Welk bijbelgedeelte spreekt jou erg aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 02 jul 2003 21:11

ik vind spalm 139 heel mooi
god kent ons vanaf het begin toen we nog niet geboren waren toch wist hij al alles van ons

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 03 jul 2003 18:37

Tip: kijk eens op www.fathersloveletter.com . Daar zie je hoe mooi de Bijbel eigenlijk is, en hoeveel mooie teksten.

Persoonlijk spreken de Psalmen mij heel erg aan, vooral psalm 42.

Als er eerst gesproken wordt over de moeiten en angsten (O mijn ziel, wat buigt g' u neder), en daarna zo vol vreugde: "Maar de Heer zal uitkomst geven!"

Echt een Psalm waar je je aan vast kunt grijpen als je het moeilijk hebt!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 jul 2003 18:40

Ja, Psalm 42 is ook mijn lievelingspsalm. Het steunt mij veel bij moeiten en pijn.

Ook 130 vind ik heel mooi. De hele reformatorische bevinding, maar dan uit het gezonde oogpunt van de bijbel.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 jul 2003 09:45

De brief aan Laodicea in de Openbaring aan Johannes. Dit omdat deze brief door Hem ook aan mij werd gestuurd.

14 En schrijf aan den engel van de Gemeente der Laodicensen: Dit zegt de Amen, de trouwe, en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods:
15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
16 Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
19 Zo wie Ik liefheb, die bestraf en kastijd Ik; wees dan ijverig, en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.
21 Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.
22 Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeenten zegt.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 jul 2003 10:39

mooi hè, die brieven in Openbaringen.

dit vind ik ook een mooi stuk, ook omdat ik er een erg mooie preek over gehoord heb

Jesaja 63
1 Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen.
2 Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?
3 Ik heb de pers alleen getreden, en er was niemand van de volken met Mij; en Ik heb hen getreden in Mijn toorn, en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid; en hun kracht is gesprengd op Mijn klederen, en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 04 jul 2003 20:55

Ik ben toch meer een man van het Oude Testament. Voor het dagelijks stukje bijbellezen begin ik aan het begin van de vakantie bij Prediker 1 en ik blijf bij dit boek tot we naar huis gaan, dus soms wel een paar keer opnieuw.

'Wat geweest is dat is nu en wat nog moet komen is reeds geweest'.

Prachtig!

garry

ps: toen onze dominee een keer een flutpreek hield over dit bijbelboek heb ik per mail flink ruzie met hem gemaakt.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 jul 2003 10:17

Jesaja 40: 1 t/m 11

(........)

vs. 6
Een stem zegt: Roept! En hij zegt: Wat zal ik roepen? Alle vlees is gras, en al zijn goedertierenheid als een bloem des velds.
vs. 7
Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.
vs. 8
Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

(....)

vs. 11
Hij zal Zijn kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogende zal Hij zachtjes leiden.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 10 jul 2003 12:09

Ik hou van de Hebr.-brief. Daar is op zo'n kostelijke wijze beschreven hoe je moet leven uit het geloof. Op zo'n heel bemoedigende wijze wekt Paulus op tot geloof.
Een van de mooiste teksten vind ik misschien wel die in mijn onderschrift staat.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 10 jul 2003 18:37

ezri schreef:Jesaja 40: 1 t/m 11

Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.
vs. 8
Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid.

.

Hele mooie tekst. Hier is ook een prachtig muziekstuk over geschreven, Ein Deutsches Requiem van Joh. Brahms, moet je echt eens luisteren, de muziek is ook echt helemaal op de tekst aangepast.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 jul 2003 20:40

Wat een mooie topic :!:

Mijn 'lievelingsstukken:

Psalm 116 -> ook al zie je het niet meer zitten... Eens zal God alles weer nieuw maken. Want Hij is de Opstanding en het Leven

Spreuken -> scherp, houdt je een spiegel voor en praktisch
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 jul 2003 22:55

Thedudehimself schreef:Wat een mooie topic :!:

Ja, ik was benieuwd naar de 'lievelingsstukken' van iedereen. Kan voor anderen ook opbouwend zijn.

Afat82 schreef:
Jesaja 40: 1 t/m 11

vs. 8

Hele mooie tekst. Hier is ook een prachtig muziekstuk over geschreven, Ein Deutsches Requiem van Joh. Brahms, moet je echt eens luisteren, de muziek is ook echt helemaal op de tekst aangepast.

Zie ook de overeenkomsten in:

Psalm 103

vs. 15
De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij.
vs. 16
Als de wind daarover gegaan is, zo is zijn niet meer, en haar plaats kent haar niet meer.
vs.17
Maar de goedertierenheid des Heeren is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen, die Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen;
vs. 18
Aan degenen, die zijn verbond houden, en die aan Zijn bevelen denken, om die te doen.

en in 1 Petrus 1

vs. 24
Want alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras. Het gras is verdord, en zijn bloem is afgevallen;
vs. 25
Maar het Woord des HEEREN blijft in der eeuwigheid, en dit is het Woord, dat onder u verkondigd is.

Geweldig, dat zo'n mooi stuk steeds terug komt in de Bijbel.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Terug naar “Archief”