De Rooms Katholieke Kerk en haar gebruiken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: De Rooms Katholieke Kerk en haar gebruiken

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 10:58

Jvslooten schreef:Maar waarom ageert de Katholieke Kerk daar dan niet tegen? Of heeft dat met dat en/en of/of te maken?

Zolang de mariadevotie niet te bont wordt ageert ze daar niet tegen. Waarom zou ze ook, het past binnen het geloof en mensen hechten er waarde aan.
Wil je uitleggen wat je daarmee bedoeld?

Er schiet me zo geen voorbeeld te binnen maar algemeen; ik merk in gesprekken dat protestanten a doen en daarom b uitsluiten. In het katholieke geloof kan je best a doen en nog steeds waarde hechten aan b. Dat iets belangrijker wordt geacht of de voorkeur heeft wil niet zeggend at het andere zonder waarde is. en net zo met bijbelcitaten, niet zelden zie ik protestanten elkaar bevechten met citaten. Dan is het of/of. Mijn citaat is goed en aan jouw citaat hecht ik geen enkele waarde. Of jous citaat is niet juist, hier ik duw je mijn citaat door de keel.
Dus iedereen die gedoopt wordt, is zalig en heeft een eeuwige schat in de hemelen?

In het ideale geval wel. Dat is ook de reden dat in het vroege christendom mensen niet zelden wachtte met het dopen tot aan het sterfbed. In de praktijk worden mensen gedoopt en begaan ze daarna nog diverse zonden en staat die eeuwige schat dus op de tocht.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 11:44

Faramir schreef:Voor mij maakt 1+1=2. Er worden beelden gemaakt om mensen te helpen herinneren aan de gene die afgebeeld wordt. Daarmee verwijst het leven die persoon waarvan een beeld gemaakt is altijd naar God. Jij bent op zoek naar een citaat uit de bijbel waarin iets zeer specifieks staat. Die kan ik je niet zo uit het hoofd geven als zo'n citaat al bestaat. Maar goed, Rotterdam heeft inmiddels een en ander geplaatst zie ik, wellicht dat je daar wat mee kan.

Het lijkt me een gevaarlijke methode om met allerlei gebruiken in de bijbel 1+1=2 te doen,
zo kun je ieder gebruik combineren en het bijbels noemen. Bijvoorbeeld het feit dat er wierook gebrand wordt en het feit dat er beelden gemaakt worden, dan zou jouw conclusie zijn dat je wierook mag branden voor beelden? Volgens mij toont 2 Koningen 18:4 aan dat dat een onjuiste conclusie is.

Het is geen kwestie van 'als'. Het is geschiedkundig gewoon vast te stellen dat de christelijke denominaties die hun wortels in het begin van het christendom hebben eerder waren dan de bijbel. Sterker nog, zij hebben de bijbel samengesteld een paar eeuwen na Christus. De eerste christenen hadden enkel het oude testament, het nieuwe testament bestond nog niet en was ook nog niet als zodanig gebundeld. (de bijbel is een hele verzameling boeken).3

En nee, zaken die niet betwist werden werden veelal ook niet opgeschreven. De toenmalige Kerk dacht dat de verzameling boeken die zij in de bijbel hebben gebundeld meer dan voldoende was. Maar dan natuurlijk wel binnen de context van het christelijke geloof in die tijd.

In plaats van als kun je ook wanneer lezen hoor, het was gewoon een manier voor mij om te zeggen: "indien je op die wijze gelooft... dan stel ik dat..." Ik weet dat de eerste christenen niet het gehele nieuwe testament hadden, maar wel al delen ervan, dat weet je toch? Je stelt nu dus eigenlijk dat in de eerste eeuwen het al een geaccepteerde praktijk was om voor beelden te buigen en ernaar te bidden, ik vraag me af of dat zo is, ik betwijfel het ten zeerste, maar misschien heb je er een bron voor? Het lijkt me in ieder geval een twistpunt, dus dat zal bij de eerste christenen vast ook zo zijn geweest :-)

De bijbel is onderdeel van de geloofstraditie. En nee, de bijbel is niet objectief. Zelfs christelijke stromingen die claimen zich enkel op de bijbel baseren zijn er in alle soorten en maten en met de meest uiteenlopende standpunten.

