Praten mensen echt zo?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Praten mensen echt zo?

Berichtdoor Wim2600 » 14 aug 2014 09:54

Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?

Wat dat laatste betreft: hopelijk niet...

Ik zie me al staan aanschuiven bij de bakker achter iemand die zegt (declameert?): "Deo volente mogen onze harten zich heden verheugen op visite, dus doe mij maar vier appelbollen". :wink:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 10:11

"dus doe mij maar vier appelbollen" .... voor een iegelijk van de visite.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 aug 2014 10:11

Wim2600 schreef:
Wat dat laatste betreft: hopelijk niet...

Ik zie me al staan aanschuiven bij de bakker achter iemand die zegt (declameert?): "Deo volente mogen onze harten zich heden verheugen op visite, dus doe mij maar vier appelbollen". :wink:

Och ja D.V., ik wist niet wat dat betekende, dat gebruikte die huurbaas van het studentenhuis vroeger. Dan kreeg je een brief dat D.V. de huur met 20 piek werd verhoogd, lachen, volgens mij bepaalde ie die huurprijs toch echt mooi zelf.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 14 aug 2014 11:20

Tante Pollewop schreef:Nou, deze vraag bijvoorbeeld.

Cicero schreef:a. Grappenmakers die de draak steken met de tale Kanaäns;
b. Dominees die dit soort taal in hun preken en gebeden hanteren;
c. Wat oudere mensen die nog echt in deze taal zijn ondergedompeld;
d. Wat jongere mensen die denken dat dit het kenmerk van het ware is en het een beetje stuntelig na proberen te doen, geeft vaak een farizeïsche indruk.

Ik denk dat deze vraag helaas wel goed in categorie D past.

Mortlach schreef: Zodra ik woorden als 'iegelijk' en 'om 't niet' zie, krijg ik dus echt het idee dat de vraagstellers in de tijd van Vondel zijn blijven steken.

Het kan dat ze impliciet naar een of andere Bijbeltekst of een vaste uitdrukking verwijzen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die woorden als 'iegelijk' in hun dagelijks taalgebruik gebruiken. Ik heb wel eens een preek gehoord van een Amerikaanse predikant die vertaald werd naar het NL door iemand die denk ik ook de SV met de paplepel ingegoten heeft gekregen. De Amerikaanse predikant citeerde de Bijbel in een vrij normale moderne Engelse vertaling, maar de vertaler wist blijkbaar uit zijn hoofd overal de SV bij te citeren. Hij preekte over Matt 7 over de smalle en de brede poort. En bij het voorlezen van de tekst las de Amerikaanse voorganger ergens iets in de trant van: "and there are many, who enter through it" en de vertaler vertaalde "en velen zijn er, die door dezelve ingaan". Het was een hele ernstige zware preek, maar ik moest af en toe mijn best doen om niet te lachen, omdat telkens als de predikant een tekst in normaal modern Engels aanhaalde (en hij haalde nogal vaak teksten aan) de vertaler er feiloos de SV bij citeerde en ik zag hem ook niet echt rondbladeren in een SV voor zijn neus ofzo.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 aug 2014 11:23

Mortlach schreef:Juist omdat er zo veel mensen zijn die deze taal niet gebruiken, vallen degenen die het wel doen mij enorm op. Ik vraag me dan echt af hoe dit zich vertaald in het echte leven. Of is het inderdaad jargon wat alleen onderling wordt gebruikt? Of dat deze mensen op kantoor of bij de bakker ook zo praten?

Nee hoor, ze praten alleen onderling zo, als ze het over geloofszaken hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2014 12:25

Mortlach schreef:Ik mag de vragenrubriek van Refoweb altijd graag lezen en probeer soms ook een steentje bij te dragen. Soms, echter, staan er vragen die zodanig zijn geformuleerd dat ik bij mezelf denk: "praten er mensen echt zo?"

Komt dat door de Statenvertaling anno 1600? Is dat cultuur? Hoe ondoordringbaarder de taal, hoe vromer de geest? Kan iemand mij dat uitleggen?

Hoi Mortlach, ten eerste heb je schrijftaal en spreektaal, zoals jij ook wel weet. :wink:
Mensen schrijven meestal anders dan ze normaliter praten, je hebt ook mensen die precies zo schrijven, net zoals ze praten en dan komen dingen niet altijd goed over, blijkt.

