evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: evangeliseren, vertellen over God, hoe doe je dat?

Berichtdoor mw » 23 apr 2012 00:21

Die heilige was Augustinus volgens mij :wink:
Evangeliseren begint allereerst met je eigen houding. Mooie woorden die niet stroken met je eigen houding werken averechts.

Wat ik in de afgelopen jaren geleerd heb is dat leven vanuit de ontvangen liefde van Christus veel meer zegt dan mijn gebrekkige woorden. Immers, diegene die weet wat onverdiend liefde ontvangen is, die kan en zal ook liefde geven. Die liefde veranderd je houding.
Daarnaast was een grote les om te leren dat evangeliseren vooral luisteren is. Luisteren wat de ander te zeggen heeft, wat hij gelooft en vooral waarom hij dat gelooft. Luisteren waarom hij niet gelooft, waarom hij teleurgesteld is in de kerk/christenen enz. En daarop voortbeduren. Wees vooral nieuwsgierig en stel wat postief kritische vragen. Mijn ervaring is dat jezelf dan vragen terug krijgt en dan is het een uitgelezen kans te vertellen van jou God en wat Hij voor je gedaan heeft.

Een mooi voorbeeld vanuit de bijbel vind ik altijd nog Paulus op de Areopagus. Eerst kijkt hij een tijdje rond in Athene, verdiept zich in hetgene de geleerden geloven en verkondigen. En wanneer hij vragen van de Atheners krijgt geeft hij ze nog even een groot compliment voordat hij hun antwoord geeft op hun vragen.

Je hebt een categorie mensen die werkelijk van niks weet en er sceptisch tegenover staat

Die heb je juist heel veel te vertellen :wink: Maar maak ze wel eerst nieuwsgierig door je leven, dan komen vanzelf de vragen. Het idee van 'jij weet niks en dat moet ik je vertellen' maakt dat jij onder druk komt te staan en dat het bij hen niet binnenkomt.

Je hebt ook mensen die zo verschrikkelijk teleurgesteld zijn in christenen, dat ik het ook nog heel goed kan begrijpen dat ze er mee genokt zijn.

Bij hen bereik je meer met een arm om de schouder dan met woorden. Hen hoef je vaak helemaal niet te vertellen wat het evangelie inhoud, want dat wete ze wel. Het enige wat ik kan doen is met het schaamrood op de kaken hun verhaal aanhoren, met hen meeleven en voor hen bidden. Kortom: veel liefde geven.

Je hebt ook mensen die heel veel het woord God misbruiken... valt me steeds meer op, zelfs christenen die geen grote vloeken doen, maar bijvoorbeeld: G'd wat regent het toch...

Joh, wat fijn dat je dat aan God vertelt!/ Eej, joh je bent aan het bidden. Doe je dat altijd zo hardop?/ Joh, jij vindt het dus ook zo fijn dat God het laat regenen.
Oftwel: als mensen het echt onbewust doen dan probeer ik door een lolletje ze er bewust van te maken.

maar je komt wel eens in aanraking met mensen die het chr. geloof behoorlijk afkraken op uiterlijke dingen en dan loop ik vaak vast....

En een tegenvraag stellen? Of het gesprek een andere kant op laten gaan? Joh, de buitenkant vind ik niet zo belangrijk. Zullen we het over de kern van het Evangelie hebben?

Om even daarop te reageren merk ik dat veel christenen denken dat evangelie een boodschap is om te vertellen dat de wereld schuldig staat tegenover God en als men niet gelooft komt men in de hel.
Lekkere blije boodschap is dat.

het is dan wel geen lekkere boodschap, maar wel de waarheid helaas :wink: Echter ben ik het wel met je eens dat we niet gelijk met het 'hel&verdoemenis' praatje moeten beginnen.
En accent verschillen tussen kerken laat ik dan graag liggen. Het gaat om de verzoening tussen God en mensen, verzoening van onze zonden (voor mij zijn beide hetzelfde maar die discussie hoeven we hier niet te voeren want die vindt elders al plaats) en nergens anders over. En tjah, evangelisatie onder kerkmensen is een vak apart :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 09 jun 2012 16:48

Begin met gebed. Elke ochtend weer vragen of God de dag bijzonder wil zegenen, dat je mag getuigen van Hem. Met Gods zegen gebeuren er hele mooie dingen (al weet je zelf niet altijd de uitwerking die iets heeft gehad)!

