Jantjes schreef:Verzekeringrn en Gods voorzienigheid.
Kwam een man tegen die mij vroeg of ik verzekerd was. Ik antwoorden bevestigend waarop hij zei dat een christen niet verzekerd kon zijn omdat je dan niet in Gods voorzienigheid kan geloven / vertrouwen op grond van Job 12 : 6 De tenten der verwoesters hebben rust, en die Gode tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt.
Zit wel iets waarheid in, wat vinden jullie?
Ik heb het idee dat dit naast een taalkwestie ook een context-kwestie is is:
Taal:
NBV:
6 De huizen van geweldplegers staan onbedreigd,
Gods beschimpers zijn volkomen veilig,
ze hebben hem naar hun hand gezet.
Staten Vertaling:
6 De tenten der verwoesters hebben rust, en die God tergen, hebben verzekerdheden, om hetgene God met Zijn hand toebrengt.
NBG51:
6 Vredig staan de tenten der geweldenaars
en veilig zijn zij die God tot toorn prikkelen,
ieder die God naar zijn hand wil zetten.
Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat deze drie vertalingen ongeveer hetzelfde willen zeggen. Als je de SV dan naast de andere vertalingen legt is het maar zeer de vraag of met verzekerdheden wel verzekeringen worden bedoeld.
Ik denk dat hier met het woord verzekerdheden eerder woord bedoeld zekerheid, in de zin van "Ik heb de zekerheid dat dit aardse bestaan eens eindigd." Of "ik heb de zekerheid dat een appel naar beneden valt als hij van de boom los komt"
Context:
Het boek Job heb ik toevallig recentelijk gelezen. (Voor het eerst...want ik lees nog niet zo lang in de bijbel

) Ik denk dat de context van deze text erg belangrijk is, want veel van de antwoorden van Job aan zijn vrienden laten zien dat Job er niet zo heel veel vertrouwen in had. Zonder het gehele boek te hebben gelezen zou je kunnen concluderen dat Job het geloof kwijt is. Aan het eind van het boek blijkt (gelukkig) het tegendeel.
Als voorbeeld .... zoonlief roept regelmatig tegen mij dat papa stom is. Als een inspecteur van de kinderbescherming alleen daar op af zou gaan (zonder de context te kennen) dan had ik natuurlijk allang een probleem.
anyway.....Nu ik dit zo terug lees is het allemaal nogal in het verlengde van wat Marnix al schreef

Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)