Maar kun je een paar voorbeelden noemen?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 aug 2014 12:26

Na alle topics, onderwerpen en reactie's vraag ik me af:
Kan er uit de rechtse hoek nog iets goeds komen???

Begrijp me goed: ik ben het met veel dingen niet eens, en vind ook dat er dingen anders moeten.
Vooral als het gaat om het centraal stellen van Christus in de preek, en het evangelie voor zondaren en niet voor uitverkorenen.
Ook uiterlijke zaken vind ik echt te ver gaan, vooral als dat een norm wordt. Ik reageer ook wel op deze onderwerpen.

Toch valt het me op dat we de laatste dagen zo gezellig af zitten te geven op deze groep.
Er valt ook veel over te zeggen. Alleen, we zitten toch op een reformatorisch forum?
Niemand die daar enige affiniteit meer mee heeft? Waarom hebben jullie je dan op REFO-web aangemeld?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2014 12:28

Wim2600 schreef:

Zo niet, :lol: maar wij zijn wel gewend, om het zo te zeggen:
We hopen volgende week bij je te komen, of
ik ga over 3 weken weg, bij leven en welzijn.

Als de ouderling van dienst de mededelingen opleest, zegt hij er altijd achter:
Dit alles, zo de Heere wil en wij leven.

We weten immers niet hoe alles verloopt?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 12:33

schelpje

Ja, zo ben ik het ook gewend, en het zijn goede uitspraken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2014 12:37

mona schreef: Waarom hebben jullie je dan op REFO-web aangemeld?

Ondertussen is het gewoon traditie dat ik hier zit. Dat zou toch moeten aanspreken :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 aug 2014 12:39

mona schreef:Na alle topics, onderwerpen en reactie's vraag ik me af:
Kan er uit de rechtse hoek nog iets goeds komen???

Begrijp me goed: ik ben het met veel dingen niet eens, en vind ook dat er dingen anders moeten.
Vooral als het gaat om het centraal stellen van Christus in de preek, en het evangelie voor zondaren en niet voor uitverkorenen.
Ook uiterlijke zaken vind ik echt te ver gaan, vooral als dat een norm wordt. Ik reageer ook wel op deze onderwerpen.

Toch valt het me op dat we de laatste dagen zo gezellig af zitten te geven op deze groep.
Er valt ook veel over te zeggen. Alleen, we zitten toch op een reformatorisch forum?
Niemand die daar enige affiniteit meer mee heeft? Waarom hebben jullie je dan op REFO-web aangemeld?

Toen ik me aanmeldde was ik nog behoorlijk refo. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 12:50

''Inshallah'' zeggen de mohamedanen.
En de kannaanieten zijn verdelgd, want het was een verwerpelijk volk.
Ons beloofde lang is Boven, niet het aardse Kanaan.
Kannaan is veroverd en heeft nu een andere naam.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 aug 2014 15:20

Wim2600 schreef:Ik zie me al staan aanschuiven bij de bakker achter iemand die zegt (declameert?): "Deo volente mogen onze harten zich heden verheugen op visite, dus doe mij maar vier appelbollen". :wink:

Dit bedoel ik absoluut niet verkeerd maar, hoe komen mensen bij 'Deo Volente'?
Als God het wilt?
Ook als Hij het niet zou willen drijven wij mensen onze zin vaak door.

Net als dat mensen zoiets op hun trouwkaart zetten..
Misschien wilt God helemaal niet dat wij met elkaar trouwen??
De bruiloft gaat toch wel door want God kan ons niet dwingen of voorkomen want daar heeft Hij de mens een vrije wil voor gegeven.

Kan iemand dit uitleggen, zou d'r erg mee geholpen zijn.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 14 aug 2014 15:39

Deo volente = Zo de Heere wil en wij leven.
Jacobus 5 vers 13:
Welaan nu gij die daar zegt: 'wij zullen heden of morgen naar zulk een stad reizen en aldaar een jaar overbrengen en koopmanschap drijven en winst doen'.
Vers 14: Gij die niet weet wat morgen geschieden zal. Want hoedanig is Uw leven? Want het is een damp die voor een weinig tijds gezien wordt en daarna verdwijnt.
Vers 15: In plaats dat gij zoudt zeggen: 'indien de Heere wil en wij leven zullen, zullen wij dit of dat doen'.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 aug 2014 15:42

:cry: Hoe vaak komt een bijbelse onderbouwing nu nog voor..? :shock:

Bedankt hé! :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”