Vrouwen in de politiek en het bedrijfsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Vrouwen in de politiek en het bedrijfsleven

Berichtdoor blijblij » 31 aug 2012 08:44

Vanaf 1917 mogen pas ALLE MANNEN stemmen. Vrouwen mogen zich pas vanaf 1919 verkiesbaar stellen (en vanaf 1922 pas stemmen). Dat is eigenlijk bizar. Pas 90 jaar heeft iedereen het recht om te stemmen. Tot 1989 riep de SGP vrouwen op NIET te gaan stemmen. Vrouwen mochten (alsof de SGP die macht heeft) alleen stemmen als zij dit konden verenigen met hun geweten! En niet als het voortkomt uit revolutionair evolutiestreven. (alsof vrouwen met die behoefte op de SGP zouden stemmen!)

Als je de uitspraken van Paulus bekijkt in de context van die tijd kun je zeggen dat er binnen de christelijke gemeente geen onderscheid met de cultuur is.
Plutarchus schrijft dat vrouwen als een schildpad moeten zijn (alleen in hun eigen huis). Zij moeten beseffen dat zij via de tong van een ander (de eigen man) een indrukwekkender geluid maakt (dan zij ooit zou kunnen).
Het tonen van een blote arm/enkel = een "hoer" zijn. Als dat al niet de bedoeling is, is dus spreken in het openbaar al helemaal niet de bedoeling. Vrouwen werden zelfs gezien als moreel zwakke wezens.
De teksten van Paulus (en pseudopaulus) pasten uitstekend bij de toenmalige cultuur (misschien waren ze zelfs een beetje vooruitstrevend). Helaas voor de refovrouwen is de cultuur buiten de christelijke gemeente anders geworden, maar kan de SGP/refowereld niet inzien dat de uitspraken van Paulus tegen het licht van zijn tijd en plaats gelezen moet worden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 aug 2012 08:46

ajl schreef:@ meribel Ik zie dat in mijn onkerkelijke omgeving toch wel anders. Daar gaan beide partners minder werken en hebben ze beide zorgdagen met de kinderen. Het enige verschil is dat de papa op papadagen vooral leuke dingen doet met de kinderen en de moeder vooral in huis aan het werk is. Maar dat is meer een verschil in prioriteiten.

ik weet niet of statistieken dat onderbouwen.
Wat ik kan vinden op de cbs website http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arb ... oeders.htm is dat van de werkende moeders ( maakt niet uit hoeveel kinderen ) de meerderheid minder dan fulltime werkt. Ik zou dan aannemen dat de man wel 4 of meer dagen werkt...maar daar vind ik zo even geen cijfers van.

politieke partijen ( met name d66 en vvd ) hameren er wel continu op dat het afgelopen moet zijn met dat de vrouw minder gaat werken en financieel niet meer onafhankelijk is omdat dat zo belangrijk is bij een scheiding. Dat zullen ze toch ook zeker zeggen omdat dat de realiteit is op het moment.
Dat wijst er toch ook op dat over het algemeen, kerkelijk of niet kerkelijk, de tendens echt is dat de vrouw minder gaat werken of stopt en de man niet.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 31 aug 2012 08:52

In mijn kennisen/vriendenkring gaan vaak beide partners minder werken, dit zie ik ook binnen mijn kerk. Vaak de verhouding 4/4 of 3/4, waarbij in het laatste geval de vrouw meestal minder dagen werkt. Ik vraag het overigens altijd aan zowel de man als de vrouw hoe ze het met werken gaan oplossen. Maar ik begrijp dat deze vraag dus niet vaak gesteld wordt aan mannen:)

@ sis: in de Bijbel heb je iig. een richteres: Deborah, die leiding gaf. Dus leidinggevende vrouwen kwamen wel voor. Verder werkten mannen en vrouwen vroeger vaak beide. Dit was gewoon nodig om voldoende eten op tafel te krijgen. De taken tussen mannen en vrouwen waren allicht verschillend.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 aug 2012 08:55

Laat de VVD eerst maar eens zorgen dat er voor alle moeders en vaders banen zijn!

