Moderator: Moderafo's
TheKeimpe schreef:Zien de wetten alleen op Christus, of is het huwelijk een afspiegeling van Christus en Zijn bruid?
Jezus zelf neemt de huwelijkswetten namelijk gewoon heel letterlijk, in Zijn woorden tegen de Farizeeën. Daarnaast geeft hij aan dat in de hemel het huwelijk geen rol meer speelt, maar dat zegt hij nergens over het leven hier op aarde.
meribel schreef:maar paulus betrekt het ook op het aardse huwelijk, er staat achter "ook voor u geldt" , daarnaast geeft hij vaker in brieven gewoon hele duidelijke instructies over dit soort dingen.
mohamed schreef:[quote="TheKeimpe" ]Zien de wetten alleen op Christus, of is het huwelijk een afspiegeling van Christus en Zijn bruid?
Jezus zelf neemt de huwelijkswetten namelijk gewoon heel letterlijk, in Zijn woorden tegen de Farizeeën. Daarnaast geeft hij aan dat in de hemel het huwelijk geen rol meer speelt, maar dat zegt hij nergens over het leven hier op aarde.[/quote ]
Deze wetten pasten de joden toe op hun huwelijken dat blijkt ook uit de vraag van de Farizeeërs en Paulus was de eerste die het betrok op Christus en de gemeente. Indien jij denkt dat hij daarmee een vergissing maakte moet je dat gewoon ronduit zeggen en niet om de hete brij heendraaien.[/quote]
wat Paulus dus geenszins leerde is dat mensen niet van elkaar mogen scheiden, want die passages betrok hij niet op huwelijken tussen mensen.
TheKeimpe schreef:Ik zeg dat het één een afspiegeling is van het ander. Paulus doet dit meer (en hij mag het, apostel die hij is!) dat hij aardse, letterlijke zaken in geestelijk perspectief plaatst (denk aan Galaten 4).
meribel schreef:En hier dan ( 1 kor 7 ) :
10 Degenen die getrouwd zijn geef ik, nee, niet ik – de Heer geeft hun het volgende gebod: een vrouw mag niet scheiden van haar man 11 (is ze al gescheiden, dan moet ze dat blijven of zich met haar man verzoenen), en een man mag zijn vrouw niet wegsturen.
mohamed schreef:Hoi Meribel,
Wellicht zit ik er wel helemaal naast hoor en moet ik ook niet alles geloven wat Paulus heeft gezegd.
Lukas 20
34 Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen van deze eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;
36 Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn de engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, omdat zij kinderen der opstanding zijn.
Christus leert hier dat er in zijn tijd gehuwd werd maar in de toekomende eeuw (deze tijd) niet meer, terwijl dat nog wel gebeurt. Hoe zit dat?
meribel schreef:dat staat er niet, er staat de kinderen van deze wereld:
34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35 maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel hebben aan de opstanding.
Jezus leert daar dat op deze aarde, waar jij en ik nu nog op rondwandelen gehuwd wordt, maar er komt een tijd ( nieuwe aarde? ) dat dat niet meer is, dan sterf je ook niet meer.
ook in de HSV is dat beter vertaald ( nl als wereld ) , als je de oude statenvertaling echt verder leest zie je dat met het woordje eeuw niet 1000 jaar vanaf dat moment bedoeld wordt ( kijk maar naar vers 35 )
nogmaals, ik ben zelf eerlijk gezegd niet zo fan van de statenvertaling ( sorry, dit is vloeken in de kerk natuurlijk ) maar voor mij zijn de meeste woorden gewoon echt niet meer goed leesbaar geworden. Dit is een mooi voorbeeld daarvan.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten