Het Verlossingsplan voor/van de mens, door wie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Het Verlossingsplan voor/van de mens, door wie?

Berichtdoor 1a2b3c » 07 okt 2011 13:11

mohamed schreef: zijn we kinderen van de Vader of van de Zoon?

Gelovigen zijn aangenomen kinderen van God, geboren door water en geest.Joh.3.
Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Rom.8:15 maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
Christus wordt op verschillende manieren voorgesteld o.a, als Bruidegom waar de gelovigen de bruid zijn, als Hoofd waarbij gelovigen het lichaam zijn, als Koning waarbij gelovigen zijn onderdanen zijn, als oudste Broeder.
Mat.12:50 Want wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 14:14

mohamed schreef: zijn we kinderen van de Vader of van de Zoon?

1a2b3c schreef:Gelovigen zijn aangenomen kinderen van God, geboren door water en geest.Joh.3.
Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Rom.8:15 maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
Christus wordt op verschillende manieren voorgesteld o.a, als Bruidegom waar de gelovigen de bruid zijn, als Hoofd waarbij gelovigen het lichaam zijn, als Koning waarbij gelovigen zijn onderdanen zijn, als oudste Broeder.
Mat.12:50 Want wie de wil van Mijn Vader doet, Die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.

Dus de Vader is onze Vader en de Zoon onze Broeder, vat ik je betoog zo goed samen?

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 07 okt 2011 14:24

Mohamed,

Waar in onderstaande gedeelte staat dat Christus getrouwd is?
De aardse kerk wordt vaak vergeleken met de bruid van Christus en die bruiloft komt nog.

Of, broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen – dat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?
2 Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
3 Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt.
4 Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.
5 Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2011 15:31

marin schreef:@pasker welke richting wil je uit, als je stemming niet optimaal is zou ik geen reactie plaatsen, ik begrijp hieruit dat je geen kind van God genoemd wil worden, ok jou keus, maar geef Jezus wel de waarde die Hem toekomt in je antwoorden.

Een tig-aantal van de vele teksten uit Gods Woord.

Rom 8,16
Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Rom 8,17
Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Rom 9,8 , , , ,

Jezus was toch ook een Zoon van God en volgens mij tevens onze broeder want we hebben allen van Zijn Geest ontvangen waardoor we God (let op, niet Jezus) kunnen aanroepen met "VADER".

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2011 16:40

mohamed schreef:quote="Pasker"]Ik wist trouwens niet eens dat Christus getrouwd was maar Hij blijkt zelfs al kinderen te hebben volgens jou./quote]
Volgens mij ook, lees Romeinen 7.

Je doet als of iedereen Rom.7 met de zelfde interpretatie als jij leest. En natuurlijk heb ik ook Rom. 7 gelezen maar daarin niet kunnen ontdekken dat wij kinderen van Jezus zouden zijn. Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.
Dóór Jezus kunnen we spreken van een vrouw van onze Vader en tevens onze moeder, en van een bruid voor de Zoon(Jezus), zo Vader zo Zoon.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 17:11

Pasker schreef:Je doet als of iedereen Rom.7 met de zelfde interpretatie als jij leest. En natuurlijk heb ik ook Rom. 7 gelezen maar daarin niet kunnen ontdekken dat wij kinderen van Jezus zouden zijn. Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.
Dóór Jezus kunnen we spreken van een vrouw van onze Vader en tevens onze moeder, en van een bruid voor de Zoon(Jezus), zo Vader zo Zoon.

Spijtig dat je dat denkt, maar goed, aan de vrucht herkent men de boom.

'Gij zijt allen kinderen van het licht, en kinderen van de dag; wij zijn niet van de nacht, noch van de duisternis.' (1 Thes 5,5)

Wie is het licht Pasker en hoe luidt zijn naam?

Jesaja 9
1 Het volk, dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien; over hen, die wonen in het land van de schaduw des doods, zal een licht schijnen.
2 Gij hebt dit volk vermenigvuldigd, maar Gij hebt de blijdschap niet groot gemaakt; zij zullen nochtans blijde wezen voor Uw aangezicht, gelijk men zich verblijdt in de oogst, gelijk men verheugd is, wanneer men de buit uitdeelt.
3 Want het juk van hun last, en de stok van hun schouders, en de staf van hem, die hen dreef, hebt Gij verbroken, gelijk ten dage der Midianieten;
4 Toen de ganse strijd van hen, die streden, met gedruis geschiedde, en de klederen in het bloed gewenteld en verbrand werden, tot een voedsel voor het vuur.
5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst;

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2011 17:20

mohamed schreef:Wie is het licht Pasker en hoe luidt zijn naam?

