Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jvslooten schreef: ...of je groeien mag. Een gebrek aan (persoonlijk) bijbellezen en gebed is funest voor je geestelijke groei!
JeeWee schreef:In een groot deel van de gereformeerde gezindte staat men niet naar groei.
Het moet je immers gegeven worden?
Dus wat helpt bijbellezen dan?
God vinden? Dat kan niet want God vindt jou.
Zeggen ze...
Jvslooten schreef:Stereotyperingen, vooroordelen en ongefundeerde oneliners helpen ook niet. Zeggen ze..
benefietdiner schreef:Uw bangheid is gebaseerd op een vooroordeel en die is onjuist.
benefitdiner schreef:dr. Fieret heeft gelijk als hij het heeft over Ger.Gem. jongeren. In de Ger.Gem wordt doorgaans lijdelijkheid gepreekt op grond van geschriften boven de Bijbel en dan zoeken deze jongeren het in de wereld om hen heen want ieder mens heeft geborgenheid nodig. Als dat in de kerk niet gepreekt / gegeven wordt wat verwacht je dan.
JeeWee schreef:
In een groot deel van de gereformeerde gezindte staat men niet naar groei.
Het moet je immers gegeven worden?
Dus wat helpt bijbellezen dan?
God vinden? Dat kan niet want God vindt jou.
Zeggen ze...
Wilsophie schreef:Wat bedoel je met "alles zal vallen? " Je haalt de Hebr brief voorzichtig aan.
gravo schreef:Het gaat altijd en uitsluitend om de persoonlijke bekering en om de juiste weg en orde waarin die bekering plaatsvindt. Eindeloos en op onvoorstelbaar veel manieren wordt steeds hetzelfde gezegd, namelijk een beschrijving van hoe een waar kind van God bekeerd wordt.
Het is eigenlijk steeds dezelfde dia-serie, waarbij de volgorde van de overbekende dia's heel belangrijk is. Het volk van God wordt eerst zus, dan zo en vervolgens nog hier en daar geleid. Je zou zeggen dat het doel van die steeds herhaalde voorstelling van (geestelijke) zaken is, dat mensen die weg ook gaan bewandelen, dat dat wordt gestimuleerd of dat er toe wordt opgeroepen.
Dat gebeurt echter maar mondjesmaat.
Het overgrote deel van de Bijbeluitleg gaat over de ideale gang van zaken bij een echt kind van God. Of dat ook daadwerkelijk plaatsvindt onder de luisteraars is iets dat verborgen blijft, waar maar veel om moet worden gebeden en waarvan alleen gezegd kan worden dat God degenen kent die de Zijnen zijn. Amen.
gravo
gravo schreef:Belangrijker lijkt me echter de constatering dat veel preken en de hele omgang met de Bijbel nogal gedicteerd wordt door een vastomschreven idee van wat de Bijbel wil zeggen.
Het gaat altijd en uitsluitend om de persoonlijke bekering en om de juiste weg en orde waarin die bekering plaatsvindt. Eindeloos en op onvoorstelbaar veel manieren wordt steeds hetzelfde gezegd, namelijk een beschrijving van hoe een waar kind van God bekeerd wordt.
Het is eigenlijk steeds dezelfde dia-serie, waarbij de volgorde van de overbekende dia's heel belangrijk is. Het volk van God wordt eerst zus, dan zo en vervolgens nog hier en daar geleid. Je zou zeggen dat het doel van die steeds herhaalde voorstelling van (geestelijke) zaken is, dat mensen die weg ook gaan bewandelen, dat dat wordt gestimuleerd of dat er toe wordt opgeroepen.
Dat gebeurt echter maar mondjesmaat.
Het overgrote deel van de Bijbeluitleg gaat over de ideale gang van zaken bij een echt kind van God. Of dat ook daadwerkelijk plaatsvindt onder de luisteraars is iets dat verborgen blijft, waar maar veel om moet worden gebeden en waarvan alleen gezegd kan worden dat God degenen kent die de Zijnen zijn. Amen.
