Bambi schreef:Wat had dan voor mij de meerwaarde geweest van een refoschool?
Het gaat toch niet alleen om het uiterlijk?
Een refoschool heeft in die zin meerwaarde, dat er nog dagelijks uit de Bijbel wordt verteld, iets dat op een gewone chr. school allang niet meer gebeurt. En omdat er allerlei kinderen worden toegelaten, worden niet alleen de christelijke feesten gevierd, maar ook de diverse andere.
Gek genoeg wordt dit eerder door Nederlanders die met een buitenlander zijn getrouwd doorgedrukt, dan door de buitenlander zelf.
Op een refoschool wordt ook gepest. En soms ook nog vanwege je kleding.
Ik meen dat de term "zebrakind" - samentreksel van zeeman en wibra - op het refoplein is ontstaan.
En de evolutieleer wordt op de middelbare wel besproken, maar op een andere manier dan op het openbare onderwijs.
Dus als je een puber hebt die niet sterk in de schoenen staat, zou dit wel eens een aanval op zijn geloof kunnen worden.
Ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die het wel een veilig en vertrouwd gevoel geeft, er is immers ook geen open internet op die scholen (al weten sommige kinderen dit te omzeilen) en je hoeft als ouders niet bang te zijn dat je kind iets hoort dat haaks op het geloof staat.
En wat die weerbaarheid betreft op de Hogeschool of Universiteit, dit wordt allemaal besproken in het laatste leerjaar. Dat de veilige omgeving vanaf dan is afgelopen en je jezelf af en toe moet kunnen verdedigen over het waarom van de dingen.
Pesten is op dat niveau niet aan de orde, misschien op een enkele uitzondering na.
Ze zijn gefocussed op hun studie, slabakken is er echt niet meer bij.