Principes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2008 17:36

Ik zit zo af en toe in een kerkdienst waar dingen worden gezegd waarvan ik de kriebels krijg... toch ontwijk ik dat niet. We hoeven het niet overal over eens te zijn. We leven nu eenmaal in een gebroken wereld. Het scheelt denk ik wel dat ik een andere visie heb over eeuwig verderf, dat maakt dat ik anders tegen andere mensen aankijk. Dat neemt overigens niet weg dat je mensen ervoor mag waarschuwen als je denkt dat ze de verkeerde weg bewandelen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mar 2008 15:33

@Gerdien:
Nog steeds oordeel ik over daden. Ik keur zondige daden af. Ik keer mij af van zondige daden. Zonder over het homohuwelijk verder te gaan: de deur zou voor mijn zoon open blijven staan.

antwoord 3 is dus precies het punt wat ik bedoel. Jij geeft de ruimte niet aan de ander. het moet gaan zoals jij wilt, want anders volgen er sancties van jou kant. Dan ga je namelijk weg. Dan leg jij dus wel degelijk de ander iets op. Je stelt zelfs iemand voor een keus: tv uit of niet en daar hang je zelfs je vriendschap aan op.

Jakobus 4:4 "Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld." De toepassing mag je zelf maken.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2008 15:57

Het is dus wat jij op grond van jouw utleg van teksten in de Bijbel, zondig verklaart.
Een ander kan, op grond van diezelfde teksten, iets niet direct onder het woord 'zonde' laten vallen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 mar 2008 23:44

Wullimpie schreef:Nee.

Als iets zondig is kun je daar toch niet aan meedoen.

Inderdaad, en dan moet je, hoe zeer het soms ook doet, God meer gehoorzaam zijn dan je vrienden!
En wat mij betreft gaat dat bijv op bij een homohuwelijk! Ik kan die dienst NIEt bijwonen omdat God dat niet wil!
Terwijl het zo'n goede vriend van me is!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 mar 2008 04:15

essieee schreef:En wat mij betreft gaat dat bijv op bij een homohuwelijk! Ik kan die dienst NIEt bijwonen omdat God dat niet wil!

Nee, dat is zoals jij de bijbel wenst te interpeteren. Als het zo duidelijk zou zijn, dan was er op dat punt maar één mening en die is er niet!

Daarbij zou jij er misschien wel heen kunnen gaan, om je naaste lief te hebben, die naasten weten hoogst waarschijnlijk toch wel hoe jij er over denkt.
Door er wel te aanwezig te zijn, doet niets aan jouw mening af. Het gaat niet om jou tijdens die dienst, het gaat om de mensen die trouwen en hun verantwoording tegen over God. Wie ben ik of jij of iemand anders (dan God alleen) om daar over te kunnen oordelen?
Wie weet nodigt jouw aanwezigheid juist uit tot een open gesprek!

Je gaat te strak door de bocht m.i. door te stellen dat je dat soort diensten niet bij zou kunnen wonen om dat God het niet wil. Ik zou mij zomaar wat plaatsen voor kunnen stellen waar iemand kan komen, waarvan God het misschien niet prettig zou vinden als iemand daar komt. Die plaats hoeft niet altijd een bewust gekozen plaats te zijn! Misschien is het juist wel een plaats waar God jou heen stuurt om met iemand in gesprek te raken?

Vraag je zelf eens af, was het niet Jezus zelf die bij de tollenaars en zondaars aanlag?