Dat er verschillende opvattingen zijn is overduidelijk natuurlijk, maar de bijbel op zichzelf verandert daar niet mee, dat is bij mondelinge traditie anders.

Dat zou jouw mening zijn. Ik zeg orale en schriftelijke traditie op hetzelfde niveau.
Op basis waarvan?

Dat gebeurd dus ook niet. Althans niet volgens de interpretatie die de katholieke Kerk (en de anderen) van de bijbel heeft.
Het lijkt mij behoorlijk in tegenspraak met elkaar, simpelweg stellen dat dat niet zo is is met zulke belangrijke onderwerpen onvoldoende. De bijbel zegt heel duidelijk: maak geen beelden om u daarvoor te buigen of te dienen. Ex. 20:4-5:

4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Door dit zo te claimen denk ik eigenlijk dat jij weinig kennis hebt over het ontstaan van de bijbel en wat de bijbel nou daadwerkelijk is. Het citaat wat jij geeft komt volgens mij uit het NT en kan dus enkel slaan op het OT (ten tijde van het schrijven van dit citaat bestond er namelijk nog geen NT).
Daarnaast zou je dan ook gelijk eens kritisch naar je eigen sola scriptura kunnen kijken. Dat is niet bijbels te onderbouwen en is volgens jouw eigen definitie dus een toevoeging.

Ik zou mezelf absoluut geen expert willen noemen, maar ik heb voldoende een idee om in ieder geval nu niets nieuws van jou gehoord te hebben. :) Juist als je stelt dat het slechts zou slaan op het OT (waar ik het niet mee eens ben, maar for argument's sake) zou je dit soort gebruiken toch niet moeten uitvoeren, omdat juist het oude testament bol staat van Gods afkeer van het buigen voor beelden? (zie het vers uit Exodus wat ik net noemde) Wat zou je missen als je niet zou buigen voor beelden?

Heel vervelend voor je. Ik hoop dat je er mee leert leven. Want het staat wel vast dat ik (en meer dan een miljard andere christenen van verschillende denominaties) nooit protestant zal worden.

Maar ik had eigenlijk gehoopt dat je dit topic had geopend om vragen te stellen. Meningen over de katholieke Kerk vind ik vrij oninteressant eerlijk gezegd. Dus vragen zijn welkom, meningen zal ik proberen te negeren.

Redding ligt niet in het R. Katholiek of Protestants zijn, maar in het van Jezus zijn, ik denk dat we het daar allebei over eens kunnen zijn :-) Het gaat ook helemaal niet om mijn mening, maar ik probeer te begrijpen wat nu daadwerkelijk de grond en de motivatie is van bepaalde gebruiken. Ik heb zelf helemaal geen christelijke achtergrond, dus ik heb geen visie of traditie waarmee ik naar het christendom kijk (behalve die van de islam dan, maar dat is een ander verhaal :lol:) maar slechts de bijbel in mijn hand waarmee ik dingen beoordeel. Daaraan getoetst lijken mij veel gebruiken niet ermee overeen komen, maar ik kan me ook weer moeilijk voorstellen dat een kerk die al eeuwen het christendom voortzet het zo mis zou kunnen hebben.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 11:51

Ayla schreef:
Ook jij maakt een tweedeling: het maken van beelden enerzijds en het buigen voor personen anderzijds. Het klopt dat je in de bijbel ook veel voorbeelden kunt vinden dat God mensen vraagt beelden te maken. Mijn vraag is, waar in de bijbel worden beide gebruiken gecombineerd? Waar in de bijbel staat dat God zegt dat de mensen een beeld moesten maken en ervoor buigen?

Daarnaast neem ik aan dat je het lot van de koperen slang kent? Omdat het in de aard van de mens ligt om dit soort voorwerpen toch te gaan aanbidden is de slang vernietigd, ondanks dat de slang eerder zo een goede functie had! Lees maar:

2 Koningen 18:4

4 Hij nam de offerhoogten weg, sloeg de gewijde stenen in stukken en hakte de gewijde palen om. Hij verbrijzelde ook de koperen slang, die Mozes gemaakt had, omdat de Israëlieten er tot die tijd toe reukoffers aan gebracht hadden; men noemde hem Nehustan.

