De Wijze en dwaze maagden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 mar 2008 19:57

Het merkwaardige in deze gelijkenis is dat Jezus op het eind de meisjes niet verwijt dat ze geen olie genoeg hadden, maar dat ze niet hadden gewaakt. Dat verwijt treft ook de wijze meisjes! Waren de wijze meisjes wakker gebleven dan hadden ze de domme meisjes eerder kunnen waarschuwen en had de ramp afgewend kunnen worden.
Misschien gaat het in deze gelijkenis daarom ook wel over de verantwoordelijkheid die we in de gemeente hebben voor bijvoorbeeld randkerkelijken en mensen die dreigen af te haken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Re: De Wijze en dwaze maagden.

Berichtdoor elbert » 11 mar 2008 21:16

essieee schreef:Ik loop een beetje vast op deze gelijkenis!
Wat ik lees is dat alle tien vrouwen meenden in te gaan in het Koninkrijk der Hemelen. Dat ze alle tien meenden Christus te kennen!
Op het moment dat ze ontwaakten kwamer er 5 maagden olie te kort.

Is dit dan een waarschuwing tegen wat je vaak hoort in preken; Het met een ingebeelde hemel naar Christus gaan op de oordeelsdag?
Want ze waren er , zo lees ik, allen van overtuigd er te komen...ze gingen immers allen de Bruidegom te gemoet!

Ik heb er eens een commentaar bijgepakt (nl. van dr. van Bruggen).
Hij merkt het volgende op (ik geef het even in het kort samengevat weer):
Mattheus 24 en 25 vormen een geheel. In verschillende gelijkenissen geeft Jezus aan hoe de discipelen de voltooiing van de wereld dienen te verwachten. Wat uit deze gelijkenissen duidelijk wordt, is het volgende:
Steeds gaat het weer over de juiste voorbereiding op de voltooiing van de wereld en over de komst van de zoon van de mens (Jezus). De verbindende oproep is "Waakt, want u weet dag noch uur" (Matt. 24:36,42,44,50 en 25:13). De motiverende aandrang is gelegen in het dreigende onherroepelijke oordeel door de zoon van de mens (24:40-41,51; 25:12,30,46) en in het feit dat men alleen door geloof in Christus binnengaat en loon ontvangt (24:40-41,46-47; 25:10,21,23,24).

Jezus trekt een streep door de toekomstverwachting van de discipelen, door te zeggen dat deze tempel van de Heere tot de laatste steen toe zal worden afgebroken (24:2)
Jezus komt niet uit de tempel, maar uit een hemels heiligdom.
Hij zal komen op een manier die de hele kosmos doet beven (24:29-31). Jezus zal onaangekondigd komen.
Hij zal de ongelovige wereld overvallen zoals de zondvloed de generatie van Noach overviel (24:37-39).
Christus' komst zal plotseling gelovigen en ongelovigen scheiden (24:40-42).
Daarom is het gebod voor deze tijd: "Waakt!". (24:42).
Dat blijkt ook uit het voorbeeld van de dief in de nacht (24:43-44).
Daarom moeten de discipelen ook permanent waakzaam zijn: zij moeten klaar staan om Hem te verwelkomen. Daarom wordt ook van hen verwacht dat ze betrouwbare opzichters zijn (24:45-51).

