Beschouw jij mensen die je enkel kent via Internet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 10 nov 2007 00:24

Ik heb via internet een hele goeie vriendschap opgebouwd, maar helaas wonen we zo ver uit elkaar dat we elkaar niet zo vaak zien. We kennen elkaar nu ruim een jaar en hebben elkaar 2x gezien. We bespreken alles met elkaar. Maar wel via msn en telefoon. We kenden elkaar alleen van foto's, maar t groeide uit tot een hele bijzondere relatie/vriendschap. Dus t kan wel, maar meestal niet :wink: kHeb nog veel meer mensen leren kennen via internet, zoals hier op refoweb, maar als je elkaar dan in real life ontmoet, valt t ergens toch vaak tegen. kHeb heel veel mensen in mn msnlijst, maar ik noem ze niet allemaal vrienden.... Daarvoor ken k ze niet goed genoeg. Sommigen ken k wel beter dan de rest, maar t blijven kennissen. Echte vriendschappen kun je beter in real life opbouwen omdat je dan gelijk een beeld hebt bij de persoon. Je hebt geen vooroordelen bij de persoon, je ziet elkaar gelijk. Je hoeft dan ook geen beelden van de ander te wijzigen, wat vaak heel moeilijk is...
Szent az Úr

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 nov 2007 21:35

Ik heb wel ervaren dat je mensen via internet kunt leren kennen, maar 'vrienden' noem ik ze toch pas als ik ze in real life heb ontmoet en het dan (ook) blijkt te klikken.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 nov 2007 21:24

Zoals al veel bovenstaande reacties schrijven kun je voor een gedeelte mensen wel leren kennen via msn, maar voor echte vriendschap is veel meer nodig.
Sowieso wil ik die mensen in het echt kennen voordat ik ze vrienden zou noemen.

Maar ik merk het ook in hoe laks ik soms kan reageren als het om vrienden gaat waarbij ik vanwege afstand soms alleen maar via internet contact onderhoud, en daar al vaak niet eens aan toe kom, terwijl ik mijn vrienden dichtbij zo ongeveer wekelijks zie en we onder elkaar zelfs weinig behoefte hebben zaken als msn te gebruiken, behalve email dat handig is voor afspraken vastleggen en dus voornamelijk als agenda fungeert
When I kneel before You, them I'm defying gravity

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 19 nov 2007 20:43

Nee

Ik kan best goede gesprekken hebben met mensen die ik alleen via internet ken en daarin ook persoonlijk worden en me dan ook behoorlijk met zo iemand verbonden voelen. Maar een vriend, als in iemand van wie je weet dat je er altijd van op aan kunt en er altijd voor elkaar bent, aan een half woord of zelfs alleen een blik genoeg hebt om elkaar te begrijpen, etc... nee. Die mensen zijn zelfs IRL heel schaars.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 20 nov 2007 13:00

Nee, absoluut niet. Ik kan wel een band opbouwen met mensen die ik via internet leer kennen, maar daar blijft het ook bij. Face tot face is beter communiceren.

Je weet nooit wie er echt achter zit (wantrouw, wantrouw...).

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 nov 2007 16:20

Mijn uitgebreide antwoord: internetcommunities moeten stoppen met het gebruik van "vrienden"als er geen andere optie is.

Persoonlijk moet ik zeggen dat de opzet van Flickr.com goed werkt. Ze werken via creative commons, je zoekt dus gelijkgestemden op. Mensen met overlappende interesses.
Deze kun je toevoegen als "contacten". Daarnaast kunnen je ook aangeven of mensen vriend of familie zijn.
Mocht je niet veel met iemand hebben, maar een aantal foto's mooi vinden dan kun je die als favoriet aanvinken. Ook kun je berichtjes achterlaten zodat er discussies / gesprekken ontstaan.

Overigens vindt ik het persoonlijk niet interessant om te discussieren over het aspect vriendschap en internet. Hiermee verlies je misschien het volgende aspect uit het oog: de mogelijkheden die internet biedt om te communiceren met vreemden. . . En wat dat doet met de intermenselijke communicatie. Is dit misschien een nieuwe vorm van kennis / vriendschap / connectie? Die ook vraagt om nieuwe perceptie van communiceren?

ter illustratie

Cisca

Berichtdoor Cisca » 21 nov 2007 16:41

Het kan wel, eerst via internet leren kennen, en dan ontmoeten, kunnen echt ware vriendschappen uit ontstaan, en net als met andere vriendschappen, kan er ook weer iets zijn waardoor het weer over gaat, maar je kunt er zeker echte waardevolle mensen door leren kennen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2007 12:57

Ik heb er wisselend succes mee.
Via schrijven heb ik iemand dertien jaar geleden leren kennen, maar pas vorig jaar, toen ik de persoon voor het eerst ontmoette, besefte ik pas hoe hecht de band was geworden - en nu nog steeds is.

Via internet heb ik ook mijn vrienden in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gevonden.

En via Refoweb een stel leuke mensen en... mijn geliefde!

Ontmoeting is, volgens mij, essentieel.

Cybercurse bleek in het echte leven wèl een aangenaam figuur.

Echter, er zijn er ook die zich uitgeven voor geweldig en het aanvankelijk ook lijken te zijn, maar vervolgens op ziekelijke wijze in je verkering gaan zitten woekeren. Dergelijk vuilnis moeten we maar gewoon bij het chemisch afval zetten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 dec 2007 19:21

Moet je mensen nou echt met 'vuilnis' vergelijken of zo noemen? :?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”