2 Koningen 18;4 is mij uiteraard bekend.
Dit slechte gebruikt neemt niet weg dat het in eerste instantie een gebod van God was.

Wat denk jij, lieve Ayla ? Knielden de Joden voor de ark ? Werd er gebeden voor de ark ?

In 1 Sam 5,4 zie je dat zelfs de afgod Dagon moet knielen voor de ark.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 12:17

Ayla, ik kan geen vraag uit je tekst halen. Ik hoop dat je mijn eerste bijdrage aan dit topic nog eens leest. Want daar lijkt het steeds om te gaan. Jij vindt iets vanuit je eigen kaders en dat is prima, maar jouw kaders zijn geen maatstaf voor katholieken.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 30 jun 2014 12:17

Is het niet zo dat de beelden waar de Bijbel naar verwijst en waarvoor men niet mocht knielen en ze niet mochten dienen, gaat om beelden die andere goden naast de God van Israël uitbeelden?

In de katholieke traditie zie je dat volgens mij terug doordat zij een andere indeling van de 10 geboden hanteert dan de protestanten.

Het eerste en tweede gebod van de protestanten vormen samen het eerste gebod bij de katholieken. Daarmee zie je dus dat het beeldenverbod volgens katholieken verstaan moet worden in het licht van de uitspraak: "Ik ben de Heer uw God, gij zult geen andere goden naast mij vereren."

Daarnaast zie je dat het lijkt dat protestanten het verschil tussen teken en symbool niet kennen. Beelden in de kerk zijn symbolen, zij verwijzen naar een andere werkelijkheid (de heiligen die in de nabijheid van God leven) en stellen die Heiligen ook present voor de gelovigen.

Als een katholiek knielt voor een beeld en speciale eer brengt, dan is dat niet gericht tot het levenloze beeld maar gericht tot wie door het beeld present wordt gesteld.
Laatst gewijzigd door mannetje1977 op 30 jun 2014 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 12:22

mannetje1977 schreef:Is het niet zo dat de beelden waar de Bijbel naar verwijst en waarvoor men niet mocht knielen en ze niet mochten dienen, gaat om beelden die andere goden naast de God van Israël uitbeelden?

In de katholieke traditie zie je dat volgens mij terug doordat zij een andere indeling van de 10 geboden hanteert dan de protestanten.

Het eerste en tweede gebod van de protestanten vormen samen het eerste gebod bij de katholieken. Daarmee zie je dus dat het beeldenverbod volgens katholieken verstaan moet worden in het ligt van de uitspraak: "Ik ben de Heer uw God, gij zult geen andere goden naast mij vereren."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden

Blijkt dat orthodoxen en joden er ook weer een andere indeling op nahouden dan katholieken en protestanten. Blijkt dat calvinisten dezelfde indeling hebben als katholieken. :)
Daarnaast zie je dat het lijkt dat protestanten het verschil tussen teken en symbool niet kennen. Beelden in de kerk zijn symbolen, zij verwijzen naar een andere werkelijkheid (de heiligen die in de nabijheid van God leven) en stellen die Heiligen ook present voor de gelovigen.

Als een katholiek knielt voor een beeld en speciale eer brengt, dan is dat niet gericht tot het levenloze beeld maar gericht tot wie door het beeld present wordt gesteld.

Juist.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 12:23

Ayla schreef:Bijvoorbeeld het feit dat er wierook gebrand wordt en het feit dat er beelden gemaakt worden, dan zou jouw conclusie zijn dat je wierook mag branden voor beelden? Volgens mij toont 2 Koningen 18:4 aan dat dat een onjuiste conclusie is.

Wierook branden ? Ook dit ligt genuanceerder als jij wellicht vermoed.
Lees Leviticus 16 vers 13 "Hij moet dan het reukwerk op het vuur leggen voor het aangezicht van de HEERE, zodat de wolk van het reukwerk het verzoendeksel, dat boven de getuigenis is, bedekt en hij niet zal sterven".