Dan nu de gelijkenis van de 10 meisjes:
Het beeld dat volgt vormt een illustratie bij wat werd gezegd over 'de dag en het uur waarop de zoon van de mens komt' (24:30-31,36,44, verg. 25:13). Deze verbinding aan het voorgaande blijkt verder ook uit het onderwerp (de scheiding die zich voltrekt op die dag) en uit de beschrijving daarvan (het werkwoord 'talmen' in 24:49 en 25:5, het onbekende en onverwachte tijdstip, de woorden 'gereed' en 'verstandig' in 24:44,45 en 25:2,10).
...
De gehele beeldende vertelling spitst zich vanaf het begin toe op de afloop. Deze is zeer onverwacht en schokkend.
...
De afloop is duidelijk anders dan men verwacht bij een bruiloft, maar zo zal het worden wanneer Gods rijk komt! Ook in hoofdstuk 24 werd de onherroepelijke scheiding gepredikt als onverwacht.
Jezus wil dus m.b.v. gangbare beelden (bruiloftsfeest, inhalen) iets uitdrukken dat extra schokt omdat niemand het verwacht in dit beeldverhaal.
...
De toepassing van deze gelijkenis moet dan ook niet worden gezocht bij de olie die zou wijzen op de noodzaak van goede werken of op de eis van verantwoordelijk leerling-zijn, en evenmin bij de brandende lampen als teken van het radicale volgen, maar bij de onherroepelijke scheiding die zal volgen wanneer het koninkrijk aankomt.
...
het meenemen van reserve-olie is een maatregel van voorzichtigheid ('je weet maar nooit!"). Normaal gesproken is het bij een bruiloft niet nodig, extra olie mee te nemen. Men verwacht de bruidegom ver voor middernacht! In dit geval blijkt het echter van pas te komen.
...
Het probleem van het onverwacht late tijdstip wordt duidelijk, wanneer de meisjes proberen hun uitgebrande lampen alsnog weer te laten schijnen. De olie voor het feest is op: de bruidegom is te laat! Er zijn echter vijf verstandige meisjes, die op alles voorbereid waren. Het komt ze nu van pas.
...
Het schokkende van 25:10-12 is niet, dat de stoet inmiddels arriveert, maar dat de deur gesloten wordt. En dat hij ook niet meer wordt geopend. Zo zal het nooit gaan bij een aards bruiloftsfeest. Zo zal het wel gaan wanneer het hemelrijk aanbreekt.
...
Jezus wijst dan ook op de noodzaak om te waken (25:13) daar wij de dag of het uur van de komst van de zoon van de mens niet kennen.
De fout van de vijf meisjes was immers niet dat zij sliepen (ook de vijf verstandige meisjes vielen in slaap), maar dat ze geen extra olie bij zich hadden. Het waken in vers 13 spitst zich echter toe op het hebben van een lange adem: wees op alles voorbereid! Dat is precies het goede van de vijf verstandige meisjes en daarin zijn ze een voorbeeld voor de hele kerk: niemand weet over vroeg of laat en daarom komen zij die te vroeg verwachten uiteindelijk te laat.
...
Het gaat dus over het nemen van maatregelen op langere termijn.
..
Jeuzs zegt niet dat zijn komst laat zal vallen. Hij geeft slechts een open datum af. Wie verstandig is verwacht Hem dan ook vroeg én laat!
...
Het slot lijkt onbarmhartig, maar is dit niet: deze bruidegom deelt van tevoren mee, dat Hij ook wel eens laat kan komen. Dit onderscheidt Hem van de bruidegom in het verhaal. Nu het gezegd is, kunnen ook de onverstandige meisjes nog naar de winkel voordat de oproep klinkt.

Kort samengevat: het gaat dus om waakzaamheid. Die waakzaamheid dient zich te richten op het vroeg én laat verwachten van Christus. Want Hij komt onverwacht en we weten dag noch uur. Bij Zijn komst zal er een definitieve scheiding plaatsvinden tussen wijzen (die Hem altijd verwachten) en dwazen (die niet met alles rekening houden). Daarom moeten we altijd op alles voorbereid zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2008 22:45

Fijn dat er zoveel meedenken!

Ik mag dus concluderen dat ik de verkeerde insteek te pakken heb bij deze gelijkenis!

En .de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
11 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
12 Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

Dit gaat dus ook voor mij op!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 mar 2008 22:50

Eigenlijk is het een kwestie van geduld en volharding.
Je kunt erg bevlogen zijn en er zeker van zijn dat Jezus binnen 3 jaar terug komt bijvoorbeeld. Maar o wee als dat wat langer duurt...
En wat als je na je bekering vol was van het geloof en de liefde van God, maar het noodlot slaat toe. Zware tijden, de olie raakt op, maar reserves opgeslagen.. ho maar. Dan gaat het vlammetje uit.
Zo heb ik de gelijkenis eigenlijk altijd gezien / uitgelegd gekregen.
Je eigen kader uitstappen en bedenken dat het allemaal wel eens anders kan gaan en dat we daar op voorbereid moeten zijn!
pobody's nerfect

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2008 22:53

Ik geloof niet als de vlam eenmaal écht brand dat die dan nog uit kan gaan!
God laat Zijn werk nooit meer los!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 mar 2008 22:55

Maar dat zegt niet dat iemand anders niet vol kan zijn over diezelfde bruiloft ;) Volgens mij heb je daarmee juist de kern van de gelijkenis te pakken.
pobody's nerfect

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mar 2008 17:01

Jo'tje schreef:Maar dat zegt niet dat iemand anders niet vol kan zijn over diezelfde bruiloft ;) Volgens mij heb je daarmee juist de kern van de gelijkenis te pakken.