Het is ook een houding die je aanneemt en die je steeds beter af gaat. Eerst kan het heel lastig zijn om in gesprek te gaan met mensen en de manier waarop je dat doet ook, maar ik heb gemerkt dat 't steeds makkelijker gaat naarmate je het meer doet.

Wat voor mij hielp was dit:
1. me er niet voor schamen
2. alle aanknopingspunten aangrijpen
3. jezelf open, onbevooroordeeld en 'naast' de ander opstellen.
4. jou fouten en die van de kerk durven toegeven.

Gesprekken ontstaan vaak vanzelf nu en verlopen op een prettige manier, met wie ik ook spreek. Wanneer iemand er niks van wil weten ga ik niet proberen de ander op andere gedachten te brengen. Beter werkt (mijns inziens) om bij de ander te blijven: 'Heb jij niks met het christendom? Hoezo dan niet? En wat vind je er dan van dat ik christen ben?' Negen van de tien keer komen er óf vooroordelen, óf waarheden waar de kerk zich rot voor zou moeten schamen, óf worden de rollen snel omgedraait en is de ander degene die vragen stelt. Vooroordelen weerleg ik kort en rustig (maar stap daaroverheen als dat geen effect heeft). De bewuste waarheden beaam ik en dan leg ik uit dat ik dat ook erg vind en ik leg ook uit dat ik in de God van de christenen geloof, niet in de christenen zelf... Het mooiste wordt het als de vragen komen. Dan kan je echt getuigen!

De laatste tijd heb ik vooral gesprekken met jongeren uit mijn eigen kerk en uit soortegelijke kerkverbanden die erg teleurgesteld zijn in deze kerk, in het geloof, in God. Of die veel vragen hebben, of zich ontzettend afzetten tegen de kerk, of er in het geheel geen interesse voor hebben. Zij komen uit hetzelfde millieu als ik en dat helpt me om met hen in gesprek te gaan. Uit ervaring weet ik dat het niet werkt om 'wel even te zeggen hoe het zit' want dat is juist de allergie vaak. Dat was ook mijn allergie. Wat wel helpt is om te vragen en door te vragen. 'Waar geloof je in?' 'Wat betekend dat dan voor jou?' 'Wat denk jij dan dat waar is?' 'Hoe zie jij God dan voor je?' 'Geloof je in je dominee of geloof je in de Bijbel?' 'Waar ga jij dan heen als je dood gaat?' En dan vooral dat kerktaaltje mijden. Onbevangen vragen stellen, schijnbaar uit pure nieuwsgierigheid en interesse. En als de ander echt vastloopt ('Ik weet het echt niet meer. Ja ik geloof in God, en ja, ik wil wel naar de hemel maar moet ik daarvoor dan altijd in het zwart? En kan ik niet bekeerd worden in een ander kerkverband dan?), dan komt er ruimte voor jou. Dan kunnen ze ook iets van je aannemen, mits je het als optie brengt en niet als dé oplossing. Dat is tenminste mijn ervaring. Eén keer gebeurde er op dat punt iets heel moois: de jongen liep echt vast, voor het eerst in zijn leven liep hij vast in zichzelf waar hij daarvoor gewoon nergens over nadacht als het om geloof ging behalve over wat hij niet mocht. Ik wist alleen op dat moment niet hoe ik hem kon helpen met zijn vragen en met dat ik daar over na aan het denken was en God vroeg of Hij me wilde helpen hierin kwam die jongen zelf met het idee om contact te zoeken met iemand uit zijn eigen kerk (een jonge man die in zijn kerk aan het avondmaal gaat). Daar zijn we toen samen naartoe geweest en we hebben een heel goed gesprek gehad.

Moraal van het verhaal: getuigen kan altijd, overal, tegenover iedereen. Soms loopt het gesprek dood, soms loop je samen vast, soms denk je achteraf dat je meer kwaad dan goed hebt gedaan. Dan is het heel belangrijk denk ik om op God te vertrouwen en te bidden of hij het alsnog zou willen gebruiken. Ik denk soms: Hij heeft me helemaal niet nodig, zonder mij krijgt Hij ook wel ingang bij mensen. Maar als ik merk dat Hij me toch gebruikt, dan ben ik zó dankbaar! Dat is de grootste eer die een mens kan krijgen denk ik...