Ik denk dat dit toch sterk cultureel bepaald is. In het buitenland worden kinderen veel jonger en meer op crèches e.d. geplaatst, zodat pa en ma fulltime kan werken. Waarschijnlijk dus, ondanks de secularisatie, is het "moeder wacht thuis met thee" nog steeds aantrekkelijk voor moeders.
Misschien is het ook een gevolg van onze enorme verzorgingsstaat met kinderbijslag en aanrechtsubsidie dat het niet nodig is voor het inkomen dat een vrouw fulltime werkt.

Eigenlijk is het voor de klassiek grote partijen ook wel bizar dat er nog nooit een vrouwelijk lijsttrekker/ premier is geweest. Wel altijd een goede tweede vrouw, net als in de Bijbel, onder de man.....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 31 aug 2012 09:01

@ meribel Ik begrijp wel dat de statistieken dit niet onderbouwen. Er wordt niets voor niets zo op gehamerd, maar ik zie aan de andere kant in mijn omgeving dat de zorg erg verdeeld wordt. En dat zijn met name mensen met een WO achtergrond.
En zolang er in de zorg en/of onderwijs nog contracten gegeven kunnen worden van 1 dag denk ik dat er daar geen kentering in gaat komen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 aug 2012 16:15

ajl schreef:@ meribel Ik begrijp wel dat de statistieken dit niet onderbouwen. Er wordt niets voor niets zo op gehamerd, maar ik zie aan de andere kant in mijn omgeving dat de zorg erg verdeeld wordt. En dat zijn met name mensen met een WO achtergrond.
En zolang er in de zorg en/of onderwijs nog contracten gegeven kunnen worden van 1 dag denk ik dat er daar geen kentering in gaat komen.

en wat mij betreft hoeft die kentering ook niet.

Mango

Berichtdoor Mango » 01 sep 2012 13:57

Het ligt denk ik ook een beetje aan de omgeving waarin je verkeert. Ik denk dat het in de bijbelbelt van Nederland inderdaad minder voorkomt. Ikzelf woon in de Randstad en in mijn omgeving zitten veel hoogopgeleide mannen en vrouwen. En veel van die mannen lijkt het heerlijk als hun vriendin later advocaat, ingenieur of bankier wordt zodat zij lekker met de kiddo's kunnen chillen thuis (hun eigen woorden).
Persoonlijk moet ik er niet aan denken thuis te zitten, waarvoor heb ik dan die opleiding gedaan? kan ik inderdaad beter meteen trouwen en geen opleiding volgen. Maar ik heb dat ook van huis uit mee gekregen: wees zelfstandig! Mijn ouders waren zelf ook al jong financieel zelfstandig en hebben me ervan overtuigd dat dat enorm belangrijk is.

Overigens ben ik niet gelovig (denk niet dat dit een erg grote verrassing is) en kan dus eigenlijk geen antwoord geven op deze vraag. Ik zou het vreselijk vinden als iemand voor mij zou stemmen of als ik niet voor vol wordt aangezien (want zo voelt het als ik niet zou mogen stemmen of me verkiesbaar zou mogen stellen). weet ik dan niet wat er gebeurt in dit land? Weet ik dan niets van internationale betrekkingen? Het zorgstelsel? Hoe de economie werkt? Natuurlijk wel! En waarom zou ik er dan niet over mogen mee praten? Omdat mannen dat beter weten? Naar mijn idee, niet perse. Goed, ik word gepassioneerd, maar dit onderwerp raakt me altijd nogal.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 sep 2012 13:16

Al met al weinig tot geen reacties van vrouwen waar Koloniste naar vroeg, vrouwen die het eens zijn met het vrouwenstandpunt van de SGP (zo vat ik het maar even samen). Zouden die niet op RW zitten?

Zelf heb ik -toen ik nog studeerde- aan een ouderling op huisbezoek (Geref. Gemeente) wel eens de vraag gesteld wat hij ervan vondt dat ik als vrouw dan wel geen kerkelijk maar toch een wereldlijk ambt (advocaat) ging uitoefenen. Daar had hij geen moeite mee, hij maakte duidelijk het onderscheid tussen kerk en maatschappij. En ook sindsdien heb ik daar nog nooit commentaar op gekregen. Gewoonten/tijden veranderen... en dat zal bij de SGP ook heus wel gebeuren (ze zullen wel moeten). In de reformatorische kerken zelf (de kerkelijke ambten) zal dat anders liggen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”