Wat betekent dit voor de persoonlijke omgang met de Bijbel? Wel, dat we eigenlijk al precies weten wat er in de Bijbel staat....namelijk hoe Gods volk bekeerd wordt. Veel Bijbel lezen, veel studeren, veel onderzoeken zal dat overbekende verhaal alleen maar bevestigen en bovendien zal die studie er niet toe bijdragen dat de bekering dan sneller of eerder plaatsvindt. Dat is en blijft immers een zaak van God. Alleen op Zijn tijd en wijze zal zoiets gebeuren. Dat stimuleert een aandachtige, nieuwsgierige lezing van de Bijbel dus niet.
We weten al wat er in staat en veel helpen doet het ook niet.
gravo
coby schreef:Dat meen je niet. Een baby wordt gedoopt omdat er vanuit gegaan wordt dat die gelooft en wedergeboren is en dan maak je ook nog een keus om God te volgen, je bent al een kind van Hem, maar dan moet je apatisch wachten op een bekeringservaring?
Boekenlezer schreef:Een baby wordt niet gedoopt omdat het uitgangspunt zou zijn dat die gelooft en wedergeboren is. Een baby wordt gedoopt omdat die in Gods verbond is, omdat ook die lid is van de kerkelijke gemeente.
Maar goed, er zijn wel wat verschillende meningen over in de gereformeerde gezindte. De gedachte die nog het dichtst bij jouw beschrijving komt, is die van de veronderstelde wedergeboorte, een leer die bedacht is door Abraham Kuyper. In die gedachte wordt er inderdaad gedoopt omdat verondersteld wordt dat het kind wedergeboren is. Het komt natuurlijk voor dat het anders blijkt te zijn, en dat het kind ook later niet gaat geloven, maar dan zou de doop onecht geweest zijn, zo is dan de gedachte.
De voorman van de Gereformeerde Gemeenten, ds. G.H. Kersten, moest niets van die leer hebben. Dus die heeft een andere leer bedacht. In zijn gedachten gaat het om Gods uitverkiezing. Hij onderscheidt erf en wezen van het verbond. De kinderen zijn dan op het erf van het verbond, terwijl de uitverkorenen - degenen bij wie gebleken is dat zij echt geloven - in het wezen van het verbond zijn. Dat houdt dan dus in dat de kinderen toch wat minder echt in het verbond zijn dan de uitverkorenen. Ze worden wel gedoopt, omdat ze op het erf van het verbond zijn, en er dus toch een heel klein beetje bij horen. Maar de beloften van God gelden pas echt voor de uitverkorenen. Je wordt onbekeerd en niet-wedergeboren geboren, en je moet wedergeboren worden. Bekeerd worden, zeggen ze daar ook wel. Pas als dat gebeurt, zit in je het wezen van het verbond.
Het is een leer die op verschillende manieren uitgewerkt is. Er zijn er die aan dat leven op het erf van het verbond een zekere waarde toekennen: je mag ermee in gebed naar God toegaan, en vragen of Hij je bekeren wil. Dat je gedoopt bent betekent dat God je ook bekeren wil. Er zijn er ook die alle nadruk erop leggen dat de beloften pas echt gelden voor de uitverkorenen. Dan heet het dat God helemaal niets beloofd heeft aan niet-uitverkorenen. Gedoopt zijn betekent dan dus eigenlijk helemaal niets meer. In die richting heeft dr. C. Steenblok het uitgewerkt, en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten!) zijn zijn leer gevolgd.
Hoe dan ook, standaard is in de Gereformeerde Gemeenten in ieder geval het idee dat je onbekeerd geboren wordt, en dat je bekeerd moet worden. Dus nee, ze dopen hun kinderen daar bepaald niet omdat er vanuit gegaan zou worden dat het gelooft en wedergeboren is. Als je dat zegt, ken je de gereformeerde gezindte in haar diversiteit totaal niet.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 412 gasten