Wat betreft het hanteren van principes, loopt iemand juist niet de kans dat als iemand zich bij voorbaat afsluit voor bepaalde zaken, men zich bij voor baat niet meer wenst open staat (wil staan) voor (andere) vernieuwende/andere inzichten/meningen? Is het niet juist zaak om je eigen denken te blijven toetsen? (Dit toetsen geldt niet alleen voor binnen de eigen kring, maar 'juist' om het daarbuiten te durven te laten toetsen!)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2008 11:15

Wat is een principe?
Ik heb talloze meningen, maar wat écht mijn principes zijn...dat zijn er heel wat minder denk ik.
En wat écht mijn principes zijn, dan gelden die idd, net als Essie zegt, ook voor mijn omgeving, en laat ik mijn principes duidelijk zien door niet mee te doen.
En natuurlijk moet je dan wel blijven kijken naar je plaats in deze wereld. (niet van maar wel in de wereld).
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 12:38

Er is natuurlijk wel een groot verschil in "meedoen met" en "ergens naartoe gaan". Essie, wat nou als een man en een vrouw gaan trouwen, niet in God geloven en Hem dus op geen enkele manier bij hun huwelijk betrekken. Als je echt principieel bent ga je daar dan toch ook niet heen, dat huwelijk is dan net zo zondig als een homohuwelijk. En kan je dan je boodschappen bij een winkel die playboy's verkoopt en gerust op zondag open is?

Kortom, hoe principieel kan je zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 mar 2008 20:49

Lastige vragen mensen

Als ik mee ga naar een inzegening van een homohuwelijk, bid je mee..terwijl ik weet ( mijn mening) dat God tegen het hebben van een homosexuele relatie is!
Daarom kan ik dat niet! daarom vind ik Marnix z'n vraag eigenlijk overbodig...want dan bid je toch niks 'verkeerds' mee?
Je bent wel een getuige voor God en Zijn heilige gemeente!

Pas op, het mondt weer bijna uit in een discussie of homhuwelijken okay zijn :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 21:02

Nou, dat is niet de bedoeling. Ik had niet in de gaten dat het een kerkdienst was. Sorry, niet goed gelezen. Ik dacht dat het gewoon een seculiere bruiloft was. Dit maakt de zaak natuurlijk wel anders ja. Ik snap je nu helemaal. Bedankt voor je geduld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 mar 2008 21:06

nee hoor,

het gaat er om in hoeverre je principes hanteerd.
Dus als ik je goed begrijp: zodra er bij gebeden word, vind jij het te ver gaan en anders niet?
Dus als er een kerkdienst zonder bidden zou zijn zou je wel gaan?
Als er in een huis een playboy ligt en ze gaan er bidden?

Ik bid altijd voor mijzelf of ik bid niet mee als ik het er echt niet mee eens ben.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 mar 2008 21:20

essieee schreef:Lastige vragen mensen

Als ik mee ga naar een inzegening van een homohuwelijk, bid je mee..terwijl ik weet ( mijn mening) dat God tegen het hebben van een homosexuele relatie is!
Daarom kan ik dat niet! daarom vind ik Marnix z'n vraag eigenlijk overbodig...want dan bid je toch niks 'verkeerds' mee?
Je bent wel een getuige voor God en Zijn heilige gemeente!

Pas op, het mondt weer bijna uit in een discussie of homhuwelijken okay zijn :wink:

De kans dat een huwelijk tussen 2 mannen of 2 vrouwen in een kerk wordt gesloten acht ik vrij klein. Bij een huwelijksvoltrekking op een gemeentehuis wordt er niet gebeden. Hooguit misschien als men er om vraagt!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 mar 2008 21:44

Gerdien B. schreef:nee hoor,

het gaat er om in hoeverre je principes hanteerd.
Dus als ik je goed begrijp: zodra er bij gebeden word, vind jij het te ver gaan en anders niet?
Dus als er een kerkdienst zonder bidden zou zijn zou je wel gaan?
Als er in een huis een playboy ligt en ze gaan er bidden?

Ik bid altijd voor mijzelf of ik bid niet mee als ik het er echt niet mee eens ben.

Waar het mij om gaat is dat ik niet naar een dienst kan gaan waar ik als getuige fungeer. Bij een huwelijk sta je voor Gpod als getuige, je stemt er dus mee in,...of je moet ff stoppen met bidden?? :roll:
Ik vind een homohuwelijk altijd te ver gaan, en daarom ga ik niet naar de dienst! Niet in hetgemeentehuis en niet naar de kerk!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 mar 2008 21:57

oke, ik kreeg de indruk dat het enkel om het bidden daar ging.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”