Op basis waarvan?

Die is makkelijk ; Christus en de apostel Paulus accepteerden niet-Bijbelse mondelinge en geschreven tradities
Zij beroepen zich ook op andere gezaghebbende bronnen, buiten de geschreven openbaring. Bijvoorbeeld:

a. De verwijzing naar "Hij zal worden genoemd een Nazarener" kan niet gevonden worden in het Oude Testament, maar het was "door de profeten gezegd" (Mat 2: 23). Daarom is deze profetie, die wordt beschouwd als "Gods woord", mondeling doorgegeven in plaats van door de H. Schrift.
b. In Matteüs 23: 2-3, leert Jezus dat de schriftgeleerden en de farizeeën een legitiem, bindend gezag hebben, gebaseerd "op de stoel van Mozes", maar dit idee kan niet in het Oude Testament gevonden worden. Het is te vinden in de (oorspronkelijk mondelinge) Misjna, die een soort van "onderwijs successie" van Mozes af tot dan toe vormen.
c. In 1 Korintiërs 10: 4, verwijst Paulus naar een rots die de joden door de Sinaïwoestijn "volgden". Het Oude Testament zegt niets over zulke wonderbaarlijke bewegingen. Maar rabbijnse traditie doet dat wel.
d. "Zoals Jannes en Jambres tegen Mozes" in gingen (2 Tim 3:8). Deze twee mannen kunnen niet in de gerelateerde Oudtestamentische passages gevonden worden (Ex 7: 8), of ergens anders in het Oude Testament.

Daaraan getoetst lijken mij veel gebruiken niet ermee overeen komen, maar ik kan me ook weer moeilijk voorstellen dat een kerk die al eeuwen het christendom voortzet het zo mis zou kunnen hebben.

Ook de mondelinge apostolische overlevering is van belang. Het zijn de vaderen die ons die nagelaten hebben. Asaf zegt in psalm 73 ; Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 12:24

Niet heel onbelangrijk in het verstaan van de katholieke viering is ook dat het meer lijkt op de joodse tempeldienst en de protestantse dienst meer lijkt op de joodse synagogedienst.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 12:25

rotterdam schreef:2 Koningen 18;4 is mij uiteraard bekend.
Dit slechte gebruikt neemt niet weg dat het in eerste instantie een gebod van God was.
Wat denk jij, lieve Ayla ? Knielden de Joden voor de ark ? Werd er gebeden voor de ark ?
In 1 Sam 5,4 zie je dat zelfs de afgod Dagon moet knielen voor de ark.

Beste Rotterdam, ik hoop echt dat je inziet waar deze vergelijking mank gaat. Ten eerste geeft God zelf de opdracht om de ark en de koperen slang te maken, dit is heel wat anders dan dat mensen zelf beslissen dat ze allemaal beelden gaan maken van andere mensen. Ten tweede was God Zelf hierin aanwezig, Boven het verzoendeksel van de ark was de tegenwoordigheid van God zichtbaar tussen de cherubs! Het was dus God zelf waarvoor gebogen werd, niet voor het voorwerp! God genas de mensen door zicht te hebben op de slang (een vooruitwijzing naar zicht op Jezus, waardoor wij allen genezen worden), niet het voorwerp werd aanbeden! En zodra dat voorwerp wel zo gebruikt werd (door eer aan het voorwerp te bewijzen) werd het vernietigd!

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 12:32

Faramir schreef:Ayla, ik kan geen vraag uit je tekst halen. Ik hoop dat je mijn eerste bijdrage aan dit topic nog eens leest. Want daar lijkt het steeds om te gaan. Jij vindt iets vanuit je eigen kaders en dat is prima, maar jouw kaders zijn geen maatstaf voor katholieken.