Je doelt dan op iemand die niet zal ingaan?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 mar 2008 10:59

Je kunt ergens een tijdje enthousiast over zijn en je kunt je ergens echt aan toewijden. Dat is een heel verschil.
pobody's nerfect

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 13 mar 2008 11:38

elbert schreef:Kort samengevat: het gaat dus om waakzaamheid. Die waakzaamheid dient zich te richten op het vroeg én laat verwachten van Christus. Want Hij komt onverwacht en we weten dag noch uur. Bij Zijn komst zal er een definitieve scheiding plaatsvinden tussen wijzen (die Hem altijd verwachten) en dwazen (die niet met alles rekening houden). Daarom moeten we altijd op alles voorbereid zijn.

Maar ook de wijze meisjes sliepen.... waren zij op dat moment wel waakzaam dan? :P

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mar 2008 12:02

Ger(nl) schreef:Maar ook de wijze meisjes sliepen.... waren zij op dat moment wel waakzaam dan? :P

Ze sliepen inderdaad, maar ze waren wel op alles voorbereid. Misschien is het voorbereid zijn op alles dan ook een betere samenvatting. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mar 2008 12:18

essieee schreef:Ik geloof niet als de vlam eenmaal écht brand dat die dan nog uit kan gaan!

Maar mensen dan? God gaf zijn dienaar, de man met de talenten, toch een talent? Maar hij begroef het zelf in grond en ging niet in tot het feest. De 5 dwaze meisjes waren uitgenodigd voor het feest maar ze hadden geen olie, kwamen te laat en niet binnen. Volgens mij zeiden ze tegen de wijze meisjes: Onze lampen gaan al uit.

Wat is precies de verhouding tussen de menselijke verantwoordelijkheid van Mattheus 25 en dat God het uiteindelijk moet doen? Hoe zie je dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 13 mar 2008 12:21

elbert schreef:
Ger(nl) schreef:Maar ook de wijze meisjes sliepen.... waren zij op dat moment wel waakzaam dan? :P

Ze sliepen inderdaad, maar ze waren wel op alles voorbereid. Misschien is het voorbereid zijn op alles dan ook een betere samenvatting. :)

Wist inderdaad wel wat je bedoelde, maar dacht ff scherp zijn :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mar 2008 13:11

Marnix schreef:
essieee schreef:Ik geloof niet als de vlam eenmaal écht brand dat die dan nog uit kan gaan!

Maar mensen dan? God gaf zijn dienaar, de man met de talenten, toch een talent? Maar hij begroef het zelf in grond en ging niet in tot het feest. De 5 dwaze meisjes waren uitgenodigd voor het feest maar ze hadden geen olie, kwamen te laat en niet binnen. Volgens mij zeiden ze tegen de wijze meisjes: Onze lampen gaan al uit.

Ik denk daaruit op te mogen maken dat de dwaze dames niet waarlijk een Kind van de Heere waren....
Want de Heere laat zijn kind niet gaan....misschien wel afdwalen, maar niet verdoemen.
De HEERE zal het voor mij voleinden; Uw goedertierenheid, HEERE! is in eeuwigheid; en laat niet varen de werken Uwer handen.

Marnix schreef:Wat is precies de verhouding tussen de menselijke verantwoordelijkheid van Mattheus 25 en dat God het uiteindelijk moet doen? Hoe zie je dat?

