JHM schreef:Dank voor deze heldere uitleg Mohamed. Hoe moeten we het volgende dan lezen?
Ieder die gelooft dat Jezus de christus is, is uit God geboren, en ieder die de Vader liefheeft, heeft ook lief wie uit hem geboren zijn. 1 Johannes 5:1
Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 1 Johannes 3:9
Ik geloof dat Jezus de christus is, mijn Redder en Verlosser. Maar toch zondig ik, terwijl 1Joh3:9 leert dat ik niet zou kunnen zondigen?
Indien Jezus werkelijk je redder is, dan ben je niet onder de wet der zonde, maar onder de genade. Dat wij nog te kort schieten wil niet zeggen dat we ook zondigen, want er staat duidelijk:
'Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods,
Dat de zonde der wereld wegneemt!' (Joh 1,29)
Dit betekent niet zozeer dat Jezus was gekomen om alle onrecht weg te nemen, want dat is er nog genoeg tot op de dag van vandaag, maar het betekent veelmeer dat hij was gekomen om het handschrift aan het kruis te nagelen (Kol 2,14) wat getuigde tegen de gelovigen. Doordat hij de prikkel van de zonde wegnam, welke is de wet (1 Kor 15,56) had de zonde niet langer een aanleiding en stierf zo doende.
'Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewerkt;
want zonder de wet is de zonde dood.' (Rom 7,8)
Beste JHM, zonder de wet is de zonde dood, maar is de mens dood zonder de wet? Nee, Paulus schreef dat hij zonder wet
leefde (Rom 7,9) en daarom is het duidelijk dat de mens kan leven zonder wet en dus zonder zonde, want immers de zonde is dood zonder wet, maar de mens geenszins!
Waar wij naar streven moeten is de wet van Christus volbrengen wiens juk zacht is (Mat 11,30) en zijn last is licht, dus we moeten ons nimmer door menselijke instanties laten knechten die ons dwingen de tien geboden te volbrengen, want het enige wat wij moeten volbrengen is de koninklijke wet en die luidt heb je naaste lief als jezelf. Is iemand verbieden om samen te wonen naastenliefde? Is homoseksuelen veroordelen naastenliefde? Pas als de wereld je vijand is ben je echt vrij, want de wereld was Jezus zijn vijand.