Jammer Faramir, ik had namelijk wel wat vragen.
Het staat je natuurlijk vrij om die niet te beantwoorden, maar mijn vragen waren:
- Heb je een bron om aan te tonen dat in de eerste eeuwen van het christendom het een algemeen gebruik was om te buigen voor beelden en ervoor te bidden?
-Op basis waarvan stel je dat mondelinge en schriftelijke traditie op één niveau staan?
- Hoe is de mondelinge traditie niet tegenstrijdig met de schriftelijk wanneer men wel voor beelden kiest te buigen terwijl Ex. 20:4-5 (ook in de Willibrordvertaling overigens) stelt dat je niet mag buigen voor beelden?
- Wat zou je missen als je niet zou buigen voor beelden?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 jun 2014 12:39

Ayla schreef:Jammer Faramir, ik had namelijk wel wat vragen.
Het staat je natuurlijk vrij om die niet te beantwoorden, maar mijn vragen waren:
- Heb je een bron om aan te tonen dat in de eerste eeuwen van het christendom het een algemeen gebruik was om te buigen voor beelden en ervoor te bidden?

Ik niet. Wellicht vind je hier wat: http://www.johnsalza.com
-Op basis waarvan stel je dat mondelinge en schriftelijke traditie op één niveau staan?

Op basis van de geschiedkundige ontwikkeling van het christendom.
- Hoe is de mondelinge traditie niet tegenstrijdig met de schriftelijk wanneer men wel voor beelden kiest te buigen terwijl Ex. 20:4-5 (ook in de Willibrordvertaling overigens) stelt dat je niet mag buigen voor beelden?

Omdat jij de context verkeerd interpreteert
.
- Wat zou je missen als je niet zou buigen voor beelden?

Het respect betuigen voor geloofshelden zoals de heilige Maagd.

Maar goed, schijnbaar kan je nog steeds niet buiten de kadertjes van je eigen geloof denken. En dat is spijtig. Evengoed kan ik vragen stellen als; waarom ga jij niet minimaal jaarlijks ter biecht, waarom verzuim je ter eucharistie te gaan eens per week, waarom plaats je je buiten de gemeenschap van Christus enz enz enz. Zo kan ik kantjes volschrijven aan zaken waar jij niet aan voldoet als ik de kaders van mijn geloof op jouw geloof ga toepassen. Zo werkt een oecumenisch gesprek echter niet. Schijnbaar begrijp je nog steeds niet dat katholieken geen protestanten zijn.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 12:43

rotterdam schreef:
Wierook branden ? Ook dit ligt genuanceerder als jij wellicht vermoed.
Lees Leviticus 16 vers 13 "Hij moet dan het reukwerk op het vuur leggen voor het aangezicht van de HEERE, zodat de wolk van het reukwerk het verzoendeksel, dat boven de getuigenis is, bedekt en hij niet zal sterven".
Lieve Rotterdam, hier branden ze wierook voor God (Zijn Aangezicht) en mijn hele punt is dat dingen die je in de dienst doet voor de Heere niet voor anderen moet doen!

Die is makkelijk ; Christus en de apostel Paulus accepteerden niet-Bijbelse mondelinge en geschreven tradities
Zij beroepen zich ook op andere gezaghebbende bronnen, buiten de geschreven openbaring. Bijvoorbeeld:

a. De verwijzing naar "Hij zal worden genoemd een Nazarener" kan niet gevonden worden in het Oude Testament, maar het was "door de profeten gezegd" (Mat 2: 23). Daarom is deze profetie, die wordt beschouwd als "Gods woord", mondeling doorgegeven in plaats van door de H. Schrift.
b. In Matteüs 23: 2-3, leert Jezus dat de schriftgeleerden en de farizeeën een legitiem, bindend gezag hebben, gebaseerd "op de stoel van Mozes", maar dit idee kan niet in het Oude Testament gevonden worden. Het is te vinden in de (oorspronkelijk mondelinge) Misjna, die een soort van "onderwijs successie" van Mozes af tot dan toe vormen.
c. In 1 Korintiërs 10: 4, verwijst Paulus naar een rots die de joden door de Sinaïwoestijn "volgden". Het Oude Testament zegt niets over zulke wonderbaarlijke bewegingen. Maar rabbijnse traditie doet dat wel.
d. "Zoals Jannes en Jambres tegen Mozes" in gingen (2 Tim 3:8). Deze twee mannen kunnen niet in de gerelateerde Oudtestamentische passages gevonden worden (Ex 7: 8), of ergens anders in het Oude Testament.
Dat er in de bijbel verwezen wordt naar andere verhalen (overigens zijn niet alle geschriften in het OT opgenomen, maar dat weet je vast) betekent nog niet dat het ons daarom vrijstaat om zelf ook maar van alles te ontwikkelen náást de bijbel. Daarnaast zijn de dingen waarnaar je verwijst bepaalde gebeurtenissen, géén praktijken, en zeker geen praktijken die tegen de bijbel ingaan.

