De logische beredenering van de baptisten predikend (zie topicstart), dat een vader zijn zoon niet zo zou behandelen (mishandeld) als dat de Goddelijke Vader wel gedaan zou hebben bij zijn Zoon omdat dat een zoenoffer zou zijn, vind ik wel belangrijk.
Omdat het totale christendom toch de verzoeningsleer aanhangt (in welke leer, vorm of wijze dan ook), vraag ik mij wel eens af of dat wel in orde is. Mijn vraag is daarom ook of je wel kunt spreken van een Goddelijke Vader die een Goddelijke Zoon ‘Christus’ heeft. Is dat wel gelijk aan vader zoonschap zoals wij dat in menselijk vorm kennen of wordt de Goddelijk Vader Zoonschap in de Bijbel metaforisch of beeldsprakig bedoeld?
In de Bijbel wordt maar zelden door God de Vader Christus Zijn Zoon genoemd. Bij de doop van Christus in b.v. Markus 1:11 staat: ‘En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb’.
Hier wordt wel over ‘Zoon’ gesproken maar is dat de zelfde betekenis als wij mensen vader en zoon kennen. Ik geloof namelijk van niet.
God de Vader sprak bij de doop van Christus wel ‘deze is Mijn geliefde Zoon’ maar in de betekenis van ‘gelijkt op Mij’ zoals Ik de mens ooit heeft geschapen en bedoeld.
Daar tegenover staat in de Bijbel héélveel dat Christus ‘de Zoon des mensen was die komen zou’, de beloofde Messias dus. Niet minder dat 60 keer staat letterlijk in het Nieuwe Testament dat Christus ‘de Zoon des mensen’ was die komen zou en niet de Zoon van God die komen zou. Christus zegt in dit verband wel dat God in Hem verheerlijkt is en roept de mensen op om hem te volgen.
Mt 13:37 En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen. Zoon des mensen betekend hier: zo door zichzelven, als door zijn apostelen en getrouwe leraars. Christus is niet de Zoon van God maar de Zoon des mensen waarin God verheerlijkt wordt. Christus is geen verzoeningsoffer in de zin dat Hij aan het Goddelijk recht voldaan heeft en daar mee Gods toorn gestild, maar Gods wil gedaan.
Ik geef in deze de baptisten predikant gelijk Jullie ook?