Onze Vader prevelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Onze Vader prevelen

Berichtdoor learsi » 17 mar 2012 19:03

Wilsophie schreef:En realiseer je dat als het volk Israël Hem direct aangenoemn had als hun Verlosser dan was ook het koninkrijk op aarde gevestigd. Maar dat is niet gebeurd.
.

En als je goed leest, dan was dat ook helemaal niet Gods bedoeling(dat het koninkrijk toen zou komen). alleen al omdat anders de Messias niet gestorven was. Een Lam van eeuwigheid geslacht!
Toch?

h.g. Learsi

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 19:46

Dat denk ik ook.
Mede omdat de Here Jezus zegt: "Mijn Koninkrijk is niet van hier".

De Here Jezus is niet als koning gestorven, dat was juist zo typisch dat spotbordje, waarvan je zou zeggen dat hen die "buiten" stonden heel goed wisten dat het ging om de troon van David.
Als je bedenkt dat de 2 wijzen uit het Oosten wisten dat er een koning geboren was dan wijzen deze magiërs niet naar Israël maar naar een ander volk.
Het was heel gebruikelijk dat je een koningskind dan wel een prins grote som aan vermogen gaf en dat wisten deze magiërs.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 mar 2012 20:19

Persoonlijk zie ik dit gebed als onderwijs onder de wet.
De Heere Jezus leefde onder de wet, welke Hij ook vervuld heeft (Matt 6). Hij leefde eronder om ons, maar ten eerste om de Joden, er onder vandaan te kopen:
Galaten 4:4-5.
4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden ,
geboren uit een vrouw, geboren onder de wet,
5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen , opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen.

Het "Onze Vader" werd daarom ook aan de discipelen geleerd om in die tijd te bidden. Het gebed plaats ik dan ook, onder de wet, nog voor de verlossing.

Dit gebed maakt ook onderdeel uit ( en dat is niet onbelangrijk) van "De Bergrede".
En daar wordt tevens gezegd.

" Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bidt tot uw
Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. "
Vreemd genoeg zie ik dat dit gebed altijd in het openbaar opgezegd of gezongen wordt.

Vanuit Joods richting lees ik veel op internet dat dit gebed typisch Joods is.
Maar dat weet ik niet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 18 mar 2012 14:16

Ik heb me n.a.v. wat ik hierboven schreef me nog eens goed erin verdiept en ontdekt dat wij in een tijd leven waar de Koning verborgen is.
Discipelen staan altijd model voor een gelovige overblijfsel uit Israël.
En ik denk dat dit volk met name zal ervaren de zwaarte van de verdrukking vooraf gaande aan de openbaring van het koninkrijk.Zij zijn immers niet in staat de kopen en te verkopen als zij het merkteken van het beest niet dragen.
Zij moeten het rechtstreeks aan de Heere vragen.

Wij hebben toch elke dag brood?

Wat Paulus in zijn gemeentelijke brieven zegt over het gebed is veel meer bepalend voor ons heidenen.
Paulus noemt het gebed als een onderdeel van de wapenrusting, het 7e onderdeel.

Ik zag dat er 29 woorden zijn die vertaald zijn in gebed, maar allemaal verschillende woorden.
Respectievelijk: aiteema= wensen of een bede ( 1 Joh. 5 vers 15)
aiteoo = aan een hooggeplaatst iemand iets vragen ( Matth. 5 vers 42 )
charis= danken Rom 6 vers 17
deësis is gebed als zijnde smeking Luc 1 vers 13
deomai is vanuit nood iets vragen Luc 5 vers 12
eichee is een gelofte Jac. 5 vers 15
enteuxis is voorbede 1 Tim 2 vers 1
entungschanoo is direct in contact staan met.. Hand 25 vers 24
erootaoo is aan iemand iets vragen om te doen Matth 15 vers 23.
latreia is in een eredienst Joh. 16 vers 2
latruloo is eren door te dienen Matth 4 vers 10
parakaleoo is troosten Matth 2 vers 18
enz.... enz...

Pff wat een woorden en wat een verschillen.
Ik denk dat de discipel de Here Jezus had zien bidden en toen vroeg; "Heere leer ons dat ook dat bidden".
En dan zegt de Heer heel opmerkelijk: "Wanneer gij bidt,...
OPgemerkt is dat dit gebed door de Heer geleerd werd maar door de discipelen gebeden moest worden.

IN Joh. 17 zien we het gebed dat de Heere Zelf uitsprak voor Zijn discipelen, daarom zou men voorzichtigheid betrachten om dit gebed te betrekken op de gelovigen van vandaag.
Het is een onderdeel van de Bergrede en bergen maken altijd een onderdeel of zijn een type van het Koninkrijk Gods. Gods regering over deze wereld.
De tijd waarin wij leven is juist gekenmerkt door de Koning Die Zijn aangezicht verborgen heeft.