God is Licht en al wat uit Hem geboren is is ook Licht en daarom ook het Licht der wereld.
Het Licht kunnen we dan ook het beste zien als we in duisternis wandelen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 okt 2011 17:23

knap hoor zit je in pikwarte duisternis....kan je toch nog zien :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2011 19:22

mohamed schreef:Wie is het licht Pasker en hoe luidt zijn naam?

Pasker schreef:God is Licht en al wat uit Hem geboren is is ook Licht en daarom ook het Licht der wereld.
Het Licht kunnen we dan ook het beste zien als we in duisternis wandelen.

Jezus is het Licht der wereld (Jes 42:6. Luk 2:32. Joh 1:9; 8:12; 9:5; 12:35,46. Hand 13:47) en hij zei:

'Terwijl gij het Licht hebt, gelooft in het Licht, opdat gij kinderen des Lichts moogt zijn. Deze dingen sprak Jezus; en weggaande, verborg Hij Zich van hen.' (Joh 12,36)

Indien wij kinderen van het licht mogen zijn, mag het licht dan onze Vader zijn Pasker?
Pasker schreef:Jezus was toch ook een Zoon van God en volgens mij tevens onze broeder want we hebben allen van Zijn Geest ontvangen waardoor we God (let op, niet Jezus) kunnen aanroepen met "VADER".

Nu doe je me wat denken aan Filippus die hem vroeg om hen de vader te tonen (Joh 14,8) waarop Jezus hem berispte en antwoordde:

'Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?'

En weer:

'Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.' (Op 21,7)

En dan zeg jij tegen mij dat ik God laster door te stellen dat Christus gehuwd is met de gemeente? :-$

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2011 23:30

mohamed schreef:Indien wij kinderen van het licht mogen zijn, mag het licht dan onze Vader zijn Pasker?

Natuurlijk mohamed want God is toch ook de Vader van Jezus.

mohamed schreef:Nu doe je me wat denken aan Filippus die hem vroeg om hen de vader te tonen (Joh 14,8) waarop Jezus hem berispte en antwoordde:

'Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?'

want Ik ga tot de Vader; 13 en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde.
Merk op dat Jezus tot de Vader gaat. Het gaat dus om de werken die Jezus doet zo als elke zoon van God het Licht van de Vader laat schijnen dóór zijn werken.

mohamed schreef:En dan zeg jij tegen mij dat ik God laster door te stellen dat Christus gehuwd is met de gemeente?

Mijn woorden waren: Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.

Eerder schreef ik al:.
Je doet als of iedereen Rom.7 met de zelfde interpretatie als jij leest. En natuurlijk heb ik ook Rom. 7 gelezen maar daarin niet kunnen ontdekken dat wij kinderen van Jezus zouden zijn. Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.Dóór Jezus kunnen we spreken van een vrouw van onze Vader en tevens onze moeder, en van een bruid voor de Zoon(Jezus), zo Vader zo Zoon.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2011 09:53

Pasker schreef:Eerder schreef ik al:.
Je doet als of iedereen Rom.7 met de zelfde interpretatie als jij leest. En natuurlijk heb ik ook Rom. 7 gelezen maar daarin niet kunnen ontdekken dat wij kinderen van Jezus zouden zijn. Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.Dóór Jezus kunnen we spreken van een vrouw van onze Vader en tevens onze moeder, en van een bruid voor de Zoon(Jezus), zo Vader zo Zoon.

Nee, want ik geloof dat Jezus en de vader één zijn (Joh 10,30) en niet twee.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 okt 2011 11:10

@Mohamed zegt, nee, want ik geloof dat Jezus en de vader één zijn (Joh 10,30) en niet twee.

Mohamed, ik meen dat de DrieEenheid , God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest drie personen zijn maar met hetzelfde doel , een in denken en doen, binnen het universum dat door de DrieEenheid is geformeerd en word onderhouden.
Ik denk dat wij door ons aards denken en begrippen geen beeld meer kunnen vormen hoe universeel de regels zijn die de Scheppers in hun Eenheid van denken en ontwikkelen tot stand hebben gebracht.
Door de val van de mens zijn wij dat kwijt geraakt (de regels, de wet, het karakter van die Eenheid was geschonden), Christus wil dat weer in ons herstellen.

