Trijntje,
Ik kwam het volgende tegen in het Nederlands Dagblad van gisteren:
Tv-dominee overspoeld door honderden reacties
van onze redactie kerk
HILVERSUM/BUITENPOST - De hele zondag heeft de telefoon roodgloeiend gestaan bij de telefonische nazorg van Zendtijd voor Kerken. Zo'n 250 mensen belden die dag na de tv-uitzending van een dienst op Nederland 1, volgens ZvK-directeur Leendert de Jong een record.
De dienst, vanuit de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in het Friese Buitenpost, had als thema 'Doodgaan... en dan?', naar aanleiding van de gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus. Dat leverde direct zo'n 250 telefoontjes op, ,,plus nog eens zo'n tachtig reacties op ons antwoordapparaat van mensen die geen verbinding konden krijgen'', zegt De Jong. In totaal reageerden tot gisteren bijna vijfhonderd mensen op de uitzending.
Volgens De Jong was allereerst het onderwerp van de preek reden voor het grote aantal reacties. ,,Het ging over belangrijke vragen rond leven en dood. Er belden niet alleen mensen op voor een gesprek, of om een bandje of video te bestellen. In de dienst werd ook een gratis bijbelcursus aangeboden.'' Ongeveer de helft van de bellers bestelde zo'n cursus.
Weinig kritiek
De voorganger in de dienst, ds. Sieds de Jong, is beduusd van al die telefoontjes. ,,Dat geldt niet alleen voor mij maar voor alle mensen die aan de telefonische opvang hebben meegewerkt.'' De Jong is nog beduusder van het feit dat er zo weinig kritiek kwam. ,,Ik had er op gerekend, dat mensen zouden zeggen: 'Hemel en hel, geloof jij daar nog in?' Maar er was maar één die zei dat de preek bangmakerij was.''
Ds. De Jong koos bewust de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus voor de tv-dienst. ,,Ik vind dat er te vaak 'therapeutisch' wordt gepreekt, dat God wordt voorgesteld als de grote Probleemoplosser, zonder dat mensen voor de belangrijkste keuzen in hun leven worden geplaatst.''
Er belden ongeveer tien mensen die zelf stervende waren of iemand in hun omgeving hadden die op het sterfbed lag. ,,Verschillenden van hen wilden de video hebben om die met hun familieleden te bekijken''
De meeste van de vele bestellers van de bijbelcursus, kwamen volgens ds. De Jong niet op de gratis aanbieding af. ,,Ze wilden er met alle plezier voor betalen. Ze gaven aan: ik ken de Bijbel wel, maar snap er niets van.''
Volgens ZvK-directeur De Jong komen er gemiddeld zo'n tachtig tot honderd reacties op tv-kerkdiensten. ,,Met uitschieters naar 150 tot 180. Daarom zijn 250 reacties op de eerste dag uitzonderlijk.''
Een van de opvallendste uitzendingen in de afgelopen jaren was een dienst met een preek over Psalm 88. ,,Toen waren er uiteindelijk een dikke 400 reacties.'' Psalm 88 gaat over iemand in grote nood, deze preek ging over leven en dood, leveren preken over dergelijke onderwerpen meer reacties op? ,,Inderdaad'', zegt Leendert de Jong. ,,Mensen reageren vooral op preken over ernstige onderwerpen zoals over eenzaamheid, de zin van het leven, lijden en dergelijke. Toch proberen we te voorkomen dat in alle tv-diensten dergelijke onderwerpen aan de orde komen, anders gaan de diensten wel erg op elkaar lijken.''