Ik wil nog een keer benadrukken dat het echt belangrijk is náást mensen te gaan staan. Kom achter je veilige muurtje van waarheden vandaan. 'Twijfelen aan je eigen vanzelfsprekendheden' is eng maar je komt zoveel verder door samen naast iemand te gaan staan en samen naar iets te gaan kijken dan wanneer je er bovenop gaat staan en naar diegene gaat roepen: 'Kijk toch!' Geef de ander de ruimte om te twijfelen, om vragen te hebben, om boos te zijn, om telleurgesteld te zijn en oordeel de ander hier niet over. Geen 'dat mag je niet zeggen', 'dat is grof/spotten', 'maar zo is God helemaal niet', 'dat zie je toch verkeerd', etc. maar: 'is dat zo? waarom denk je dat? Maar ik lees in de Bijbel dit en dit, lees ik dat dan verkeerd? Ja? Hoe zou ik het dan moeten zien denk je? Tjonge.. zo had ik het inderdaad nog nooit bekeken!'

Hiervoor hoef je echt je eigen geloof niet los te laten, juist niet, maar het helpt je juist te groeien! Jij hebt de waarheid niet in pacht en de redeningeren van iemand die heel kritisch tegenover het geloof staat helpen jou soms te groeien in je geloof!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, of dat iemand anders die meeleest hier wat aan heeft, en anders heeft het mij altijd nog geholpen om deze dingen voor mezelf weer even helder op een rijtje te krijgen ;)

Gods zegen toegewenst, vooral als het om getuigen gaat!
Afbeelding

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jun 2012 17:44

Morgen ga ik met een tentcampagne een aantal weken op pad om de mensen te vertellen dat wij "Blij zijn met de Bijbel". We kunnen slechts zaaien en verder is het Zijn Werk.

Misael
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Misael » 10 jun 2012 14:16

Wilsophie schreef:Morgen ga ik met een tentcampagne een aantal weken op pad om de mensen te vertellen dat wij "Blij zijn met de Bijbel". We kunnen slechts zaaien en verder is het Zijn Werk.

Wauw! Gods zegen deze weken Wilsophie! En helemaal waar wat je zegt :D
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2012 13:57

Ik ben niet zo'n held als het gaat om actief evangeliseren. Wel spreek ik vrijmoedig over mijn geloof als het onder bekenden, die er anders in staan dan ik, op het moment vooral met collegae die ofwel atheïst ofwel moslim zijn. Dat zijn waardevolle gesprekken. Ik leg dan uit wat ik geloof en waarom ik dat geloof, maar het is dan aan hen om iets met deze "bouwstenen" te doen.

Ik merk wel dat ik enig respect en zelfs waardering oogst voor de manier hoe ik met zowel mijn geloof als met andersdenkenden om weet te gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jul 2012 20:41

Die heilige van Faramir had het heel wel bij het rechte eind. De eerste stap moet zijn dat je een betrouwbaar mens blijkt te zien, die zijn werk goed doet. Die iets medemenselijks in zich heeft.
Anders is ieder woord verspilde moeite.

Ik ben benieuwd WilSophie wat je dan het juiste moment vindt om over zonde en Gods rechtvaardigheid en heiligheid te spreken?

Natuurlijk moet je niet evangeliseren op de manier van: luister naar mij (nu ja, naar het Woord), anders ga je naar de hel.
Anderzijds hoorde ik ook ooit van een evangelisatiecampagne met als thema "Jezus houdt van jou!", waarop de reactie van een voorbijganger heel eenvoudig was: "mijn vriendin ook", en hij liep door.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 jul 2012 17:57

Faramir schreef:Fransiscus van Assisi: „Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.”

Ik blijf dit toch een wonderlijke uitspraak vinden.

Evangelie is Grieks voor 'goed nieuws'; hoe je iemand nieuws bij kan brengen zonder woorden is mij vooralsnog een raadsel. :-k

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 18:07

maaarten schreef:Ik blijf dit toch een wonderlijke uitspraak vinden.

Evangelie is Grieks voor 'goed nieuws'; hoe je iemand nieuws bij kan brengen zonder woorden is mij vooralsnog een raadsel. :-k

Echt waar? Dat verwondert mij dan weer. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zeven werken van barmhartigheid maar ook gewoon in het dagelijks leven het goede voorbeeld geven, de leefregel van bijvoorbeeld de orde der karmelieten of de spiritualiteit van het Opus Dei.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 jul 2012 18:41

Faramir schreef:Echt waar? Dat verwondert mij dan weer. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zeven werken van barmhartigheid maar ook gewoon in het dagelijks leven het goede voorbeeld geven, de leefregel van bijvoorbeeld de orde der karmelieten of de spiritualiteit van het Opus Dei.