Het is m.i. de volledige verantwoordelijkheid van de mens. Ik ben er ook wel over uit dat we Hem aan moeten nemen..Maar hoe kom je zover om Hem aan te nemen.
Ik lees net een stuk van dominee Pieters hierover, en die zegt wat ik geloof :wink:
Het gaat niet om een werk dat uit de vrije en goede wil van de mens of uit de eigen, onafhankelijke kracht van de mens voortkomt. Zeker niet. De Heilige Schrift is er van begin tot eind heel duidelijk over dat er van onze kracht en van onze wil niets goeds te verwachten is. Hoe zit dit dan? Heel eenvoudig: door almachtige kracht vernieuwt Gods Geest ons zo, dat we de belofte van het Evangelie en Christus in die belofte kúnnen en wíllen aannemen. Dan is het en blijft het dus een eenzijdig werk van God alleen, en tegelijkertijd geldt dat God ons bij dit werk geheel inschakelt.
De Dordtse Leerregels zeggen het in hoofdstuk III/IV, artikelen 11 en 12 zo: God stort bij de wedergeboorte nieuwe hoedanigheden (kwaliteiten) in de wil en maakt die dode wil levend, die boze wil goed, die onwillige wil gewillig, die weerspannige wil gehoorzaam; Hij beweegt en sterkt die wil zo dat deze als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen. En dan wordt deze vernieuwde wil door God gedreven en bewogen, zodat hij ook zelf wil. Waarom ook terecht wordt gezegd, dat de mens door de genade die hij heeft ontvangen, gelooft en zich bekeert.
Hier hebben we eenvoudig de oplossing hoe de verhouding is tussen het werk van God en het werk van de mens: God werkt het willen en doen in ons, zodat we metterdaad of daadwerkelijk gaan willen en doen. We willen nu heel graag Jezus Christus in het Evangelie aannemen en we doen het ook: we omhelzen Hem, we eigenen Hem ons toe. Dit alles door het geloof, dat een gave van God is.
De werkzaamheid van de mens in het aannemen van Christus is dus geen wettisch werk en komt ook niet voort uit het verdorven beginsel van Adam. Maar het is een heerlijk genadewonder. God werkt namelijk zo op onze ziel in, dat Hij door Zijn Heilige Geest onze wil ombuigt. We worden dus niet tegen onze wil en zin zalig. Welnee, we worden zalig als vijanden en onwilligen, maar dan wel door God gewillig gemaakte! Als we dit kennen en beleven, verwonderen we ons zeer. Dat God nu zo'n weerbarstig en onwillig mens weet om te buigen! Dit hadden we vroeger nooit gedacht. Maar door wonderlijke, onuitsprekelijke, verborgen en zoete genadewerkingen van de Heilige Geest gebeurt het nu toch: mijn hart verlangt naar de Heere Jezus Christus. Hem te omhelzen in toe-eigenend geloof... De belofte van het Evangelie te ontvangen met zoveel kracht dat ik niet anders meer kan dan haar aannemen... Zo weet God Zijn uitverkorenen te trekken uit deze tegenwoordige boze wereld met 'mensenzelen', zoals Hosea 11 vers 4 zegt: met touwen van liefde.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mar 2008 18:06

Voor mij zit er nog een ander facet aan.
De tien meisjes wachtten op de Bruidegom. Op een gegeven moment vallen ze allemaal in slaap.
Als HIj komt, blijkt dat de lamp van vijf brandende is en dat de anderen nieuwe olie moeten gaan halen.
Je kunt heel rustig gaan slapen als er het volste vertrouwen is dat de Heer komt. Als je alles hebt gedaan wat in jouw vermogen ligt om gereed te zijn als Hij komt. Vol vertrouwen gaan die meisjes ook slapen. Immers, dat wil niet zeggen dat ze niet weten dat Hij komen kan en zal.
De andere vijf geloven het wel. Ze geloven best dat Hij komt (een keer) en dat ze nog zeeën van tijd hebben. Dus ook zij gaan rustig slapen. Het is al zo lang wachten tot Hij komt, er zal dus nog tijd genoeg zijn om olie te kopen.
Het is een kwestie van vertrouwen. Iedere dag rustig achter Hem aangaan, dan komt het goed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2008 23:29

Marnix schreef:

Wat is precies de verhouding tussen de menselijke verantwoordelijkheid van Mattheus 25 en dat God het uiteindelijk moet doen? Hoe zie je dat?
Ik denk dat je dit soort dingen gewoon wat moet durven los laten..

Wanneer God door Zijn Geest in jou leven werkt raakt de olie niet op (de Geest) wel kan het zijn dat er niet meer over blijft dan 'een rokende vlaswiek' ofwel zo'n smeulende pit. Daar doelt Essie denk ik op.

Alleen zijn er mensen die graag redeneren met 'tja als de olie niet uit gestort word door God, kun je weinig doen'. Punt is echter dat God die olie wil schenken aan jou.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”