Bovendien heeft het gebed een profetische betekenis en zal zijn actualiteit krijgen op het moment dat de Koning weder zal komen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 mar 2012 13:18

quote="Faramir"

Het inoefenen van gebeden kan wezenlijk van belang zijn voor een groeiend geloofsleven.

Ik wil niet weer een discussie aan gaan "hoe" te bidden maar de Here Jezus gaf hier toch echt de opdracht te bidden tot onze Vader/God die in de Hemelen is, dus niet tot ....
vul maar in....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 14:34

Het inoefenen van gebeden kan wezenlijk van belang zijn voor een groeiend geloofsleven.

Zucht het bidden heet nu al "inoefenen".
Is dat net zoiets als "indrinken".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Prevelen.

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2012 15:07

Targetses schreef:
Je hoopt niet dat iemand anders gaat reageren? Je stelde zelf voor om er een nieuwe draad mee te beginnen, toch?

Je hebt gelijk, dat heb je niet geschreven, maar geciteerd uit de door jou geplaatste bijbelteksten.

Dus, als het Koninkrijk hier al is, waarom dan bidden "Uw Koninkrijk kome" in plaats van te danken met "Uw Koninkrijk is gekomen".

Het was nota bene zelf de Heere Jezus die duivelen uitdreef, en dus het Koninkrijk was.

Uw Koninkrijk kome betekent: regeer ons alzo door Uw Woord en Uw geest, dat wij ons hoe langer hoe meer aan U onderwerpen., bewaar en vermeerder Uw Kerk, verstoor de werken van de duivel en alle heerschappij, welke zich tegen U verheft, alsook onze boze raadslagen, die tegen Uw Heilig Woord bedacht worden, totdat de volkomenheid Uws Rijks kome, waarin Gij alles zult zijn in allen.

Het Koninkrijk zoals in het gebed genoemd, is er dus nog niet!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 mar 2012 17:19

Het is er wel, maar het is nog niet geopenbaard. Hoeveel teksten wil je hebben?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mar 2012 22:43

Wilsophie schreef:Het is er wel, maar het is nog niet geopenbaard. Hoeveel teksten wil je hebben?

Het Koninkrijk is er nog niet. Kijk eens om je heen zou ik zo zeggen.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 19 mar 2012 22:59

Wilsophie schreef:Het is er wel, maar het is nog niet geopenbaard. Hoeveel teksten wil je hebben?

schelpje3 schreef:Het Koninkrijk is er nog niet. Kijk eens om je heen zou ik zo zeggen.

Maar Schaapje citeerde:
Schaapje schreef: Mat.12:28
Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan IS het Koninkrijk Gods over u gekomen.

En zo belanden we in een cirkelredenering.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 mar 2012 23:03

Targetses....het Koninkrijk is g e e s t e l ij k over ons gekomen.
Waarom is dat zo moelijk te verstaan?
En er is een Koninkrijk dat nog komen moet op deze aarde, een Koninkrijk van God zoals Hij het bedoelt had van het begin der schepping.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2012 23:15

schaapje schreef:Ik wil niet weer een discussie aan gaan "hoe" te bidden maar ect....

Maar jij wil nu aangeven dat het voor reformatorischen niet van belang is om gebeden zoals het onze vader in te oefenen? En als je niet weer wil drammen over wat anders, tsja daar ben je toch echt zelf bij.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 20 mar 2012 08:40

Het is allemaal waar, maar als de Koning is verborgen is ook Zijn Koninkrijk verborgen, en dat wordt in de toekomst geopenbaard. "The King is coming!"

..."Tijdens Zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen geofferd aan Hem die Hem uit de dood kon redden''

Hier staat het woord deësis en dat zijn smekingen uit doodsangst en dat woord betekent in het enkelvoud "olijftak" en dat was de tak die iemand droeg die hulp nodig had.
Zoveel woorden (29) zijn beschikbaar voor het woord bidden.

Soms lijkt het gebed meer op zeuren aan het adres van God.
Als wij iets kunnen claimen terwijl Hij beloofd dat Hij geeft wat we nodig hebben, dat de Here Jezus permanent bidt voor hen die Hem gegeven zijn en dat God geeft eer we het Hem vragen.
Dus waarom zeuren om dagelijks brood als je een overbeladen eettafel hebt.

De Here Jezus Zelf bad: "Indien het mogelijk is...." ( Zijn gebed werd niet verhoord, maar Hij kreeg van een engel KRACHT)
Paulus had de Heer drie keer gebeden en stopte ermee.

We kunnen geen dingen van God afdwingen die Hij voor een andere tijd en voor een andere doelgroep bepaald heeft.
God heilsplan kunnen wij in fasen zien en in acht te nemen.
Zomaar woorden betrekken op onszelf de gelovige van vandaag is niet juist.