Gen 1,26
En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 okt 2011 13:56

mohamed schreef:quote="Pasker"]
Eerder schreef ik al:.
Je doet als of iedereen Rom.7 met de zelfde interpretatie als jij leest. En natuurlijk heb ik ook Rom. 7 gelezen maar daarin niet kunnen ontdekken dat wij kinderen van Jezus zouden zijn. Het lijkt of jij wil voorstellen dat de Zoon gemeenschap heeft(gehad) met de vrouw van zijn Vader.Dóór Jezus kunnen we spreken van een vrouw van onze Vader en tevens onze moeder, en van een bruid voor de Zoon(Jezus), zo Vader zo Zoon./quote]
Nee, want ik geloof dat Jezus en de vader één zijn (Joh 10,30) en niet twee.

Maar dan "één" zo als man en vrouw "één" zijn want Jezus is wel tig keer in gesprek met Zijn Vader en doet ook de Wil van Zijn Vader.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2011 15:53

Pasker schreef:Maar dan "één" zo als man en vrouw "één" zijn want Jezus is wel tig keer in gesprek met Zijn Vader en doet ook de Wil van Zijn Vader.

Dat man en vrouw samen één vlees zijn (Gen 2:24; 1 Kor 6:16) betrok apostel Paulus op Christus en de gemeente (Ef 5:31-32) en niet op Christus en de vader. Daaruit concludeer ik dat de vleselijke eenheid tussen de zoon en de gemeente van een andere aard is als de eenheid tussen de vader en de zoon.

Jezus sprak vrijwel uitsluitend door gelijkenissen (Hos 12,11, Mat 22,1, Mar 3,23) zodat vervuld werd wat voorzegd is door de profeet 'Ik zal Mijn mond opendoen door gelijkenissen; Ik zal voortbrengen dingen, die verborgen waren van de grondlegging der wereld.' (Mat 13,35, Ps 78,2) en ook wanneer hij sprak met de vader deed hij dit in gelijkenissen. Het volgende vers geeft duidelijk weer wat ik bedoel:

'Doch Ik wist, dat Gij Mij altijd hoort; maar om de schare, die rondom staat, heb Ik dit gezegd, opdat zij zouden geloven, dat Gij Mij gezonden hebt.' (Joh 11,42)

Feitelijk was dat gebed dus een spel om de schare in hem te laten geloven, maar niet om de schare te leren dat de vader en de zoon te onderscheiden zijn. God heeft gezegd dat hij de eerste en de laatste is (Jes 41,4) maar betekent het dan ook dat hij twee is? Zou men niet zeggen kunnen dat de eerste en de laatste net zo goed van elkaar onderscheiden kunnen worden als de vader en de zoon? Omdat de eerste er eerder was dan de laatste en de laatste later dan de eerste waardoor zij dus twee zijn? Logischerwijs ja toch? Desondanks zegt het woord van God:

'Zo zegt de HEERE, de Koning van Israël, en zijn Verlosser, de HEERE der heerscharen: Ik ben de Eerste, en Ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen God.' (Jes 44,6)

De vader is de eerste en de zoon is de laatste, dus de vader en de zoon zijn alle logica ten spijt die enige God naast wie er geen ander is. Het gebed van de zoon met de vader, oftewel de laatste met de eerste, had hij dus feitelijk met zichzelf zodat de schare zou geloven.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 okt 2011 17:06

mohamed schreef:quote="Pasker"]
Maar dan "één" zo als man en vrouw "één" zijn want Jezus is wel tig keer in gesprek met Zijn Vader en doet ook de Wil van Zijn Vader./quote]
Dat man en vrouw samen één vlees zijn (Gen 2:24; 1 Kor 6:16) betrok apostel Paulus op Christus en de gemeente (Ef 5:31-32) en niet op Christus en de vader. Daaruit concludeer ik dat de vleselijke eenheid tussen de zoon en de gemeente van een andere aard is als de eenheid tussen de vader en de zoon.

Volgens mij doet de Zoon het zelfde als wat hij de Vader ziet doen. Had de Vader een trouw verbond dan heeft de Zoon natuurlijk ook een trouw verbond

mohamed schreef:Feitelijk was dat gebed dus een spel om de schare in hem te laten geloven, maar niet om de schare te leren dat de vader en de zoon te onderscheiden zijn.

De joden(wetgeleerden) baden ook openlijk als demonstratie van hun geloof maar dat haalde niets uit.
Jezus liet met Zijn gebed zien dat het wèl iets uit haalde.

mohamed schreef:De vader is de eerste en de zoon is de laatste, dus de vader en de zoon zijn alle logica ten spijt die enige God naast wie er geen ander is. Het gebed van de zoon met de vader, oftewel de laatste met de eerste, had hij dus feitelijk met zichzelf zodat de schare zou geloven.

Hier maak je volgens mij een denkfout beste @mohamed want op deze wijze zouden alle kinderen van God een gebed hebben met zich zelf en daarmee wil jij volgens mij beweren dat het alemaal onzin is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”