Hoewel de waarde van naastenliefde, en de werken die daaruit voortvloeien, niet wil onderschatten, is dat toch volstrekt iets anders dan evangeliseren?

Van de zeven werken van barmhartigheid - hoe waardevol die ook zijn - heeft denk ik nog nooit iemand geleerd dat de Heere Jezus mens geworden is, om te sterven voor de verzoening van zonde met God - wat toch echt het Evangelie is-, voor een ieder die in Hem gelooft, dat heeft toch echt iemand een keer moeten vertellen. Met woorden dus.

Dat die boodschap een stuk geloofwaardiger is wanneer die verkondigt wordt door iemand met een Christelijke levensstijl, wil ik niet betwisten, maar het Goede Nieuws verkondigen kan volgens mij toch echt alleen met woorden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 19:06

maaarten schreef:Hoewel de waarde van naastenliefde, en de werken die daaruit voortvloeien, niet wil onderschatten, is dat toch volstrekt iets anders dan evangeliseren?

Heb je wel eens gehoord van de uitdrukking: eerst melk, dan vast voedsel?
Van de zeven werken van barmhartigheid - hoe waardevol die ook zijn - heeft denk ik nog nooit iemand geleerd dat de Heere Jezus mens geworden is, om te sterven voor de verzoening van zonde met God - wat toch echt het Evangelie is-, voor een ieder die in Hem gelooft, dat heeft toch echt iemand een keer moeten vertellen. Met woorden dus.

Van de zeven werken van barmhartigheid leer je meer van het christen zijn in de dagelijkse praktijk, van Christus volgen dan van een paar oneliners lijkt mij. Dat iemand uiteindelijk een en ander onderwezen krijgt zou fijn zijn, maar hoeft zeer zeker niet aan de basis te staan.
Dat die boodschap een stuk geloofwaardiger is wanneer die verkondigt wordt door iemand met een Christelijke levensstijl, wil ik niet betwisten, maar het Goede Nieuws verkondigen kan volgens mij toch echt alleen met woorden.

Ik denk dan dat je een heel eendimensionaal beeld hebt van het goede nieuws.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 jul 2012 20:11

het goede nieuws is allereerst dat we verzoend kunnen worden met God! Johannes, Jezus en Paulus (om er maar een paar te noemen) kondigden het koninkrijk van God aan. Jezus is daartoe de ingang. een koninkrijk dat niet gezien kan worden! ondanks dat de verkondigers het brengen met tekenen en wonderen! alleen door het horen kan het begrepen worden!

maar het evangelie is niet dat we nette mensen moeten worden. dat voorleven is goed, maar laat bijzaak zien. er zijn heel veel mooie (goedlevende, zorgzame, vriendelijke, barmhartige etc etc) mensen te vinden die atheist, buddhist etc zijn.
van de buitenkant is niet hu drijfveer te zien.

alleen als we het koninkrijk van God vervangen door 'netjes leven met elkaar' kan het zonder woorden gebracht worden. het evangelie is dat we verzoend kunnen worden met God en dat we door Jezus het koninkrijk binnen kunnen gaan. wie dat voor kan leven mag uitleggen hoe hij/zij dat doet
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 20:44

Wilsophie schreef:Morgen ga ik met een tentcampagne een aantal weken op pad om de mensen te vertellen dat wij "Blij zijn met de Bijbel". We kunnen slechts zaaien en verder is het Zijn Werk.

Hoe is dat afgelopen?
Het is nu al wel meer dan 2 jaar geleden, maar je weet het vast nog wel.

Ik wil morgen op het werk ook met twee collega's even praten hierover.
Mijn contract is afgelopen en ik heb een eindgesprek dus geef ze het Johannes Evangelie. Het zaadje wil ik met liefde planten.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 11 sep 2014 21:19

Veel zegen dan maar morgen anoniem!
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 21:26

Dank je wel Byte voor je bemoediging! Zal het nodig hebben (:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 sep 2014 21:27

Anoniem_89 schreef:Hoe is dat afgelopen?
Het is nu al wel meer dan 2 jaar geleden, maar je weet het vast nog wel.

Wilsophie is vertrokken van dit forum. Verwacht dus geen antwoord.

Terug naar “Archief”