e.e.a. :mrgreen:

Nee, misschien moest ik zeggen het beeld wat ik van je heb, maar nog beter had ik maar niks gezegd. Vergeet maar dat ik het gezegd heb. :oops:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mar 2015 18:05

mohamed schreef:Waren er maar vrijgezelle vrouwen zoals Meribel, dat is het enige type christelijke vrouw waar ik het nog mee zou willen proberen.

Chaya schreef:Wat is Meribel dan voor type volgens jou?

Nou, bijvoorbeeld het feit dat ze haar kinderen naar een openbare school laat gaan spreekt boekdelen. Dat vind ik een geweldige eigenschap die ik graag aantref bij mijn toekomstige. Helaas dus niet Meribel. ;)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 mar 2015 20:13

Chaya schreef:
Probeer eens inhoudelijk hierop te reageren:
De waarde van onze identiteit wordt steeds meer in twijfel getrokken. Wat 25 jaar geleden niet ter discussie stond, zie je nu wankelen. ‘Reformatorisch onderwijs is niet voor iedereen in onze achterban vanzelfsprekend meer’,

Inderdaad wordt de waarde van de indentiteit in twijfel getrokken, kerkgenoten van deze gezinte doen dat zelfs. Vooral jongere mensen worden mondiger en brutaler (op de goede manier) om uit te zoeken wat nu werkelijk stand kan houden binnen de Bijbel. Een aantal jaren geleden was het dé stroming waar je bij moest zijn. Ken je dat liedje nog?......Zorreg dat je er bij komt, (bij de marine moet je zijn) een refo moet je zijn......was het lijflied geworden.
De kerken lopen leeg omdat men er achter komt dat God geen boeman is en Zijn Zoon gegeven heeft voor alle mensen. Dat, als je de Genade kent, vrij in Jezus Christus mag zijn en Zijn Liefde mag ervaren. Dat een relatie met de Heere Jezus mogelijk is.
Men gaat zien dat het sectarisch gaat worden als je moet trouwen met iemand vanuit het refo gebeuren, als je maar refo bent dan doe je het al aardig goed. Terwijl God zegt dat je alleen met een gelovige partner mag trouwen.
Onze gemeenschap breidt snel uit met veel ex-refo's, vol vreugde geniet ik hoe God Zijn Gemeente aan het vormen is, het lijkt wel in een versneld tempo want binnenekort stuurt Hij Zijn Zoon om ons te komen halen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 mar 2015 20:37

ajl schreef:Ga jij straks jouw kinderen ook naar een algemene middelbare school doen of kies je dan wel voor een vrijgemaakte school.

Ik sta er heel dubbel in. Ik ben zelf nooit naar een refoschool of vrijgemaakte school geweest. Ik zat op een chr dorpsschool, waar 80% kerkelijk meelevend was. Nu zie ik daar de meerwaarde van in. Toen ging het langs mij heen. Nu zitten mijn kinderen op een alg chr school en ik merk dat het toch wel fijn is als zij ergens spelen o.i.d. en de ouders doen ook 'ergens' aan. Dat het een andere kerk is, maakt mij niet uit. Het zal mij niets verbazen als wij uiteindelijk kiezen voor een vrijgemaakte school, maar ook een refo middelbare school behoort tot de opties. Al zal ik dan niet weten wat ons overkomt.

Ik heb mijn kinderen op een refo middelbare school gehad, en spijt als haren op het hooft en nog. Ik heb huilende ouders gesproken en een buschauffeur die stopt en het hele boeltje uit laat stappen, ze hadden de schurft gekregen aan refo jongeren naar school brengen. De jongste naar een alg chr school gedaan, was een verademing. Die kwam thuis met vragen en interesses over God en Zijn Woord, die spraken op het schoolplein erover. De andere hadden dat kinderen nooit gedaan, op een refo school en nooit gedaan!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”