In de tijd van Jezus op aarde was er sprake van een a.s. oprichting van het Koninkrijk Gods OP AARDE, waarin Israël de belangrijkste plaats zou innemen.
Het Mattheus evangelie belicht ook de Here Jezus als Koning.
Alles gaat daar om het Koninkrijk.

Matth 36 de Bergrede zegt genoeg, want Bergen en Opperkamer gaan over een veel hoger niveau.

De tijd waarin wij nu leven wordt juist gekenmerkt door het feit dat de Konink Zijn aangezicht verborgen heeft.
Bovendien heeft het gebed "Het onze Vader" een profetisch karakter in die zin dat het zijn actualiteit weer krijgt als de Koning Zich zal openbaren in de toekomst.

De discipelen staan ook model voor het gelovig overblijfsel dat op dat moment aanwezig is op aarde.

De Heere praat over "DEZELFDE discipelen".
Zij waren in die dagen immers ook een gelovig overblijfsel.

Als Gods Koninkrijk aanbreekt op aarde dan pas wordt "Zijn Naam geheiligd en is Zijn wil gelijk op aarde als in de hemel".
En dan zal Zijn Naam de enige zijn die genoemd wordt zie ook Psalm 8 vers 2 en Zach., 14 vers 9.
De zwaarte van de verdrukking voor Israël houdt in dat zij niet kunnen kopen of verkopen omdat zij het merkteken van het beest niet hebben en zullen het brood rechtstreeks aan God moeten vragen.

Dat mensen nu geen eten hebben ligt niet aan het merkteken van het beest, maar het is wereldwijd verkeert verdeeld.
Bidden om vergeving, daarvan zegt Paulus : "In Hem hebben wij de verlossing door Zijn bloed, de vergeving van de overtredingen naar de rijkdom Zijner genade"
Efeze 1 vers 7 en Kol 1 vers 13,14.

Dat wij een ander vergeven bewerkt niet automatisch vergeving van God.
zie Matth. 6 vers 12, ,14,15.
Wij vergeven de ander omdat ook onze zonden vergeven zijn. Efeze 4 vers 32 Kol. 3 vers 13.

Dat is geen leven vanuit de onzekerheid behouden te zijn of niet maar dat is een leven uit de rijkdom van Gods genade en dat is een leven onder en in dankzegging.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 mar 2012 13:25

Wilsophie schreef:De tijd waarin wij nu leven wordt juist gekenmerkt door het feit dat de Konink Zijn aangezicht verborgen heeft.

Het koninkrijk van God is rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door den Heilige Geest. Rom.14:17. Denk je echt dat daar nu helemaal niets van te zien is?
Luk.17:21 want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u. Dus de vrede en blijdschap is in ons en dat blijft niet verborgen: Mat.5:14 U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn.

Maar ja, je zegt ook dat je onder geen enkele wet staat.
Hoe zie je dan 1 Kor.9:21 ... want ik sta onder de wet van Christus. Gal. 6:2 Draag elkaars lasten, zo leeft u de wet van Christus na. Mat. 28:19 Ga dan heen, onderwijs al de volken .... hun lerend alles wat Ik (niet Mozes) u geboden heb.
De wet van Christus is er niet m.b.t. het behoud, we we zijn niet zonder de wet (van Christus).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2012 13:36

Targetses opende dit topic met de vraag: HOE wij bidden. Prevelen we op de automatische piloot? Elke dag hetzelfde. Of bidden wij bewust!
DAAR gaat het om. En gezien bepaalde reacties, verstaan sommigen dus kennelijk niet helemaal wat zij bidden, ook al is het het meest bekende gebed.
Met bidden gaat het erom dat wij God de eer geven!
We mogen Hem naderen. En als je je daarvan bewust bent, kun je niet meer klakkeloos iets opzeggen.
Uw wil geschiede, dus dat houdt in: niet zoals ik het wil!
Ik las ook nog een stukje over de gebedshouding: Het is bekend dat er geen houding is waardoor onze ootmoedigheid beter kan worden uitgedrukt dan door te knielen. En daarom is dit gebaar door de gelovigen in Gods Woord doorgaans gebruikt geweest. Komt, laat ons aanbidden en nederbukken, laat ons knielen voor den HEERE, Die ons gemaakt heeft. Zo heeft Paulus, toen hij afscheid nam van Efeze, nederknielende met hen allen gebeden. Ook van Christus staat het beschreven dat Hij nederknielde en bad (Lukas 22 vs 41)
Maar het zal echter niets baten als we onze knieën buigen voor God, terwijl we de knieën "van het hart" buigen voor satan!

Terug naar “Archief”