Ook de mondelinge apostolische overlevering is van belang. Het zijn de vaderen die ons die nagelaten hebben. Asaf zegt in psalm 73 ; Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
Je citeert Asaf nu wel heel erg uit verband! Citeer dan in ieder geval het hele vers: (73:15): Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen. Hij heeft het erover dat hij niet wil spreken als de goddelozen...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 12:44

Ayla schreef: Het was dus God zelf waarvoor gebogen werd, niet voor het voorwerp!

Uiteraard maar dat is nu al een paar keer uitgelegd.
Rooms Katholieken gelovigen knielen niet voor hout of steen, denk je dat echt ?
Wie heeft je dit verteld ?

Orthodoxe gelovigen hebben iconen die worden met respect behandeld.
Ik heb een foto van mijn vader en moeder op de kast staan dat doe ik evenzo.
Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand deze foto zou bespuwen of grappen maken.
Zeker jij, in jouw traditie weet toch dat je vader en moeder met respect behandeld.
Hun handen kussen en voorover buigen?
Met ouders leven niet meer, voor mij is de dood geen einde.
Als ik met God leef en mijn ouders zijn bij God dan zijn ze heel dichtbij.

Op basis waarvan stel je dat mondelinge en schriftelijke traditie op één niveau staan
Vertrouw je de apostolische overlevering niet?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 12:49

Ayla schreef:en mijn hele punt is dat dingen die je in de dienst doet voor de Heere niet voor anderen moet doen![/color]

In mijn optiek gebeuren deze "dingen" in dienst van de Here.

Overigens ben ik niet R.K., in mijn protestante kerk komen we niet verder dan een kaars.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 12:54

Faramir schreef:Ik niet. Wellicht vind je hier wat: http://www.johnsalza.com

Op basis van de geschiedkundige ontwikkeling van het christendom.

Omdat jij de context verkeerd interpreteert

Het respect betuigen voor geloofshelden zoals de heilige Maagd.

Maar goed, schijnbaar kan je nog steeds niet buiten de kadertjes van je eigen geloof denken. En dat is spijtig. Evengoed kan ik vragen stellen als; waarom ga jij niet minimaal jaarlijks ter biecht, waarom verzuim je ter eucharistie te gaan eens per week, waarom plaats je je buiten de gemeenschap van Christus enz enz enz. Zo kan ik kantjes volschrijven aan zaken waar jij niet aan voldoet als ik de kaders van mijn geloof op jouw geloof ga toepassen. Zo werkt een oecumenisch gesprek echter niet. Schijnbaar begrijp je nog steeds niet dat katholieken geen protestanten zijn.

Ik merk dat je niet veel zin hebt om diep op mijn vragen in te gaan, dat ben je ook absoluut niet verplicht, ik vind het wel jammer. Ik zeg niet dat Katholieken Protestants moeten zijn, maar vraag me gewoon af hoe ze bepaalde gewoonten bijbels onderbouwen. Jij vraagt mij nu (als voorbeeld) waarom ik niet voldoe aan bepaalde RK gebruiken, mijn vragen zijn echter niet waarom voldoe jij niet aan bepaalde Protestantse gebruiken, maar hoe kun je het beargumenteren dat hetgeen je doet niet tegen de bijbel ingaat. We hebben immers (voor het overgrote deel dan ;-) ) dezelfde bijbel!

Terug naar “[Religie] - Open forum”